handdator

Visa fullständig version : Coffee Naps = en ny pseudomedicinsk fad eller inte?


MaxTheMarketer
2017-04-11, 19:04
Någon som hört talas om så kallade "coffee naps" och att dem skulle ha någon
bättre medicinisk dokumenterad effekt än enbart koffein eller enbart naps?

I länken nedan så verkar det handla om att koffeinet ska blockera andenosin
i ens hjärna som tydligen ska vara en signalsubstans som ska göra en trött:

http://www.sciencealert.com/watch-scientists-agree-coffee-naps-are-better-than-coffee-or-naps-alone

Eller är det bara en ytterligare ny pseudomedicinsk fad som kommer och går?

Tack för svar på förhand! / Max.

Tomas W
2017-04-11, 20:13
Jacob Gudiol har skrivit en text om det som du hittar via google (kan ej länka på grund av konkurrerande verksamhet). För mig att den var rätt så utförlig om effekterna och att de fanns en möjlighet för bättre effekt med en powernap ihop.

upperkatt
2017-04-11, 20:25
Frågan är bara om tupplurar i sig är bättre än att bara sova gott på natten. Jag ställer mig tveksam till det. Om man behöver ta en tupplur tyder det antagligen på att man sover för lite, och då är förmodligen längre, mer kvalitativ nattsömn att föredra.
Har inte hittat några övertygande studier om tupplurars effektivitet, och en sömnforskare på GU jag korresponderat med kände inte heller till något.

På temat: godnatt.

Konradsson
2017-04-11, 20:58
Jag läste en artikel i DN nyligen som påstod att 2 sömn-omgångar är bättre.
Innan elektriciteten kom lade man sig när det blev mörkt och steg upp när det blev ljust. Mitt i natten var man då ofta uppe någon timme eller två och ägnade sig åt något annat. Man talade faktiskt om ”de två sömnerna” förr i tiden. Vi ser att den effektiva djupsömnen sker under de fyra första timmarna och resten är lågkvalitativ vilket skulle tala för att två omgångar är bättre.
www.dn.se/nyheter/vetenskap/professor-sa-far-du-en-god-natts-somn/

Diomedea exulans
2017-04-11, 22:13
Jag läste en artikel i DN nyligen som påstod att 2 sömn-omgångar är bättre.

www.dn.se/nyheter/vetenskap/professor-sa-far-du-en-god-natts-somn/

Ja, men samtidigt har man börjat tvivla på den teorin eftersom ursprungsbefolkningar/naturbefolkningar/vildar eller vad fan nu PK-termen är inte sover så: http://news.nationalgeographic.com/2015/10/20151015-paleo-sleep-time-hadza-san-tsimane-science/

upperkatt
2017-04-12, 03:18
Jag läste en artikel i DN nyligen som påstod att 2 sömn-omgångar är bättre.

www.dn.se/nyheter/vetenskap/professor-sa-far-du-en-god-natts-somn/

Betalartikel?

Men saknas tillräckligt bevis för det påståendet. Det påstod sömnforskaren jag diskuterade med, och har själv inte hittat någon vettig studie som stödjer det.

Shqypnia
2017-04-12, 07:21
Jacob Gudiol har skrivit en text om det som du hittar via google (kan ej länka på grund av konkurrerande verksamhet). För mig att den var rätt så utförlig om effekterna och att de fanns en möjlighet för bättre effekt med en powernap ihop.

Kan du inte länka till en länk av Gudiol som dessutom är Kolomedlem?

Konradsson
2017-04-12, 08:34
Betalartikel?

Men saknas tillräckligt bevis för det påståendet. Det påstod sömnforskaren jag diskuterade med, och har själv inte hittat någon vettig studie som stödjer det.

Här är en bra meta-analys om tupplurar: onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2869.2008.00718.x/full. Författarna går igenom 9 studier som visar på förbättrad kognitionsförmåga. NASA har även gjort några studier som visar på förbättrat minne av tupplurar. Studierna verkar legitima enligt mig, men jag vet inte var din tröskel för "vettig" ligger.

upperkatt
2017-04-12, 08:44
Här är en bra meta-analys om tupplurar: onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2869.2008.00718.x/full. Författarna går igenom 9 studier som visar på förbättrad kognitionsförmåga. NASA har även gjort några studier som visar på förbättrat minne av tupplurar. Studierna verkar legitima enligt mig, men jag vet inte var din tröskel för "vettig" ligger.

