handdator

Visa fullständig version : Tävla i styrkelyft - Hur göra?


smerk
2017-04-07, 11:41
Jag och en polare har bestämt oss för att i år vara med i en tävling i styrkelyft, för att göra träningen lite roligare, att ha något att träna till. Vi tränar redan rätt styrkeinriktat, och jag har tidigare följt program så som stronglift, wendler 5/3/1 canditos 6-veckorsprogram och Powerlifting to win. Har nu påbörjat Canditos 6-veckorsprogram igen.

Hur kan jag behöva träna annorlunda för att prestera så bra i styrkelyft som möjligt? Målet är fortfarande att träna för en bra fysik (och därför göra isolationsövningar så som face pulls och sidolyft) men att ha styrkelyft i fokus. Tror inte att jag behöver ändra på mina knäböj och marklyft så mycket, går djupt i böjen och lyfter skiten i mark.

Jag förstår dock att jag kommer behöva träna annorlunda i bänken. I nuläget kör jag utan paus och röven kanske lyfter några millimeter från bänken, vilket jag givetvis måste ändra på. Har tränat med paus tidigare, så det blir nog inga problem, är nästan lika stark där. Hur är det med greppbredd då? Är ett maxgrepp alltid att föredra? Just nu håller jag typ med lillfingret på ringen på en styrkelyftsstång, bör jag träna med maxbrett istället? Är alla alltid starkare med maxbrett? Bör jag variera mellan maxbrett och vanlig fattning? Tacksam för svar! Hoppas inte att texten blev för rörig :)

czi
2017-04-07, 11:54
Josef Eriksson sa på sitt seminarium för ett par veckor sedan att det är maxbredd som gäller i bänken för i princip alla. Själv kör jag med pekfingrarna på ringen för jag gillar det, men det är han som är världselit.

oscarovegren
2017-04-07, 12:13
Du verkar ju redan har koll på hur du ska gå till väga. Har du några fler funderingar än greppredd?

Kel Varnsen
2017-04-07, 12:30
Om det är en officiell tävling du vill vara med på måste du vara medlem i en klubb och ha licens.

smerk
2017-04-07, 13:32
Du verkar ju redan har koll på hur du ska gå till väga. Har du några fler funderingar än greppredd?

Det jag har störst problem med i bänken är att få till en setup så att jag inte lyfter på röven, oavsett vikt under stången då jag försöker använda leg drive. Brygga så mycket som möjligt och ha fötterna så långt åt sidorna som möjligt för att åtgärda detta eller?

oscarovegren
2017-04-07, 18:04
Det jag har störst problem med i bänken är att få till en setup så att jag inte lyfter på röven, oavsett vikt under stången då jag försöker använda leg drive. Brygga så mycket som möjligt och ha fötterna så långt åt sidorna som möjligt för att åtgärda detta eller?

Kolla på videos på nätet. Många bänkar i lyftarskor och låser dem som under bänken när dem bänkar

viringer
2017-04-07, 19:18
Angående rövlyftet, spänn magen. Det kommer hjälpa att hålla dig nere, det är annars fördelaktigt oavsett. Garanterar att du lyfter nåt kilo extra om du spänner mage också.

smerk
2017-04-07, 19:26
Angående rövlyftet, spänn magen. Det kommer hjälpa att hålla dig nere, det är annars fördelaktigt oavsett. Garanterar att du lyfter nåt kilo extra om du spänner mage också.

Ska prova det! Har aldrig tänkt på det i bänken faktiskt! Är så mycket att tänka på haha. I böj och mark känns det lättare, spänn bål och kör..