handdator

Visa fullständig version : Kortison mot allergi


Kischen
2017-04-04, 11:27
Antagligen postar jag i fel forumdel men vi får se.

Vad är status för kortisonspruta för allergi såsom pollen osv? Fördelar, nackdelar.

PureWhey
2017-04-04, 11:50
Fördelar:
Tar bort alla känningar jag får av pollen. Inte ens en nysning eller lite snuva kvar.

Nackdelar:
Eventuell atrofi, vet dock inte hur orolig man skall vara för det om man styrketränar. Ärr kan man få med otur också.

Victuhh
2017-04-04, 12:47
Fick en i skinkan förrförra säsongen men kände ingen bättring ändå :\

PureWhey
2017-04-04, 22:10
Fick en i skinkan förrförra säsongen men kände ingen bättring ändå :\

Där ser man, vad har du allergi emot?

Victuhh
2017-04-06, 09:03
Där ser man, vad har du allergi emot?

Grov pollenallergi, diverse kärnfrukter, en del grönsaker, gräs, pälsdjur.. :)

Sneaky
2017-04-23, 09:04
Långvarig kortisontillskott kan framkalla "Cushing's syndrome". Vet inte hur länge du planerar på att ta kortison dock.

Shqypnia
2017-04-23, 10:42
En bekant till mig påstår att hon ska ta flera sprutor i flera veckor/månader. Det kan väl inte stämma? Låter som ett riktigt projekt för något som kanske ger resultat.

PS. Pollen kan dra åt h-vete.

Korash
2017-04-23, 11:16
En bekant till mig påstår att hon ska ta flera sprutor i flera veckor/månader. Det kan väl inte stämma? Låter som ett riktigt projekt för något som kanske ger resultat.

PS. Pollen kan dra åt h-vete.

Låter mer som "allergivaccination" än kortison. Man får sprutor med allergener i ökande doser och ökat intervall tills man byggt upp ett naturligt försvar typ.

Hoppas på att få en sån behandling själv denna höst. Har stått i kö ett bra tag.

Shqypnia
2017-04-23, 11:17
Låter mer som "allergivaccination" än kortison. Man får sprutor med allergener i ökande doser och ökat intervall tills man byggt upp ett naturligt försvar typ.

Hoppas på att få en sån behandling själv denna höst. Har stått i kö ett bra tag.

Det måste det vara! Låter inte alls frestande..

Sneaky
2017-04-23, 22:20
En bekant till mig påstår att hon ska ta flera sprutor i flera veckor/månader. Det kan väl inte stämma? Låter som ett riktigt projekt för något som kanske ger resultat.

PS. Pollen kan dra åt h-vete.

Kortison ger definitivt resultat, den stoppar immunförsvaret rätt bra. Används vid transplantationer m.m