Var i slutsatsen står det att tupplurar skulle vara att föredra framför normala sömnrutiner? Har bara ögnat igenom, men studierna som visar bra resultat verkar ffa beröra folk med sömnbrist.
Vilka studier är de NASA gjort, och gäller dessa även någon med vettig nattsömn?

King Grub
2017-04-12, 08:44
Betalartikel?

DNs betalskydd är inte speciellt avancerat.

Googla "http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/professor-sa-far-du-en-god-natts-somn/" så är artikeln första träffen. Välj Cached så dyker hela texten upp. Gäller alla deras betalartiklar.

Konradsson
2017-04-12, 09:02
Var i slutsatsen står det att tupplurar skulle vara att föredra framför normala sömnrutiner? Har bara ögnat igenom, men studierna som visar bra resultat verkar ffa beröra folk med sömnbrist
Författarna har redan uppfattningen att tupplurar är fördelaktiga. Poängen med studien är att se hur olika faktorer (ålder, tupplurens längd) påverkar dessa fördelar. Poängen är alltså inte att visa att tupplurar är positiva - det är underförstått. I inledningen står det: "This review paper investigates factors that affect the benefits of napping such as duration and temporal placement of the nap."

Vilka studier är de NASA gjort, och gäller dessa även någon med vettig nattsömn?
"To our amazement, working memory performance benefited from the naps, [but] vigilance and basic alertness did not benefit very much"
https://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2005/03jun_naps
"In a NASA-financed study, for example, a team of researchers led by David F. Dinges, a professor at the University of Pennsylvania, found that letting subjects nap for as little as 24 minutes improved their cognitive performance."
https://mobile.nytimes.com/2012/09/23/opinion/sunday/rethinking-sleep.html

Luca Brasi
2017-04-12, 09:18
Någon som hört talas om så kallade "coffee naps" och att dem skulle ha någon
bättre medicinisk dokumenterad effekt än enbart koffein eller enbart naps?

I länken nedan så verkar det handla om att koffeinet ska blockera andenosin
i ens hjärna som tydligen ska vara en signalsubstans som ska göra en trött:

http://www.sciencealert.com/watch-scientists-agree-coffee-naps-are-better-than-coffee-or-naps-alone

Eller är det bara en ytterligare ny pseudomedicinsk fad som kommer och går?

Tack för svar på förhand! / Max.
Pröva känner du dig pigg efter det så får du väl i mer eller mindre vetenskaplig mening anses vara pigg.

upperkatt
2017-04-12, 09:29
DNs betalskydd är inte speciellt avancerat.

Googla "http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/professor-sa-far-du-en-god-natts-somn/" så är artikeln första träffen. Välj Cached så dyker hela texten upp. Gäller alla deras betalartiklar.
Tack, men är det lagligt?
Författarna har redan uppfattningen att tupplurar är fördelaktiga. Poängen med studien är att se hur olika faktorer (ålder, tupplurens längd) påverkar dessa fördelar. Poängen är alltså inte att visa att tupplurar är positiva - det är underförstått. I inledningen står det: "This review paper investigates factors that affect the benefits of napping such as duration and temporal placement of the nap."


"To our amazement, working memory performance benefited from the naps, [but] vigilance and basic alertness did not benefit very much"
https://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2005/03jun_naps
"In a NASA-financed study, for example, a team of researchers led by David F. Dinges, a professor at the University of Pennsylvania, found that letting subjects nap for as little as 24 minutes improved their cognitive performance."
https://mobile.nytimes.com/2012/09/23/opinion/sunday/rethinking-sleep.html

Jo, men de måste ju ha kommit fram till den uppfattningen på något sätt, menar jag. Och jag har inte blivit övertygad om effekterna för en person med god nattsömn.


NASA-studien du länkar till gjordes på folk med sömnbrist.

King Grub
2017-04-12, 09:32
Lagligt att använda Googles funktioner?

Konradsson
2017-04-12, 09:38
Tack, men är det lagligt?
Ett annat sätt att kringå DN:s betalvägg är att uppdatera sidan och sedan omedelbart avbryta laddningen. Det finns ett fönster på ungefär 1 sekund innan betalväggen kommer upp.

Angående sömnen, läs hela meta-analysen som jag länkade till. Jag orkar inte klippa och klistra mer då jag är på telefonen. Min poäng är att det finns studier som visar fördelar med tupplurar på dagen. Huruvida de är vettiga eller passar dig kan jag inte svara på.

upperkatt
2017-04-12, 10:35
Lagligt att använda Googles funktioner?

Ett annat sätt att kringå DN:s betalvägg är att uppdatera sidan och sedan omedelbart avbryta laddningen. Det finns ett fönster på ungefär 1 sekund innan betalväggen kommer upp.

Angående sömnen, läs hela meta-analysen som jag länkade till. Jag orkar inte klippa och klistra mer då jag är på telefonen. Min poäng är att det finns studier som visar fördelar med tupplurar på dagen. Huruvida de är vettiga eller passar dig kan jag inte svara på.

My bad. Trodde inte det var okej att kringgå men verkar vara lugnt.
Artikeln är bara ett expertutlåtande, och inte mycket värt i min mening, utan några som helst källor till påståendena.
http://s3.amazonaws.com/libapps/accounts/9349/images/evidence.png

Du får gärna återkomma om du sitter vid datorn någon gång, för att peka på precis vad som visar på det du säger. Jag orkar inte läsa igenom en hel metaanalys om det är du som kommer med ett påstående.

Det jag kan köpa, som du säger, är ett scenario med tvilling 1 och tvilling 2, där båda har lika stor sömnbrist. Tvilling 1 tar en tupplur och tvilling 2 gör det inte, och då får tvilling 1 bättre hälsomarkörer (och bättre minne, mer alerta...). Det verkar rimligt.
Med det sagt så tycks det, för mig, bara vara en tillfällig lösning och i slutändan är det ändå bättre att sova gott på natten för att tupplursbehov tyder på dålig nattsömn.
Och, som sagt, jag har fortfarande inte sett några bevis för att tupplurar skulle vara bra för någon som redan har en bra nattsömn.

Konradsson
2017-04-12, 11:11
My bad. Trodde inte det var okej att kringgå men verkar vara lugnt.
Artikeln är bara ett expertutlåtande, och inte mycket värt i min mening, utan några som helst källor till påståendena.
http://s3.amazonaws.com/libapps/accounts/9349/images/evidence.png

Var i denna pyramid ligger sömnforskaren på GU som du korrosponderar med? Det är väl också expertutlåtande? Så det är väl inte heller mycket värt?

Det jag kan köpa, som du säger, är ett scenario med tvilling 1 och tvilling 2, där båda har lika stor sömnbrist. Tvilling 1 tar en tupplur och tvilling 2 gör det inte, och då får tvilling 1 bättre hälsomarkörer (och bättre minne, mer alerta...). Det verkar rimligt.
Din standard för metodologi är mycket högre än min. Jag tycker att expertutlåtanden är mycket värt. Om man bara litar på peer-reviewed placebo-controlled double-blind tvillingstudier så är det nog svårt att dra slutsatser. Det finns antagligen inga sådana studier alls på tupplurens effekt.

upperkatt
2017-04-12, 11:24
Var i denna pyramid ligger sömnforskaren på GU som du korrosponderar med? Det är väl också expertutlåtande? Så det är väl inte heller mycket värt?


Din standard för metodologi är mycket högre än min. Jag tycker att expertutlåtanden är mycket värt. Om man bara litar på peer-reviewed placebo-controlled double-blind tvillingstudier så är det nog svårt att dra slutsatser. Det finns antagligen inga sådana studier alls på tupplurens effekt.

Helt korrekt, och jag erkänner mitt fel där. Men faktum är kvarstår att jag ändå inte fått det bevisat.

:p Precis, det är min poäng. Men då kan vi ju "agree to disagree" helt enkelt. :) Jag avvaktar bättre bevis och ändrar mig gärna om tillräckligt mycket tyder på det.

exevision
2017-04-12, 11:42
Jag, av personlig erfarenhet, tror att god natt sömn och god dygnsrytm är att föredra framför inslag av powernaps och dyligt. Men powernaps är säkert bra ibland. Dock ser jag risk att det kan störa nattens sömn.

upperkatt
2017-04-12, 11:44
Jag, av personlig erfarenhet, tror att god natt sömn och god dygnsrytm är att föredra framför inslag av powernaps och dyligt. Men powernaps är säkert bra ibland. Dock ser jag risk att det kan störa nattens sömn.

Typ det jag ville få sagt. Du sa det bättre.

Tomas W
2017-04-12, 12:27
Kan du inte länka till en länk av Gudiol som dessutom är Kolomedlem?

Den är upplagd på en sida som säljer kosttillskott, tycker det känns fel att länka in den här då och tror att det inte skulle vara tillåtet heller.