handdator

Visa fullständig version : hjälp snabba starter


Fyrkantig_njure
2004-04-27, 09:51
Tjaa, jag tränar fotboll två ggr i veckan, ska byta till ett annat lag som tränar 3ggr/vecka....jag är INTE så snabb (beror mycket på mina små vad och lår muskler väl??) jag undrar om jag blir snabbare om jag tränar upp låren och vaderna?? eller om jag ska köra SNabba starter efter träningarna, typ hemma på gräsmattan?? är det effektivt tror ni?? eller har ni nått annat tips för att öka snabheten i benen??.....ärdet bra att träna vader/lår både på gym å på fotbollen??

nippe
:booty:

yxmannen
2004-04-27, 10:12
Originally posted by Fyrkantig_njure
Tjaa, jag tränar fotboll två ggr i veckan, ska byta till ett annat lag som tränar 3ggr/vecka....jag är INTE så snabb (beror mycket på mina små vad och lår muskler väl??) jag undrar om jag blir snabbare om jag tränar upp låren och vaderna?? eller om jag ska köra SNabba starter efter träningarna, typ hemma på gräsmattan?? är det effektivt tror ni?? eller har ni nått annat tips för att öka snabheten i benen??.....ärdet bra att träna vader/lår både på gym å på fotbollen??

nippe
:booty:

Jag spelade fotboll på hög nivå och jag blev snabbare när jag började köra tung styrketräning. Var visserligen snabb redan innan men blev mycket mer explosiv i starten. Se dock till att inte gå upp för mycket i vikt, då tappar du i vändningarna. Lägg styrkan 2-3 dar från fotbollen om du kör tunga benpass, vilket kan vara svårt om man kör seriöst med 4-6 dagar fotboll men snacka med tränaren så kanske du kan byta ut något pass och kanske t.o.m. få hjälp med styrkan, det beror mycket på hur seriös du är och i vilken klubb du spelar i. Du kan köra helkroppspass baserade på basövningar med fördel. Fast akta dig för gymmet om du vill satsa på fotbollen. Jag hade en framtid inom fotbollen men lade den åt sidan då det var roligare med muskler och kost. Det ångrar jag dock inte idag, ju mer man lär sig desto roligare brukar det ofta bli när man ser resultaten på gymmet. :thumbup:

Mac
2004-04-27, 10:47
I vilken klubb och på vilken nivå spelade du på?

Klo
2004-04-27, 11:08
Originally posted by Fyrkantig_njure
Tjaa, jag tränar fotboll två ggr i veckan, ska byta till ett annat lag som tränar 3ggr/vecka....jag är INTE så snabb (beror mycket på mina små vad och lår muskler väl??) jag undrar om jag blir snabbare om jag tränar upp låren och vaderna?? eller om jag ska köra SNabba starter efter träningarna, typ hemma på gräsmattan?? är det effektivt tror ni?? eller har ni nått annat tips för att öka snabheten i benen??.....ärdet bra att träna vader/lår både på gym å på fotbollen??

nippe
:booty:

Kör jämfota häckhoppning (stanna ej mellan hoppen), stillastående längdhopp, jämfota hopp upp på hög pall ell liknande, alla slags tyngdlyftningsövningar. Tänk på att vila LÄNGE mellan "seten" det är spänsten och inte konditionen du ska träna. Vill du få mer hjälp kan du försöka få kontakt med någon friidrottsklubb/tyngdlyftningsklubb, dom kan det där med spänst :thumbup:

z_bumbi
2004-04-27, 11:46
Styrketräning, spänst/plyo men inte att förglömma även att "springa fotboll" varje gång man springer.

Allt längre än 100 m är "onödigt".
Många korta ruscher
Riktningsförändringar i steget
Kurvlöpning (Inte banlöpning)
Reaktionstester med motståndare
Vändningar
Osv

Analysera hur man springer under en match (Tränarens jobb iofs men lite får man väl göra själv.) och sen tränar man på det som man brukar göra mest samt de situationer man oftast tappar mot en motståndare.
Blir man alltid efter i en vändning eller snabb riktningsförflyttning så träna på det, gäller det löpning rakt fram så träna på det.

Lägg även in moment med boll, löpning med boll och löpning mot boll (rullande eller en som ligger still.).

Karelin
2004-04-27, 15:01
...Är det inte bättre att du pumpar satan på gymmet och blir en bröback med gräs upp till knäna som alla fruktar att ens komma i närheten av :hbang: