handdator

Visa fullständig version : Att träna en nybörjare?


frys
2017-04-02, 19:39
Idag följde en kompis med mig till gymmet som i princip aldrig kört på gymmet förut. Jag satte han på zbumbis nybörjarprogram. Jag är långt ifrån en bra lärare men det gick ändå bra i många övningar.

Han kunde bänkpressa, benpressa och latsdrag/rodd utan problem. Såg dock i militärpressen(med stång) att han hade svårt att sträcka armarna helt.

Testade även att göra lite rörelseövningar med en sån där pinne. Se ifall han kunde göra någon form av marklyft eller raka mark(detta gick inte alls) och ifall han kunde sitta i en böjposition. Han kunde sitta någorlunda pararellt men man ser hur fötterna viks(?) åt sidorna som att något är stelt kanske?

Han kommer fortsätta träna 1-2ggr i veckan nu i början och jag tänkte lära han lite olika övningar så han kan testa runt vad han gillar.

Men hur ska man lösa eventuella rörlighetsproblem? Hur förklarar man kroppskontroll i vissa övningar?(Märkt att marka någorlunda snyggt kan vara riktigt svårt för nybörjare)

Har ni några andra tips hur jag kan lära honom saker?(kanske olika youtube-videos som jag kan länka och gå igenom med honom kan vara en idé?)

ceejay
2017-04-02, 19:40
Jag skulle köra alla basövningar varje pass, andra komplementsövningar som kan vara bra att lära sig efter det.

Det är svårt att förklara i text hur jag lär ut nybörjare :P

Tristan1
2017-04-02, 19:50
Jag skulle kört 5x5
Knäböj 3 gånger i veckan, bänk 2 och mark 1-2 gånger
Helst Jason blahas 5x5 då han har med tillägsövningar, kör det själv och det är jättebra :)

frys
2017-04-02, 20:36
missförstå inte mig. jag låter han jättegärna köra böj och liknande men att göra typ kvartsböjar och typ på gränsen till bananmark även på lättaste av vikter är inte en jättebra start kanske?

Hur lär man någon böj som har inte har helt 100% rörlighet? Hur ska jag förklara mark?(inte krummar hela ryggen tex?) även ifall man visar och berättar hur man kan böja ryggen på ett rakt och säkrare sätt.

ceejay
2017-04-02, 20:43
Det är det som är svårt att förklara i text, att beskriva hur man pedagogiskt kan lära ut tekniken till en total nybörjare. De saknar ofta helt kroppskontroll så man måste "visa" en känsla för att sedan kunna implementera det i övningen. Sen måste man förklara olika för olika människor.

Det räcker ibland inte med att säga "rak rygg och så fäller du bara från höften" då de inte förstår den känslan i kroppen. Eller att säga till någon att sätta sig mellan benen. Eller att dra ihop skulderbladen.

Bob90
2017-04-02, 20:47
Det är det som är svårt att förklara i text, att beskriva hur man pedagogiskt kan lära ut tekniken till en total nybörjare. De saknar ofta helt kroppskontroll så man måste "visa" en känsla för att sedan kunna implementera det i övningen. Sen måste man förklara olika för olika människor.

Det räcker ibland inte med att säga "rak rygg och så fäller du bara från höften" då de inte förstår den känslan i kroppen. Eller att säga till någon att sätta sig mellan benen. Eller att dra ihop skulderbladen.

+1, krävs ibland handpåläggning. Liksom röra och tvinga dem in i rörelser eller aktivering.

Ram Dass
2017-04-04, 20:42
Det vi får lära oss under min pågående PT-utbildning är när man lär ut kan man göra det i dessa steg:

Presentera övningen till namn och vad den tränar.

Visa startposition och slutläge i rörelsen, ge inte för mycket instruktioner. Några nyckelord.

Låt personen prova, jobba taktilt(fysisk kontakt) och ge korta instruktioner.

Korrigera tills personen kan göra rörelsen utan för stora anmärkningar på säkerheten.

Låt sedan personen få öva, öva. Ge pepp och feedback.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

frys
2017-04-15, 09:59
Han har fortsätt träna, Tyvärr bara en gång i veckan. Blir svårt med progression(en gång är ingen gång?) men tror motivationen kommer bli bättre snart(Efter påsk) så att han vågar träna själv(Han går inte ifall vi inte kan samma tider)

Vissa övningar går in direkt. Brukar först visa, sen förklara olika moment sen visa igen. Och efter det låta honom testa.

Han kunde tex dra perfekta sumomark men förstår inte alls hur man kommer in i position för vanliga mark, raka/rumänska. Har försökt ibland "trycka" in han i rätt positioner men tror det fattas en hel del rörlighet i vissa moment. Kan man styrketräna till sig en rörlighet eller måste detta fixas med strecthing?

Ett pass kan se ut såhär: Repsen är lite högre i lättare övningar(10-15) och lägre (4-8) i svårare:

Benpress, sumo, Bänkpress, Militärpress, Kabelrodd, Lats drag, Lårcurl, planka

Testade även att böja men tycker det ser ganska ostabilt ut även med bara stången. Klagade lite på att det gör lite ont i armarna men när vi bredda greppet försvann det.

Får se ifall jag kanske ska lära han frontböj(med byggargrepp) eller utfall. Borde ju täcka hela kroppen någorlunda då.

Rabiat
2017-04-15, 11:30
Rippetoe släppte några videos från SS. Måste säga att han visar rätt väl hur man kan instruera i de filmerna.