handdator

Visa fullständig version : Det här med antal steg per dag.


svartakronan
2017-04-11, 20:41
Man har ju hört att man ska gå minst 10 000 steg per dag för det ska vara optimalt för hälsan. Men om man är som mig som kanske bara går 6000 steg per dag MEN att man tränar klassisk styrketräning med.
Vem lever hälsosammast, en som går över 10 000 steg varje dag men tränar inte, eller som jag som kanske bara går 5-6000 steg men även styrketränar? Kosten spelar såklart in med men tänk typ vanlig husmanskost.
Vad tror ni?
Hoppas det inte var allt för flummig fråga.
Tack på förhand!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

ozzian
2017-04-11, 21:42
Man har ju hört att man ska gå minst 10 000 steg per dag för det ska vara optimalt för hälsan. Men om man är som mig som kanske bara går 6000 steg per dag MEN att man tränar klassisk styrketräning med.
Vem lever hälsosammast, en som går över 10 000 steg varje dag men tränar inte, eller som jag som kanske bara går 5-6000 steg men även styrketränar? Kosten spelar såklart in med men tänk typ vanlig husmanskost.
Vad tror ni?
Hoppas det inte var allt för flummig fråga.
Tack på förhand!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja tränar du typ 3 ggr per veck ligger du före!

jag ligger på runt 17k steg per dag och tränar 3-1, så snitt 5 pass i veckan och av de 17k steg så är det 4-5 pass PW eller i bästa fall cykling.

men jag vill öka konditionsträningen, men jag är snart 50, så?

Chorizo
2017-04-11, 22:15
kör hårt!!

svartakronan
2017-04-11, 22:31
Hittade denna artikeln precis https://www.google.se/amp/traningslara.se/regelbunden-traning-men-en-ovrigt-stillasittande-fritid-ar-stillasittandet-i-sig-en-riskfaktor-for-halsan/amp/

Väldigt intressant.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Shqypnia
2017-04-12, 07:23
Vardagsmotion är oerhört viktig för hälsan - oavsett om du styrketränar eller inte.

J.V
2017-04-12, 07:44
Vardagsmotion är oerhört viktig för hälsan - oavsett om du styrketränar eller inte.Styrketraning ar ocksa oerhort viktigt, speciellt om man har ett stillasittande yrke, vilket de flesta har idag.

Jag skulle saga att svartakronan vinner av de tva fall han presenterar.

Diomedea exulans
2017-04-12, 08:38
Man får ju "vardagsmotion" av att gymma också. Man promenerar runt och byter vikter, osv. Kan tänka mig att ett standardgympass motsvarar några hundra steg enligt den där tumregeln.

ARMSTARK
2017-04-12, 08:41
Man får ju "vardagsmotion" av att gymma också. Man promenerar runt och byter vikter, osv. Kan tänka mig att ett standardgympass motsvarar några hundra steg enligt den där tumregeln.

Självklart är det positivt att vara aktiv en timme på gymet, men det som är riktigt farligt är att man sitter still på jobbet i åtta timmar. Sen några timmar till framför datorn/TV'n på kvällen.

Mats J
2017-04-12, 09:01
Man har ju hört att man ska gå minst 10 000 steg per dag för det ska vara optimalt för hälsan. Men om man är som mig som kanske bara går 6000 steg per dag MEN att man tränar klassisk styrketräning med.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

6000 steg är ju rätt bra ändå, Jag tycker jag får kämpa lite för att komma upp I det. En dag när jag känner mig lite seg så kan det sluta på 1500 steg, gå till och från bilen och gå runt lite hemma och plocka, laga mat.

