handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp, fastnat i träningen?


sQueeze
2017-04-06, 20:35
Hej hallå! Söker lite hjälp här hos er mer kunniga kring detta..

Har nu gymmat i kanske 2.5 år ungefär.. i början så började man se resultat tydligt och det men känner att senaste året så har det inte hänt något alls.. inte mycket mer kilon jag orkar och kört samma övningar hela tiden.. men tror det är dags att börja variera. jag har börjat försöka "ersätta" vissa maskiner med lösa vikter. och se om det hjälper. men som sagt jag känner att jag vill börja lägga på mig en del mer muskler, gäller gottsom hela kroppen. känns som att allt har stannat upp. :confused:
Kan visserligen oxå bero på att jag inte har haft bästa dieten och kostschemat senaste tiden som har gjort att det går långsammare? eller kanske beror på min kropp att det inte går bygga mer. vad vet jag.. inte så kunnig.. (Kommer lägga upp en kostfråga i andra delen av forumet.)
Är 21 år gammal, 184cm lång ungefär och väger cirka 80-81 kilo kanske.

Hur ser en vecka ut för mig för tillfället då? försöker köra 3-4 dagar i veckan
vilken ordning dagarna kommer varierar men dagarna innehåller samma övningar. (rep är inte exakta men seten är ganska exakta per övning)
(tagit namnen från muscles.se)
Dag 1: Fokus på rygg/mage.
1. Sittande Kabelrodd 4x12 ungefär
2.(helt black out kommer inte på namnet men den som syns i vänster hörn) 4x10 https://member24.se/wp-content/uploads/cache/199ac6cd43645ad94a9486e0621cbf80-MEMBER24_ESKILSTUNA_160427_ADAM1148.jpg
3. Latsdrag 4x10
4. Hypersträck 3x15
5. Maskin som är för mage 4x12
6.där man sitter på kanten av en bänk med bena utåt och håller i en viktskiva och vrider sig åt sidorna. 4set

Dag 2: Fokus på axlar, triceps
1. axelpress i maskin 4x10
2. Hantelyft åt sidan 3x10
3. shrugs med hantlar 4x10
4. pec deck maskin omvänd
5. pushdown 4x10
6. dips, antingen maskin eller "sin egen vikt" 4x10

Dag 3: Fokus på bröst och biceps
1. Hantelpress 4x10 (väldigt sällan blir det bänkpress)
2. Lutande hantelpress 4x10
3. pec deck maskin 4x10
4. skivstångscurl 4x10
5. curls med hantlar 4x10
+ (2 benövningar om det inte blir på den 4 dagen)

Blir det en dag 4 så är det ben och möjligtvis lite "blandat"
1. skivstångscurl 4x10
2. pushdown 4x10
3. en magövning 4x10
4. dips 4x10
5. en benövning där det är framsida lår 4x10
6. baksida lår och vader 4x10
7. ibland stående vadpress 4x10

Ungefär såhär ser mitt nuvarande "träningsschema". som ni ser så är det inga tyngre skivstångsövningar.. Har inte vågat mig på dessa ännu då dels det verkar vara en hel del teknik man måste tänka på, exempel marklyft. Och sen att det känns "skämmigt" för man kommer vara ny och säkerligen se helt konstig ut.. sen att jag inte är den muskulösaste personen då dom enda som är vid det området vid dessa skivstånger ser ut att ha tränat ett par år och ser ganska kraftiga ut.. Vet att jag inte borde tänka så..

Har ni tips på vad jag ska ändra, lägga till, ta bort? dra ner på pass, övningar? Ändra vilka kroppsdelar som ska tränas ihop och hur ofta i veckan?
Som sagt jag vill bygga hela min kropp mycket mer känner jag, mer muskelmassa speciellt armar och rygg känner jag då det är där det känns som att det har "fastnat".. Jag är inte så insatt i kroppens anatomi men jag kanske inte kan lägga på mycket mer muskelmassa? Är ganska "liten" i min kroppsbyggnad eller vad man ska säga, smala handleder, underarmar. är inte riktigt stor av mig i kroppen eller vad man sak säga. majoriteten i min ålder ser mycket större ut då dom är kraftigare byggda eller vad man ska säga, svårt att förklara..
Verkar som att jag ska vända mig till en PT som kan lägga upp detta mer åt mig, men en fattig student så är det inte det mest optimala för tillfället.. så får ursäkta all denna text och ganska mycket..

Om ni väljer att svara här i tråden eller skicka ett PM, det väljer ni!
All tips är verkligen uppskattat! :)

Anders The Peak
2017-04-06, 20:53
Du behöver lägga in perioder men mer styrkebetonad träning för att få fortsatt utveckling. Programmet i sig är det inget fel på men det fungerar inte utan styrkebetonade perioder:

Typ det här i två tre månader.

Måndag

Knäböj: 5 set x 5 reps på vikt som stegras i varje set. Från ganska lätt till ganska tungt.
Bänkpress: 5 set x 5 reps på stegrande vikt.
Skivstångsrodd: 5 set x 5 reps på stegrande vikt.

Onsdag

Knäböj: 4 set x 5 reps på lättare vikter än måndagen.
Press: 4 set x 5 reps på stegrande vikt.
Marklyft: 4 set x 5 reps på stegrande vikt.

Fredag

Knäböj: 4 set stegrande 5:or, ett set med 3 reps lite tyngre än måndagen, och ett lättare set med 8 reps.
Bänkpress: Samma som knäböjen.
Skivstångsrodd: Samma som knäböjen.

Den som vill kan givetvis lägga in lite extra övningar i slutet. Som ett exempel:

Måndag: Bicepscurl med stång 5 set x 6 reps
Onsdag: Chins 5 set x 6
Fredag: Lutande hantelpress 5 set x 6

Eller vad du nu vill. Det är inte de extra övningarna som kommer göra dig större och starkare.