handdator

Visa fullständig version : Ont i fingrar/knogar efter gympass


Tjoffe94
2017-04-04, 08:53
Halloj!

Igår körde jag ett ganska hårt bröst & biceps pass som resulterade i att mina fingrar och knogar gjorde fruktansvärt ont under gårdagskvällen och som faktiskt fortfarande sitter kvar fast lite mildare.

Jag har aldrig tidigare känt denna smärta i just fingrar och knogar, men handlederna har ibland varit ett problem. Nu gör det liksom ont i fingrar samt knogar när jag stänger näven och även när jag sträcker ut fingrarna så långt det går.

Är det någon som fått känna av denna smärta? Vad kan det bero på? Riktigt irriterande *mini

Ha de!

Johan

Lipservice
2017-04-04, 09:39
Brukar bara få det efter ett Frontböjspass eller Vändningar med stöt.
Förmodligen har du väl tagit i för kungen när du bänkat ;)

baktung
2017-04-04, 11:37
Om alla fingrar och knogar värker ungefär lika mycket så borde det vara nån rörelse som varit särskilt påfrestande. Om du tänker efter kanske du kommer på vilken. Nån bröstpress känns rimligare än nån bicepsövning. Kanske stången legat för långt ut på fingrarna när du bänkat?

Jag hade smärta i flera fingrar och kunde knappt räta ut dom efter att ha kört platecurl med för mycket vikt en gång. Höll i sig ett par dar och kom inte tillbaka sen.

Kimpa
2017-04-04, 12:32
Du är inte ensam. under- och även efter, varje pass som innefattar bänkpress så får jag ofta ont i händerna, det känns som att lederna gör ont. Har försökt justera mitt grepp på många olika sätt men tycks inte komma ifrån detta. Kanske har svaga leder, ingen aning, irriterande är det i alla fall. Uppstår mest vid det jag upplever som väldigt tunga pressar.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men söker också svar på hur det går att förebygga detta.

Ribcage
2017-04-04, 13:17
Uppstår mest vid det jag upplever som väldigt tunga pressar.

Med eller utan handledslindor? Jag kan känna av i början av lyftet ifall jag har handledslindor på fel sätt. Inget farligt dock, och inget som sitter kvar sen.

Tjoffe94
2017-04-04, 13:22
Brukar bara få det efter ett Frontböjspass eller Vändningar med stöt.
Förmodligen har du väl tagit i för kungen när du bänkat ;)
Haha då är väl allt som det ska :D

Tjoffe94
2017-04-04, 13:24
Om alla fingrar och knogar värker ungefär lika mycket så borde det vara nån rörelse som varit särskilt påfrestande. Om du tänker efter kanske du kommer på vilken. Nån bröstpress känns rimligare än nån bicepsövning. Kanske stången legat för långt ut på fingrarna när du bänkat?

Jag hade smärta i flera fingrar och kunde knappt räta ut dom efter att ha kört platecurl med för mycket vikt en gång. Höll i sig ett par dar och kom inte tillbaka sen.
Det är på bägge händer och det rör samma fingrar.
Skönt att höra att det verkar vara vanligt förekommande och inte mina fingrar som är tokiga haha... Körde aningen tyngre vikt än vanligt och även flera set så där ligger väl orsaken till det hela :)

Tack för svar!

Kimpa
2017-04-04, 13:53
Med eller utan handledslindor? Jag kan känna av i början av lyftet ifall jag har handledslindor på fel sätt. Inget farligt dock, och inget som sitter kvar sen.



Inte testat handledslindor, aldrig haft problem med handlederna, men handlederna kanske kan orsaka problemet även fast jag inte känner av någon ostabilitet/smärka i dem.