handdator

Visa fullständig version : Varje timmes löpning ökar livslängden med 7 timmar


King Grub
2017-04-06, 11:09
Running is a popular and convenient leisure-time physical activity (PA) with a significant impact on longevity. In general, runners have a 25-40% reduced risk of premature mortality and live approximately 3years longer than non-runners. Recently, specific questions have emerged regarding the extent of the health benefits of running versus other types of PA, and perhaps more critically, whether there are diminishing returns on health and mortality outcomes with higher amounts of running. This review details the findings surrounding the impact of running on various health outcomes and premature mortality, highlights plausible underlying mechanisms linking running with chronic disease prevention and longevity, identifies the estimated additional life expectancy among runners and other active individuals, and discusses whether there is adequate evidence to suggest that longevity benefits are attenuated with higher doses of running.

Prog Cardiovasc Dis. 2017 Mar 29. Running as a Key Lifestyle Medicine for Longevity.

http://docdro.id/tn6XLOW

Diomedea exulans
2017-04-06, 11:16
Förlåt en dum fråga, men varför är inte löpare odödliga då?

upperkatt
2017-04-06, 11:23
Förlåt en dum fråga, men varför är inte löpare odödliga då?

Ja, borde man inte bli odödlig om man springer typ 3.5 h/dag? :confused:

Prost
2017-04-06, 11:23
Förlåt en dum fråga, men varför är inte löpare odödliga då?

Då skulle man behöva springa 3.42 timmar per dag för att stoppa åldrandet helt och då kanske man hellre dör. Man kanske ska börja öka antalet timmar ännu mer så man kan bli yngre istället och kanske fira en tidigare födelsedag igen, det vore rätt häftigt.

Diomedea exulans
2017-04-06, 11:25
Då skulle man behöva springa 3.42 timmar per dag för att stoppa åldrandet helt och då kanske man hellre dör.

Njaa? Många människor jobbar på skitjobb 8 timmar om dagen, tror de flesta skulle stå ut med att jogga som halvtidsjobb om priset är evigt liv?

King Grub
2017-04-06, 11:26
Prova att läsa så ser ni diskussionen om hur mycket är för mycket och när börjar det bli skadligt i stället.

upperkatt
2017-04-06, 11:39
Prova att läsa så ser ni diskussionen om hur mycket är för mycket och när börjar det bli skadligt i stället.

Tack, då hänger jag med :)

King Grub
2017-04-06, 11:42
Upp till 4.5 timmars löpning per vecka ses en dosrelaterad effekt på förväntad livslängd enligt artikeln baserat på den data som finns.

svenbanan
2017-04-06, 12:55
Om man springer upp till sex dagar i veckan så är det väl också ungefär efter 5 timmar som det kan börja vara värt att köra två pass om dagen under några dagar. Så man kanske kan säga att så länge man håller sig till ett löppass om dagen så är man på rätt sida gränsen.

upperkatt
2017-04-06, 13:17
Om man springer upp till sex dagar i veckan så är det väl också ungefär efter 5 timmar som det kan börja vara värt att köra två pass om dagen under några dagar. Så man kanske kan säga att så länge man håller sig till ett löppass om dagen så är man på rätt sida gränsen.
Hm, vet inte riktigt. Om jag tolkar den omvända J-kurvan och "all-cause" rätt i figur 6 så verkar det vara bäst att springa 96-150 min/vecka. >151 min verkar ju ge ökade risker.
Men detta är egentligen för tidigt att säga något om... däremot om du läser tabell 1, där står det att de rekommenderar under 4.5 h/vecka, och detta verkar finnas mer belägg för baserat på tidigare kohorter.

Diomedea exulans
2017-04-06, 13:25
En timmes joggning varannan dag = lagom, skönt och nära nog opti.

svenbanan
2017-04-06, 13:55
Hm, vet inte riktigt. Om jag tolkar den omvända J-kurvan och "all-cause" rätt i figur 6 så verkar det vara bäst att springa 96-150 min/vecka. >151 min verkar ju ge ökade risker.
Men detta är egentligen för tidigt att säga något om... däremot om du läser tabell 1, där står det att de rekommenderar under 4.5 h/vecka, och detta verkar finnas mer belägg för baserat på tidigare kohorter.

Jag har inte läst i studien alls. Det var någon som skrev i tråden att upp till 4,5h per vecka var positivt...

upperkatt
2017-04-06, 13:59
Jag har inte läst i studien alls. Det var någon som skrev i tråden att upp till 4,5h per vecka var positivt...

Jo, det stämmer ju. Jag var lite för snabb på tangenterna där, tolkade ditt inlägg fel.

