handdator

Visa fullständig version : Långdistanslöpning och njurskador


King Grub
2017-04-03, 07:13
BACKGROUND:

Investigation into strenuous activity and kidney function has gained interest given increasing marathon participation.

STUDY DESIGN:

Prospective observational study.

SETTING & PARTICIPANTS:

Runners participating in the 2015 Hartford Marathon.

PREDICTOR:

Completing a marathon.

OUTCOMES:

Acute kidney injury (AKI) as defined by AKI Network (AKIN) criteria. Stage 1 AKI was defined as 1.5- to 2-fold or 0.3-mg/dL increase in serum creatinine level within 48 hours of day 0 and stage 2 was defined as a more than 2- to 3-fold increase in creatinine level. Microscopy score was defined by the number of granular casts and renal tubular epithelial cells.

MEASUREMENTS:

Samples were collected 24 hours premarathon (day 0), immediately postmarathon (day 1), and 24 hours postmarathon (day 2). Measurements of serum creatinine, creatine kinase, and urine albumin were completed, as well as urine microscopy analysis. 6 injury urine biomarkers (IL-6, IL-8, IL-18, kidney injury molecule 1, neutrophil gelatinase-associated lipocalin, and tumor necrosis factor α) and 2 repair urine biomarkers (YKL-40 and monocyte chemoattractant protein 1) were measured.

RESULTS:

22 marathon runners were included. Mean age was 44 years and 41% were men. 82% of runners developed an increase in creatinine level equivalent to AKIN-defined AKI stages 1 and 2. 73% had microscopy diagnoses of tubular injury. Serum creatinine, urine albumin, and injury and repair biomarker levels peaked on day 1 and were significantly elevated compared to day 0 and day 2. Serum creatine kinase levels continued to significantly increase from day 0 to day 2.

LIMITATIONS:

Small sample size and limited clinical data available at all time points.

CONCLUSIONS:

Marathon runners developed AKI and urine sediment diagnostic of tubular injury. An increase in injury and repair biomarker levels suggests structural damage to renal tubules occurring after marathon. The results of our study should be validated in larger cohorts with longer follow-up of kidney function.

Am J Kidney Dis. 2017 Mar 24. Kidney Injury and Repair Biomarkers in Marathon Runners.

svenbanan
2017-04-03, 09:15
Nån som kan förklara vad det är för typ av problem man kan få, och vad det är som utlöser det? Jag fattade inget av läkarmumbojumbot...

MasterChief
2017-04-03, 11:43
Nån som kan förklara vad det är för typ av problem man kan få, och vad det är som utlöser det? Jag fattade inget av läkarmumbojumbot...

AKI är akut njurskada (kallades för akut njursvikt) vilket innebär att njurens funktion blir försämrad, och det kan finnas alla möjliga anledningar till det. Så springa länge verkar vara dåligt för njurarna helt enkelt men forskarna säger att dessa indikeringar borde följas upp med långtidsstudier för att se hur dessa skador utvecklas på lång sikt.

Så tolkar jag det, men jag är lekman.

King Grub
2017-04-03, 11:46
http://docdro.id/KyGckRt

Ishnak
2017-04-03, 11:46
Nån som kan förklara vad det är för typ av problem man kan få, och vad det är som utlöser det? Jag fattade inget av läkarmumbojumbot...

Behöver inte ge problem. Det undersökningen säger är att efter ett maraton så uppvisade 82% biomarkörer som motsvara kriterierna för akut njursvikt grad 1 och 2. Akut njursvikt är reversibel så jag misstänker att det inte leder till några bestående men. Möjligt att om man redan har nedsatt njurfunktion kanske ett maraton inte är något man ska utsätta sig för, vad vet jag. Var ett litet sample men med mer än 80% som påvisade markörer för njurskada så bör man kunna dra lite slutsatser iaf.

svenbanan
2017-04-03, 11:49
Intressant.

Kanske att blodet inte passerar genom njurarna, för att kroppen är så upptagen med att springa kan ha med det att göra?

De vanligaste orsakerna till akut njursvikt är att det passerar för lite blod genom njurarna eller att urinen har svårt att lämna njurarna.
http://njurar.se/njursvikt/

Ishnak
2017-04-03, 12:13
Intressant.

Kanske att blodet inte passerar genom njurarna, för att kroppen är så upptagen med att springa kan ha med det att göra?


http://njurar.se/njursvikt/

En gissning är att mängden trasiga röda blodkroppar ger skador tubuli i nefronen.

Konradsson
2017-04-03, 18:33
En gissning är att mängden trasiga röda blodkroppar ger skador tubuli i nefronen.

Jag hittade lite intressant info om detta. Anledningen att röda blodkroppar förstörs vid löpning är "footstrike", alltså när foten slår i marken. Det är en mekanisk skada. Skadan sker också vid marschering och bongo-trummning, men inte vid cykling och simning. Så i teorin borde bongo-trummning också ge njurskador, men inte cykling eller simning.

Edit: källa http://jap.physiology.org/content/jap/94/1/38.full.pdf

svenbanan
2017-04-03, 18:51
En gissning är att mängden trasiga röda blodkroppar ger skador tubuli i nefronen.

"tubuli i nefronen" betyder ingenting för mig. Du hade lika gärna kunnat säga det på albanska...

Sohlsken
2017-04-03, 19:02
Kan det ha att gora med regelbundet otillrackligt vatskeintag? Var det en faktor som togs i atanke? Jag forstar inte riktigt texten.

"tubuli i nefronen" betyder ingenting för mig. Du hade lika gärna kunnat säga det på albanska...

"Tubuili i nefronen" skulle bli ett bra bandnamn.

MasterChief
2017-04-03, 19:05
"tubuli i nefronen" betyder ingenting för mig. Du hade lika gärna kunnat säga det på albanska...

Nefron är det grundläggande steukturelement i njurarna (finns cirka 1 miljon i en njure) som bland annat reglerar vatten- och saltkoncentrationen och tubuli är en del av nefronet.

Morty
2017-04-03, 19:11
"tubuli i nefronen" betyder ingenting för mig. Du hade lika gärna kunnat säga det på albanska...

Nefronen är de funktionella enheterna i njuren. Det finns miljontals och det är därför man kan donera sin egna njure; man har en sådan överkapacitet.

Detta är en schematisk bild över ett nefron. Det gula är "Tubuli", som primärurinen rör sig igenom och filtreras genom. Primärurinen bildas genom att kapillärerna i glomerulus (kärlnystan) släpper igenom plasma och en massa annat (det är här "reningen" av blodet sker). Det bildas typ 180 liter primärurin per dygn, så naturligtvis måste stora mängder vätska reabsorberas och det sker i resten av tubuli.
https://www.1177.se/Bilder/Nationellt/Amnen/kroppen/urinvagar/s_urinprod_2.gif

svenbanan
2017-04-03, 19:38
Okej. Så det har fallit bort ett 'på' i "skador tubuli i nefronen"antar jag?

Tack för info.