handdator

Visa fullständig version : köpa tyngdlyftningsskor för att förbättra mina böj?


timmey111
2017-04-04, 19:24
Hej

funderar på att köpa tyngdlyftningsskor för att förbättra mina böj. Det står mellan Adidas powerlift 3 eller Adidas power perfect 2. Jag är mer av en hobbygymmare och har inte tanken att bli proffs inom tyngdlyftning. Dock har jag läst att man inte borde använda dessa skor till vanlig gymträning. Anledningen till att jag vill köpa är för att jag vill få till en bättre utförande på min knäböj. Känns annars dyrt att köpa tyngdlyftarskor för att endast ha dom till knäböj och marklyft.

Någon som har erfarenhet av dessa skor? Vilken skulle ni vilja rekommendera? Powerlift är ju lite billigare, och det känns som att jag inte behöver köpa den dyraste när jag endast hobbytränar.

exevision
2017-04-04, 19:27
Du bör nog inte använda klackskor som dessa till marklyft.

Gnusram
2017-04-04, 19:33
Du bör nog inte använda klackskor som dessa till marklyft.

Varför?

Jag kör all styrketräning i lyftarskor och har gjort så länge.

exevision
2017-04-04, 19:43
Varför?

Jag kör all styrketräning i lyftarskor och har gjort så länge.

Längre lyftväg. Men bryr man sig inte om det så kanske det bara är bra? Förutsatt att ens vinklar är ok för det.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=220014

Gnusram
2017-04-04, 19:54
Längre lyftväg. Men bryr man sig inte om det så kanske det bara är bra? Förutsatt att ens vinklar är ok för det.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=220014

Jag tycker jag får en kraftfullare position från botten, det är säkert olika. Om jag skulle tävla så att kilona verkligen var viktiga skulle jag kanske göra ett försök med tunna skor men annars känns det inte så viktigt.

Poängen är ju att man såklart kan dra mark i ett par lyftarskor om man vill.

1x0
2017-04-04, 20:12
Testa knäböja med en förhöjning under hälarna. T.ex en 2.5 kiloskaka.

Bob90
2017-04-04, 20:31
Hej

funderar på att köpa tyngdlyftningsskor för att förbättra mina böj. Det står mellan Adidas powerlift 3 eller Adidas power perfect 2. Jag är mer av en hobbygymmare och har inte tanken att bli proffs inom tyngdlyftning. Dock har jag läst att man inte borde använda dessa skor till vanlig gymträning. Anledningen till att jag vill köpa är för att jag vill få till en bättre utförande på min knäböj. Känns annars dyrt att köpa tyngdlyftarskor för att endast ha dom till knäböj och marklyft.

Någon som har erfarenhet av dessa skor? Vilken skulle ni vilja rekommendera? Powerlift är ju lite billigare, och det känns som att jag inte behöver köpa den dyraste när jag endast hobbytränar.

Jag har provat Power perfect 2, var inte nöjd utan köpte sedan Adidas Adipower som jag ursprungligen ville ha, när de kom ut på rea. Min gympolare kör Powerlift och är nöjd med dem. Men det finns ju folk som vunnit OS-guld i power perfect, så det är ju inte dåliga skor. Gå till en affär och kör lite provböj med dem och välj den som känns bäst. Det är, av egen erfarenhet, dyrast att betala två gånger.

Testa knäböja med en förhöjning under hälarna. T.ex en 2.5 kiloskaka.

Det är dock helt annan känsla att böja i tyngdlyftarskor tycker jag. Du får fortfarande den instabila och mosiga känslan av "vanliga" skor av att bara stå på småkex.

Dezen
2017-04-04, 20:43
Jag har haft power perfect 2 varje pass i typ 2-3 år nu. Gillar dom skarpt, enda gången som åker av är vid marklyft och viss Vad träning.

Om jag inte minns fel så är det lite högre klack på dom än på den andra modellen, kan vara bra att ha i åtanke.

amarth
2017-04-05, 18:29
Testa knäböja med en förhöjning under hälarna. T.ex en 2.5 kiloskaka.


Verkar osäkert. Inte kul om man snubblar på dem när man backar ut. Dessutom blir det mer instabilt om inte hela foten har kontakt med underlaget.

Tränar man seriöst kan man gott investera i en stabil sko. De håller länge så kostnaden är inte stor.

1x0
2017-04-05, 18:42
Verkar osäkert. Inte kul om man snubblar på dem när man backar ut. Dessutom blir det mer instabilt om inte hela foten har kontakt med underlaget.

Tränar man seriöst kan man gott investera i en stabil sko. De håller länge så kostnaden är inte stor.

Därför jag skrev 'testa'. :)
Testa om viktkakans förhöjning bidrar till en bättre och skönare böj> investera i klackskor.

timmey111
2017-04-05, 19:01
Har läst att man inte rekommendera använda sig av lyftarskor i vanlig gymträning. Känns dyrt att endast ha dom till sin knäböjsträning.

exevision
2017-04-05, 19:09
Har läst att man inte rekommendera använda sig av lyftarskor i vanlig gymträning. Känns dyrt att endast ha dom till sin knäböjsträning.

Knäböj är värd bra skor!
Jag köpte nya powerlift 3 och lät en skomakare sänka klacken. Vill ha stabiliteten men inte klacken till min knäböjsstil. Frontböjer och bänkpressar dock i powerlift 2.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=230179

1x0
2017-04-05, 19:10
Har läst att man inte rekommendera använda sig av lyftarskor i vanlig gymträning. Känns dyrt att endast ha dom till sin knäböjsträning.
Använder mina till allt på gymmet förutom marklyft.
Du kan få till en pyttelite bättre brygga i bänkpressen med klackskor också. :P

Hjulet
2017-04-05, 19:21
Har läst att man inte rekommendera använda sig av lyftarskor i vanlig gymträning. Känns dyrt att endast ha dom till sin knäböjsträning.

Har du någon källhänvisning till påståendet eller minns du argumenten för varför de inte bör användas för "vanlig gymträning"? Tänkte att det är lättare med sakligt bemötande då.

baktung
2017-04-05, 19:31
Varför?

Jag kör all styrketräning i lyftarskor och har gjort så länge.

Jag blir också starkare i marklyft med lyftarskorna på. Det känns svajigt när jag står barfota och får inte alls samma stöd.

Klart man kan använda skorna överallt på gymmet. Men lika klart, om du har hälsporre och behöver extra fjädring lär det vara en dum idé att knalla omkring i lyftarskorna för länge. De är inte så sköna att gå i.

timmey111
2017-04-05, 19:50
Har du någon källhänvisning till påståendet eller minns du argumenten för varför de inte bör användas för "vanlig gymträning"? Tänkte att det är lättare med sakligt bemötande då.

http://www.styrkelabbet.se/tyngdlyftarskor/

"Andra övningar rekommenderar jag inte att du använder dem till, då klacken förändrar din hållning. Personligen har jag i träningsväskan med mig både dessa skor och ett par converse, som jag byter till efter jag har knäböjt"

Hjulet
2017-04-05, 20:10
http://www.styrkelabbet.se/tyngdlyftarskor/

"Andra övningar rekommenderar jag inte att du använder dem till, då klacken förändrar din hållning. Personligen har jag i träningsväskan med mig både dessa skor och ett par converse, som jag byter till efter jag har knäböjt"

Ok, Richter utvecklar det lite grann i kommentarerna till artikeln. Vad som framgick där var att han ansåg att man blir mer benägen att svanka vid press/militärpress om man använder skor med klack. Jag vågar inte argumentera mot påståendet eller att det skulle vara oproblematiskt. Dock, rent anekdotiskt, så använder sig tyngdlyftare av tyngdlyftningsskor även vid militärpress, push press etc. och jag har inte hört talas om att det skulle vara något problem.

8x8
2017-04-06, 19:37
Fråga: är det skillnad på knäböj och frontböj avseende just användande av lyftarskor?
Jag har svårt att få till bra knäböj och kör frontböj istället. Inte helt nöjd med tekniken i frontböj heller men den är bättre än i knäböj. Skulle lyftarskor underlätta även frontböj?

unsuspected
2017-04-06, 20:49
Fråga: är det skillnad på knäböj och frontböj avseende just användande av lyftarskor?
Jag har svårt att få till bra knäböj och kör frontböj istället. Inte helt nöjd med tekniken i frontböj heller men den är bättre än i knäböj. Skulle lyftarskor underlätta även frontböj?
Helt omöjligt att svara på då du inte säger vart tekniken brister.

8x8
2017-04-06, 21:54
Helt omöjligt att svara på då du inte säger vart tekniken brister.

Var mer menat som en generell fråga. Lyftarskor hjälper många att bli bättre i knäböj, hjälper lyftarskor på samma sätt i frontböj?

unsuspected
2017-04-07, 08:24
Var mer menat som en generell fråga. Lyftarskor hjälper många att bli bättre i knäböj, hjälper lyftarskor på samma sätt i frontböj?

Kan göra det men behöver inte vara så. Har och göra med anatomi och rörlighet.

CoKEmaN
2017-04-07, 10:37
Lyftarskor med klack hjälper till i vanliga böj om du är för stel i fotlederna för att göra en knäböj utan att böja för mycket i höften och ryggen.
Har du samma besvär i frontböjen, att det är fotleden som ställer till det, så borde det kunna hjälpa där med.

CoKEmaN
2017-04-07, 10:48
Var för sen för en "Edit:", men här kommer det
Finns ju såklart flera saker som är bra med lyftarskor, t ex ökad stabilitet. Men beror på vad som gör att du har problem med en rörelse, oavsett om det är knäböj eller frontböj, som bestämmer om skorna kommer hjälpa eller inte.

1x0
2017-04-07, 10:51
Lyftarskor med klack hjälper till i vanliga böj om du är för stel i fotlederna för att göra en knäböj utan att böja för mycket i höften och ryggen.
Har du samma besvär i frontböjen, att det är fotleden som ställer till det, så borde det kunna hjälpa där med.
Jag försöker alltid få fram liknande av det du skriver. Lyckas aldrig. Det är fascinerande att folk inte förstår att klackskor fungerar på detta vis - alltså att eventuella teknikförbättringen är till största delen av "ökade" fotledsrörligheten (klacken). Visst bidrar platta sulan till stabilitet som ger teknikförbättring också.

Sen är inte maximal klack inte alltid bäst, verkligen inte. Jag provade att gå från 2.2cm till 3.2cm klack och fick galet ont i baksidan av knäna. Tror det var för mina knän hamnade alldeles för långt framför tåna (?). Fick svårare att få till djupet också.