Tree Fiddy
2017-04-06, 14:37
Upp till 4.5 timmars löpning per vecka ses en dosrelaterad effekt på förväntad livslängd enligt artikeln baserat på den data som finns.

Måste det vara en sammanhängande löprunda eller får man samma resultat av typ massa korta 5-minuters? Alltså inte 4.5 timmar sammanhängande löpning, men 30-60 minuter som minimum? Finns något minimum?

itzhakskenstrom
2017-04-06, 15:15
https://i.imgur.com/wDT2vNl.png

svenbanan
2017-04-06, 15:42
Måste det vara en sammanhängande löprunda eller får man samma resultat av typ massa korta 5-minuters? Alltså inte 4.5 timmar sammanhängande löpning, men 30-60 minuter som minimum? Finns något minimum?

För nybörjare brukar det sägas att 3-4 pass i veckan av löpning i 30-45min med en puls på runt 65-70% av maxpuls ger optimal träning av VO2max. Dvs man får inte bättre effekt om man tränar hårdare än så. När man inte längre är nybörjare behöver man både springa i lite högre intensitet och lite längre pass för att fortsätta få bra effekt.

Hur som helst så är min poäng att jag aldrig hört talas om konditionsträning i kortare sjok än ungefär en halvtimme. Så jag skulle tro att även hälsoeffekterna är kopplade till detta.

Med det sagt så tror ju jag att man kan få träningseffekt även av kortare löpturer. Ifall man skulle springa 12x5min med 25min vila så skulle man ju springa en timme under totalt sex timmar. Det skulle ju nästan garanterat ge nån typ av effekt på syreupptagning fast inte lika bra som en timme sammanhängande.

Sen finns ju de där studierna som säger att HIIT är lika effektivt för de där hälsoeffekterna. Men då joggar man ju inte, så det är ju inte riktigt jämförbart...

BobaFett
2017-04-06, 16:43
Har de kunnat bevisa en effekt eller är det bara korrelation?

Tror snarare det handlar om att människor som löper lever ett sundare liv i övrigt där löpningen säkert också bidrar en del.

Sohlsken
2017-04-06, 16:53
Har de kunnat bevisa en effekt eller är det bara korrelation?

Tror snarare det handlar om att människor som löper lever ett sundare liv i övrigt där löpningen säkert också bidrar en del.

Jag undrar sjalv om det kan ha med stressutlopp att gora. Anekdotiskt talat sa har jag aldrig fatt samma effekt av andra typer av motion eller traning nar det galler att stressa av.

upperkatt
2017-04-09, 17:12
Finns det någon liknande studie för cykling?

King Grub
2017-04-09, 17:17
Man refererar till studier på andra träningsformer i artikeln.

upperkatt
2017-04-09, 17:22
Man refererar till studier på andra träningsformer i artikeln.

Tack, ska kika lite noggrannare. :em:

agazza
2017-04-09, 19:20
Känns suspekt, jag kommer inte våga chansa. Det känns som äggdebatten igen.

upperkatt
2017-04-09, 19:54
Intressant, om jag tolkar sidan 15 rätt så ska man även ägna sig åt annan typ av fysisk aktivitet utöver löpning för att få optimala hälsoeffekter. Även om just löpning i sig verkar vara det som ger de bästa hälsoeffekterna, om man måste välja något.

Diomedea exulans
2017-04-09, 20:34
Intressant, om jag tolkar sidan 15 rätt så ska man även ägna sig åt annan typ av fysisk aktivitet utöver löpning för att få optimala hälsoeffekter. Även om just löpning i sig verkar vara det som ger de bästa hälsoeffekterna, om man måste välja något.

Tror (gissar) att man blir för svag för optimal hälsa om man bara löper.

shut teh face
2017-04-09, 20:52
3 dagar styrketräning (helkropp) samt 1-2 dagars konditionsträning i måttligt högt tempo i vecka samt vardagsmotioner, promenader så ofta det bara går. Det är win-receptet.
Och ät dig inte julgrisfet.

Diomedea exulans
2017-04-09, 20:57
3 dagar styrketräning (helkropp) samt 1-2 dagars konditionsträning i måttligt högt tempo i vecka samt vardagsmotioner, promenader så ofta det bara går. Det är win-receptet.
Och ät dig inte julgrisfet.

Tror man bör lägga till koordinations- och rörlighetsträning också.

Ett Orm
2017-04-09, 21:03
Tror man bör lägga till koordinations- och rörlighetsträning också.

Går utmärkt att kombinera med styrketräning om man tar det steg för steg.

Bärsärk
2017-04-09, 21:52
Det jobbigaste är ju att man vet att kondition är bra men man vet inte specifikt vilken som är bäst eller om det ens är någon skillnad jag känner lite så att jag bara skulle vilja bli tillsagd vad jag ska göra och sen om det är springa cykla eller crosstrainer spelar väl ingen roll.

Diomedea exulans
2017-04-09, 22:00
Det jobbigaste är ju att man vet att kondition är bra men man vet inte specifikt vilken som är bäst eller om det ens är någon skillnad jag känner lite så att jag bara skulle vilja bli tillsagd vad jag ska göra och sen om det är springa cykla eller crosstrainer spelar väl ingen roll.

En bra grej är ju att det inte är jobbigt. Du kan ju bara ha som vana att jogga 30 minuter per gång två dagar i veckan eller nåt, så lär det vara mycket bättre än ingenting.

upperkatt
2017-04-10, 07:31
3 dagar styrketräning (helkropp) samt 1-2 dagars konditionsträning i måttligt högt tempo i vecka samt vardagsmotioner, promenader så ofta det bara går. Det är win-receptet.
Och ät dig inte julgrisfet.

Tror man bör lägga till koordinations- och rörlighetsträning också.

Låter tråkigt :p

upperkatt
2017-04-10, 07:31
Det är väl tidigare observerat också, men aktivitet -> positiva hälsoeffekter följer inte ett linjärt samband. Om man följer minimumrekommendationerna för aktivitet får man 3.4 extra år, men om man dubblar aktiviteten får man inte 6.8 extra år, utan 4.2 år. Så även om mer är bättre är ju något betydligt bättre än inget.

upperkatt
2017-04-13, 11:30
In concrete terms, an hour of running statistically lengthens life expectancy by seven hours, the researchers report.

Of course, these additions “are not infinite,” Dr. Lee says. Running does not make people immortal.
Fan också. Synd.

https://www.nytimes.com/2017/04/12/well/move/an-hour-of-running-may-add-seven-hours-to-your-life.html?_r=0

z_bumbi
2017-04-13, 11:45
Måste det vara en sammanhängande löprunda eller får man samma resultat av typ massa korta 5-minuters? Alltså inte 4.5 timmar sammanhängande löpning, men 30-60 minuter som minimum? Finns något minimum?

Jag har sett uppgifter om att korta pass av samma totallängd som ett längre gav liknande fördelar men ska jag vara ärligt så tycker jag inte det är så viktigt exakt hur nära det är i effekt utan bara att det blir av. 10 min innan och efter styrketräningen brukar t ex de flesta stå ut med och då har de kommit en bit på vägen.

Shqypnia
2017-04-13, 12:16
Den allra viktigaste frågan är; hur mkt springer du Grub?

King Grub
2017-04-13, 12:44
Jag har inte sprungit det här årtusendet.

Diomedea exulans
2017-04-13, 21:12
Jag har inte sprungit det här årtusendet.

Det är för att du har ett dåligt knä (jag har autistiskt minne för vad du har skrivit i gamla poster).

caelus
2017-04-14, 14:07
Jag undrar sjalv om det kan ha med stressutlopp att gora. Anekdotiskt talat sa har jag aldrig fatt samma effekt av andra typer av motion eller traning nar det galler att stressa av.

Jag har samma erfarenhet. Tycker inte att andra typer av konditionsträning, t.ex. cykling eller simning, ger samma effekt alls på psykiskt välbefinnande eller minskad stress. Att gå ut och springa en runda i skogen däremot är bland det skönaste som finns.

Det som är negativt med löpning är väl dock att det är mer slitsamt för kroppen och lättare leder till olika typer av förslitningsskador.

therunningman
2017-04-14, 14:56
Utan att ha läst studien gissar jag att man inte kollat igenom hur deltagarnas träning och liv vid sidan om såg ut. Stämmer det påståendet är studien tämligen meningslös.

Många har ingen koll på intensiteter, rimlig volym och återhämtning. Folk tränar, desto mer och hårdare desto bättre. Tror dem i a f.

Hade ju varit intresserant att se resultatet av en högvolym träning på runt 10-15h/vecka med 1-2 kvalitetspass i snitt på en vecka. Sedan kategoriserar man efter "stress, sömn och återhämtning".

Träning botar inte ett stressigt liv om någon trodde det. Träning kräver mer återhämtning än vad vila gör. Jobbar man 8-10h per a-dag, sitter och svär i bilköer några till timmar. Har powerspending som hobby och måste maxa sin fritid. Sover i underkant och dessutom med nedsatt kvalitetet och på det ska man klämma in fler och fler träningstimmar utan att anpassa sömnen. Bara för att något känns bra måste det inte vara bra. Socker och fett är för övrigt det godaste jag vet...

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk