handdator

Visa fullständig version : Börja jag börja använda gymbälte?


hennil93
2017-04-10, 13:37
På senare tid har jag legat i med träningen rätt bra, och jag har gått upp en hel del i vikt i många övningar då jag börjat följa MAX-OT:s principer vilket tillåter detta.

Häromdagen körde jag marklyft under ett ryggpass (120kg) 6x3, och en snubbe kommer fram till mig och säger typ "du börjar lasta på en del vikt, funderat på att skaffa ett gymbälte?". Jag har börjat inse att min ländrygg blir ganska känslig speciellt precis efter ett träningspass där jag kört marklyft, men det verkar vara ganska skilda åsikter kring om man ska använda det eller inte.

I efterhand har jag inte särskilt mycket träningsvärk i ländryggen, utan det är just när jag precis utfört övningen och ett par timmar efter som jag kan känna mig rätt känslig just där.

Så, vad säger experterna här? Borde jag införskaffa mig ett bälte eller kommer det bara att göra att min ländrygg utvecklas i en felaktig takt jämfört med resten? Ifall det spelar någon roll så väger jag f.ö. ca 70kg.

Gearhead85
2017-04-10, 13:43
Själv rekomenderar jag bälte. Har klarat ryggen bättre sedan jag började använda och klarar även tyngre lyft.

Thornblom
2017-04-10, 13:47
Ett ofta felaktigt argument för att inte använda bälte är att coremuskulaturen inte utvecklas.
Ett bälte är till för att aktivera coren genom att ha ett stöd att aktivera mot. Om du skall börja använda bälte är det viktigt att du lär dig att använda bältet, annars gör det mer skada än nytta. Spänn det inte för hårt till en början, försök att öva på att "sätta tryck" i bältet med hjälp av bålen.

hennil93
2017-04-10, 13:56
Ett ofta felaktigt argument för att inte använda bälte är att coremuskulaturen inte utvecklas.
Ett bälte är till för att aktivera coren genom att ha ett stöd att aktivera mot. Om du skall börja använda bälte är det viktigt att du lär dig att använda bältet, annars gör det mer skada än nytta. Spänn det inte för hårt till en början, försök att öva på att "sätta tryck" i bältet med hjälp av bålen.

Spänna bålen så att bältet spänner åt, eller hur menar du?

Gearhead85
2017-04-10, 14:03
Spänna bålen så att bältet spänner åt, eller hur menar du?

Lite så ja. Bältet ska vara som ett mothåll så att bålen har något att stabilisera sig motvärn du spänner den.

baggard
2017-04-10, 14:12
Har du film på ett marklyft? Låter som du kanske gör något lite vajsing eventuellt

ceejay
2017-04-10, 14:44
Bälte är inget nödvändigt. Det är bra att ha, OM man vet hur man lyfter och använder ett bälte till att börja med.