handdator

Visa fullständig version : Tips på keto måltider?


Kay123
2017-04-06, 13:52
Vore kul med tips på enkla, goda, nyttiga keto meals här är min lista

kalkon+senap

kyckling-lax broccoli/sparris, fetaost/vanlig ost/ guacamole/ pesto

kyckling/lax spenatröra

kyckling/räkor/ biff + wook grönsaksmix

torsk, ärtor, haricon

köttfärsås+bönpasta

tonfisk/kyckling/ägg sallad

lax/stek/kyckling ungrostade brysselkål, lök champinjoner,

lax/ kyckling med ungsrostade rotfrukter + fetaost

omelett ägg + spenat+ champinjoner lök

omelett ägg+ broccoli

omeleett skinka/kalkon + lök

sashimi

gravad lax senap

bönpasta + skinka+ champinjoner, lök, kaffegrädde

bönpasta- pesto,kalkon, champinjoner lök,

kyckling, mozzarella, tomat, basilika

bönlasagne

steak + egg

högrevburgare + ost

köttfärs/rostbiff strimlor +paprika,lök,champinjoner,ärtor,

tonfiskröra(kvargyoghurt,salt peppar,citron,rödlök,dill eller persilja) + nån grönsak

Purjolök, spenat, tärnade laxbitar,tomatsås, f.tomat, grädde, vitlök, chili, svartpeppar

timoat
2017-05-01, 21:47
Du kommer inte i ketos med de där protein bomberna.

r3mpuh
2017-05-02, 02:52
Kokt ägg + salt.

Prost
2017-05-03, 11:35
Mitt främsta tips är att se till så att det inte blir en misslyckad "bro-keto" av det hela. Se alltså till att det inte blir en Ultrahigh protein, lowcarb, lowfat av det hela. Det är meningen att man ska ha en hög mängd fett, moderat mängd protein och lite kolhydrater. Kolhydrat som energigivare ska alltså ersättas med fett som energigivare. Annars blir det att du mår skit och säger att det suger etc och back to teh carbz utan att du ens provat en korrekt keto-diet. :-)

Men sedan är det inte säkert att du trivs med keto men prova gärna och se om det är något för dig. :-)

timoat
2017-05-03, 22:13
Mitt främsta tips är att se till så att det inte blir en misslyckad "bro-keto" av det hela. Se alltså till att det inte blir en Ultrahigh protein, lowcarb, lowfat av det hela. Det är meningen att man ska ha en hög mängd fett, moderat mängd protein och lite kolhydrater. Kolhydrat som energigivare ska alltså ersättas med fett som energigivare. Annars blir det att du mår skit och säger att det suger etc och back to teh carbz utan att du ens provat en korrekt keto-diet. :-)

Men sedan är det inte säkert att du trivs med keto men prova gärna och se om det är något för dig. :-)

Energi% 75/20/5 med max 20g kolhydrater om dagen. That's the ticket.

ARMSTARK
2017-05-04, 13:12
Jag har nog missförstått den ketogena dieten märker jag, har testat käka mycket protein som vanligt, extra mycket fett, och kolhydrater endast från grönsaker. Så man ska dra ner på proteinet också? Hur blir det då med gainsen? :(

King Grub
2017-05-04, 13:31
Protein frisätter lika mycket insulin som kolhydrat och det som inte används till vävnadsuppbyggnad oxiderar till kolhydrat, så det går inte att hålla proteinintaget högt på en ketogen diet. En ketogen diet är förvisso kolhydratsnål, men den andra huvudpoängen är att fettintaget måste höjas rejält, inte proteinintaget, för att ersätta kolhydratenergin. En högproteindiet med både lågt fett- och kolhydratintag både mår och presterar man dåligt av.

ARMSTARK
2017-05-04, 14:16
Jag förstår, men hur gör folk som tränar då? Jag väger 110kg och försöker få i mig dubbla kroppsvikten protein i gram för att bygga och öka i styrka. Det skulle innebära att jag måste äta ett kg fett för att få ihop procenten, det går ju inte.

King Grub
2017-05-04, 14:53
Du kan inte äta så mycket protein överhuvudtaget. Ingen kommer i ketos på mer än 100 gram om dagen, och ofta krävs det mycket mindre.

