handdator

Visa fullständig version : Att träna en nybörjare?


frys
2017-04-02, 19:39
Idag följde en kompis med mig till gymmet som i princip aldrig kört på gymmet förut. Jag satte han på zbumbis nybörjarprogram. Jag är långt ifrån en bra lärare men det gick ändå bra i många övningar.

Han kunde bänkpressa, benpressa och latsdrag/rodd utan problem. Såg dock i militärpressen(med stång) att han hade svårt att sträcka armarna helt.

Testade även att göra lite rörelseövningar med en sån där pinne. Se ifall han kunde göra någon form av marklyft eller raka mark(detta gick inte alls) och ifall han kunde sitta i en böjposition. Han kunde sitta någorlunda pararellt men man ser hur fötterna viks(?) åt sidorna som att något är stelt kanske?

Han kommer fortsätta träna 1-2ggr i veckan nu i början och jag tänkte lära han lite olika övningar så han kan testa runt vad han gillar.

Men hur ska man lösa eventuella rörlighetsproblem? Hur förklarar man kroppskontroll i vissa övningar?(Märkt att marka någorlunda snyggt kan vara riktigt svårt för nybörjare)

Har ni några andra tips hur jag kan lära honom saker?(kanske olika youtube-videos som jag kan länka och gå igenom med honom kan vara en idé?)

ceejay
2017-04-02, 19:40
Jag skulle köra alla basövningar varje pass, andra komplementsövningar som kan vara bra att lära sig efter det.

Det är svårt att förklara i text hur jag lär ut nybörjare :P

Tristan1
2017-04-02, 19:50
Jag skulle kört 5x5
Knäböj 3 gånger i veckan, bänk 2 och mark 1-2 gånger
Helst Jason blahas 5x5 då han har med tillägsövningar, kör det själv och det är jättebra :)

frys
2017-04-02, 20:36
missförstå inte mig. jag låter han jättegärna köra böj och liknande men att göra typ kvartsböjar och typ på gränsen till bananmark även på lättaste av vikter är inte en jättebra start kanske?