handdator

Visa fullständig version : Skulle världen vara ett bättre ställe om alla vore som du?


Diomedea exulans
2017-04-03, 09:56
Ibland hör man folk säga om en annan människa: "Om alla vore som vederbörande så skulle världen vara ett bättre ställe". Det fick mig att tänka: "Om alla vore som jag, skulle världen då vara ett bättre ställe?" Vilket osökt ledde mig till att starta den här tråden.

Jag fastslår lite regler för att tråden inte ska spåra ur. Med "likadan som du" menar jag inte "en identisk kopia som du på alla sätt och vis". Utan jag menar en person med samma mentala förmågor, värderingar, åsikter, smak, med mera. Jag menar inte en person med samma utseende, samma gener, samma sexuella läggning, osv. Ni får använda ert omdöme här lite.

Mitt spontana svar är att ja, för fan, världen vore definitivt bättre om alla vore som jag. Kriminalitet skulle inte existera. Allt fysiskt våld skulle försvinna. Ingen skulle använda sig av någon drog, inklusive alkohol eller tobak. Djuren och naturen skulle må mycket bättre. Och ingen skulle spela hip-hop.

Men sen började jag fundera lite. Jag är varken extremt intelligent eller flitig. Jag vet inte om jag skulle klara av att bli civilingenjör eller läkare ens om någon stod och skrek på mig 24/4 att studera. Hade alla varit som jag hade vi kunnat glömma penicillin, vaccin och röntgenstrålar. Ingen hade åkt till rymden - ingen hade ens uppfunnit cykeln - och några broar hade inte blivit byggda. Barnadödligheten hade varit extremt hög, och... Ja, ni fattar poängen. Vi hade i princip varit tillbaka på stenåldern.

Å trejde sidan så låter det kanske inte så j-a dumt att leva i en stenåldersutopi.

Så, vad säger ni? Skulle världen vara ett bättre ställe om alla vore som er?

HenrikJ
2017-04-03, 10:12
Delvis hade det blivit som i den första delen av tråden. Men jag är civilingenjör och blev det med glädje :). Däremot är jag jävligt lat fysiskt och socialt, där gör jag bara det mest nödvändiga. Så det skulle vara ett samhälle med väldigt lite våld, mycket läsning av intressanta saker, och ingen hiphop här heller. Det som skulle bli lidande är markservicen (som är det viktigaste i samhället), dvs städning, matlagning, sophämtning, vård, framställning och transport av råvaror, bostadsbyggande och militär osv. Så jag tror sammantaget inte att det hade varit så bra.

Diomedea exulans
2017-04-03, 10:13
Det som skulle bli lidande är markservicen (som är det viktigaste i samhället), dvs städning, matlagning, sophämtning, vård, framställning och transport av råvaror, bostadsbyggande och militär osv. Så jag tror sammantaget inte att det hade varit så bra.

Den biten tror jag skulle funka i min värld. Jag kan vara väldigt noggrann med sånt om jag är inställd på det.

MasterChief
2017-04-03, 11:13
Mitt spontana svar är att ja, för fan, världen vore definitivt bättre om alla vore som jag. Kriminalitet skulle inte existera. Allt fysiskt våld skulle försvinna. Ingen skulle använda sig av någon drog, inklusive alkohol eller tobak. Djuren och naturen skulle må mycket bättre. Och ingen skulle spela hip-hop.

Men sen började jag fundera lite. Jag är varken extremt intelligent eller flitig. Jag vet inte om jag skulle klara av att bli civilingenjör eller läkare ens om någon stod och skrek på mig 24/4 att studera. Hade alla varit som jag hade vi kunnat glömma penicillin, vaccin och röntgenstrålar. Ingen hade åkt till rymden - ingen hade ens uppfunnit cykeln - och några broar hade inte blivit byggda. Barnadödligheten hade varit extremt hög, och... Ja, ni fattar poängen. Vi hade i princip varit tillbaka på stenåldern.

Å trejde sidan så låter det kanske inte så j-a dumt att leva i en stenåldersutopi.



