handdator

Visa fullständig version : global fussball ok


Sidor : [1] 2 3

svenbanan
2017-04-11, 23:00
Jag hade för mig att det fanns nån slags tråd för allmänt snack om fotboll, men hittade ingen.

Jag ville bara säga att Juventus ser jävligt fina ut i år! :)

SHH
2017-04-11, 23:32
Jag är en mindre nöjd Barca-supporter just nu.
Kändes dock ganska väntat faktiskt!

Vore kul om Juve går hela vägen (om inte Barca lyckas vända..igen) i år.

svenbanan
2017-04-11, 23:39
I alla fall inte oväntat. Särskilt eftersom Busquets inte var med.
Det känns nästan som att det vore en större bedrift av Barca att vända detta 3-0 än då det vände 4-0 mot PSG. Att Juve skulle rasa ihop på det sättet känns ju bara omöjligt...

Om inte annat är det nog bra för hela den europeiska fotbollen om det blir lite "nya" lag som vinner CL. Har ju varit väldigt mycket Spanien och Bayern nu ett tag... Länge sedan Italien vann.

Monaco mot Juve i finalen vore kul!!!

Starke75an
2017-04-12, 07:20
Tråden låst.

J.V
2017-04-12, 07:43
FORBANNAT svenbanan, jag sag tradtiteln imorse och har fortfarande laten pa hjarnan. Har nynnat hela dagen.

Wormzie
2017-04-12, 08:25
Känns tråkigare än vanligt att vara arsenalsupporter.

Kul att det går bra för Juve som är mitt andra lag :)

MackeJuve
2017-04-12, 08:31
Vilken underbar förmiddag, det ymniga snöandet till trots :)

G_lund
2017-04-12, 09:01
Lägger in den här. Lyssna på egen risk:

EZ3XlpJqPt0

Man and Machine
2017-04-12, 10:07
Det känns nästan som att det vore en större bedrift av Barca att vända detta 3-0 än då det vände 4-0 mot PSG. Att Juve skulle rasa ihop på det sättet känns ju bara omöjligt...

Om inte annat är det nog bra för hela den europeiska fotbollen om det blir lite "nya" lag som vinner CL. Har ju varit väldigt mycket Spanien och Bayern nu ett tag... Länge sedan Italien vann.

Juve är klart bättre än PSG defensivt, italienarna är mer eller mindre födda med defensivt tänk. Är lika säker på att Barca åker ut som jag var var när PSG gjorde 3-1 :D

Hoppas Tyskland tar det, gärna Dortmund.

Utöver mästerskap är fan april-maj bästa fotbollstiden på året, tajta CL-matcher och slutspurten av PL.

svenbanan
2017-04-12, 16:50
FORBANNAT svenbanan, jag sag tradtiteln imorse och har fortfarande laten pa hjarnan. Har nynnat hela dagen.

:hbang: :D

Lägger in den här. Lyssna på egen risk:

EZ3XlpJqPt0

Så jävla bra!!! :thumbup:

svenbanan
2017-04-12, 20:36
Robben!
:eek:

svenbanan
2017-04-12, 21:21
Neuer!
:eek:

svenbanan
2017-04-12, 21:22
Ronaldo!
:eek:

svenbanan
2017-04-13, 16:00
Nu verkar Berlusconi äntligen vara utfasad ur Milan.
http://nr.soccerway.com/news/2017/April/13/breaking-news-ac-milan-takeover-completed/

Ska bli intressant att se vad som händer med laget framöver. Det vore ju trevligt med ytterligare en storklubb som kan blanda sig i toppstriden i CL på regelbunden basis.

svenbanan
2017-04-13, 19:43
Europaleague kvartsfinaler på kanal 9 och Eurosport nu snart...

Hövdingen
2017-04-14, 17:25
Hoppsan....
En amerikansk kvinna anmälde Cristiano Ronaldo för våldtäkt.
Då betalade superstjärnan omkring 2,7 miljoner svenska kronor till kvinnan för att hon skulle lägga ner anklagelserna, uppger Der Spiegel.
https://www.fotbollskanalen.se/spanien/tysk-tidning-ronaldo-tystade-ner-misstankt-valdtakt/

svenbanan
2017-04-18, 22:28
Vilken dundermatch, Madrid vs. Bayern!!!

Sjukt tråkigt att domaren visade ut Vidal för en sån skitsack och att Bayern inte riktigt fick en ärlig chans.

Ännu en gång är Robben magisk, men det räcker inte till seger.

xan
2017-04-18, 22:55
Hoppsan....

https://www.fotbollskanalen.se/spanien/tysk-tidning-ronaldo-tystade-ner-misstankt-valdtakt/

Är det vanligt att kända människor gör så för att skydda sin image? Eller tyder det på att han är skyldig? En hel del pengar det där..

Bailah
2017-04-19, 11:15
Den matchen alltså. Ett solklart offside mål och ett offside mål till som dock inte var lika solklart. Sen rött kort som inte ens var frispark. Fan värre än suarez straff mot psg.
Nu är jag inget speciellt stort fotboll Fan men det där var en katastrof.

aryaa
2017-04-19, 11:22
Total katastrof igår.. Inte konstigt att lagen från La Liga klassas som de bästa när man alltid får hjälp av domarna :)

Määng
2017-04-19, 11:34
Nu verkar Berlusconi äntligen vara utfasad ur Milan.
http://nr.soccerway.com/news/2017/April/13/breaking-news-ac-milan-takeover-completed/

Ska bli intressant att se vad som händer med laget framöver. Det vore ju trevligt med ytterligare en storklubb som kan blanda sig i toppstriden i CL på regelbunden basis.

Ja, äntligen. Har varit några tunga år som Milansupporter nu.

r1kkie
2017-04-19, 13:18
När ska fotbollen gå från 1800-talet och införa videogranskning. Finns inget negativt med att införa det.

svenbanan
2017-04-19, 16:25
När ska fotbollen gå från 1800-talet och införa videogranskning. Finns inget negativt med att införa det.

Det finns massor med potentiellt negativa saker med att införa videogranskning.

Det kommer bli en jävla massa avbrott i spelet ifall varje situation ska granskas innan man kan spela vidare. Hela matcherna kommer bli lika upphackade som i ishockey. Det kommer förändra hela sporten.

Ifall man låter spelet fortsätta och nån sitter och tittar på reprisbilderna och ringer upp domaren och berättar att det skulle varit frispark, varning, utvisning, straffspark, hörna för trettio sekunder sedan så måste ju det som hänt dessa trettio sekunder strykas om domaren blåser retroaktivt. Annars kan ju en spelare hinna göra mål och sedan bli utvisad för nåt han gjorde tjugo sekunder innan målet.

Den enda rimliga möjligheten är att domaren begär granskning i de fall han tycker det finns några oklarheter.

Ifall domaren begär granskning väldigt ofta, så blir det så där upphackat, dvs värdelöst.

Ifall han är restrektiv finns möjligheten att man missar att få granskning på en situation där granskningen skulle ändrat domslutet. Tex så skulle säkert inte domaren ha begärt granskning av Vidals "kapning", eftersom han stod bra till och uppenbarligen tyckte han hade järnkoll på den situationen.

Ifall domaren låter sig påverkas av att spelarna verkar upprörda och vill ha granskning så kommer det bli än värre än idag att alla ska springa fram och prata/skrika med domaren och gnälla i nittio minuter.


Jag är inte övertygad om att videogranskning är omöjligt att få till på ett vettigt sätt. Men jag tycker det är lite naivt att påstå att det inte finns några problem med det...

StarkaUlf
2017-04-19, 16:34
Det är väl självklart att inte varje situation ska granskas?

Man får sålla ut dom. Helt enkelt att det finns att tillgå vid matchavgörande situationer där domaren har blåst. T.ex röda kort, straffar, målchansutvisningar, eventuellt vissa mål.

Det tar inte mer än 30 sekunder att få den informationen som krävs för att ändra/bekräfta sitt beslut efter avblåsning. Går ju ändå snabbare än att 25 spelare från varje lag ska omringa domaren vid sådana beslut.

svenbanan
2017-04-19, 16:39
Nu är ju den stora frågan hur fan Manchster United kommer spela under resten av säsongen???

Går det att använda Zlatan i en 532-modell med hög press som de körde mot Chelsea? Eller kommer Mou gå tillbaka till 433?

De borde ju rimligen vilja fortsätta spela som i söndags även framöver. Ska bli sjukt intressant att se ifall Zlatan spelar i kväll mot Anderlecht eller om han forsätter på bänken.

svenbanan
2017-04-19, 16:45
Det är väl självklart att inte varje situation ska granskas?

Ja, det var väl det jag skrev också...

Man får sålla ut dom. Helt enkelt att det finns att tillgå vid matchavgörande situationer där domaren har blåst. T.ex röda kort, straffar, målchansutvisningar, eventuellt vissa mål.

Vem ska sålla, och hur ska den processen se ut? Tror du domaren igår hade begärt granskning av Vidal-situationen? Domaren stod ju extremt bra till.

Det tar inte mer än 30 sekunder att få den informationen som krävs för att ändra/bekräfta sitt beslut efter avblåsning. Går ju ändå snabbare än att 25 spelare från varje lag ska omringa domaren vid sådana beslut.

Ifall domaren inte tycker det behövs granskning så kommer spelarna omringa och tjata ifall det finns minsta möjlighet att påverka.


Det finns inget med det här som är enkelt och smidigt och bara att sjösätta...

Man and Machine
2017-04-19, 16:58
Vem ska sålla, och hur ska den processen se ut? Tror du domaren igår hade begärt granskning av Vidal-situationen? Domaren stod ju extremt bra till.

Ifall domaren inte tycker det behövs granskning så kommer spelarna omringa och tjata ifall det finns minsta möjlighet att påverka.

Fjärdedomaren? Eller någon extern domare i kontrollrummet. Det kommer ju inte lösa alla situationer men offsidemål, filmningar och situationer nära straffområdet skulle nästan kunna elimineras på detta sätt. Tid finns ju absolut eftersom det nästan alltid blir kaos så fort ett domslut är kontroversiellt.

Angående utvecklingen med spelare som omringar domaren borde det bli varning direkt. De senaste årens utveckling har gått åt fel håll och det är fan skandal att man inte gjort något åt det.

svenbanan
2017-04-19, 17:11
Fjärdedomaren? Eller någon extern domare i kontrollrummet. Det kommer ju inte lösa alla situationer men offsidemål, filmningar och situationer nära straffområdet skulle nästan kunna elimineras på detta sätt. Tid finns ju absolut eftersom det nästan alltid blir kaos så fort ett domslut är kontroversiellt.

Angående utvecklingen med spelare som omringar domaren borde det bli varning direkt. De senaste årens utveckling har gått åt fel håll och det är fan skandal att man inte gjort något åt det.

Vad ska fjärdedomaren göra menar du?

Helt klart borde det generellt sett vara massor med varningar till lag som systematiskt ska springa fram och påverka domaren hela tiden.

De borde i princip ta efter handbollen. Även spelare som tar bollen efter avblåsning borde få kort. Så jävla irriterande då folk håller undan bollen, eller till och med sparkar iväg den för att få tiden att gå.

svenbanan
2017-04-19, 17:13
Äh, fan! United spelar ju inte ikväll. Det är imorgon det är Europa League. Ikväll ska Barcelona försöka vända på steken mot Juventus. Fan vet vilka tabbar Bonucci måste göra för att detta ska bli verklighet.

StarkaUlf
2017-04-19, 17:15
Det finns inget med det här som är enkelt och smidigt och bara att sjösätta...

T.ex en videodomare, eller fjärdedomaren, hade snabbt kunnat granska situationen. Speciellt med tanke på hur lång tid det tog innan spelet återupptogs efter att han blåst för frispark.

Tekniken har provats i olika sammanhang med goda resultat hittills. Det går fort och det blir rätt. Ibland har huvuddomaren själv fått kolla på en display, ibland har han fått information genom sin öronsnäcka från en videodomare. (T.ex Griezmanns mål mot Spanien).

Jag tror att det dröjer max 2 år innan vi får börja se det i dom största ligorna/evenemangen.

Alla spelare som springer fram till domaren bör få gult kort, enbart kapten bör ha rätt att gå fram och diskutera. Detta är något dom måste börja hantera på ett bättre sätt inom en snar framtid, det har spårat ut. Men det hör inte till videogranskningen.

Men sen finns det ju dom som även tyckte att målkamera ej skulle skaffas. (Det skulle ju också ta sån jävla tid). Det är väl samma personer som är emot den här typen av videogranskningar (pekar ej på någon i denna tråden).

Man and Machine
2017-04-19, 17:23
Vad ska fjärdedomaren göra menar du?

Helt klart borde det generellt sett vara massor med varningar till lag som systematiskt ska springa fram och påverka domaren hela tiden.

De borde i princip ta efter handbollen. Även spelare som tar bollen efter avblåsning borde få kort. Så jävla irriterande då folk håller undan bollen, eller till och med sparkar iväg den för att få tiden att gå.

Antingen granska videon själv eller ha kontakt med någon som granskar.

Kan bara hålla med om det sista. Begriper inte varför det finns en sån tröghet inom fotbollen för att agera mot spelförstörelse. Likaså målkameror.

svenbanan
2017-04-19, 17:40
T.ex en videodomare, eller fjärdedomaren, hade snabbt kunnat granska situationen. Speciellt med tanke på hur lång tid det tog innan spelet återupptogs efter att han blåst för frispark.

Tekniken har provats i olika sammanhang med goda resultat hittills. Det går fort och det blir rätt. Ibland har huvuddomaren själv fått kolla på en display, ibland har han fått information genom sin öronsnäcka från en videodomare. (T.ex Griezmanns mål mot Spanien).

Jag tror att det dröjer max 2 år innan vi får börja se det i dom största ligorna/evenemangen.

Alla spelare som springer fram till domaren bör få gult kort, enbart kapten bör ha rätt att gå fram och diskutera. Detta är något dom måste börja hantera på ett bättre sätt inom en snar framtid, det har spårat ut. Men det hör inte till videogranskningen.

Men sen finns det ju dom som även tyckte att målkamera ej skulle skaffas. (Det skulle ju också ta sån jävla tid). Det är väl samma personer som är emot den här typen av videogranskningar (pekar ej på någon i denna tråden).

Men vilka situationer ska granskas? Nyss tyckte du ju att inte alla situationer skulle granskas.

Ifall det nu sitter nån och granskar situationerna och hinner berätta för domaren att "du, det där ska inte vara utvisning!", innan han hinner hala upp kortet, så är ju chansen överhängande att Bayernspelarna kommer göra allt för att fördröja spelet så att domaren ska hinna få den informationen innan Vidal åker ut. Detta gillar inte jag.

Ifall domaren hinner skicka ut Vidal innan han får medelandet så blir han tvungen att ropa in honom igen. Låter inte som en bra lösning tycker jag.

Ifall domaren medvetet ska stå och vänta på klartecken innan han tar nåt beslut så kommer det bli ett jävla väntande. Allt flow kommer försvinna ur spelet.

Är det nåt av ovanstående sätt du förespråkar, eller är det nån annan variant?

Jag tror risken är stor att videogranskning kommer göra att det bli avbrott i spelet då man får stå och vänta på att granskningskommitten tittar på video.

Dessutom är risken stor att domaren i förlängningen bara blir en visselpipa på ben som väntar på att nån videogranskare ska avgöra alla de snåriga situationerna åt honom.

svenbanan
2017-04-19, 17:41
Antingen granska videon själv eller ha kontakt med någon som granskar.

Kan bara hålla med om det sista. Begriper inte varför det finns en sån tröghet inom fotbollen för att agera mot spelförstörelse. Likaså målkameror.

Jag fattar inte vad det ska tillföra att fjärdedomaren ska sitta som nån mellanhand mellan videokommitten och förstedomaren.

Man and Machine
2017-04-19, 18:36
Jag fattar inte vad det ska tillföra att fjärdedomaren ska sitta som nån mellanhand mellan videokommitten och förstedomaren.

Om problemet med framrusande spelare inte fanns skulle det såklart vara bäst om kommunikationen gick direkt till domaren men i nu läget tror det blir för mycket för honom att hantera. Då är det bättre att fjärdedomaren som sitter lite mer avskilt, ev har tillgång till en skärm, kan fungera som länk mellan kontrollrummet och domaren.

StarkaUlf
2017-04-19, 18:41
Men vilka situationer ska granskas? Nyss tyckte du ju att inte alla situationer skulle granskas.
.

Måste jag upprepa mig?

Det viktigaste vore iallafall att få in det vid situationer vid straffområden där domaren har blåst, t.ex straffsparkar, där spelarna idag tjänar alltför mycket på att filma, och även vid offsidemål. Detta har fungerat klockrent i dom tester som redan har körts. Jag ser verkligen inte problemet. Och har man sett hur snabbt och bra det har fungerat hittills så är man bara en dåre om man inte kan övertygas.

Ni kan ju omöjligt säga att detta tog jättelång tid, t.ex?

https://www.youtube.com/watch?v=AMbOTuQ-LMg

Sedan får man ta och utveckla det från där. Men det är oftast där dom mest avgörande situationerna händer. Och det handlar inte om överdrivet många situationer per match.

Edit: Detta är ändå ingenting som tjänas att diskuteras över internet. Jag tror att alla vet hur det brukar sluta.

Hövdingen
2017-04-19, 18:54
Det vore rimligt att granska:

1. Straffsituationer
2. Misstänkta offsidemål

Utvisningar tycker jag känns överflödigt. Det är inte allt för vanligt att "oskyldiga" visas ut.

Hövdingen
2017-04-19, 19:19
Svagt av Ancelotti att inte byta ut Vidal, det syntes långa vägar att han skulle bli utvisad. Även om utvisning förvisso var felaktig så hade han tur att han inte blev utvisad för stämplingen i början av 2:a halvlek.

svenbanan
2017-04-19, 19:56
Måste jag upprepa mig?

Det viktigaste vore iallafall att få in det vid situationer vid straffområden där domaren har blåst, t.ex straffsparkar, där spelarna idag tjänar alltför mycket på att filma, och även vid offsidemål. Detta har fungerat klockrent i dom tester som redan har körts. Jag ser verkligen inte problemet. Och har man sett hur snabbt och bra det har fungerat hittills så är man bara en dåre om man inte kan övertygas.

Ni kan ju omöjligt säga att detta tog jättelång tid, t.ex?

https://www.youtube.com/watch?v=AMbOTuQ-LMg

Sedan får man ta och utveckla det från där. Men det är oftast där dom mest avgörande situationerna händer. Och det handlar inte om överdrivet många situationer per match.

Edit: Detta är ändå ingenting som tjänas att diskuteras över internet. Jag tror att alla vet hur det brukar sluta.

Du skrev att inte alla situationer skulle granskas. Men jag kan inte se att du svarade på min fråga i inlägget därefter, om hur det skulle sållas...

Men om du helt enkelt menar att videogranskningen bara ska användas vid en viss typ av situationer, typ vid strafforådet, (snarare än att nån ska välja under matchen, vilka situationer som är "tveksamma") så tror jag nog det finns hyfsade möjligheter att det kan funka.

Dock finns nog fortfarande risken att det kan bli avbrott i spelet då man måste invänta kontrollrumet innan man kan dra igång. Jag tänker mig avslutningen då ett lag ligger under och pressar på för att få en kvittering. Massor av händelser kring straffområdet, och varje domslut blir livsviktigt. Spelare filmar och förstärker åt alla håll, och det är tveksamma offsidefällor och möjliga handssituationer kring straffområdesgränsen i parti och minut. Typ den matchen då Barcelona hämtade ikapp mot PSG häromsistens.

Dock tror jag kanske att detta kan funka om man tar det varligt.

Risken är väl dock att när kamerorna väl finns på plats och används till de situationerna då domarn blåser kring straffområdet, så kommer det bli lättare att få till stånd att använda kamerorna även vid andra typer av situationer. Dvs när domaren inte blåser av fast en back tar bollen medvetet med handen och spelet bara fortsätter, så kommer ju folk vilja att det finns en funktion för att nån videokontrollant ska påkalla domarens uppmärksamhet.

svenbanan
2017-04-19, 19:58
Svagt av Ancelotti att inte byta ut Vidal, det syntes långa vägar att han skulle bli utvisad. Även om utvisning förvisso var felaktig så hade han tur att han inte blev utvisad för stämplingen i början av 2:a halvlek.

Fast isåfall skulle han överhuvudtaget aldrig använda Vidal. Hans spelstil är ju att vara extremt aggresiv och balansera på gränsen till vanvett. Det är ju då han är som bäst.

svenbanan
2017-04-19, 20:37
Neymar verkar ruggigt övertänd. Jävligt bra, men också övertänd. Jag kan tycka att allt Jag antar att Enrique borde plocka av honom med samma logik som Ancelotti borde plockat av Vidal.

Jag skulle inte plockat av Neymar dock...



Men fasen vad Juventus är bra!!!

svenbanan
2017-04-19, 21:37
Juve for president!

Hövdingen
2017-04-19, 22:15
Fniss
https://pbs.twimg.com/media/C9zcss_XcAAUdCZ.jpg

svenbanan
2017-04-19, 22:27
:d

StarkaUlf
2017-04-20, 16:40
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/K587o/klart-ligan-infor-videogranskning


Och efter den senaste tidens debatt har nu nederländska högstaligan, Eredivisie, beslutat sig för att införa videodomare på samtliga matcher under säsongen 2018/2019.
– Under säsongen 2018/2019 kommer samtliga matcher att innehålla videogranskning, säger Mike van der Roest, nederländska fotbollsförbundets projektledare för videodomarna till Nos.
Nederländska ligan blir tvåa av de stora europeiska fotbollsligorna att införa videodomare efter Bundesliga som startar redan nästa säsong.
Till en börja med kommer videodomarna i Nederländerna att testas under en säsong.
– Det krävs ordentliga förberedelser så som utbildningar och fler domare. Det här är dock vad många hoppats på, säger van der Roest.
Fifa har även vissa planer på att införa videodomarna till VM 2018.



Så fungerar videodomare (VAR – video assistant referees):
● En videodomare kommer att sitta med tv-bilder och möjlighet att kommunicera med huvuddomaren.
● Kommer att testas utan möjlighet att påverka domarna under 2016.
● 2017-2018 kommer testet att köras i högstaligorna i Australien, Brasilien, Tyskland, Nederländerna, Portugal och USA.
● Videodomaren ska kunna:
✓ Döma bort en straff som är ”utan tvivel felaktigt dömd”.
✓ Kunna ändra ett rött kort som är ”utan tvivel felaktigt dömd”.
✓ Kunna ändra en varning som tilldelats ”fel” spelare att i stället hamna på ”rätt” spelare.
✓ Hjälpa huvuddomaren med hjälp av tv-bilder att fastställa om en boll är över mållinjen eller inte.
Steg 1:
Videodomaren eller huvuddomaren meddelar via sitt headset att man vill ha situationen/domslutet videogranskad.
Steg 2:
Videodomaren tittar igenom reprisbilder och meddelar huvuddomaren via headset vad tv-bilderna visar.
Steg 3:
Huvuddomaren accepterar videodomarens bedömning.
Eller
Huvuddomaren vill själv ta del av tv-bilderna och pausar matchen för att titta på samma reprisbilder som videodomaren.

Man and Machine
2017-04-20, 17:16
Steg 3:
Huvuddomaren accepterar videodomarens bedömning.
Eller
Huvuddomaren vill själv ta del av tv-bilderna och pausar matchen för att titta på samma reprisbilder som videodomaren.

Hoppas verkligen inte det sista blir verklighet. Videodomaren måste ju vara kompetent nog att fatta ett beslut som huvuddomaren sen accepterar.

svenbanan
2017-04-20, 17:18
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/K587o/klart-ligan-infor-videogranskning

Det där låter ju som en rimlig nivå att hålla det på. Hoppas de inte åker kana på den slippriga slopen och skeppar över mer och mer ansvar från huvuddomaren till videodomaren.

Dessutom får man hoppas att domaren inte stoppar matcherna och kikar på videofilm för ofta, och att han aldrig tillåter sig att falla för spelarpåtryckningar om att kolla på video...

Ska hur som helst bli spännande att se vad utfallet blir på detta...

svenbanan
2017-04-20, 17:20
Hoppas verkligen inte det sista blir verklighet. Videodomaren måste ju vara kompetent nog att fatta ett beslut som huvuddomaren sen accepterar.

Det är huvuddomaren som har ansvaret för att dömma matchen.

Det är ju ofta man hör experter i tv titta på reprisbilder och komma till olika slutsats.

Man and Machine
2017-04-20, 17:57
Det är huvuddomaren som har ansvaret för att dömma matchen.

Det är ju ofta man hör experter i tv titta på reprisbilder och komma till olika slutsats.

Ja men redan idag verkställer denne ett beslut taget av fjärdedomaren. Ser det som ett nästintill omöjligt scenario. Antingen ser domaren och tar ett beslut, eller så ser han inte och ber videodomaren ta detta åt honom.

Kollar nästan uteslutande på Viasat men det är väl ytterst sällan två experter har diametralt motsatta åsikter? Typ den ena säger straff den andra säger kan vara straff men kan vara ok att också fria. Nära konsensus varje gång.

svenbanan
2017-04-20, 18:48
Ja men redan idag verkställer denne ett beslut taget av fjärdedomaren. Ser det som ett nästintill omöjligt scenario. Antingen ser domaren och tar ett beslut, eller så ser han inte och ber videodomaren ta detta åt honom.

Kollar nästan uteslutande på Viasat men det är väl ytterst sällan två experter har diametralt motsatta åsikter? Typ den ena säger straff den andra säger kan vara straff men kan vara ok att också fria. Nära konsensus varje gång.

Vad är det för beslut som fjärdedommaren tar som inte huvuddomaren har veto över?

Oftast kommer de ju till samma slutsatser. Men inte riktigt varje gång. Det är helt enkelt inte automatiskt så att man får facit varje gång av videorepriser.

svenbanan
2017-04-21, 12:11
Juventus - Monaco och Real - Atletico i semifinalerna i CL. Det luktar onekligen Juve - Real i final. Jag tror tamigfan att Juve ror hem det hela nu!

Men vad ska Manchester United ta sig till med resten av säsongen? Alla mittbackar utom Bailly är skadade. Dessutom Zlatan och Mata borta. Kanske kan Rojo komma tillbaka innan säsongen är över, men troligen ingen av de andra. Det enda positiva är väl att anfallsspelet såg väldigt bra ut mot Chelsea (då Zlatan inte spelade) med Rashford och Lingard som centrala forwards. Det känns som om de balanserar på en knivsegg nu...

MackeJuve
2017-04-21, 13:07
Juventus - Monaco och Real - Atletico i semifinalerna i CL. Det luktar onekligen Juve - Real i final. Jag tror tamigfan att Juve ror hem det hela nu!



Monaco - Juventus
Monaco har haft en väg till semifinalerna som har passat dom perfekt. En lätt grupp med bl.a. ett Europa-svagt Spurs och ett försvarssvagt Leverkusen. I åttondelen fick de det ojämna City med värdelöst försvar och stundom bra offensiv. Mot detta City släppte de totalt in sex mål, men lyckades göra sex själva. City var överhypade och jag hade tippat Monaco vidare. I kvarten får de Dortmund, ett Dortmund som går ut till den första matchen skärrade. Det är även ett försvarsmässigt svagt Dortmund. Monaco, med starkare medvind, slår ut dom.

Juventus hade en tuffare grupp med ett just då väldigt starkt Sevilla och ett kompetent Lyon. I kvarten avfärdar de enkelt Porto. I kvartsfinalen släpper de inte in ett enda mål mot Barcelona. Att slå ut dom var ingen skräll, det var snarare 50/50 INFÖR den första kvartsfinalen, men att inte släppa in ett enda mål är en BEDRIFT. Laget har nu totalt släppt in två mål på 10 CL-matcher.

Juventus blir det första LAGET som Monaco stöter på. Med LAG menar jag jämnhet i lagdelarna som samtliga håller hög nivå samt en taktisk nivå som inte går att jämföra med deras tidigare motståndare. Monaco kan mycket väl göra ett eller två mål(inte mer) på Juventus över två matcher men jag kan inte se dom släppa in mindre än åtminstone tre eller fyra. Allt annat än Juventus-avancemang är en skräll.

Real Madrid - AM
Real har höjt sig ju längre turneringen har lidit. Några svaga matcher i gruppen byttes ut mot ett relativt lätt avancemang mot Napoli. I kvarten fick de hjälp av domarna men imponerande även under långa stunder mot förhandsfavoriten Bayern. Deras mittfält är bäst i världen och det finns spets på alla positioner och bänkalternativ i överflöd. De är dock bättre framåt än bakåt.

AM imponerade i gruppspelet där de tog en skalp mot Bayern och förlorade precis i returmötet. I åttondelen fick de ett svagt Leverkusen, som älskar att anfalla, men suger på att försvara. Kvarten bjöd på Leceister som var det lättaste laget man kunde få. Där var man det klart bättre laget men gick ändå vidare med väldigt liten marginal(2-1 totalt).

Hade det varit final hade Real varit rätt stora favoriter. AM har större chans att rucka dom över två möten. AM kan dessutom ge blanka fan i ligan och bara koncentrera sig på CL. Real måste däremot ligga i i La Liga, framförallt om de torskar på söndag mot Barca. Real är favoriter men att det är just dubbelmöten ökar AM's chanser.

Väldigt nöjd med lottningen. Nu håller jag tummarna för Barca på söndag och för AM i semifinalerna. Möter mycket hellre AM i final än Real. Real har vi väldigt bra statistik emot och jag är inte rädd för dom, även om jag har respekt, om vi möter dom i ett dubbelmöte. I en final är de farligare, finns gott om matchvinnare i det laget.

Måste jag tippa blir det Juventus - AM i final där AM åker på sin tredje finalförlust på fyra år. Att det är just AM och inte Real är mer en känsla. Känns verkligen som att detta är Juventus år och har en feeling för att det mesta går deras väg den här säsongen.

svenbanan
2017-04-21, 15:02
Håller helt med om analysen kring Monaco och Juve. Angående Real och Atletico så kanske Atletico teoretiskt kan slappna av i ligan. Men i praktiken så tror jag inte de är så sugna på att släppa Sevilla förbi sig, och hamna på fjärde plats istället för att komma trea. Så jag tror bägge lagen kommer ha fokus på två fronter. Jag tycker väl egentligen att Atletico känns lite stabilare än Real. Men Real är ju som bekant som bäst när det gäller som mest. Det krävs nog att Griezman hittar nån hysterisk målform igen för att jag ska tro att de vinner. Särskilt om Bale också kommer tillbaka och får vara hel nu framöver.

I en final tror jag också Juve vinner oberoende av vilket lag de får möta. På ett sätt skulle det vara kul om det blev Atletico mot Juve eftersom de på flera sätt liknar varandra. Men risken finns att den matchen skulle kunna bli rätt stel och tillknäppt. I vanliga fall skulle jag hålla på Atletico mot Real. Men jag tror finalen blir roligare ifall det är Real.

Monaco har nog nått vägs ände. Men de är ju ett sånt där lag som ibland kommer från ingenstans och vinner en cup, så men ska nog inte räkna bort dem helt...

Man and Machine
2017-04-21, 15:29
Vad är det för beslut som fjärdedommaren tar som inte huvuddomaren har veto över?

Huvuddomaren har alltid veto (väl?) men OM fjärdedomaren ser något som huvuddomaren missat kan jag omöjligen tänka mig att huvuddomaren inte går på fjärdedomarens linje.

Finns inget lag jag egentligen håller på kvar men om jag måste välja säger jag Juventus. Är det Buffons sista säsong unnar jag verkligen denne hjälte en CL vinst. Juves spelstil passar bra mot Real och jag tror Juve tar det ifall man möter Real. Däremot tror jag det blir mer öppet, typ 50/50 ifall man möter Athletico i finalen. Som bananen säger förmodligen också en ganska tillknäppt och tråkig match. Betta på 0-0 och straffar redan nu?

svenbanan
2017-04-21, 16:47
Huvuddomaren har alltid veto (väl?) men OM fjärdedomaren ser något som huvuddomaren missat kan jag omöjligen tänka mig att huvuddomaren inte går på fjärdedomarens linje.

Finns inget lag jag egentligen håller på kvar men om jag måste välja säger jag Juventus. Är det Buffons sista säsong unnar jag verkligen denne hjälte en CL vinst. Juves spelstil passar bra mot Real och jag tror Juve tar det ifall man möter Real. Däremot tror jag det blir mer öppet, typ 50/50 ifall man möter Athletico i finalen. Som bananen säger förmodligen också en ganska tillknäppt och tråkig match. Betta på 0-0 och straffar redan nu?

Fjärdedomaren är ju personen som står med tilläggstidsskylten, och är beredd att ta över förstedomarposten ifall förste får akut diarré eller nåt. Eller menar du straffområdesdomaren/måldomaren?

Hursomhelst så är ju som sagt domaren den som bestämmer ifall han ska gå på det han sett eller ifall han tycker att straffområdesdomaren/linjedomaren stod såpass mycket bättre till att han kör på vad de tycker sig ha sett. Men ibland vinkar ju linjdomaren för frispark, och förste väljer att gå på det han sett.

Hursomhelst verkställer ju inte domaren ett beslut taget av någon annan domare. Det är domaren som tar beslutet om han vill lita till sina ögon eller någon av sina assistenters (som eventuellt stod bättre till).


Buffon är verkligen värd att få vinna CL.

baktung
2017-04-21, 21:55
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6671438

Solklart Nacka som jag ser det.

svenbanan
2017-04-21, 22:02
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6671438

Solklart Nacka som jag ser det.

Det borde vara Nacka eller Kurre, men jag har ingen koll på nån av dem egentligen mer än lite journalfilmer...

baktung
2017-04-21, 22:49
Det borde vara Nacka eller Kurre, men jag har ingen koll på nån av dem egentligen mer än lite journalfilmer...

Nä, vem fan har det nuförtiden. Man får gå på hörsägen helt enkelt. Farsans övertygande vittnesmål. Jag vill minnas att han höll Nacka högre än Kurre.

Hövdingen
2017-04-23, 21:46
El Clasico, vilken jävla match :eek:

Reals 2-2 i 85:e kändes symptomatiskt för Barca den här säsongen, men Messi satte 3-2 i sista sekunden. Så det finns lite ljus i ett annars massivt mörker. :)

Hövdingen
2017-04-23, 22:00
Coolt.
BIcQEqwHISs

SHH
2017-04-23, 22:14
Messi. Behöver inte skriva något mer.

bigtraps
2017-04-24, 05:16
Grym match

svenbanan
2017-04-24, 09:53
Ja jävlar, maken till hysterisk tillställning alltså, och vilket målvaktsspel!

Nästan att jag tyckte Real var värda att vinna efter att James R fått peta in bollen. Han har väl inte gjort så många baljor i år?

Men vad kommer det bli av Bale egentligen? Kommer Zidane våga ha honom kvar som förstaval (och inte köpa in en ersättare) till nästa säsong? Han är ju gjord av glas... Ifall de köper in nån ny kantspringare, vad händer då? Ska Bale bli inhoppare som kommer in i sjuttionde minuten för att "förändra matchbilden"? Kommer nåt lag kunna köpa loss honom?

svenbanan
2017-05-01, 00:41
Hur många tror att PSG kommer byta tränare till nästa säsong?

Åkte ur i CL efter att ha chokat rejält i returen mot Barca.
De har legat efter i ligan i princip hela säsongen, men med bara några omgångar kvar åker man på en förlust och två röda kort i slutminuterna pga frustration hos spelarna. Så de kommer garanterat inte vinna ligan heller.

Det enda positiva är väl att Cavani blommat ut igen, nu när han slipper stå i Zlatans skugga.

Men viss känns det väl som att nåt gått fel med själva psyket hos laget. Det måste ju landa i knät på Emery kan man tycka...

Jag har svårt att tro att klubbledningen kommer tycka denna säsong känns särskilt bra. Kudos ifall man har tålamodet och kan se nån långsiktighet med Emery. Men jag tror de kommer ge honom foten, ifall det går att hitta nån ny av samma kaliber.

Kanske Wenger? :D
Eller kanske nån tysk...



Förövrigt måste jag säga att det är frustrerande att Manchester Uniter spelar oavgjort varenda jävla gång fönstret öppnar sig för dem att ta ett kliv uppåt i tabellen. Trodde det var helt givet att de skulle ta sig förbi Liverpool den här omgången...

svenbanan
2017-05-02, 22:06
Real Madrid är ganska jävla bra alltså! giftiga som kobror framåt, men även stabila bakåt tycker jag.

Iofs lite svårt att dra stora växlar på dagens match, eftersom Atletico såg extremt bleka ut. Fast det kanske var RM som gjorde dem dåliga? Kanske är Zidane lika mycket av ett taktiskt geni vid sidlinjen som han var ett bollgeni på planen?

Hur som helst hoppas jag Atletico är lite mer taggade nästa vecka.

Men jag räknar in Real i en final redan tror jag. Vare sig det blir Juve eller Monaco, så lär de få det sjukt jobbigt.

svenbanan
2017-05-03, 21:38
Juventus ser stabila ut som vanligt. I början av första halvlek såg det dock ut som om Monaco hade en lösning på hur de skulle dyrka upp försvaret. Men icke.

MackeJuve
2017-05-04, 09:07
"Imagine replacing Dani Alves with Sergi Roberto, it's like replacing Megan Fox with Susan Boyle."

Kommer aldrig att ta honom till mitt hjärta, tyckte att han var en briljant med vidrig spelare i Barcelona. Han är dock en HELT fantastisk fotbollsspelare. Skillnaden mellan honom och Lichtsteiner är monumental, en otroligt smart och bra värvning. Hans spets kan innebära hela skillnaden i en final. Tillräckligt bra bakåt, helt stört bra i spelet.

svenbanan
2017-05-04, 10:11
"Imagine replacing Dani Alves with Sergi Roberto, it's like replacing Megan Fox with Susan Boyle."

Kommer aldrig att ta honom till mitt hjärta, tyckte att han var en briljant med vidrig spelare i Barcelona. Han är dock en HELT fantastisk fotbollsspelare. Skillnaden mellan honom och Lichtsteiner är monumental, en otroligt smart och bra värvning. Hans spets kan innebära hela skillnaden i en final. Tillräckligt bra bakåt, helt stört bra i spelet.

Skulle man ta ut ett världslag så vet jag inte vem som skulle peta honom från högerbacksplatsen.

MackeJuve
2017-05-04, 10:18
Skulle man ta ut ett världslag så vet jag inte vem som skulle peta honom från högerbacksplatsen.

Dani Carvajal har gått från en bra truppspelare till en världsback. Jämnt skägg mellan de två enligt mig.

svenbanan
2017-05-04, 10:45
Dani Carvajal har gått från en bra truppspelare till en världsback. Jämnt skägg mellan de två enligt mig.

Han är också bra. Men det känns som att om man tar med Carvajal i diskussionen så borde Lahm också vara med i diskussionen, och kanske nån till.

I min bok har Alves varit ett strå vassare än alla jag sett.

Madrid för nöja sig med att ha Marcelo på den andra ytterbacksplatsen i världslaget. ;) Han har ju verkligen överpresterat senaste månaderna. Snacka om hysterisk form.

MackeJuve
2017-05-04, 12:38
Han är också bra. Men det känns som att om man tar med Carvajal i diskussionen så borde Lahm också vara med i diskussionen, och kanske nån till.

I min bok har Alves varit ett strå vassare än alla jag sett.

Madrid för nöja sig med att ha Marcelo på den andra ytterbacksplatsen i världslaget. ;) Han har ju verkligen överpresterat senaste månaderna. Snacka om hysterisk form.

Dani Alves har dock peakat nu. Han började att ta sig under slutet av vintern, var bra under våren och är nu fantastisk. Tror Carvajal har varit vassare sett över hela säsongen. Lahm har jag ingen koll på. De matcher jag har sett har han väl varit stabil utan att sticka ut.

Den troliga finalen blir en rysare. Real anno 2015 hade jag inte varit så rädd för, de var tämligen bekväma att stänga ned. 2017 års upplaga känns betydligt vassare, nästintill kompletta. De är bättre i spelet och har kvar inläggen. Känslan är att de behärskar alla spelformer. Men i grunden så passar de oss bättre än t.ex. Barcelona eller Bayern så allt är möjligt.

svenbanan
2017-05-04, 14:48
Dani Alves har dock peakat nu. Han började att ta sig under slutet av vintern, var bra under våren och är nu fantastisk. Tror Carvajal har varit vassare sett över hela säsongen. Lahm har jag ingen koll på. De matcher jag har sett har han väl varit stabil utan att sticka ut.

Den troliga finalen blir en rysare. Real anno 2015 hade jag inte varit så rädd för, de var tämligen bekväma att stänga ned. 2017 års upplaga känns betydligt vassare, nästintill kompletta. De är bättre i spelet och har kvar inläggen. Känslan är att de behärskar alla spelformer. Men i grunden så passar de oss bättre än t.ex. Barcelona eller Bayern så allt är möjligt.

Ja, jag har inte sett så många ligamatcher med Juve, så då kanske han inte är så gjuten ändå...

Ja, känns sjukt svårtippat med tanke på att Juventus gjort en hel del brutala laginsatser. Men Real måste ju i rimlighetens namn vara favoriter. De känns verkligen kompletta i år. Också helt sjukt att det känns givet redan nu att det blir Juve-Real i final. Skulle dock inte förvåna mig jättemycket om Monaco leder med 2-0 i paus nästa match och gör att det blir riktigt spännande. Atletico vette fan om jag ens tror att de har nån chans att skaka Real i returen.

Dessutom är det svårt att inte hålla lite på Real med Zidane som tränare. Det var samma sak när han spelade. Egentligen ville man inte hålla på dem, men man måste bara hålla på Zidane. Men jag har också en liten förkärlek för Juventus, fan vet har man ska bete sig ifall de möts i en final...

svenbanan
2017-05-09, 20:22
SuperMario!!!

svenbanan
2017-05-09, 20:26
Herregud, hur många spelare i Juventus kan producera perfekta genomskärare på 70m och friställa djupledslöpande forwards? Alla?

svenbanan
2017-05-09, 20:30
Förutom Dani Alves så måste nog Chiellini också in i världslaget...

svenbanan
2017-05-09, 20:32
Nämnde jag Alves?

Hövdingen
2017-05-10, 17:59
Ajax väg till finalen i............Umeå?
https://pbs.twimg.com/media/C_eXzSEWAAADP45.jpg

Hövdingen
2017-05-10, 20:22
Härligt grisspel i dagens match. Nästan som i England på 80-talet.

baktung
2017-05-10, 20:42
Härligt grisspel i dagens match. Nästan som i England på 80-talet.

Fan, hade hoppats på en spännande andra halvlek men så går tre man bort sig och Atletico är åter tre bollar ifrån.

Hövdingen
2017-05-10, 20:55
Fan, hade hoppats på en spännande andra halvlek men så går tre man bort sig och Atletico är åter tre bollar ifrån.

Japp. Katastrofalt försvarsspel i den situationen.

svenbanan
2017-05-10, 21:56
Härligt grisspel i dagens match. Nästan som i England på 80-talet.

Nja... ;)

Idag var det ju hårt spel, men med stort tekniskt kunnande. Matcherna i åttitalets tipsextra saknade ofta en av dessa komponenter.

Men jag håller med om att det är skönt att se lite jävlaranamma på planen.

Synd att Atletico var så tama i första matchen.

MackeJuve
2017-05-11, 09:07
Finalen spelas den tredje juni. Kommer nog att bli en helt otroligt jämn historia. Lagen är starka i alla lagdelar(undantaget Navas vs Buffon där Buffon är klasser bättre) med sina absoluta styrkor på olika positioner. Juventus har världens bästa målvakt och försvar, Real har världens bästa mittfält och anfall.

Jag tror att Juventus tar hem det då ett ramstarkt försvar brukar vinna "mästerskap", kanske speciellt när laget som har det bästa försvaret inte är HELT underlägsna på de andra lagdelarna. Rent historiskt sett har Juventus "lätt" för Real, med avancemanget i semin 2015 färskast i minnet. Känns även som att Allegri är taktiskt skickligare än Zidane.

Har sett alla slutspelsmatcherna ensam då det är skönt att slippa snacka med folk och bara koncentrera sig på matchen. Man slipper dessutom okunniga kommentarer från halvinsatta; "xxxxx är inget vidare alltså, blir svårt att vinna med honom på planen". Till finalen får det dock bli en jävla skiva och en all in, det som händer händer. Finaler ska ses med polare.

svenbanan
2017-05-11, 10:44
Otroligt svårtippat. Helt rätt lag som möts i alla fall.

Inte helt säker på att Allegri har bättre taktiskt kunnande än Zidane, även fast jag tycker att Allegri är rätt underskattad. Det skulle dock inte förvåna mig om Zidane skulle visa sig vara GOAT när han lägger tränarpärmen på hyllan.

Korvryttaren
2017-05-11, 10:59
Svårt att veta hur bra Juventus står sig mot Real när man haft rätt enkel väg fram till finalen.

Det vore bra för fotbollen och välförtjänt om Juventus vann och en ordentlig spark i röven på Pogba. Vi har ju sett både Barcelona och Inter vinna CL när Zlatan lämnat :D

HenrikJ
2017-05-11, 11:12
Man hoppas ju på Juve iaf. Finns inget tråkigare än när Real vinner CL för hundraåttiofjärde gången. Samt att Buffon är värd det.

svenbanan
2017-05-11, 11:18
Fast Real har aldrig vunnit två år i rad, eftersom inget lag nånsin har gjort det. Så det vore ju coolt. Särskilt eftersom det är Zidane, och Zidane är nån slags gud. Så jag kan inte låta bli att heja lite på Real också.

Fast mest håller jag nog på Juve, eftersom jag av nån anledning gillar försvarsspelare som "håller tätt mot alla odds".

Förhoppningsvis har jag lyckats utkristallisera ett lag som mina personliga favoriter lagom till finalen. Lite tråkigt att inte ha ett hatobjekt i en så stor match... :D

MackeJuve
2017-05-11, 12:00
Otroligt svårtippat. Helt rätt lag som möts i alla fall.

Inte helt säker på att Allegri har bättre taktiskt kunnande än Zidane, även fast jag tycker att Allegri är rätt underskattad. Det skulle dock inte förvåna mig om Zidane skulle visa sig vara GOAT när han lägger tränarpärmen på hyllan.

Vad har Zidane gjort som berättigar honom som en större eller likvärdig taktiker än Allegri?

aryaa
2017-05-11, 12:27
Jag ser Allegri som en otroligt mycket bättre tränare, med mer taktiskt kunnande, än Zidane. Vad som däremot händer i framtiden låter jag vara osagt men jag tycker fortfarande att Zizou är ganska "oprövad" som tränare och man vet fortfarande inte vart man har honom.

Jag tror på vinst för Juve om dom presterar lika bra som dom gjort under våren. Riktigt mäktiga prestationer i slutspelet av CL där man spelat med ett otroligt lugn :)

MackeJuve
2017-05-11, 12:35
Jag ser Allegri som en otroligt mycket bättre tränare, med mer taktiskt kunnande, än Zidane. Vad som däremot händer i framtiden låter jag vara osagt men jag tycker fortfarande att Zizou är ganska "oprövad" som tränare och man vet fortfarande inte vart man har honom.

Jag tror på vinst för Juve om dom presterar lika bra som dom gjort under våren. Riktigt mäktiga prestationer i slutspelet av CL där man spelat med ett otroligt lugn :)

Precis. Zidane har ett år som A-lagstränare på hög nivå under bältet. Han har absolut fått Real att spela en otroligt bra och fin fotboll, och han är absolut en av de främsta tränarna för tillfället. Laget han förfogar över är dock idel förstahandsval. Allegri har under alla år fått jobba med andrasortering och jobbiga spelartapp. Trots detta har laget presterat i CL under alla hans år som tränare.

Khedira och Higuain är exempel på spelare från andrasorteringen, Alves och Mandzukic likaså. Att ta en målsumpande, tung, forward och göra om honom till en världsklassytter är ingenting annat än briljant.

Tror och hoppas att Allegris högre nivå av slughet och rutin gör avtryck i matchen.

svenbanan
2017-05-11, 12:51
Vad har Zidane gjort som berättigar honom som en större eller likvärdig taktiker än Allegri?

Inte så mycket än så länge. Det var en ren spekulation om hans taktiska kunnande.

Jag sade inte att han redan nu har bevisat att han är GOAT. Jag skrev att jag inte skulle bli förvånad om Zidane om fem-tio år har en enorm meritlista som tränare. Det är såklart spekulationer baserade på i första hand min magkänsla. Jag trodde det var uppenbart baserat på hur jag skrev mitt förra inlägg.

Men han har lyckats extremt bra på den korta tid han haft befälet i Madrid. Särskilt med tanke på att det är hans första uppdrag som huvudtränare. Jag tror inte ett ögonblick på att han har haft ett självspelande piano att putsa lite på (som någon här ovan antydde). Det finns nog en hel del unika problem med att få spelare att prestera på topp även i Real. Jag vet inte hur det skulle kunna se bättre ut på minsta lilla sätt i Real just nu. Såklart kan han ju sumpa hela skiten om han får fem år på sig. Det vet vi ju inte nu. Men hittills har han typ inte tagit ett enda felsteg.

MackeJuve
2017-05-11, 13:22
Inte så mycket än så länge. Det var en ren spekulation om hans taktiska kunnande.

Jag sade inte att han redan nu har bevisat att han är GOAT. Jag skrev att jag inte skulle bli förvånad om Zidane om fem-tio år har en enorm meritlista som tränare. Det är såklart spekulationer baserade på i första hand min magkänsla. Jag trodde det var uppenbart baserat på hur jag skrev mitt förra inlägg.

Men han har lyckats extremt bra på den korta tid han haft befälet i Madrid. Särskilt med tanke på att det är hans första uppdrag som huvudtränare. Jag tror inte ett ögonblick på att han har haft ett självspelande piano att putsa lite på (som någon här ovan antydde). Det finns nog en hel del unika problem med att få spelare att prestera på topp även i Real. Jag vet inte hur det skulle kunna se bättre ut på minsta lilla sätt i Real just nu. Såklart kan han ju sumpa hela skiten om han får fem år på sig. Det vet vi ju inte nu. Men hittills har han typ inte tagit ett enda felsteg.

Du antydde ju att det kan vara så att Zidane är jämbördig Allegri taktiskt, och jag undrade vad du baserade det på. Zidane har helt uppenbart ett starkare material att jobba med. Det är världens bästa trupp. Han gör det fantastiskt och helt rätt, men det han främst har gjort tycker jag inte är att utmanövrera andra lag taktiskt. Det har Allegri gjort sig känd för. Han har även varit A-lagstränare i ett år, Allegri i 15. Rutin är enormt viktigt i detta sammanhang.

spoon
2017-05-11, 13:54
Ouf. Ska på bröllop den dagen. Länge sen jag var så pepp på en CL-Final. Hoppas Juve tar hem det. Inget värmer själen som en gråtande Ronaldo.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

aryaa
2017-05-11, 14:29
Ouf. Ska på bröllop den dagen. Länge sen jag var så pepp på en CL-Final. Hoppas Juve tar hem det. Inget värmer själen som en gråtande Ronaldo.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Du får köra stream i mobilen under bordet! Gjorde jag själv under CL-finalen 2014. :d

svenbanan
2017-05-11, 14:33
Du antydde ju att det kan vara så att Zidane är jämbördig Allegri taktiskt, och jag undrade vad du baserade det på. Zidane har helt uppenbart ett starkare material att jobba med. Det är världens bästa trupp. Han gör det fantastiskt och helt rätt, men det han främst har gjort tycker jag inte är att utmanövrera andra lag taktiskt. Det har Allegri gjort sig känd för. Han har även varit A-lagstränare i ett år, Allegri i 15. Rutin är enormt viktigt i detta sammanhang.

Jag antydde att det är fullt möjligt att Zidane kan vara jämnbördig med Allegri i taktiskt kunnande. Som sagts tidigare har vi ju inte sett Zidane under så lång tid, så vi vet ju inte. Dvs det är ju fullt möjligt att han har precis hur mycket taktiska rävar bakom öronen som helst. Dessutom är det ju inte så att han precis börjat med fotboll. Han har ju ägnat sig åt det i princip hela sitt liv.

Om man "inte vet" på vilken nivå Zidanes kapacitet som tränare ligger (pga att han varit aktiv så kort tid). Så kan ju kapaciteten vara antingen kanon eller kalkon. Det är ju inte så att det automatiskt är så att hans kapacitet är lägre bara för att vi inte vet.

Men som sagt så baserar jag det inte på nånting. Jag har bara en väldigt bra vibb av Zidane som tränare. That's all.

svenbanan
2017-05-11, 14:34
Ouf. Ska på bröllop den dagen. Länge sen jag var så pepp på en CL-Final. Hoppas Juve tar hem det. Inget värmer själen som en gråtande Ronaldo.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Det kan vara det som tippar över vågskålen för mig också, så att jag håller på Juve... :D

StarkaUlf
2017-05-11, 15:18
Khedira och Higuain är exempel på spelare från andrasorteringen

Vänta nu, kallar du Higuain en spelare från "andrasorteringen"? Kostade väl Juventus bara cirka €90m att köpa loss.

22+27 mål i ligan för Real 08/09, 09/10. Efter det 71 mål på 104 matcher för Napoli. (36 baljor i ligan förra säsongen).

Khedira ska nog inte heller tillhöra den kategorin.

Hövdingen
2017-05-11, 15:23
Nja... ;)

Idag var det ju hårt spel, men med stort tekniskt kunnande. Matcherna i åttitalets tipsextra saknade ofta en av dessa komponenter.

Det var de hårda tacklingarna jag syftade på. Tekniskt och taktiskt är det naturligtvis enorm skillnad.

svenbanan
2017-05-11, 15:27
Det var de hårda tacklingarna jag syftade på. Tekniskt och taktiskt är det naturligtvis enorm skillnad.

Jag förstod det. Skojade till det lite bara...

Korvryttaren
2017-05-11, 15:36
Vänta nu, kallar du Higuain en spelare från "andrasorteringen"? Kostade väl Juventus bara cirka €90m att köpa loss.

22+27 mål i ligan för Real 08/09, 09/10. Efter det 71 mål på 104 matcher för Napoli. (36 baljor i ligan förra säsongen).

Khedira ska nog inte heller tillhöra den kategorin.

Då räknas Zlatan som 3e sortering eftersom Higuain ligger bättre till varje år i "Europe Golden Shoe" som räknar mål förhållande till vilken liga man spelar i.

Juventus har värvat väldigt smart och det har lönat sig.

svenbanan
2017-05-11, 15:41
Då räknas Zlatan som 3e sortering eftersom Higuain ligger bättre till varje år i "Europe Golden Shoe" som räknar mål förhållande till vilken liga man spelar i.

Juventus har värvat väldigt smart och det har lönat sig.

Var inte Zlatan snudd på att vinna den varianten ifjol (eller var det förrfjol)?

Korvryttaren
2017-05-11, 15:54
Var inte Zlatan snudd på att vinna den varianten ifjol (eller var det förrfjol)?

Trots sin bästa säsong så slutade han på plats 6 eftersom Ligue 1 ger 1.5 poäng per mål.

MackeJuve
2017-05-11, 16:04
Vänta nu, kallar du Higuain en spelare från "andrasorteringen"? Kostade väl Juventus bara cirka €90m att köpa loss.

22+27 mål i ligan för Real 08/09, 09/10. Efter det 71 mål på 104 matcher för Napoli. (36 baljor i ligan förra säsongen).

Khedira ska nog inte heller tillhöra den kategorin.


I sammanhanget blir de spelare från andrasorteringen eftersom att vi möter Real Madrid där dessa inte dög och således skeppades iväg.

svenbanan
2017-05-11, 17:21
Trots sin bästa säsong så slutade han på plats 6 eftersom Ligue 1 ger 1.5 poäng per mål.

Jag hade för mig att han var närapå att kamma hem den trots de där 1,5p per mål... Kanske var det så att han var i topp på den statistiken halvvägs genom säsongen och sedan föll av.

Korvryttaren
2017-05-11, 17:33
Jag hade för mig att han var närapå att kamma hem den trots de där 1,5p per mål... Kanske var det så att han var i topp på den statistiken halvvägs genom säsongen och sedan föll av.

Måste varit en annan lista för den räknar enbart ligamål:

https://i.gyazo.com/165a304f5ec3ed4893221ca827adba62.png

Hade behövt göra rätt många mål :D

StarkaUlf
2017-05-11, 19:23
Snart dags för oss att spela hem en plats i EL-finalen. Vi borde ha dödat det här redan i Spanien, Lingard och Rashford borde ha hängt något mer mål.

Sen är vi ju mästare på att spela oavgjort på hemmaplan, så det är ju skönt :D men jag tror på 2 eller 3-0 Rashford, Miki ett mål var sedan hoppar Rooney in och gör ett mål i slutet.

Om vi går till final, så hoppas jag verkligen att Romero får stå i den också. Skulle kännas förjävligt att slänga in De Gea bara för att det blir final.

svenbanan
2017-05-11, 19:38
Måste varit en annan lista för den räknar enbart ligamål:

https://i.gyazo.com/165a304f5ec3ed4893221ca827adba62.png

Hade behövt göra rätt många mål :D

Det är just den där listan jag pratar om också. Jag minns att det var diverse artiklar kring det just för att Z hade ett så mycket svårare utgångsläge pga att han spelade i Ligue 1.

Men det måste ha varit att han låg väldigt bra till mitt under säsongen, men sedan inte hade ett lika hysteriskt målsnitt sista halvan.

EDIT: Fast det ser ju lite orimligt ut, om man kollar nogrannare på nuffrorna ser jag. Säg att Z skulle ha varit i topp på 30 gjorda mål, dvs 45p. Du skulle ju Suarezlegat kring 22 mål samtidigt. I såfall skulle S ha gjort 18 mål medans Z bara gjort 8 mål under sista delen av säsongen. Så det vette väl fan vad det var jag tyckte mig minnas...

Korvryttaren
2017-05-11, 20:05
https://www.fotbollskanalen.se/england/50e-malet-for-zlatan-under-2016---bara-messi-ar-battre/

Tänker inte på antalet mål under ett kalenderår?

Notera att Zlatans rekordsäsong 2011-12 i Milan hade gett honom 56 poäng.
38 mål franska ligan i ett miljardbygge utan motstånd kan kännas måttligt imponerande med tanke på att Cavani gjort 33 mål denna säsong. I ett sämre PSG mot bättre motstånd.

Värt att tänka på ;)

Korvryttaren
2017-05-11, 22:21
https://i.gyazo.com/3331dc249419edb9ebf2830930d0cb9d.gif

Sveriges framtid.

Korvryttaren
2017-05-11, 23:54
O8u1B6rbA6Q

xan
2017-05-11, 23:58
Det var väl inte så farligt?

gfWpMdM2lu8

Korvryttaren
2017-05-11, 23:59
Problemet är att Ray Charles prickar målet bättre.

Korvryttaren
2017-05-13, 02:16
6BLbu7D0-aE

Hollywood eller Barcelona nästa?

svenbanan
2017-05-13, 10:43
Faktum är att väldigt många fotbollsspelare ägnar sig åt att förstärka på det sär sättet. Inget unikt för Barcelona (eller Guidetti).

Såklart är det superlöjligt, men som sagt, vardagsmat...
Den stora frågan är vad du har för personlig vendetta mot Guidetti? ;)

Korvryttaren
2017-05-13, 11:10
faktum är att väldigt många fotbollsspelare ägnar sig åt att förstärka på det sär sättet. Inget unikt för barcelona (eller guidetti).

Såklart är det superlöjligt, men som sagt, vardagsmat...
Den stora frågan är vad du har för personlig vendetta mot guidetti? ;)

Har aldrig gillat hans attityd titta bara på det här klippet från Junior-EM ingenting har förändrats, vad är det med Rinkebysvenskan??? *facepalm*



klAlXONjK5M

xan
2017-05-13, 11:30
Haha skön intervju ju.

"Vi är Sverige, alla andra kan åka hem." :D

svenbanan
2017-05-13, 12:36
Jag har inte heller några problem med den intervjun. Såklart går det inte att ta det på allvar när han säger "sämsta laget i turneringen" och liknande. Men han är ju uppeldad och adrenalinstinn så det kokar i honom och han vill typ "ge igen" för kommentarer som varit en del av psykningarna som kommit från Danmark tidigare. Jag tycker mest det är roligt att han inte är så "filtrerad".

Men Jante regerar fortfarande i Sverige. Inte sticka ut hakan för mycket... ;)

StarkaUlf
2017-05-13, 12:42
Men Jante regerar fortfarande i Sverige. Inte sticka ut hakan för mycket... ;)

Det är därför Zlatan sticker ut med näsan.

svenbanan
2017-05-13, 12:45
Det är därför Zlatan sticker ut med näsan.

6zXDo4dL7SU

Korvryttaren
2017-05-13, 12:47
Jag har inte heller några problem med den intervjun. Såklart går det inte att ta det på allvar när han säger "sämsta laget i turneringen" och liknande. Men han är ju uppeldad och adrenalinstinn så det kokar i honom och han vill typ "ge igen" för kommentarer som varit en del av psykningarna som kommit från Danmark tidigare. Jag tycker mest det är roligt att han inte är så "filtrerad".

Men Jante regerar fortfarande i Sverige. Inte sticka ut hakan för mycket... ;)

Har spelat mot Guidetti väldigt många gånger och det har inget med jante att göra. Han har risig attityd och målar upp sig själv som ett mirakel när han får Ola Toivonen att framstå som ett.

svenbanan
2017-05-13, 12:52
Har spelat mot Guidetti väldigt många gånger och det har inget med jante att göra. Han har risig attityd och målar upp sig själv som ett mirakel när han får Ola Toivonen att framstå som ett.

Utveckla gärna.

Det enda jag sett av hans attityd (via TV) är att han verkar vara extremt hårt arbetande och med pansarskalle som gör allt för att vinna.

Ifall man är i motståndarlaget är det kanske inget man uppskattar. Men då får man försöka sig på lite objektivitet.

xan
2017-05-13, 13:25
Sjuk assist av Messi:

joA7VpZLQaQ&start=174

cheeky cunt

Det jag är mest imponerad över när det gäller Messi är hans straffar. Helt ofattbart hur han alltid överlistar målvakten.

StarkaUlf
2017-05-13, 13:31
Det jag är mest imponerad över när det gäller Messi är hans straffar. Helt ofattbart hur han alltid överlistar målvakten.

Äh, han missar drygt 20% av sina straffar :)

xan
2017-05-13, 13:35
Äh, han missar drygt 20% av sina straffar :)

Vilka finns det som har bättre träffsäkerhet?

StarkaUlf
2017-05-13, 13:39
Vilka finns det som har bättre träffsäkerhet?

Fabinho (16 av 16, imponerande!), Jonas, Dybala, Lewandowski, Hazard, Zlatan, Lacazette, Ronaldo, Cavani, André Silva, Neymar. Sen kommer Messi och Aguero på samma procent.

Det där är i rangordning.

Då är det förmodligen bara med dom bästa ligorna i världen. (Plus landslag)

Korvryttaren
2017-05-13, 14:27
Utveckla gärna.

Det enda jag sett av hans attityd (via TV) är att han verkar vara extremt hårt arbetande och med pansarskalle som gör allt för att vinna.

Ifall man är i motståndarlaget är det kanske inget man uppskattar. Men då får man försöka sig på lite objektivitet.

Att håna motståndarlaget i 60 sekunder är varken moget eller professionellt och det har inget med vinnarskalle eller hårt arbete att göra. Kul att han pratar om att "prestera och inte låta munnen gå varm" för det är hans specialitet. Strax efter EM så dök han upp i Vasaparken Stockholm och spelade Allan i Brallan och det var nog inte så många som blev imponerande förutom ungdomarna. Fanboys har svårt att se objektivt det är inget nytt.


Jag har höga krav på idrottare och alla kan inte vara ambassadörer som Roger Federer, Peter Forsberg, Ingemar Stenmark mfl.

svenbanan
2017-05-13, 15:07
Att håna motståndarlaget i 60 sekunder är varken moget eller professionellt och det har inget med vinnarskalle eller hårt arbete att göra. Kul att han pratar om att "prestera och inte låta munnen gå varm" för det är hans specialitet. Strax efter EM så dök han upp i Vasaparken Stockholm och spelade Allan i Brallan och det var nog inte så många som blev imponerande förutom ungdomarna. Fanboys har svårt att se objektivt det är inget nytt.


Jag har höga krav på idrottare och alla kan inte vara ambassadörer som Roger Federer, Peter Forsberg, Ingemar Stenmark mfl.

Nej det är såklart varken särskilt moget eller profesionellt. Däremot är det rätt befriande att inte allt är så mediatränat. Särskilt när det gäller U21 och yngre.

Vad gjorde han i Vasaparken som var så farligt då? Tycker fortfarande det mest luktar Jante om det här resonemanget. Det verkar mest som om du inte tycker han förtjänar att vara såpass populär som han verkar vara. Du verkar tycka det är störande att Guidettis självbild inte riktigt matchar vad han presterar på planen, och att han därför borde vara tyst.

Angående vinnarskalle, är det alltså hans agerande på planen jag pratar om.

Bara för att lägga korten på bordet, så är jag ingen superfan av Guidetti. Han är definitivt inte den nye Zlatan. Snarare den nye Elmander, enligt vad jag kan se på planen.

Korvryttaren
2017-05-13, 15:30
Nej det är såklart varken särskilt moget eller profesionellt. Däremot är det rätt befriande att inte allt är så mediatränat. Särskilt när det gäller U21 och yngre.

Vad gjorde han i Vasaparken som var så farligt då? Tycker fortfarande det mest luktar Jante om det här resonemanget. Det verkar mest som om du inte tycker han förtjänar att vara såpass populär som han verkar vara. Du verkar tycka det är störande att Guidettis självbild inte riktigt matchar vad han presterar på planen, och att han därför borde vara tyst.

Angående vinnarskalle, är det alltså hans agerande på planen jag pratar om.

Bara för att lägga korten på bordet, så är jag ingen superfan av Guidetti. Han är definitivt inte den nye Zlatan. Snarare den nye Elmander, enligt vad jag kan se på planen.

Tror du har missförstått vad jante betyder för det har inget med dåligt beteende/attityd att göra. Klagar när man inte passade eller gjorde som han sa, gestikulerade, suckade, allmänt gapig, ville bestämma och tjatade om hur vi gör utanför Sverige bla bla...översittarfasoner därav Allan i Brallan. Han är förövrigt inte särskilt imponerande men springer det gör han.


Jag är objektiv och har högra kvar och där har han mycket att lära av Zlatan trots att han blivit grinigare mer åren. Man kan vara populär fast man är ett rövhål det är inget nytt fenomen men det är lite fanboy-resonemang och det är bra om man ser utanför bubblan.

xan
2017-05-13, 15:32
Wtf, han har mycket att lära av Zlatan som misshandlar folk på plan till höger och vänster?

Korvryttaren
2017-05-13, 15:35
Wtf, han har mycket att lära av Zlatan som misshandlar folk på plan till höger och vänster?

Zlatan spelar fult men utanför planen är han "glimten i ögat" personifierad men som jag skrev så har han blivit grinigare med åren.

Ingen har sagt att han är perfekt men där har han mycket att lära.

svenbanan
2017-05-13, 15:51
Tror du har missförstått vad jante betyder för det har inget med dåligt beteende/attityd att göra. Klagar när man inte passade eller gjorde som han sa, gestikulerade, suckade, allmänt gapig, ville bestämma och tjatade om hur vi gör utanför Sverige bla bla...översittarfasoner därav Allan i Brallan. Han är förövrigt inte särskilt imponerande men springer det gör han.


Jag är objektiv och har högra kvar och där har han mycket att lära av Zlatan trots att han blivit grinigare mer åren. Man kan vara populär fast man är ett rövhål det är inget nytt fenomen men det är lite fanboy-resonemang och det är bra om man ser utanför bubblan.

På vilket sätt är nedanstående inte Jante?

Det verkar mest som om du inte tycker han förtjänar att vara såpass populär som han verkar vara. Du verkar tycka det är störande att Guidettis självbild inte riktigt matchar vad han presterar på planen, och att han därför borde vara tyst.

Ovanstående var alltså hur jag uppfattade anledningen till att du ogillade Guidetti, eftersom du inte egentligen givit nåt konkret exempel på vad du menade.

Angående nedanstående. Menar du att det var detta han gjorde i Vasaparken, eller menar du att det är så han beter sig generellt på planen?

Klagar när man inte passade eller gjorde som han sa, gestikulerade, suckade, allmänt gapig, ville bestämma och tjatade om hur vi gör utanför Sverige bla bla...översittarfasoner

Jag håller med om att detta låter som trist beteende. Men det är som sagt inget jag känner igen från då man ser honom spela på tv. Men det finns ju många som är riktiga f|ttor på planen, vilket inte syns i rutan...

xan
2017-05-13, 15:52
Zlatan spelar fult men utanför planen är han "glimten i ögat" personifierad men som jag skrev så har han blivit grinigare med åren.

Ingen har sagt att han är perfekt men där har han mycket att lära.

Hellre snacka skit än att slå folk och spela fult imo.

xan
2017-05-13, 16:01
EuX2vbCHvnY

Någon som alla kan lära av LOL

Korvryttaren
2017-05-13, 16:26
På vilket sätt är nedanstående inte Jante?



Ovanstående var alltså hur jag uppfattade anledningen till att du ogillade Guidetti, eftersom du inte egentligen givit nåt konkret exempel på vad du menade.

Angående nedanstående. Menar du att det var detta han gjorde i Vasaparken, eller menar du att det är så han beter sig generellt på planen?



Jag håller med om att detta låter som trist beteende. Men det är som sagt inget jag känner igen från då man ser honom spela på tv. Men det finns ju många som är riktiga f|ttor på planen, vilket inte syns i rutan...

Att håna och vara oförskämd har ingenting med jante att göra men det kräver att man faktiskt lyssnar på vad han säger i intervjun för att förstå det. Hänger du med? Han är en snorunge som pratar Rinkebysvenska och beter sig som ett dagisbarn, hur mycket mer ska jag behöva förklara för att polletten ska trilla ner?

Vad i helvete har det med jante att göra :laugh:

svenbanan
2017-05-13, 16:53
Att håna och vara oförskämd har ingenting med jante att göra men det kräver att man faktiskt lyssnar på vad han säger i intervjun för att förstå det. Hänger du med? Han är en snorunge som pratar Rinkebysvenska och beter sig som ett dagisbarn, hur mycket mer ska jag behöva förklara för att polletten ska trilla ner?

Vad i helvete har det med jante att göra :laugh:

Hur har du det med läsförståelsen egentligen? Hur fick du får dig att jag tycker jante har nåt med "håna och vara oförskämd" att göra? Det är nåt du drömt ihop.

Jantelagen är att man inte "ska tro att man är nåt" och inte "sticka ut från mängden".

Det var alltså så jag uppfattade ditt ogillande mot Guidetti. Särskilt från början då du i mest klagade på hans "rinkebysvenska" och att han "spelade allan i brallan". Sedan tyckte jag du nyanserade dig lite mer. Efter att jag försökt dra ur dig vad du egentligen menade...

Men du klagar alltså fortfarande på hans "rinkebysvenska" och att han "beter sig som ett dagisbarn"? Jag är ledsen, men det låter fortfarande som om du bara är avudsjuk på att han kommit upp sig lite här i världen.

Jag tyckte du var på väg mot lite vettigare kritik i ditt förra inlägg då du tyckte han gnällde på folk och betede sig som en diva på planen. Men rinkebysvenskan verkar vara det du stör dig mest på? Jag har personligen lite svårt att ta den kritiken på allvar.

Korvryttaren
2017-05-13, 17:04
Jag har redan förklarat xx antal gånger varför jag inte gillar honom och du raljerar om jante och avundsjuka. Tänk om alla fanboys kunde tänka kritiskt och objektivt istället för att agera försvarsadvokater.

Hela intervjun är ett skämt men det krävs att man släpper snuttefilten och lyssnar.

StarkaUlf
2017-05-13, 17:35
Bra choke av RB Leipzig mot Bayern ^^

svenbanan
2017-05-13, 18:01
Jag har redan förklarat xx antal gånger varför jag inte gillar honom och du raljerar om jante och avundsjuka. Tänk om alla fanboys kunde tänka kritiskt och objektivt istället för att agera försvarsadvokater.

Hela intervjun är ett skämt men det krävs att man släpper snuttefilten och lyssnar.

Mmm. Vi säger så. :thumbup:

spoon
2017-05-13, 18:08
Bra choke av RB Leipzig mot Bayern ^^
Ja jäkkar! Surt även om ligan redan är avgjord.

Spänningen lever i Frankrike och Spanien. Coolt om Monaco kan vinna före psg. Har gjort väldigt mycket mål.

Real har ett tufft spelschema dom sista matcherna.Sevilla och Celta Vigo. Matcher som bör vinnas men det kan tappas poäng.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

StarkaUlf
2017-05-13, 18:24
Ja jäkkar! Surt även om ligan redan är avgjord.

Spänningen lever i Frankrike och Spanien. Coolt om Monaco kan vinna före psg. Har gjort väldigt mycket mål.

Real har ett tufft spelschema dom sista matcherna.Sevilla och Celta Vigo. Matcher som bör vinnas men det kan tappas poäng.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Jo precis, hade ju ändå varit en fin skalp :)

Monaco lär nog lira hem det, känns tveksamt att dom inte fixar 3 poäng på sina tre kvarvarande matcher, speciellt när dom nu är utslagna ur CL och kan lägga all fokus på dom matcherna.

Tror och hoppas att real tar det också. Enbart för Zidane och Modric.

svenbanan
2017-05-17, 19:59
Nu är det Real mot Celta. Nu ska det avgöras om Real kan ta ligan eller inte.

Tror kvällens match kan bli en rysare... Celta är nog sugna på att jävlas! ;)

SHH
2017-05-17, 20:03
Nu är det Real mot Celta. Nu ska det avgöras om Real kan ta ligan eller inte.

Tror kvällens match kan bli en rysare... Celta är nog sugna på att jävlas! ;)

Glöm inte Málaga! Även om det går rykten om att Málaga kommer lägga sig.

Heja Celta!

svenbanan
2017-05-17, 20:14
Hyfsat avslut av Ronaldo!!!
Nu ska det väl mycket till om Celta ska orka vända och vinna...

Glöm inte Málaga! Även om det går rykten om att Málaga kommer lägga sig.

Heja Celta!

Nej, visst. Men Real måste ju ta poäng i bägge matcherna för att vara säkra. Så torskar de ikväll är det helt upp till Barcelona...

svenbanan
2017-05-17, 20:30
Hur kan det förresten komma sig att Roncaglia är på planen för Celta? Jag tycker mig minnas att han blev utvisad då han tog tjugo meters ansats och hoppade på nån under nåt storbråk i senaste matchen? Han borde ju helt klart vara avstängd för resten av säsongen. Eller minns jag nåt fel här?

Korvryttaren
2017-05-17, 20:35
Guidetti rör sig som en sumobrottare med bollen :laugh:

svenbanan
2017-05-17, 20:41
Guidetti rör sig som en sumobrottare med bollen :laugh:

Gå och lägg dig med ditt löjliga Guidettihat...

ducedo
2017-05-17, 20:43
Hur kan det förresten komma sig att Roncaglia är på planen för Celta? Jag tycker mig minnas att han blev utvisad då han tog tjugo meters ansats och hoppade på nån under nåt storbråk i senaste matchen? Han borde ju helt klart vara avstängd för resten av säsongen. Eller minns jag nåt fel här?

Knytnäve i ansiktet på Bailly och direkt rött men det var i Europa League, inte ligan.

svenbanan
2017-05-17, 20:47
Knytnäve i ansiktet på Bailly och direkt rött men det var i Europa League, inte ligan.

Ja just fan. Trodde jag hade blivit knäpp...

Korvryttaren
2017-05-17, 20:53
Gå och lägg dig med ditt löjliga Guidettihat...

skorna satt fast i marken? :laugh:

svenbanan
2017-05-17, 21:03
Att jag inte ens vet vilken situation du pratar om, utan tycker att Guidetti gjorde en hyfsad insats, medans du tycker han är skrattretande säger lite om vilka glasögon du har på dig...

Att du inbillar dig att du på nåt sätt är objektiv är det enda som är skrattretande i min bok.

Korvryttaren
2017-05-17, 21:05
Tror vi har olika syn på hyfsad.

Ronaldo ding :D

svenbanan
2017-05-17, 21:06
Nu kan celta gå och lägga sig...

svenbanan
2017-05-17, 21:07
Tror vi har olika syn på hyfsad.


snarare olika syn på objektivitet och självinsikt

Korvryttaren
2017-05-17, 21:25
haha Guidetti tur att den gick in det räddade betyget.

svenbanan
2017-05-17, 21:32
Blev det mål? Jag som stängde av eftersom det verkade kört. Typiskt... :P

EDIT: Är kört ändå ser jag...

svenbanan
2017-05-17, 21:34
Vad gjorde Aspas för att få sitt andra gula då? Var det också "snack"?
Han kunde du ju ondgöra dig över istället kanske...

Korvryttaren
2017-05-17, 21:35
Skrev ju att det var hårt, straffsituation mot Ramos fick kort för filmning.

svenbanan
2017-05-17, 21:39
Skrev ju att det var hårt,
Va?

, straffsituation mot Ramos fick kort för filmning.
Ok. De hade ju behövt honom på planen om de skulle ha en chans att vinna. Guidetti har väl typ bara gjort 2-3 mål i år? Aspas har gjort närmare 20.

Korvryttaren
2017-05-18, 00:04
Real möter Malaga som senast vann 2012 och det bör man klara utan några större problem.

svenbanan
2017-05-18, 03:40
Real möter Malaga som senast vann 2012 och det bör man klara utan några större problem.

Dessutom räcker det med oavgjort för marängerna.

Sjukt impad av Real. Zizou har typ gjort allt rätt med sina gubbar. Det skulle inte förvåna mig om Bale kommer vara kry och i toppform lagom till finalen också. Det skulle inte heller fårvåna mig om Morata och James får starta mot Juve. Eller det skulle förvåna mig, men det skulle inte förvåna mig om de gör varsit hattrick, om han startade dem.

Jag läste nån intervju med Griezman där han hoppades Juve skulle vinna finalen, och att Buffon skulle få guldballongen. Det vore onekligen lite coolt.

baktung
2017-05-23, 10:58
Jag läste nån intervju med Griezman där han hoppades Juve skulle vinna finalen, och att Buffon skulle få guldballongen. Det vore onekligen lite coolt.

Blir för första gången på länge intressant och ovisst vad gäller Ballon d'Or. Ronaldo kommer eventuellt ha vunnit två titlar medan Messi har gjort avsevärt fler mål i ligan (37 mot 25) och dessutom avgjorde det senaste El Clasicot. Att vinna titlar brukar väga tungt men det går knappast att påstå att Ronaldo varit tungan på vågen när det i slutet av säsongen skiljer ynka tre poäng mellan lagen och tvåan gick bäst i inbördes möten.

Jag tror:
- Messi tar Guldbollen om Juventus vinner CL.
- Messi tar Guldbollen om Real vinner CL utan att Ronaldo är inblandad i målen.
- Ronaldo tar Guldbollen om HAN avgör CL-finalen i stor stil.

svenbanan
2017-05-23, 11:11
Den där jävla guldbollen alltså. Fan vet om man ska orka bry sig och klura lite på det. Den känns bara så... urvattnad.

Jag hoppas, som Griezman, att Buffon får den ifall Juve vinner CL. Om inte annat så för lång och trogen tjänst. Jag skiter i om det inte är ett kriterium egentligen. Det är ju bara en populäritetstävling ändå.

Jag hörde nån proffstyckare (kanske var det Martin Åslund) som sade att han tyckte Messi var bättre än nånsin i år. Inte helt säker på om det var i en enskild match, eller hela säsongen...

Jag skulle säga att Ronaldo är mer förtjänt av guldballongen än Messi i år.

aryaa
2017-05-23, 20:44
Vad tror ni om EL-finalen i morgon? Jag hoppas verkligen på Ajax men tror dessvärre att United vinner.

svenbanan
2017-05-23, 23:31
Vad tror ni om EL-finalen i morgon? Jag hoppas verkligen på Ajax men tror dessvärre att United vinner.

Har dålig koll på Ajax, men har ändå en känsla av att de har nåt på gång. United känns som om de går på tomgång och inte vet vad de ska hitta på. Kanske kan Mourinho sprattla till en sista gång innan hans karriär är död, men jag hoppas också på Ajax.

Ifall man ManU vinner, och får en friplåt till CL, kommer det då försvinna en kvalplats till CL från PL? Eller blir det helt enkelt ett till lag från PL?

StarkaUlf
2017-05-24, 03:10
Ifall man ManU vinner, och får en friplåt till CL, kommer det då försvinna en kvalplats till CL från PL? Eller blir det helt enkelt ett till lag från PL?

Det blir ett till lag från PL.

Spanien hade fem lag förra året.

StarkaUlf
2017-05-28, 19:34
Tottis avtackning/avsked. Gåshud. I "klass" med då Foppa annonserade sin pensionering. Gråten i halsen.

svenbanan
2017-05-28, 19:43
Aj, fan. Missade det. Tjänstefel!!! :(

Minns fortfarande när han spottade Poulsen i fejan. Jävlar vilket ramaskri det blev! :D

Korvryttaren
2017-05-28, 19:58
http://static.sportskeeda.com/wp-content/uploads/2011/09/Totti_Poulsen.jpg

Kommer ihåg svenska kommentatorn som kallade honom Spotti :D

svenbanan
2017-05-28, 20:01
Tror han blev avstängd och inte fick spela mer i det mästerskapet sedan.

Var det samma EM som då sverige och danmark spelade "due-due"?

svenbanan
2017-06-03, 17:43
Dags att börja tagga till...

Jag har fortfarande inte kommit underfund med ifall jag ska hålla på Juve eller Real.

Hövdingen
2017-06-03, 18:56
Som barca-fan håller man givetvis på Juve.

Korvryttaren
2017-06-03, 19:03
Real vinner för Juventus har enbart matchats mot skräp och det kommer sätta prägeln ikväll!

svenbanan
2017-06-03, 19:59
Juve har börjat klart bäst. Och min privata feeling verkar bli att hålla på italienarna

Korvryttaren
2017-06-03, 20:01
Är det bara jag som tycker kameran ä ligger högt och att ljudet är burkigt?

Korvryttaren
2017-06-03, 20:08
Vad ska man säga...Ronaldo Ballon d'or 2017 utan tvekan!

1-0 Real

svenbanan
2017-06-03, 20:10
Det där får nig Chiellini ta på sig som tittade utåt lite för mycket och lät Ronaldo hitta ny position inanför sig. Riktigt fint anfall!!

svenbanan
2017-06-03, 20:15
Jävlar!!!! :)

Korvryttaren
2017-06-03, 20:16
Ett av dom snyggaste målen i en final helt klart, sjukt att det skulle komma från Mandzukic som är lika akrobatisk som ett mjölkpaket.

svenbanan
2017-06-03, 21:10
Nu får de gräva djupt om de ska vända.

Korvryttaren
2017-06-03, 21:13
våldtäkten är ett faktum.

baktung
2017-06-03, 21:13
Alla spelare i Real är verkligen bättre än alla spelare i Juve, framför allt tekniskt. Det går så fantastiskt mycket fortare.

Hövdingen
2017-06-03, 21:23
Vilket bottennapp av Juve i andra. Inte ett bra anfall på hela halvleken.

Korvryttaren
2017-06-03, 21:27
Alla spelare i Real är verkligen bättre än alla spelare i Juve, framför allt tekniskt. Det går så fantastiskt mycket fortare.

Ja och det känns som Juventus inte gett upp bussen trots att dom har 2 mål i röven.

Hövdingen
2017-06-03, 21:31
Det var ett rejält överfall på Ramos av Cuadrado. Värsta man har sett.

svenbanan
2017-06-03, 21:33
Pinsamt av Ramos

baktung
2017-06-03, 21:34
Det var ett rejält överfall på Ramos av Cuadrado. Värsta man har sett.

Ja, satan vilken rallarsving. Blir ett långt besök hos tandläkaren för lille Sergio.

Hövdingen
2017-06-03, 21:34
Pinsamt av RamosPinsamt för domaren också.

Korvryttaren
2017-06-03, 21:43
Ronaldo

5 mål mot Bayern Munchen
3 mål mot Atletico Madrid
2 mål mot Juventus

Kuriosa för alla Zlatanälskare så gjorde Ronaldo fler slutspelsmål på 5 matcher än Zlatan gjort under hela sin karriär närmare 40 matcher.

baktung
2017-06-03, 21:43
Ändå skönt att anfall visar sig vara bästa försvar när det väl gäller. Juve hade onekligen behövt hemmaplan för att ha någon chans. Och den där guldballongen kan de ge till vem som helst på det där mittfältet. Marcelo, Modric, Isco är alla outstanding idag.

svenbanan
2017-06-03, 21:46
Ändå skönt att anfall visar sig vara bästa försvar när det väl gäller. Juve hade onekligen behövt hemmaplan för att ha någon chans. Och den där guldballongen kan de ge till vem som helst på det där mittfältet. Marcelo, Modric, Isco är alla outstanding idag.

Man kan ju tro att Marcelo är yttermittfältare, men osannolikt nog är han försvarare. Han har i alla fall varit sjukt bra efter jul.

baktung
2017-06-03, 21:58
Man kan ju tro att Marcelo är yttermittfältare, men osannolikt nog är han försvarare. Han har i alla fall varit sjukt bra efter jul.

Det är häftigt att se hur de roterar med åtta man som alla kunde ha varit anfallare, medan spetsen i Juve känns lika julgransfotad som Granqvist. Längesen vi såg en sådan spelmässig utskåpning i en CL-final.

svenbanan
2017-06-03, 22:05
Det är häftigt att se hur de roterar med åtta man som alla kunde ha varit anfallare, medan spetsen i Juve känns lika julgransfotad som Granqvist. Längesen vi såg en sådan spelmässig utskåpning i en CL-final.

Vad svamlar du om?

Real var bättre än Juve i andra halvlek. Men ifall de inte nått upp till sin allra högsta nivå hade det blivit extremt jämnt.

Att Real var bra betyder inte att Juve var usla...

Korvryttaren
2017-06-03, 22:14
Vad svamlar du om?

Real var bättre än Juve i andra halvlek. Men ifall de inte nått upp till sin allra högsta nivå hade det blivit extremt jämnt.

Att Real var bra betyder inte att Juve var usla...

Juve var ett korplag i andra men dom lyckades hålla jämna steg första 45 åtminstone.

svenbanan
2017-06-03, 22:20
Juve var ett korplag i andra men dom lyckades hålla jämna steg första 45 åtminstone.

Jaja. Jag vet att du gillar att häva ur dig en massa skitsnack. Men du får jobba hårdare än så om du ska trolla upp mig på läktaren ikväll.

baktung
2017-06-03, 22:26
Jaja. Jag vet att du gillar att häva ur dig en massa skitsnack. Men du får jobba hårdare än så om du ska trolla upp mig på läktaren ikväll.

Ikväll går jag dock i god för det skitsnacket. Juve såg ut som statister i andra. Rädda, stillastående, handlingsförlamade. Så fort slumpmålet fram till 2-1 kom vek de ner sig och förlorade varenda andraboll. Amatörmässiga rent av.

Korvryttaren
2017-06-03, 22:41
Jaja. Jag vet att du gillar att häva ur dig en massa skitsnack. Men du får jobba hårdare än så om du ska trolla upp mig på läktaren ikväll.

https://gyazo.com/6d5480d8f248b7ddb7aa5929de22d310.png

https://i.gyazo.com/1ba6fff20ec3923dd94aa9db3c3ab7ef.png

Vilken match såg du egentligen? Korplag i andra :d

Hövdingen
2017-06-04, 13:30
Ramos efter Cuadrados förfärliga övergrepp.
https://pbs.twimg.com/media/DBbKrJLXUAACo7k.jpg

bigtraps
2017-06-04, 15:28
Ramos tilltag var oförlåtligt. Därimot så vann Real rättvist.
Folk får tycka vad dom vill om Ronaldo, men det är en grym spelare

WHITEFOLKS
2017-06-04, 15:30
Nu var det ju överdriven filmning oavsett men det var en stämpling Cuadrado fick det andra gula för, inte ett slag.

StarkaUlf
2017-06-06, 05:09
https://www.youtube.com/watch?v=kXek_0AEb0E

Fortfarande bättre på att slå passningar än alla Uniteds nuvarande mittfältare :D saknar gubben!

svenbanan
2017-06-06, 08:11
https://www.youtube.com/watch?v=kXek_0AEb0E

Fortfarande bättre på att slå passningar än alla Uniteds nuvarande mittfältare :D saknar gubben!

Om Paul Pogba ska fylla upp Paul Scholes gamla skor så har han en hel del att växa i kan man säga...

bigtraps
2017-06-06, 09:05
Pogba är otroligt överreklamerad
I franska landslaget ska han fylla skorna efter Platini och Zidane

MackeJuve
2017-06-07, 08:02
Pogba är otroligt överreklamerad
I franska landslaget ska han fylla skorna efter Platini och Zidane

Definiera "överreklamerad"? Han har gjort en katastrofsäsong sett till den egna förmågan i United. I Juventus var han kanon. Det finns enkla förklaringar till detta.


Tog pinsamt nog bara 15 stycken första gången jag testade. Jobbar vidare för full pott, 18 på andra.

https://www.fotbollskanalen.se/quiz/quiz-vilka-har-gjort-flest-landskamper-for-herrlandslaget/?utm_source=fotbollskanalen_fb

ducedo
2017-06-07, 08:47
Han har gjort en katastrofsäsong sett till den egna förmågan i United. I Juventus var han kanon.

https://i.redd.it/yyjp5iptz31z.png

https://www.thesun.co.uk/wp-content/uploads/2017/03/rr-zlatan-dk2.jpg?strip=all&w=750&quality=100

q4KpXIejwy4

MackeJuve
2017-06-07, 08:56
https://i.redd.it/yyjp5iptz31z.png

q4KpXIejwy4

Att viss statistik är bättre den här säsongen jämfört med den tidigare har nog att göra med positionsbyte och ett för stort ansvar. Han har trots det du presenterar inte varit bra. 14/15 gjorde han 10 mål och 11 assist, 16/17 10 mål och 16 assist och i år nio mål och sex assist.

Att han inte har varit bra beror enligt mig lika mycket på klubben och tränaren som på honom. En av hans främsta egenskaper som också är hans sämsta är hans ambitionsnivå.

ducedo
2017-06-07, 09:13
Att viss statistik är bättre den här säsongen jämfört med den tidigare har nog att göra med positionsbyte och ett för stort ansvar. Han har trots det du presenterar inte varit bra. 14/15 gjorde han 10 mål och 11 assist, 16/17 10 mål och 16 assist och i år nio mål och sex assist.

Han har fler nyckelpassningar och skapade chanser än vad han hade i Juventus. Att Zlatan bränt historiskt många chanser och därmed drar ner Pogbas assiststatistik bör väl ändå inte lastas honom?

MackeJuve
2017-06-07, 09:20
Han har fler nyckelpassningar och skapade chanser än vad han hade i Juventus. Att Zlatan bränt historiskt många chanser och därmed drar ner Pogbas assiststatistik bör väl ändå inte lastas honom?

Det beror på att han har fått göra allt i United. De satte honom på mitten och sa "Paul, lös det!". Det är också det som har gjort att hans säsong sammantaget är svag. Jag håller med om att han borde ha haft lite bättre poängstatistik i.o.m. många ramträffar och en del brända lägen från Zlatan. Det räcker dock inte som försvar för att han har gjort en bra säsong.

Hur tycker du att hans säsong har varit?

MackeJuve
2017-06-07, 09:56
Jag kan utveckla mina tankar om Pogba lite utförligare så får vi se om du håller med:

Pogba utvecklades i Juventus till en nästintill komplett mittfältare. Fastän han låg relativt långt upp i planen så bidrog han inte bara med offensiv kvalitet utan även en del bollvinster, luftdueller etc. I sina bästa stunder så behärskade han allt och då var han också bäst på planen. Då han bara var i sina unga 20 så framstod han som den i framtiden mest dominerande mittfältaren i världen. Han kunde skjuta, passa, tackla, dribbla, vinna luftdueller och var inte långsam. Akilleshälen, och även det mest underhållande med honom, var att han genom att behärska allt detta rätt ofta blev alldeles för ambitiös i sitt beslutsfattande. Det kunde vara genom en misslyckad dribbling där en enkel pass var en möjlighet, ett skott från 35 meter där han kunde ha passat och liknande. Detta förläts dock genom att han även lyckades ofta med allt detta. Då han även spelade i ett bra lag så kunde han räddas upp av kompetenta mittfältskamrater när allt inte gick hans väg. Att spela där innebar också för honom att det inte bara var han som behövde göra allting hela tiden. Första åren kunde den geniala passningen lika gärna komma från Vidal eller Pirlo, det andra året från Khedira eller Marchisio. Allt hängde inte på honom.

P.g.a. Zlatan och till viss del Pogba så såg jag fram till Zlatans skada alla Uniteds matcher. Jag har hela tiden tyckt att det är rätt uppenbart att Paul används fel. Han ska vara den stora stjärnan i klubben och göra det mesta på mitten. Ofta används han dessutom som sittande mittfältare, något som han säkerligen har potential till men som inte är han naturliga position. Runt omkring honom finns det hyfsade spelare men de är inte lika sammansvetsade som Juventus. Det syns därmed tydligare när han gör en dålig match i den röda tröjan. Jag har tyckt att han kladdar för mycket på bollen, står för fler misstag i matcherna och slår bort fler bollar än vad han gjorde förut. Han behöver tyglas, sättas i en tydlig roll där hans misstag, som han kommer att göra, inte blir ödesdigra. Han spelade upp sig lite under våren men under stora delar av säsongen så gjorde det ont att se honom.

"Katastrofsäsong" var att ta i från min sida. En svag säsong är vad det är, inget mer. 2/5 i betyg kanske jämfört med de 4-5/5 som han låg på i Italien. Statistiken som du delade med dig av är bra för att visa att det inte har varit katastrof men jag kan inte säga att det ändrar intrycket av honom allt för mycket efter att ha sett matcherna.

Hade han varit en okänd fyndvärvning så hade betyget givetvis varit högre.

Korvryttaren
2017-06-08, 06:26
Sätt statistiken i relation till priset så inser man att Yaya Toure gjorde en bättre säsong.

leee
2017-06-08, 14:56
http://www.expressen.se/sport/fotboll/stora-ilskan-mot-bilderna-vidrigt/
Skandalscener utspelade sig inför VM-kvalmötet mellan Australien och Saudiarabien.
När spelarna skulle hedra offren från lördagens terrorattack i London med en tyst minut vägrade de saudiska spelarna att delta.
Inte heller spelarna på bänken reste sig upp, rapporterar Daily Mail

aryaa
2017-06-08, 16:45
http://www.expressen.se/sport/fotboll/stora-ilskan-mot-bilderna-vidrigt/
Skandalscener utspelade sig inför VM-kvalmötet mellan Australien och Saudiarabien.
När spelarna skulle hedra offren från lördagens terrorattack i London med en tyst minut vägrade de saudiska spelarna att delta.
Inte heller spelarna på bänken reste sig upp, rapporterar Daily Mail

Sjukt dålig stil asså! ;)

shadowfire
2017-06-09, 19:25
Så kass trådtitel så jag hittade den knappt.
Nå, nu är det snart avspark. Frankrike 1-2 Sverige?

