handdator

Visa fullständig version : Okej med marklyft på fitness 24/7?


KoloKungen
2017-04-09, 08:39
Funderar på att börja träna på fitness 24/7 för att kunna hålla mig mobil då de inte har någon bindningstid på autogirot.

Problemet är att jag hört att man på vissa gym kan få utställningar om man lever om för mycket i marklyft, tex inte håller emot stången. Är fitness 24/7 den typen av gym? Det är ju en kedja stödet bör ju vara samma på samtliga gym tänker jag.

Jag är rädd att prova då jag inte gillar att bli tillsagd. Känner mig korkad när jag gör fel.

Scratch89
2017-04-09, 08:45
Kan du inte bara hålla emot när du lägger ner stången?

xcv
2017-04-09, 08:52
Det är förbjudet enligt deras regler att släppa stången, ja. Dock verkar det variera lite gym till gym hur de se på saken. Vissa gym har rejäla ytor med dämpat golv där det inte låter så mycket, där verkar det mer okej att "leva om" lite.

KoloKungen
2017-04-09, 08:55
Kan du inte bara hålla emot när du lägger ner stången?

Jag skulle kunna, men efter att i åratal ha tränat på ett gym där jag var tvungen hålla emot stången i marklyft var det en sån enorm lättnad att få träna på ett gym där man slapp känslan av att vara på ett bibliotek. Jag släpper ju inte direkt stången men jag håller inte emot heller.

Det är förbjudet enligt deras regler att släppa stången, ja. Dock verkar det variera lite gym till gym hur de se på saken. Vissa gym har rejäla ytor med dämpat golv där det inte låter så mycket, där verkar det mer okej att "leva om" lite.

OK. :(

KoloKungen
2017-04-09, 08:58
Jag skrev OP från telefonen därför är några ord fel.

KoloKungen
2017-04-09, 09:03
Det är förbjudet enligt deras regler att släppa stången, ja. Dock verkar det variera lite gym till gym hur de se på saken. Vissa gym har rejäla ytor med dämpat golv där det inte låter så mycket, där verkar det mer okej att "leva om" lite.

Jag kollade igenom ordningsreglerna men det enda jag hittade var det nedan. Inget om att man inte får släppa stången dagtid.

Visa extra hänsyn vid träning mellan kl 22.00 - 08.00 mot grannar och andra medmänniskor i närområdet av lokalen, d v s prata i “normal” samtalston, ej släppa vikter eller viktmagasin utan följa med i rörelsen. Visa hänsyn mot grannar när man lämnar lokalen.

Det åligger medlem att följa gällande trivselregler och de anvisningar avseende träningsmetoder och användning av utrustning som meddelas, skriftligen eller muntligen, av F24S:s personal. Medlem förutsätts alltid uppträda på
ett sätt som inte stör övriga medlemmar eller personal. Om medlem uppträder störande eller inte följer trivselregler och anvisningar har F24S rätt att begränsa de tider medlemmen får vistas på anlägg- ningen eller medlemmens användning i övrigt av anläggningen eller helt avbryta medlemskapet, varvid medlemmens betalningsskyldighet för pågående avtalsperiod består.

Sherman
2017-04-09, 09:06
Jag har tränat på två av deras gym (Hammarby Sjöstad och Hammarbyhöjden) och har utfört marklyft utan problem.

Bob90
2017-04-09, 09:21
Har tränat på 24/7 en gång, löste problemet med att lägga en hopvikt yogamatta på varje sida under vikterna (nåja, behövdes två på den ena för golvet var så jävla ojämnt).

Edit: Såg precis att du inte menade vanligt ljud eller dunsande utan att du nästan släpper rakt ner. Då är det nog kört utan bumpervikter och skyddat golv skulle jag säga. Men vanligt marklyftande ska inte vara något problem.

KoloKungen
2017-04-09, 09:44
Typ så här kör jag fast på halva vikten.

t1FoEm6y0aw

hahavaffan
2017-04-09, 09:50
Janne :hbang:


Jag har kört marklyft på två F24S utan problem, släpper som du på vägen ner.

Pzorz
2017-04-09, 10:13
Jag fick en mail-varning i Norrköping efter att ha markat på likvärdigt sätt. Klockan var runt 22 och det fanns ingen dämpning att tillgå i lokalen. Vet inte om de har decibelmätare eller om det var klagomål från individer.

Minikubik
2017-04-09, 10:20
Markar på 24/7 med 200+ för jämnan, gjort på flera ställen aldrig några problem