Och sedan skulle en stenåldersmisär även göra dig till en kriminell galning. Svält och elände gör det värsta med människor. För detta tankeexperiment måste väl ta hänsyn till hur man som individ skulle förändras vid nöd osv, annars blir det ju lite skevt?

Men va fan...stenålder > Hiphop så skit samma.

Petoria
2017-04-03, 11:15
Samma värderingar, ja. Samma personlighet och mentala förmågor, nej.

Diomedea exulans
2017-04-03, 11:18
För detta tankeexperiment måste väl ta hänsyn till hur man som individ skulle förändras vid nöd osv, annars blir det ju lite skevt?



Ja, absolut. Men jag är ändå inte säker på att jag skulle bli en kriminell galning. Underskatta inte min konflikträdsla.

ARMSTARK
2017-04-03, 11:29
Samma värderingar, ja. Samma personlighet och mentala förmågor, nej.

Detta är det rätta svaret.

MasterChief
2017-04-03, 12:04
Ja, absolut. Men jag är ändå inte säker på att jag skulle bli en kriminell galning. Underskatta inte min konflikträdsla.

Håll käften, du skulle bli en galning sa jag. Förstår du?

Diomedea exulans
2017-04-03, 12:07
Håll käften, du skulle bli en galning sa jag. Förstår du?
Okej, förlåt!

Matsa
2017-04-03, 12:09
Undrar hur jag skulle vara om alla andra vore som mig eftersom jag är som jag är mycket på grund av hur människor omkring mig har påverkat mig.

BelowAverage
2017-04-03, 12:15
Ja, absolut. Men jag är ändå inte säker på att jag skulle bli en kriminell galning. Underskatta inte min konflikträdsla.

Håll käften, du skulle bli en galning sa jag. Förstår du?

Okej, förlåt!

:D

Världen skulle vara en hemsk plats. Sneda och ruckliga hus, ingen musik, inga konstnärliga saker öht. Skulle vara en spartansk och dyster värld. O´boyfläckar överallt.

Skulle nog vara mer öga för öga är jag rädd. All dialog skulle baseras på flummiga åsikter och tankar, inga fakta någonstans. Nä fy fan :) bättre som det är nu.

Vinter
2017-04-03, 12:28
Ja, absolut. Men jag är ändå inte säker på att jag skulle bli en kriminell galning. Underskatta inte min konflikträdsla.

Motsatsen är inte heller bra. Jag har fått sparken två gånger för att jag skällt ut ledningen för inkompetenta handlingar, då blir man ibland obekväm.

Handlar snarare om att vi måste hitta våra grupperingar, mer än individualism. Du har en roll i grupperingar du med.

MasterChief
2017-04-03, 12:36
:D

Världen skulle vara en hemsk plats. Sneda och ruckliga hus, ingen musik, inga konstnärliga saker öht. Skulle vara en spartansk och dyster värld. O´boyfläckar överallt.

Skulle nog vara mer öga för öga är jag rädd. All dialog skulle baseras på flummiga åsikter och tankar, inga fakta någonstans. Nä fy fan :) bättre som det är nu.

Så du kan inte bygga hus men att framställa Oboy skulle du fixa?

Jag måste ändå säga att dina prioriteringar är i rätt ordning. :d

trädgårdsmöbel
2017-04-03, 12:55
Mänskligheten hade dött ut på max fem generationer eller så tror jag om alla blev som mig. Lata, slarviga människor som bara gör det absolut nödvändigaste och prokrastinerar allt.

BelowAverage
2017-04-03, 13:08
Så du kan inte bygga hus men att framställa Oboy skulle du fixa?

Jag måste ändå säga att dina prioriteringar är i rätt ordning. :d

Jag har funderat mycket på livets mening det sista halvåret.
Mina prioriteringar får tala för hur långt mitt funderande tagit mig. *popcorn*

Tree Fiddy
2017-04-03, 13:21
Det skulle vara en utopi.

shut teh face
2017-04-03, 14:00
Det hade varit en perfekt värld, i mina och mina fränders ögon.

VoDaresVins
2017-04-03, 14:00
Nej. Utvecklingen skulle stanna av. Min drivkraft försvann för 10 år sen.

*Flash*
2017-04-03, 17:05
Brukar inte själva uttrycket vara "om fler vore som person x hade världen varit bättre"..?

Med den premissen med att fler men inte alla vore som mig hade världen mycket väl kunnat vara bättre.
Om fler hade varit som mig utan/innan all skit som förstört de planer och ambitioner jag hade...ja då hade världen garanterat varit bättre.
Men som sagt nu pratar jag om fler som i några/ett antal fler..inte som i alla.
Hade alla varit som mig, iaf om man tänker mig med all skit borde vi allihopa begå kollektivt självmord för då hade det inte funnits de som gjort det värt att kanske leva.

Eller som någon skrev om alla hade haft samma värderingar, ja helt klart en bättre värld men fruktansvärt konstig också tror jag?!?

xan
2017-04-03, 17:30
När det gäller värderingar tror jag världen hade blivit perfekt eftersom att jag är ytterst ödmjuk. Tyvärr har jag inte mycket till drivkraft längre på grund av depressioner, så mänskligheten hade nog gått under om alla vore som jag är just nu. Världen är i behov av väldigt många olika typer av personligheter, så svaret på frågan är nej.

Minikubik
2017-04-03, 17:35
Enkelt svar på frågan är fan heller. Jorden skulle gå under omedelbart

r3mpuh
2017-04-03, 17:36
_30wGzzGAy0

baktung
2017-04-03, 17:52
Världen hade varit bättre om alla vore som de flesta på det här forumet och någon Vladimir Vladimirovitj Putin inte hade existerat. Och ingen Juha Veikko Valjakkala heller för den delen.

micke81
2017-04-03, 19:25
Nej,det vore en ren katastrof.

mela
2017-04-03, 19:45
Till viss del, ja kanske.
Jag är envis, vetgirig och hittepåig (inte kreativ i skapande men lösningsorienterad). Dessutom får jag ofta kommentarer om att jag har ett väldigt stort hjärta och jag gör ofta väldigt mycket för andra människor, jag är otroligt givmild.

Men jag har mina negativa sidor jag med, jag litar inte på människor och är ganska så bitter av mig.

ApexProcyon
2017-04-03, 20:09
Färre konflikter uppstår per automatik desto mer likriktad mänskligheten är.

Att världen skulle vara bättre om alla vore som mig tvivlar jag på, det låter som en dystopi utan motsvarighet om mänskligheten skulle degraderas till en likformad grå massa.

Jockefoten
2017-04-03, 20:16
Nej, då skulle jag inte ha några kompisar.

Bärsärk
2017-04-03, 20:21
Jag försöker leva efter att vara ett föredömligt exempel i nästan allt jag gör, är jag där än? Nej verkligen inte... men bra mycket bättre än många andra.

Rikard Jansson
2017-04-03, 20:37
Självklart. Bara en sådan sak som inga brott och inga krig: hur bra som helst.

anvihl
2017-04-03, 20:44
Extremt öppen och fördomsfri så all diskriminering hade försvunnit och krig hade försvunnit, alla nationalstater hade utraderas och alla hade sett sig som världsmedborgare istället för en nationalitet, där alla hade delat in sig i byar och orter efter vilka byar och orter som passar just ens egna värderingar bäst, däremot hade ekonomi kraschat.

ALLA hade lagt abnormt mycket tid på sportfiske, vilket hade medfört extremt stora åtgärder för fiskbeståndens välbevarande, att vara båtförsäljare hade varit the way to the top, alla hade kunnat odla och föda upp sin egna mat, alla hade haft jägarexamen, alla hade varit högutbildade, samtidigt som man kan jobba fysiskt bättre än dagens befolkning, alla hade markat 300+, alla hade varit med i mensa, alla hade varit lovande som idrottsstjärnor, alla hade haft hybris, och vi hade alla levt med jorden som ett ändå stort berg med ladd, där vi lever i hålgångar och urgröpningar i laddet.

dmoller
2017-04-04, 00:15
Kanske. Den var svår

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

stridis
2017-04-04, 07:48
Alla som mig? Jädrar vilken korvfest det blev då.*cry*

Även om det skulle finnas kvinnoversioner skulle mänskligheten dö ut. Bristen på viljan till barn skulle sätta spiken i kistan ganska snabbt.

