handdator

Visa fullständig version : Present till pappsen 61 år


Maximal
2017-04-10, 15:18
Helt tom på ideer. Han fyller på fredag, kom nyligen fram till att en graverad klocka eller kökskniv hade varit fint men nu är tiden för knapp...

Han är en vanlig arbetargubbe, fysiskt jobb. Tycker om att laga mat, gillar det mesta men uppskattar en fin köttbit och grillar en del. Tycker om vin, och lite whisky då och då.
Han bor med en sambo.

Är det för "dåligt" att komma med en lite finare flaska vin eller något? Han blir nog mest glad av att jag kommer oavsett.
Tips?

MasterChief
2017-04-10, 15:20
En bra flarra whiskey sitter alltid rätt. Alltid.

trädgårdsmöbel
2017-04-10, 15:37
En bra flarra whiskey sitter alltid rätt. Alltid.

Nej. Whisky sitter alltid fel. Dessutom gäller regeln att ju finare och dyrare den är ju sämre smakar den. Men en flarra okryddad brännvin/vodka sitter alltid rätt. Alltid.

delta_mats
2017-04-10, 15:42
Ge honom en upplevelse istället.

Starke75an
2017-04-10, 16:41
Om han inte äger en gjutjärns stekpanna, köp en sådan då. Eller gå på nån revy med honom. Annars är en 3/4 tums hylsnyckelsats aldrig fel heller.

Kel Varnsen
2017-04-10, 16:45
Personligen tycker jag att så länge man inte fyller jämt så ska man bli väldigt glad om man får något alls. En vin eller whiskyflaska låter lämpligt och blir säkerligen uppskattat.

Maximal
2017-04-10, 16:57
Om han inte äger en gjutjärns stekpanna, köp en sådan då. Eller gå på nån revy med honom. Annars är en 3/4 tums hylsnyckelsats aldrig fel heller.
En bra gjutjärns panna har han tyvärr, annars bra tips! Tycker alltid han snackar om någon ny stekpanna han köpt..

Ge honom en upplevelse istället.
Kollade runt lite på det. Närmaste storstad är Göteborg, 1 timma bort. Men då måste jag nästan köpa till sambon också. Och känns lite bökigt om han ska behöva ta sig till och från göteborg och planera in allt sånt, jag vet inte.
En liten sån där kryssningstur eller middag hade annars varit fint.

Personligen tycker jag att så länge man inte fyller jämt så ska man bli väldigt glad om man får något alls. En vin eller whiskyflaska låter lämpligt och blir säkerligen uppskattat.

Ja, sen är ju 61 inte lika speciellt som 60 år kanske, och han är varken någon som förväntar sig få något särskilt eller som heller ger andra något speciellt.
Något rött vin som är lite "finare" i kanten jag kan köpa? Eller Whisky? Tips?

Han tycker om salt lakrits också, sett en del finare burkar jag tänkte få tag i också. Lakrits och rött vin sägs passa ihop!

Starke75an
2017-04-10, 16:59
Nån typ av kläder då? Lite äldre brukar sällan handla nått nytt.

Kel Varnsen
2017-04-10, 17:04
En flaska Amaronevin för mellan 150-300kr tycker jag är lämpligt om man ska ge vin som present.
Whisky kan jag inget om :D Men det bästa är ju att fråga i butiken. Tycker alltid att de verkar bli så glada på bolaget om man frågar dem om hjälp.

Diomedea exulans
2017-04-10, 17:48
Gubbar i den åldern skiter i presenter. Köp en flaska vin. Eller ett par strumpor, han blir lika glad för det.

LillisJ
2017-04-10, 17:50
Köp ett grillkit!

En fin köttbit, en grillkorg, lite grönsaker/svampar till den och några bärs :)

Captainwide
2017-04-10, 18:01
En pipa, ett armbandsur, fin alkohol/ tobak/ råvara, upplevelse (haik i Norrland, segling vid Östersjön, fiske i Norge.. vad som helst som låter lite halvmanligt), en seriös modellbyggsats, en riktigt bra jävla bok, en handgjord kniv (fortsättning från slöjdvarianten i 8an som ett skämt eller en seriös variant), någon rolig memorabilia från bilar/hans favvoera/ hobby, en riktigt häftig skinnjacka/ skor eller solglasögon.

Minikubik
2017-04-10, 18:04
Hör med Ivan bogus här på kolo så hjälper han dig säkert hitta helt rätt wirre till gubben din

Starke75an
2017-04-10, 18:19
En bra klyvyxa? Eller ett Hultafors långpass. Så kan du låna det.

NPmus
2017-04-10, 19:33
En kista, det börjar ju att närma sig nu.

Starke75an
2017-04-10, 19:36
En kista, det börjar ju att närma sig nu.

Vet du vad en sån kostar? Finns visserligen såna av spånskivor numera också. Används vid kremering.

Ett Orm
2017-04-10, 20:20
Vet du vad en sån kostar? Finns visserligen såna av spånskivor numera också. Används vid kremering.

Finns det inte nån hipster-eco kista av papp också?

Hursom, grilltång/spade/kniv med handgjort skaft i najs träslag.

An Iron Soul
2017-04-10, 21:02
En bra flarra whiskey sitter alltid rätt. Alltid.

Nej. Whisky sitter alltid fel. Dessutom gäller regeln att ju finare och dyrare den är ju sämre smakar den. Men en flarra okryddad brännvin/vodka sitter alltid rätt. Alltid.

Nej nu har ni fel. Vänskapen kan delas upp i 3 stadier.

1. Vodka
2. Whisky
3. Cognac

anvihl
2017-04-10, 21:22
Gillar han att laga käk? Isåfall en eller ett par riktigt schyssta knivar är trevligt.

Annars kan du ju alltid ge han en tågbiljett till Köpenhamn och ett paket kondomer *rolleyes*

Maximal
2017-04-11, 13:54
Tack för tipsen, får se vad det blir!