handdator

Visa fullständig version : Behöver lite hjälp med min kost...


sQueeze
2017-04-06, 21:12
Hej hallå! Har nyligen lagt upp en tråd i träning och vikter.
Som jag skrev där så känns det som att min muskeltillväxt har stannat av helt.. Har gymmat nu i cirka 2.5 år och senaste året så känns det som att allt bara stannat upp och händer inte mycket mer med min kropp. Så jag börjar funderar på vad jag gör som är fel och får jag gissa så är det min kost som är lite fel just nu. I början så var jag väldigt noga och följde ett kostschema ganska bra och tror det hjälpte en del då jag såg resultat väldigt tydligt. och det var då jag jobbade och praktiserade då åt riktig mat till lunch.
Är 21 år gammal, 184cm lång och väger cirka 80-81 kilo. mitt mål är att få ganska mycket mer muskelmassa.

Just nu äter jag ingen speciell kost eller liknade. blir det som lagas här hemma ungefär. Äter frukost, något mindre på dagen och sen kvälls mat..

Frukost kan jag styra över ganska mycket och där försöker jag iallafall få i mig 2 ägg och kvarg (ungefär 18gram protein). Sen på dagen så blir det lite mer kvarg, och lite frukt men inte mycket mer än så.. Antar jag borde försöka laga något mer protein och mer energirik mat. och på kvällen blir det, det som vi äter här hemma vilket oftast är dock kött, kyckling och ibland fisk. men det är det onyttiga på sidan, typ friterat, massa sås m.m. och efter mina pass så dricker jag en proteinshake.

Så min fråga till er mer kunniga inom detta. Har ni tips på lite vad jag ska tänka på? Några mer kosttillskott? (ska självfallet inte ersätta all mat med pulver..) eller räcker det med proteinpulver? casein, mealpro (måltidsersättning) m.m.
Hur många gånger ska jag försöka äta riktig mat och hur mycket protein ska jag försöka få i mig per kilogram? Tips på vad som är proteinrikt förutom kött, kyckling, fisk. hur mycket kalorier och kolhydrater ska jag försöka få i mig.

Kanske något jag borde fråga en dietist utbildad person, men är en fattig student så just nu är det inte det optimalaste så frågar här efter så mycket hjälp jag kan få.

All tips och råd uppskattas verkligen! :)

kaspen
2017-04-06, 21:19
Börja med att skriva ner och räkna på kalorier och makronutrienter över några dagar. Så fort vi har mer information kan vi se om det finns någonting konkret att förbättra.

King Grub
2017-04-07, 07:22
Spontant låter det som om problemet med din muskeltillväxt och viktökning är mycket enkelt. Du äter för lite. Alldeles för lite. Det finns inget att växa på.

Det är inte ofta jag länkar till YouTube-videos som svar på en fråga, men min vän James här är väldigt down to earth och vet vad han pratar om. Inget bullshit.

7I3tdS9P8ls&t=234s

Shqypnia
2017-04-10, 10:36
Även Roddy Benjaminsson pratar ständigt om vikten av att ÄTA ordentligt med mat för att växa.