Wormzie
2017-04-04, 07:54
Skulle världen se ut som den gör idag så absolut inte. Hade jag växt upp under bristande förhållanden nära droger, våld eller annat destruktivt så skulle en person med mina egenskaper säkert göra en massa dumheter.

Hade alla växt upp under trygga och fina omständigheter så skulle det nog vara trivsamt en kort stund, tills alla bilar, datorer eller annat tekniskt hade börjat strula. Då skulle vi vara körda ;)

Yes
2017-04-04, 09:23
Är det någon form av intelligenstest där alla som svarar ja dömer inte sig själva?

Det självklara svaret på frågan är ett bestämt nej.

Yes
2017-04-04, 09:42
"Dömer ut..." ska det stå. Telefonjävel!

ApexProcyon
2017-04-04, 09:51
Är det någon form av intelligenstest där alla som svarar ja dömer inte sig själva?

Det självklara svaret på frågan är ett bestämt nej.

Det är skrämmande hur många som helt uppriktigt svarat "ja". Det säger en hel del om självinsikten och självuppfattningen.

Diomedea exulans
2017-04-04, 09:52
Är det någon form av intelligenstest där alla som svarar ja dömer inte sig själva?

Det självklara svaret på frågan är ett bestämt nej.

Näe, en filosofisk fundering bara!

BelowAverage
2017-04-04, 09:52
"Dömer ut..." ska det stå. Telefonjävel!

Du dömde ut dig själv.

Inte ens nästan Feynman, man.

Hela tråden ser ju ut som ett enda vurmande för mångfald, så det är fint. Utom ideologisk mångfald. Så det är intressant, kan jag tycka. Mångfald av förmåga - ok, mångfald av ideologi - inte ok, änsålänge.

Luca Brasi
2017-04-04, 09:53
Ja ja ja JA!

Kanske hade världen blivit lite tråkig på grund av den totala perfektionen som skulle vara rådande.
Kanske skulle överbefolkning vara något av ett problem.

r1kkie
2017-04-04, 12:38
Ibland hör man folk säga om en annan människa: "Om alla vore som vederbörande så skulle världen vara ett bättre ställe". Det fick mig att tänka: "Om alla vore som jag, skulle världen då vara ett bättre ställe?" Vilket osökt ledde mig till att starta den här tråden.

Jag fastslår lite regler för att tråden inte ska spåra ur. Med "likadan som du" menar jag inte "en identisk kopia som du på alla sätt och vis". Utan jag menar en person med samma mentala förmågor, värderingar, åsikter, smak, med mera. Jag menar inte en person med samma utseende, samma gener, samma sexuella läggning, osv. Ni får använda ert omdöme här lite.

Mitt spontana svar är att ja, för fan, världen vore definitivt bättre om alla vore som jag. Kriminalitet skulle inte existera. Allt fysiskt våld skulle försvinna. Ingen skulle använda sig av någon drog, inklusive alkohol eller tobak. Djuren och naturen skulle må mycket bättre. Och ingen skulle spela hip-hop.

Men sen började jag fundera lite. Jag är varken extremt intelligent eller flitig. Jag vet inte om jag skulle klara av att bli civilingenjör eller läkare ens om någon stod och skrek på mig 24/4 att studera. Hade alla varit som jag hade vi kunnat glömma penicillin, vaccin och röntgenstrålar. Ingen hade åkt till rymden - ingen hade ens uppfunnit cykeln - och några broar hade inte blivit byggda. Barnadödligheten hade varit extremt hög, och... Ja, ni fattar poängen. Vi hade i princip varit tillbaka på stenåldern.

Å trejde sidan så låter det kanske inte så j-a dumt att leva i en stenåldersutopi.

Så, vad säger ni? Skulle världen vara ett bättre ställe om alla vore som er?

Hamnar du i en pressad situation kommer överlevnadsinstinkten ta över och du skulle göra vad som krävs oavsett vad du har för värderingar. Skulle jag svälta skulle jag självklart sno maten jag behövde eller råna nån för att ha råd att köpa mat etc.

Yes
2017-04-04, 12:42
Du dömde ut dig själv.

Inte ens nästan Feynman, man.

Hela tråden ser ju ut som ett enda vurmande för mångfald, så det är fint. Utom ideologisk mångfald. Så det är intressant, kan jag tycka. Mångfald av förmåga - ok, mångfald av ideologi - inte ok, änsålänge.
Jag är onekligen en bra bit ifrån Feynman.

Det finns en klart vidare bredd av bra förmågor än bra ideologier.

ARMSTARK
2017-04-04, 14:01
Det beror på vilka förutsättningar man ger frågan. Skulle alla förvandlas till en personlighet idag skulle det bli katastrof då en persons kunskaper inte räcker för att driva samhället. Skulle det däremot vara från mänsklighetens begynnelse skulle det vara en annan sak. Vissa personligheter skulle driva mänskligheten till undergång på några veckor, medans andra skulle blomstra som små bondesamhällen.

Rolfarsson
2017-04-04, 15:43
Både ja och nej, vissa saker skulle bli bättre och andra inte :P

J.V
2017-04-05, 02:28
Verkligen inte. Annat an for Nordkoreanerna.

Illustrerade mannen
2017-04-05, 07:16
Tveksamt... Dock skulle det vara en jävla ordning på grejer - inget slarv, ingen oordning och inga halvmesyrer. Det skulle också vara väldigt mycket tystare överallt, det skulle inte finnas godis, sötsaker, läsk, alkohol eller annat onödigt. Dock skulle industrin för snus och kaffe blomstra! Lagsporter, bollsporter, samarbete och liknande skulle försvinna, liksom flerfamiljshus, kollektivtänkande och mjäkighet. Iofs skulle inte mjäkighet behövas eftersom det inte skulle finnas några latmaskar, kverulanter eller oduglingar. Alla skulle hålla käften, göra precis det man ska göra när det ska göras och ingen jävel skulle lägga sig i eller ha åsikter om hur/vad någon annan gör - vilket inte heller skulle behövas eftersom alla skulle göra det man ska! Och inte något annat!

Wormzie
2017-04-05, 10:42
Tveksamt... Dock skulle det vara en jävla ordning på grejer - inget slarv, ingen oordning och inga halvmesyrer. Det skulle också vara väldigt mycket tystare överallt, det skulle inte finnas godis, sötsaker, läsk, alkohol eller annat onödigt. Dock skulle industrin för snus och kaffe blomstra! Lagsporter, bollsporter, samarbete och liknande skulle försvinna, liksom flerfamiljshus, kollektivtänkande och mjäkighet. Iofs skulle inte mjäkighet behövas eftersom det inte skulle finnas några latmaskar, kverulanter eller oduglingar. Alla skulle hålla käften, göra precis det man ska göra när det ska göras och ingen jävel skulle lägga sig i eller ha åsikter om hur/vad någon annan gör - vilket inte heller skulle behövas eftersom alla skulle göra det man ska! Och inte något annat!

Fy fan vilken tråkig värld :D

HenrikJ
2017-04-05, 11:03
Det är skrämmande hur många som helt uppriktigt svarat "ja". Det säger en hel del om självinsikten och självuppfattningen.