StarkaUlf
2017-06-09, 19:29
Jag tror aldrig på Sverige :D tror jag på dom så jinxar jag dom alltid. Så jag tror på 0-3.

shadowfire
2017-06-09, 19:33
Jag tror på det här landslaget som inte bygger allt på Zlatan. Jag tror de är hungriga på att visa att vi inte behöver Z utan tvärtom kan skrälla mer utan.

upperkatt
2017-06-09, 19:35
Så kass trådtitel så jag hittade den knappt.
Nå, nu är det snart avspark. Frankrike 1-2 Sverige?

Nä, tror tvärtom: 1-2 i matchen.

StarkaUlf
2017-06-09, 19:36
Jag tror på det här landslaget som inte bygger allt på Zlatan. Jag tror de är hungriga på att visa att vi inte behöver Z utan tvärtom kan skrälla mer utan.

Dom spelar helt klart bättre utan Zlatan, tycker jag. Sen att vi inte har någon anfallare som gör mål på chanserna är ju en annan sak. Tänk om Berg skulle kunna få målskyttet att lossna någon gång i landslaget. Bränner ju 8 av 10 klara målchanser medans han i klubblaget sätter 8 av 10.
Dom andra anfallarna behöver vi nog inte ens prata om...

Hövdingen
2017-06-09, 21:40
:hbang::hbang::hbang::hbang::hbang:

svenbanan
2017-06-09, 21:50
Snällt av Lloris att bjuda på tre poäng. :)

Hur blir det nu framöver? Har sverige råd att torska mot Holland? Dvs om man vinner övriga matcher, och Holland och Frankrike gör detsamma. Eller kommer man då hamna på delad andraplats med Frankrike, med Holland som gruppsegrare?

Hövdingen
2017-06-09, 21:56
Snällt av Lloris att bjuda på tre poäng. :)

Hur blir det nu framöver? Har sverige råd att torska mot Holland? Dvs om man vinner övriga matcher, och Holland och Frankrike gör detsamma. Eller kommer man då hamna på delad andraplats med Frankrike, med Holland som gruppsegrare?

Det är en omöjlighet eftersom de ska möta varandra.

StarkaUlf
2017-06-09, 21:56
Snällt av Lloris att bjuda på tre poäng. :)

Hur blir det nu framöver? Har sverige råd att torska mot Holland? Dvs om man vinner övriga matcher, och Holland och Frankrike gör detsamma. Eller kommer man då hamna på delad andraplats med Frankrike, med Holland som gruppsegrare?

Jag vet inte vad som går först i kvalet, målskillnad eller inbördes möten. Men vinner Frankrike + Holland sina och vi torskar mot Holland så hamnar vi på samma poäng som Holland fast med sämre inbördes möten. Så antingen åker vi på det eller så avgörs det på målskillnad mot Holland.

Edit: Se där, omöjligt :D

Hövdingen
2017-06-09, 21:58
Undrar om man är fotbollskadad när man spenderar 2 minuter med att leta efter t-shirten efter ett mål?

Tomas W
2017-06-09, 21:59
Tyckte Sverige spelade riktigt bra och såg ut att ha en bra tanke bakom sitt spel. Sen lyckan att de fick in bollen när det var par sekunder kvar :D.

shadowfire
2017-06-09, 22:02
Jag tycker inte Ola är speciellt bra överlag, så jag blev galet förvånad över att han ens prickade mål. Från det avståndet och med den lobben så är det faktiskt riktigt bra gjort. Hatten av.

svenbanan
2017-06-09, 22:08
Tyckte Sverige spelade riktigt bra och såg ut att ha en bra tanke bakom sitt spel. Sen lyckan att de fick in bollen när det var par sekunder kvar :D.

Håller med, tyckte Sverige såg vassa ut de gånger man lyckades etablera anfallsspel runt offensivt straffområde. Tyckte även man hade bra koll runt eget straffområde. Det som kanske saknas är förmågan att kunna spela upp bollen på nåt annat sätt än genom långbollar, eller på kanten. Men det har väl kanske lite med balansen i laget att göra. Men laget ser ju ut att fungera så otroligt mycket bättre än under Hamrén, särskilt i försvaret. Sen att Forsberg blommat ut och blivit hysteriskt bra hjälper ju till ordentligt.

Med det sagt så tycker jag att Frankrike nog borde gjort det bättre under i princip hela matchen. Det såg ut som att man bara gick och väntade på att de automatiskt skulle få ett ledningsmål och vinna matchen.

svenbanan
2017-06-09, 22:09
Så kass trådtitel så jag hittade den knappt.
Nå, nu är det snart avspark. Frankrike 1-2 Sverige?

Tsss. Du är bara avundsjuk...

Det är en omöjlighet eftersom de ska möta varandra.

Jag vet inte vad som går först i kvalet, målskillnad eller inbördes möten. Men vinner Frankrike + Holland sina och vi torskar mot Holland så hamnar vi på samma poäng som Holland fast med sämre inbördes möten. Så antingen åker vi på det eller så avgörs det på målskillnad mot Holland.

Edit: Se där, omöjligt :D

Aha.

shadowfire
2017-06-09, 22:12
Tsss. Du är bara avundsjuk...


haha vad svarade du på nu egentligen? jag fick ju rätt, frankrike sverige 1-2 :)

svenbanan
2017-06-09, 22:18
haha vad svarade du på nu egentligen? jag fick ju rätt, frankrike sverige 1-2 :)

Att trådtiteln skulle vara kass... ;)

shadowfire
2017-06-09, 22:20
Att trådtiteln skulle vara kass... ;)

den är kass :P

Fan jag lider lite med fransosen ändå.. målvakten. USCH för att försöka få nattsömn inatt.

xan
2017-07-17, 23:03
Finns det någon fotbollspelare i världsklass som framgångsrikt hoppat över till eliten i futsal eller tvärt om?

bigtraps
2017-07-18, 05:09
Finns det någon fotbollspelare i världsklass som framgångsrikt hoppat över till eliten i futsal eller tvärt om?

Vet bara att Ronaldinho ska vara grym i futsal

svenbanan
2017-08-13, 17:01
Man United ser riktigt bra ut förtiofem minuter in i säsongen. Om Matic tänker hålla denna klass hela säsongen kommer Chelsea ångra sig.

MackeJuve
2017-08-14, 08:19
Man United ser riktigt bra ut förtiofem minuter in i säsongen. Om Matic tänker hålla denna klass hela säsongen kommer Chelsea ångra sig.

Såg nästan samtliga av deras matcher under den förra säsongen. Resultatet? Besvikelse nio av tio gånger. Inte för att jag håller på dom utan för att matcherna var så jävla tråkiga att kolla på. Igår var det något helt annat! Riktigt kul match och ännu roligare att jag hade De Gea, Pogba och Lukaku i mitt fantasy-lag :)

svenbanan
2017-08-14, 10:04
Såg nästan samtliga av deras matcher under den förra säsongen. Resultatet? Besvikelse nio av tio gånger. Inte för att jag håller på dom utan för att matcherna var så jävla tråkiga att kolla på. Igår var det något helt annat! Riktigt kul match och ännu roligare att jag hade De Gea, Pogba och Lukaku i mitt fantasy-lag :)

Ja, i fjol lyfte det aldrig riktigt.

Dock tycker jag mig minnas att det såg bra ut de första matcherna förra säsongen också. Som att man hade hittat rätt med system och laguppställning och sådant. Sedan började man med att vägra vinna på hemmaplan och såg allt annat än stabila ut resten av säsongen.

Skulle tro att Mou är hyfsat nöjd med sina värvningar såhär långt. Vi får väl hoppas det lossnar för Lindelöf snart också.

svenbanan
2017-08-16, 16:15
Matuidi till Juventus är en riktig kanonvärvning skulle jag säga. Innan den gick i lås skulle jag nog sagt att Juve kanske inte var favoriter till att ta hem ligan. Nu ser jag betydligt ljusare på deras möjligheter. Han känns verkligen som att han kan passa in i det här laget.


Tappet av Bonucci lär ju dock märkas på nåt sätt.

Angående silly season så är jag spyfärdig på spelare som "vägrar spela" för att komma ur sina kontrakt och bli sålda till en klubb de hellre vill spela för. Nu senast rör det sig tydligen om Couthino som vill bort från Liverpool till Barca. Jag kan ju förstå spelarna på ett sätt, som kanske bara får en chans på hela karriären att flytta till sin drömklubb. Men hela grejen med "vägra spela" är så jävla unken. Kanske borde det styras upp på nåt sätt så att alla kontrakt har en utköpsklausul som alltid kan aktiveras, och att det är enda sättet att bryta pågående kontrakt.

Men anledningen att jag ens skrev här var ju egentligen för att påminna om att Europsort ikväll kl 23 sänder returmötet mellan Barca och Real. Dock utan Ronaldo får man anta...

Hövdingen
2017-08-16, 21:27
Klubbars agerande mot spelare de vill bli av med är ofta ännu värre med utestängning från att träna med A-laget, fråntagna nummer, utestängning från lagfoto etc. Men något system borde finnas, kanske en obligatorisk utköpsklausul på 3x beloppet man betalade t.ex.

svenbanan
2017-08-16, 22:05
Men helvete vilket mål!!!

svenbanan
2017-08-16, 22:13
Real ser ju sjukt bra ut. Med Ronaldo, Bale och Isco på bänken....

Bäva europa!

Sartorius
2017-08-16, 23:17
Aldrig sett hans storhet men Matuidi för 185m känns nästan som en spottstyver. Ännu mer så när Paulinho kostade 400ish(?). Möjligt att Allegri satsar på nytt system nu när Bonucci och Alves dragit på nya äventyr och vill ha extra tyngd på mittfältet..

svenbanan
2017-08-19, 15:09
4-0 igen för United. Jag såg bara andra halvlek, och tyckte det såg lite trögt och idéfattigt ut fram till sista tio minuterna. Men å andra sidan så ledde de redan med 1-0 och behövde ju inte göra nåt mer egentligen. Så de kanske bra spelade safe. Sista tio var dock en halt annan femma när i princip varannat anfall ledde till mål.

svenbanan
2017-08-21, 21:51
Hur kul är det inte att Rooney gjort mål i bägge de inledande matcherna för Everton denna säsong?

Jag kan erkänna att jag trodde han var tvärslut och skulle göra fiasko. För en gångs skull skönt att bli motbevisad! Även om det såklart är mycket kvar av säsongen, och det fortfarande kan gå åt skogen, så har han ju ändå visat att han håller ännu.

svenbanan
2017-08-21, 21:53
Vad har förresten hänt med soccerways sajt? Förr fick man upp en grafisk överblick över startelvorna, så man såg vilka spelare som var på vilka positioner. Detta verkar ha försvunnit...

Trist. Jag gillade den grafiken.

Nån som vet om det finns nån sajt (eller app kanske) där man kan få se detta?

aryaa
2017-08-22, 08:34
Vad har förresten hänt med soccerways sajt? Förr fick man upp en grafisk överblick över startelvorna, så man såg vilka spelare som var på vilka positioner. Detta verkar ha försvunnit...

Trist. Jag gillade den grafiken.

Nån som vet om det finns nån sajt (eller app kanske) där man kan få se detta?

Flashscore är min favorit. Riktigt bra med info :)

MackeJuve
2017-08-22, 08:40
Vad har förresten hänt med soccerways sajt? Förr fick man upp en grafisk överblick över startelvorna, så man såg vilka spelare som var på vilka positioner. Detta verkar ha försvunnit...

Trist. Jag gillade den grafiken.

Nån som vet om det finns nån sajt (eller app kanske) där man kan få se detta?

Jag kör Livescore.

StarkaUlf
2017-08-24, 20:01
Östersund i Europa League alltså. Imponerande!

xcv
2017-08-24, 20:04
Östersund i Europa League alltså. Imponerande!

Jääääävlar va sista frisparken var svettig. Vet inte hur keepern fixade det där

svenbanan
2017-08-24, 21:08
Coolt med Östersund!

Zlatan verkar få en sista(?) chans i champions league också.

Vad är det egentligen som saknats ManU som de behöver för att vinna PL och vara i toppen av CL igen? Jag skulle säga kreativitet på mittfältet och stabilitet i försvaret, samt fler målskyttar som kan "dela på ansvaret". Det känns ju helt klart som att de förbättrat alla dessa faktorer (eller försökt i alla fall) till denna säsong. Så kommer det bli nån titel för Zlatan i Manchester i år?

Hövdingen
2017-08-24, 21:09
Graham Potter måste vara ett geni.

baktung
2017-09-04, 16:54
Vi fick en gratischans av Luxemburg igår att ta oss tillbaka i kvalet. Coolt! Det känns förstås fortfarande svårt med Nederländerna borta som avslutning, men om Frankrike tappar poäng borta mot Bulgarien har vi faktiskt avgörandet i egna händer. Plötsligt blev det spännande igen.

spoon
2017-09-04, 19:43
Vi tappade vm chansen mot Bulgarien. Nu blir det playoff mot Italien eller någon annan jobbig grupptvåa. Frankrike tappar inte mer poäng.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

spoon
2017-09-04, 19:46
Portugal
Italien
Irland
Nordirland
Ukraina
Polen
Slovakien
Bosnien

Känns som att vi kan ta en del av grupptvåorna i ett dubbelmöte medans andra är omöjliga. Vm är skitsvårt att ta sig till

Skickat från min D5803 via Tapatalk

baktung
2017-09-04, 21:34
Är väl bara Portugal och Italien som man inte vill möta i playoff av de där lagen. Dock lär vi bli oseedade i lottningen så chansen att få en mardrömsmotståndare i playoff blir väl åtminstone 50 %, och eftersom vi har oflyt i vanlig ordning blir det Portugal igen.

leo1
2017-09-04, 21:44
Om vi tar oss till vm är vi värda platsen. Men det laget vi har och spela fotbolls-vm:d

Jag tycker Toivonen och Bergh är okej men finns det inga bättre? Känns som en flashback för 10 år sen