handdator

Visa fullständig version : Regler vid mästerskap.


Blåmes
2017-04-06, 18:37
Hej! Jag är en idrottsintresserad som följer det mesta som visas på TV. P.S Har varit en aktiv utövare av en sport på relativ hög nivå under många år. När jag nu ser t.ex tyngdlyftnings-EM på eurosport, så blir jag lite beklämd. Man har blott endast 3 försök på varje vikt. Som det är nu tycker inte jag att den som lyfter bäst är den som vinner. Låt det dra ut på tiden och låt den som sist lyfter mest vinner, annars tror jag evenemangen förlorar tittare. Jag ville bara lämna min syn på saken, och avlutar härmed, men fortsätt gärna tråden utan mig.

sweetkarolina
2017-04-06, 19:00
Man har inte 3 försök på varje vikt, man har 3 försök i varje gren. I bänkpress provade man en period att ha 5 försök, men det togs bort. Jävligt få klarade lyft i 4e o 5e generellt. Man behöver inte fler försök för att få ut max.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

ceejay
2017-04-06, 19:11
I styrkelyft är det mer rättfram än tyngdlyftning dock. Mindre teknik och stång att hålla reda på. 3 försök är tufft i TL, inte särskilt tufft i SL.

Bob90
2017-04-06, 21:02
I styrkelyft är det mer rättfram än tyngdlyftning dock. Mindre teknik och stång att hålla reda på. 3 försök är tufft i TL, inte särskilt tufft i SL.

Jo, i SL känns det lite så att antingen så är man stark just då eller så är man inte det lite :d
I TL är det så mycket teknik, tajming och balans som spelar in. Särskilt på ryck.

Rikard Jansson
2017-04-06, 21:05
En perfekt person hade bara behövt ett lyft på sig i varje gren. Att bara ha 3 lyft på sig är del i utmaningen.

trädgårdsmöbel
2017-04-06, 22:00
En perfekt person hade bara behövt ett lyft på sig i varje gren. Att bara ha 3 lyft på sig är del i utmaningen.

Nu tävlar inte jag, men om man är lite mer av en försiktig General än agressiv när man väljer vikt är tre försök så lite då? Jag tänker om man i första lyftet bara tar 90-95% av max så har man ju väldigt bra chans att reda ut det. I andra lyftet går man på max, och om det går så vågar man sig på en höjning.

Som du som tar 180 i bänk. Då väljer du kanske 165-170 i första, som du antagligen är väldigt trygg med. 180 i andra och om det går 181 i sista.

anvihl
2017-04-06, 22:03
Nu tävlar inte jag, men om man är lite mer av en försiktig General än agressiv när man väljer vikt är tre försök så lite då? Jag tänker om man i första lyftet bara tar 90-95% av max så har man ju väldigt bra chans att reda ut det. I andra lyftet går man på max, och om det går så vågar man sig på en höjning.

Som du som tar 180 i bänk. Då väljer du kanske 165-170 i första, som du antagligen är väldigt trygg med. 180 i andra och om det går 181 i sista.

Problemen är många, t.ex; om du tagit ut dig till 100% i knäböjen, gjort ditt absoluta max, hur vet du vad som sedan är ditt max för dagen i bänk och mark? Väldigt riskabelt att gå in på 90-95% av ditt sedan tidigare estimerade max.

Rikard Jansson
2017-04-07, 05:56
Nu tävlar inte jag, men om man är lite mer av en försiktig General än agressiv när man väljer vikt är tre försök så lite då? Jag tänker om man i första lyftet bara tar 90-95% av max så har man ju väldigt bra chans att reda ut det. I andra lyftet går man på max, och om det går så vågar man sig på en höjning.

Som du som tar 180 i bänk. Då väljer du kanske 165-170 i första, som du antagligen är väldigt trygg med. 180 i andra och om det går 181 i sista.

Sist körde jag 165 - 172.5 - 180. Ganska lagom, men förstås problematiskt om man gör teknikfel och får ett lyft bortdömt då. Höjer man ändå? :D

trädgårdsmöbel
2017-04-07, 06:41
Sist körde jag 165 - 172.5 - 180. Ganska lagom, men förstås problematiskt om man gör teknikfel och får ett lyft bortdömt då. Höjer man ändå? :D

Jag vill tro (tävlar ju inte själv) att jag skulle kunna ha tillräcklig is i magen för att bedöma om det skulle gått om jag inte klantade mig, och ändå våga mig på en höjning. Fast jag vet i fan egentligen, det där var svårt även hypotetiskt:D

sweetkarolina
2017-04-07, 10:49
Well nja. Alltså en annan har ju efter X antal mästerskap och övriga tävlingar kanske lite annorlunda syn på saken.
Om man "tävlar" på en serie eller nåt där man kan fokusera 100% på sig själv och bara sikta på att få ut max för dagen kan man ha en taktik, nåt i stil med trädgårdsmöbels förslag. Men man ska komma ihåg att alla vikter sliter, dvs om ditt 2a lyft är 99% av max så är det inte säkert att ditt 100% går att göra, efter 99%. Då kanske det är bättre att sätta 97% i andra för att spara kraft.

Om man däremot tävlar på ett mästerskap där det egentligen handlar om medaljer, inte vilken vikt man lyfter så finns det betydligt mer taktiskt att hålla reda på. Det är helt enkelt mycket mer beroende på vad de andra gör, än på vad man själv vill/kan göra.
Och den taktiken skulle helt enkelt anpassas om man ändrar antalet lyft, men likförbannat vara densamma liksom.