På sommaren kan jag komma upp i 10000 steg i vardagsmotion men då är jag igång från morgon till kväll med gräsklippning, tvätta bilen, renovera etc.

svartakronan
2017-04-12, 09:42
Man får ju "vardagsmotion" av att gymma också. Man promenerar runt och byter vikter, osv. Kan tänka mig att ett standardgympass motsvarar några hundra steg enligt den där tumregeln.


http://www.stegraknare.se/omvandla
Enligt denna omvandlaren så är ett normalt tungt styrkepass på 90 minuter 14 400 steg haha. Fattar att det ej stämmer, omöjligt ju.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Old Nick
2017-04-12, 09:42
Jag tänker mig att regeln kring 10 000 steg mest bara gäller för dem som aldrig någonsin gör något mer ansträngande än att promenera i lugn takt. Kapar du två kubik ved, kör ett helkroppspass och cyklar till och från jobbet så lär det väl knappast spela någon roll om du kommer upp i någon slags magisk siffra vad gäller hälnedslag i marken den dagen.

svartakronan
2017-04-12, 09:45
6000 steg är ju rätt bra ändå, Jag tycker jag får kämpa lite för att komma upp I det. En dag när jag känner mig lite seg så kan det sluta på 1500 steg, gå till och från bilen och gå runt lite hemma och plocka, laga mat.



På sommaren kan jag komma upp i 10000 steg i vardagsmotion men då är jag igång från morgon till kväll med gräsklippning, tvätta bilen, renovera etc.



Bör nämna att jag har ju inte alltid mobilen på mig, speciellt när jag går här hemma och gör vardagssysslor.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Diomedea exulans
2017-04-12, 10:09
Jag tänker mig att regeln kring 10 000 steg mest bara gäller för dem som aldrig någonsin gör något mer ansträngande än att promenera i lugn takt. Kapar du två kubik ved, kör ett helkroppspass och cyklar till och från jobbet så lär det väl knappast spela någon roll om du kommer upp i någon slags magisk siffra vad gäller hälnedslag i marken den dagen.

Precis. När jag sa att ett gympass motsvarar ett antal steg så menade jag inte bara bokstavligt stegen man tar på gymmet. Jag tänker att en repetition bicepscurl har samma effekt som ett steg, ett steg med en 20-kilosplatta i händerna motsvarar 10 steg, en tung knäböj motsvarar 20 steg osv (påhittade siffror). Då tänker jag effekten det har på kroppen, med hur hjärtat och andra muskler får arbeta, utsöndring av hormoner, osv.

baktung
2017-04-12, 19:48
Hälsosammast är nog du som både tränar och promenerar, även om du inte kommer upp i 10k steg om dan. Enbart promenader kan inte ersätta muskelstärkande aktivitet. Att ligga ner dygnet runt men träna varje dag är nog inte heller att föredra om man vänder på det. Blandad aktivitet brukar vara mest hälsosam.

Fredrik A
2017-04-12, 21:11
Plot twist
Det finns inga riktiga rekommendationer för hur många steg per dag man bör gå eftersom det inte tar hänsyn till intensitet över huvud taget. Siffran 10 000 har oklart ursprung mig veterligen.

Jaive
2017-04-12, 22:00
Siffran 10 000 steg är för övrigt bara någon som har dragit ur röven, lite som med 10 000 timmars träning för att man ska bemästra något. Det är en godtyckligt vald siffra som i grund och botten existerar för att ett företag ville kränga stegmätare och tog en rund och fin siffra som lät bra. Därmed inte sagt att det inte är bra att gå 10 000 steg om dagen, men det finns inget magiskt med just det talet.

z_bumbi
2017-04-13, 09:10
Plot twist
Det finns inga riktiga rekommendationer för hur många steg per dag man bör gå eftersom det inte tar hänsyn till intensitet över huvud taget. Siffran 10 000 har oklart ursprung mig veterligen.

I Sverige finns inte den rekommendationen, även om det har jobbats för att det ska finnas, däremot finns det rekommendationer från andra länder och om jag kommer ihåg rätt finns intensitet med i vissa av dessa. I Sverige skulle det vara enkelt att få in det i de generella rekommendationerna då vi har intensitet med. Sen är det iofs också så enkelt att intensiteten inte har så stor betydelse när det gäller antal steg och om man inte springer.