ARMSTARK
2017-05-04, 15:03
Så kortfattat kan man säga att ketogen kost och muskelbygge inte går ihop?

Kay123
2017-05-04, 18:23
Protein frisätter lika mycket insulin som kolhydrat och det som inte används till vävnadsuppbyggnad oxiderar till kolhydrat, så det går inte att hålla proteinintaget högt på en ketogen diet. En ketogen diet är förvisso kolhydratsnål, men den andra huvudpoängen är att fettintaget måste höjas rejält, inte proteinintaget, för att ersätta kolhydratenergin. En högproteindiet med både lågt fett- och kolhydratintag både mår och presterar man dåligt av.

jag blandade nog ihop benämningarna poängen var ju öka i fett hålla 2 - 2.5g /kv i protte och sänka kolhydraterna rejält.... men funkade inte så bra för min kropp så sänkte fettet rejält ökade kollisar, ligger på ca 0.5-0.6g/kv i fett 2 - 2.5 i protte och resten kollisar för deffen nu..funkar mkt bättre för mig

Prost
2017-05-04, 20:11
Energi% 75/20/5 med max 20g kolhydrater om dagen. That's the ticket.

Bra riktlinje men inget som är hugget i sten. Många klarar sig även med 50 gram kolhydrat utan problem, även mer Kan fungera beroende på situation. T.ex om man tränat kondition och ett helkroppspass så kan man fylla på muskelglykogen med ganska stor mängd kolhydrat. Det är först är leverglykogenet man inte vill fylla på om man vill vara i ständig ketos.

Prost
2017-05-04, 20:15
Du kan inte äta så mycket protein överhuvudtaget. Ingen kommer i ketos på mer än 100 gram om dagen, och ofta krävs det mycket mindre.

Menar du att ingen kommer i ketos med mer än 100g protein om dagen? Måste blivit någon miss i texten?

Utan tvekan kommer man i ketos på även 160g protein etc. Eller menar du kanske någon speciell mängd ketoner som man vill uppnå vid behandling av epilepsi enligt någon riktlinje?

Weakbish
2017-05-05, 19:55
Menar du att ingen kommer i ketos med mer än 100g protein om dagen? Måste blivit någon miss i texten?

Utan tvekan kommer man i ketos på även 160g protein etc. Eller menar du kanske någon speciell mängd ketoner som man vill uppnå vid behandling av epilepsi enligt någon riktlinje?

va? överskottet av proteinet blir kolhydrater, tror du att du använder 200g protein till muskelbygge osv varje dag?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_(metabolt_tillst%C3%A5nd) läs här

Prost
2017-05-06, 09:06
va? överskottet av proteinet blir kolhydrater, tror du att du använder 200g protein till muskelbygge osv varje dag?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ketos_(metabolt_tillst%C3%A5nd) läs här

"va?"

Du låter förvånad? :-) Känner inte till någon kroppsbyggare som äter så lite som 100g protein per dag. T.ex i Jacob Wilson ketostudie så utgjorde protein 20% av den totala kalorimängden, på 2600kcal t.ex så är det 130g protein.


"överskottet av proteinet blir kolhydrater"

Kolhydrater blir också kolhydrater, givetvis så ska man inte överdriva proteinkonsumtionen men en ketodiet behöver ej betyda 0 kolhydrater. Ju aktivare man är desto mer kolhydrater kan man äta utan att bryta ketosen, kroppen blir duktigare på att lagra kolhydraterna som muskelglykogen istället.

Sedan så är den del aminosyror ketogena också, vissa ger hälften glukos och hälften ketoner vid nedbrytning osv. http://healthyeating.sfgate.com/ketogenic-amino-acids-9147.html


"tror du att du använder 200g protein till muskelbygge osv varje dag?"

Nej, tror inte heller att man använder 60g till muskelbygge varje dag. Hade varit lätt att bli en proffbyggare om man bara kunde äta till sig muskelmassa. :-) Jag personligen kände att för mig så var en proteinmängd på 140-160g helt lagom när jag strävade efter att vara i ketos hela tiden.

Satsar man på gainz så är inte målet att ha Maximalt med ketoner i blodet hela tiden nödvändigtvis. Man skulle då sänka proteinintaget rejält vilket inte hjälper till Om man vill ha gainz.