handdator

Visa fullständig version : Tunga knäböj försämrar flexibiliteten i hamstrings


King Grub
2017-04-05, 09:42
STUDY DESIGN:

True experimental design.

BACKGROUND:

The back squat is an integral aspect of any resistance training program to improve athletic performance. It is also used for injury prevention of the lower limbs.

OBJECTIVE:

The purpose of this study was to examine the effect of back squat training at different intensities on strength and flexibility of the hamstring muscle group (HMG).

METHODS:

Twenty-two male recreational bodybuilders with at least two years of experience in resistance training were recruited to participate in a nine-week training program. They were randomly assigned to a heavy back squat group (90-95% of one repetition maximum) or a moderate-intensity back squat group (60-65% of one repetition maximum).

RESULTS:

The heavy back squat group resulted in a significantly (p < 0.001) increased in one repetition maximum strength but a significant (p < 0.001) reduction in HMG flexibility when compared to their counterparts. The results of the study indicate that while a heavy back squat training program is effective in improving strength, it has an adverse effect on the flexibility of the HMG.

CONCLUSION:

The implication of this study is that there is a tradeoff between strength and flexibility and trainers should select the appropriate training protocols for their athletes to maximize athletic performance.

Impact of back squat training intensity on strength and flexibility of hamstring muscle group. Journal of Back and Musculoskeletal Rehabilitation, pp. 1-7, March 2017.

http://content.iospress.com/articles/journal-of-back-and-musculoskeletal-rehabilitation/bmr160526

oscarovegren
2017-04-05, 10:23
Jag har ganska medelmåttig rörlighet i just baksida lår men bra rörlighet i alla andra leder. Tror starkt på denna studie

dmoller
2017-04-05, 11:11
Samma här.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

Ram Dass
2017-04-05, 12:16
Intressant. Skulle kunna tänkas räcka med att stretcha baksidorna 3 x 30 sek vardera sida för att upprätthålla rörligheten i hamstrings?

ozzian
2017-04-05, 12:30
Intressant. Skulle kunna tänkas räcka med att stretcha baksidorna 3 x 30 sek vardera sida för att upprätthålla rörligheten i hamstrings?

nybörjarfråga:
kan man inte köra raka marklyft för att stretcha baksida efter knäböj?

oscarovegren
2017-04-05, 15:01
nybörjarfråga:
kan man inte köra raka marklyft för att stretcha baksida efter knäböj?

Raka marklyft är inget bekymmer. Det är när jag ska nå längre än tårna med helt raka ben som rörligheten blir begränsad.

trädgårdsmöbel
2017-04-05, 15:07
Raka marklyft är inget bekymmer. Det är när jag ska nå längre än tårna med helt raka ben som rörligheten blir begränsad.

Det låter ju som normal rörlighet, är du säker på att du är stel i hamstrings och inte vig i övriga kroppen?

Scratch89
2017-04-05, 15:54
Man kan ju fråga om den minskade rörligheten är skadlig eller ej. Vad skulle man ha den (ökade) rörligheten till?

Tree Fiddy
2017-04-05, 15:57
Man kan ju fråga om den minskade rörligheten är skadlig eller ej. Vad skulle man ha den (ökade) rörligheten till?

Beror ju på hur rörlig man är. Rent spontant känns det som att man egenligen borde vara så rörlig att man kan gå ner i split och spagat. Men det kanske inte är så?

Scratch89
2017-04-05, 16:02
Beror ju på hur rörlig man är. Rent spontant känns det som att man egenligen borde vara så rörlig att man kan gå ner i split och spagat. Men det kanske inte är så?

Om målet är att kunna gå ner i split och spagat så, visst.

Rikard Jansson
2017-04-05, 16:10
Man kan ju fråga om den minskade rörligheten är skadlig eller ej. Vad skulle man ha den (ökade) rörligheten till?

Bristande rörlighet i baksida lår kan leda till skador i just knäböj, t.ex.

ceejay
2017-04-05, 16:12
Ja, men hur rörlig måste man vara för att den inte ska vara skadlig?

Skulle du bli 20% (drar en siffra ur daimen) rörligare åt alla håll, skulle du ha fantastiskt mycket mer kropp att försöka hålla koll på. Att vara extremt rörlig har inget direkt värde i sig och kan vara mer skadligt.

r3mpuh
2017-04-05, 16:15
Tänker aldrig köra tunga knäböj igen.
Join the revolution with me kolo!

Rikard Jansson
2017-04-05, 16:20
Ja, men hur rörlig måste man vara för att den inte ska vara skadlig?

Skulle du bli 20% (drar en siffra ur daimen) rörligare åt alla håll, skulle du ha fantastiskt mycket mer kropp att försöka hålla koll på. Att vara extremt rörlig har inget direkt värde i sig och kan vara mer skadligt.

Nja, det ställer jag mig ganska tveksam till. För en nybörjare kanske, en mer erfaren lyftare ska inte ha några problem att hålla koll på hur man för sig i lyften. Men visst är det ingen idé att vara extremt rörlig, det gäller ju bara att vara rörlig nog. Men så fort man inte är rörlig nog kan det ju orsaka skador, i teorin.

Bärsärk
2017-04-05, 16:31
Tänker aldrig köra tunga knäböj igen.
Join the revolution with me kolo!

Jag har skippat böj helt i perioder men jag måste nog ändå erkänna att det finns ingen övning som biter så bra som just knäböj men med det sagt så finns de ju givetvis andra övningar istället som kombinerat ger likvärdigt resultat.

Ett annat tips är att inte sluta med böj om man väl börjat hålla på med det för att komma tillbaka efter 6-12 månaders totalt avbrott är inte direkt det roligaste :d

Diomedea exulans
2017-04-05, 16:35
Man kan ju fråga om den minskade rörligheten är skadlig eller ej. Vad skulle man ha den (ökade) rörligheten till?

Kampsport.

Bärsärk
2017-04-05, 16:44
Kampsport.

Älskog

BobaFett
2017-04-05, 18:17
Ja, men hur rörlig måste man vara för att den inte ska vara skadlig?

Skulle du bli 20% (drar en siffra ur daimen) rörligare åt alla håll, skulle du ha fantastiskt mycket mer kropp att försöka hålla koll på. Att vara extremt rörlig har inget direkt värde i sig och kan vara mer skadligt.

Beror på, har du stretchat dig till denna rörlighet så är det hög risk att du belastar leder etc. i vinklar de inte är vana vid eller vinklar de inte är starka i.

Har du tränat dig till rörligheten så är det ingen fara.

Tree Fiddy
2017-04-05, 21:36
Om målet är att kunna gå ner i split och spagat så, visst.

Nej målet är allmän hälsa och skadeförebyggande vs att vara stel.

King Grub
2017-04-05, 21:38
Kan man inte sätta armbågarna i golvet med raka ben är livet inte värt att leva.

Bob90
2017-04-05, 21:39
Kan man inte sätta armbågarna i golvet med raka ben är livet inte värt att leva.

Hur lätt som helst när man ligger ner *flex*

Bärsärk
2017-04-06, 05:44
Kan man inte sätta armbågarna i golvet med raka ben är livet inte värt att leva.

:d

exevision
2017-04-06, 12:31
Kan man inte sätta armbågarna i golvet med raka ben är livet inte värt att leva.

Jag kan inte det. Men livet går bra ändå! ;)

Diomedea exulans
2017-04-06, 13:00
Jag kan inte det. Men livet går bra ändå! ;)

Jag kan inte. Nu vet jag vad felet är.