Hur man kommit fram till siffrorna är helt enkelt att forskare satt upp vissa gränser som de undersökt och vilka effekter de har. De har då helt naturligt valt jämna siffror då det dels i alla fall är en osäkerhet i mätningarna så att kolla vad 6987 vs 7014 gör för hälsan är inte så intressant och dels är det enkelt att komma ihåg. Det senare har mest betydelse för att få ut budskapet men gör också att testpersoner lättare har koll på vad de ska göra.

Termy
2017-04-13, 09:19
Hälsosamt för vad och på vilket sätt? Det är ju bara du som kan definiera vad "hälsa" innebär för dig då det innefattar så många variabler både fysiskt och psykiskt, utifrån ditt liv, förutsättningar, målsättningar, m.fl. Det bästa är väl att ställa mer specifika frågeställningar.

Fredrik A
2017-04-13, 18:15
I Sverige finns inte den rekommendationen, även om det har jobbats för att det ska finnas, däremot finns det rekommendationer från andra länder och om jag kommer ihåg rätt finns intensitet med i vissa av dessa. I Sverige skulle det vara enkelt att få in det i de generella rekommendationerna då vi har intensitet med. Sen är det iofs också så enkelt att intensiteten inte har så stor betydelse när det gäller antal steg och om man inte springer.

Hur man kommit fram till siffrorna är helt enkelt att forskare satt upp vissa gränser som de undersökt och vilka effekter de har. De har då helt naturligt valt jämna siffror då det dels i alla fall är en osäkerhet i mätningarna så att kolla vad 6987 vs 7014 gör för hälsan är inte så intressant och dels är det enkelt att komma ihåg. Det senare har mest betydelse för att få ut budskapet men gör också att testpersoner lättare har koll på vad de ska göra.

Sedär, visste inte att rekommendationen finns i andra länder. Men tycker att det vore en skaplig idé att rekommendera i kombo med intensitetsråden även här då det är en siffra som motsvarar 7-8 km (enligt S Health) vilket kräver en del aktivitet men som samtidigt inte är alltför omöjligt att komma upp i.

Sohlsken
2017-04-13, 18:19
Sager man inte 30 minuters motion i Sverige?

Maverick
2017-04-13, 19:13
Ligger på mellan 10-12 000 steg på en ledig dag och runt 20 000 på en normal arbetsdag, ser alltid till att komma ut och röra lite på mig, blir väldigt lätt stillasittande när jag är ledig annars, soffan är jävligt bekväm ;)

Finns inte stegräknare typ i varenda mob nu för tiden?

svartakronan
2017-04-13, 19:33
Ligger på mellan 10-12 000 steg på en ledig dag och runt 20 000 på en normal arbetsdag, ser alltid till att komma ut och röra lite på mig, blir väldigt lätt stillasittande när jag är ledig annars, soffan är jävligt bekväm ;)

Finns inte stegräknare typ i varenda mob nu för tiden?



Jag har 800 steg idag. Har börjat gå upp och röra på mig lite då och då om jag suttit still länge men vet ej om det det lilla gör någon nytta. Fast går ju inte runt med mobilen hela tiden, nästan aldrig här hemma, får börja göra det för att se hur många steg jag kommer upp i då.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svartakronan
2017-04-13, 20:30
Uppdatering, nu har jag 6000 steg efter en promenad :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Maverick
2017-04-14, 09:04
Jag har 800 steg idag. Har börjat gå upp och röra på mig lite då och då om jag suttit still länge men vet ej om det det lilla gör någon nytta. Fast går ju inte runt med mobilen hela tiden, nästan aldrig här hemma, får börja göra det för att se hur många steg jag kommer upp i då.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vem bär omkring på mobilen hemma, inte jag och inte många andra antar jag heller?

Diomedea exulans
2017-04-14, 09:35
Jag har 800 steg idag. Har börjat gå upp och röra på mig lite då och då om jag suttit still länge men vet ej om det det lilla gör någon nytta.

Det tror jag absolut det gör. Jag själv tycker man känner sig mycket fräschare om man tar sådana avbrott i sittandet.

Rabiat
2017-04-14, 12:34
Att göra avbrott i stillasittandet en gång i timmen gör underverk för blodtrycket om inte annat.

z_bumbi
2017-04-18, 10:01
Sager man inte 30 minuters motion i Sverige?

Jo och det är ett enklare sätt än att börja räkna steg. Rör dig minst 30 min där du blir andfådd eller mer så har du fått en grundnivå. Då slipper man fundera på omvandlingstabeller men hälsovården/sjukvården eller andra använda kan fortfarande använda sig av steg som ett av flera andra verktyg för att få en person/grupp att röra sig mer.

baktung
2017-04-18, 10:16
Jag sitter i stort sett bara när jag äter. Annars ligger jag alltid ner när jag är stilla. Framför teven ligger jag och i sängen ligger jag med mobilen.

Så av tiden jag inte är stående skulle jag säga att 98 % är liggande och 2 % sittande, om nu natten också räknas med. Annars blir det kanske 95-5.

Största anledningen till att jag undviker sittande är för att man får fulare rumpa av det än av att ligga ner. Nåt jag inbillat mig i alla fall. :D
Sen är det ju bekvämare att ligga ner också såklart.

Nån som hört om liggande är bättre eller sämre än sittande? Systemet borde ju gå ner mer i varv och man får en grundligare vila. Så jag kan tänka mig att det borde ha fördelar gentemot sittande.

svartakronan
2017-04-18, 10:22
Jag sitter i stort sett bara när jag äter. Annars ligger jag alltid ner när jag är stilla. Framför teven ligger jag och i sängen ligger jag med mobilen.

Så av tiden jag inte är stående skulle jag säga att 98 % är liggande och 2 % sittande, om nu natten också räknas med. Annars blir det kanske 95-5.

Största anledningen till att jag undviker sittande är för att man får fulare rumpa av det än av att ligga ner. Nåt jag inbillat mig i alla fall. :D
Sen är det ju bekvämare att ligga ner också såklart.

Nån som hört om liggande är bättre eller sämre än sittande? Systemet borde ju gå ner mer i varv och man får en grundligare vila. Så jag kan tänka mig att det borde ha fördelar gentemot sittande.

Du får ju stela hamstrings av att sitta mycket så på det sättet är det ju bättre att ligga hehe :)

baktung
2017-04-18, 11:00
Du får ju stela hamstrings av att sitta mycket så på det sättet är det ju bättre att ligga hehe :)

En till fördel alltså...

Jag överdrev nog lite med procenten dock. Om jag räknar på't så blir det ungefär följande minuter sittande:

Ätande ca 30 min om dagen. Jag sitter ungefär 5-10 min och äter och gör det kanske 5 gånger. Jag står dock upp mycket när jag äter ibland så det blir nog mindre än 10 min i snitt. Vi säger 30 min för enkelhetens skull.

Surfande ca 30-60 min om dagen. Skriver många inlägg här från telefonen, liggandes. Måste det gå snabbare sätter jag mig dock vid datorn. Och så är träningspassen lättare att redigera vid datorn. Men inte fan blir det mer än en timme om dagen.

Resande ca 30 min om dagen. Gäller bara de dagar jag jobbar.

Totalt 60-120 min sittande om dagen. Om jag enkelt antar att jag står upp 8 timmar om dagen och vilar övrig tid så blir det max 2 av 16 vilotimmar sittande. Mellan 6 och 12 % sittande vila alltså. Svårt att räkna ut hur länge jag står upp dock.