Det finns väl inget mer mänskligt än att överskatta sig själv. Antalet självmord skulle nog öka enormt om det vanliga vore att ha en realistisk uppfattning om sig själv.

trädgårdsmöbel
2017-04-05, 11:11
Att överskatta sig själv så pass att man tror sig själv vara smart och kompetent nog att kunna fylla varenda roll ett civiliserat samhälle behöver för att både fungera och utvecklas är inte bara att överskatta sig själv, det är ren hybris:D

HenrikJ
2017-04-05, 11:42
Nåja. Det räcker ju med att som nästan alla människor tro att man är bättre än medel och vips hade samhället blivit bättre om man byter ut alla mot kopior av en själv :)

CalleP
2017-04-05, 11:52
Nej ingenting hade fungerat.

J.V
2017-04-05, 13:11
Verkligen inte. Annat an for Nordkoreanerna.Jag vill andra mitt uttalande; religion skulle inte langre existera - darmed ar varlden ett battre stalle.

Diomedea exulans
2017-04-05, 13:14
Att överskatta sig själv så pass att man tror sig själv vara smart och kompetent nog att kunna fylla varenda roll ett civiliserat samhälle behöver för att både fungera och utvecklas är inte bara att överskatta sig själv, det är ren hybris:D

Jag tror jag är smart och kompetent nog att lära mig de flesta roller om jag har tillräckligt med tid och motivation. Skulle det bli slut på grävmaskinister skulle jag väl försöka bli grävmaskinist, liksom, fastän jag inte kan ett skit om att gräva i dag.

xan
2017-04-05, 13:25
Jag tror jag är smart och kompetent nog att lära mig de flesta roller om jag har tillräckligt med tid och motivation. Skulle det bli slut på grävmaskinister skulle jag väl försöka bli grävmaskinist, liksom, fastän jag inte kan ett skit om att gräva i dag.

Om man haft motivationen så kan man ju så klart uppnå det mesta i livet, men problemet är att man sällan har det. Jag skulle aldrig orkat starta ett företag t ex, så enbart kopior av mig vore katastrof för världen. Behövs så extremt många olika typer av personligheter för att allt ska gå runt, håller helt med om att det är hybris i tråden.

det skulle inte finnas godis, sötsaker, läsk, alkohol eller annat onödigt

http://i1.kym-cdn.com/photos/images/facebook/000/126/314/3cd8a33a.png

Diomedea exulans
2017-04-05, 13:26
Om man haft motivationen så kan man ju så klart uppnå det mesta i livet, men problemet är att man sällan har det. Jag skulle aldrig orkat starta ett företag t ex, så enbart kopior av mig vore katastrof för världen. Behövs så extremt många olika typer av personligheter för att allt ska gå runt, håller helt med om att det är hybris i tråden.

Jag har inte motivation nu, men om det uppstod ett skrikande behov i världen tror jag jag skulle få motivation. Just nu orkar jag inte konkurrera med andra grävmaskinister, men om det hade funnits noll konkurrens...

delta_mats
2017-04-05, 14:11
Den enda fördelen är att all trafik hade flutit på snabbare och bättre, och det hade varit ordning och reda på gymmen. Sen hade allt annat varit katastrof!

trädgårdsmöbel
2017-04-05, 14:19
Jag tror jag är smart och kompetent nog att lära mig de flesta roller om jag har tillräckligt med tid och motivation. Skulle det bli slut på grävmaskinister skulle jag väl försöka bli grävmaskinist, liksom, fastän jag inte kan ett skit om att gräva i dag.

Ok. Du kan bli grävmaskinist. Men kan du lära dig att reparera en rymdfärja, operera bort en hjärntumör eller att göra ritningarna till och sedan bygga en bättre grävmaskin?

Vinter
2017-04-05, 14:23
Det är svårt att lära sig motivation, självdisciplin går dock att lära sig.

Diomedea exulans
2017-04-05, 14:43
Ok. Du kan bli grävmaskinist. Men kan du lära dig att reparera en rymdfärja, operera bort en hjärntumör eller att göra ritningarna till och sedan bygga en bättre grävmaskin?

Nix! Men då är vi tillbaka till det där att världen kanske inte vore så tokig även om det vore stenålderssamhälle. Kanske rentav bättre än den är nu. Mindre miljöförstöring, om inte annat.