handdator

Visa fullständig version : Inköp av möbler och diverse, flytt hemifrån


MaxHeninge
2017-04-01, 22:46
Hallå,

Har sökt igenom trådar och läst mängder av tips redan av flera kloka användare här.

Men det är ett par funderingar jag har..

Om cirka 2 månader flyttar jag hemifrån, ska alltså inhandla allt som behövs till en ny lägenhet (2a). Inget begagnat eller som tas med hemifrån förutom lite små plock.

Jag har en budget på 50,000-60,000 kronor. Det borde väl räcka långa vägar för att få en relativt bra inredning av lägenhet i den storleken?

Frågan är hur man lägger upp inköpen, hur börjar man ens? Det år såpass mycket trots allt.

Allmänna tips för hur jag ska gå väga eller generella tips inom ämnet uppskattas något enormt!

Tobbey
2017-04-01, 22:54
Jag flyttade och köpte möbler förra året.

Jag gjorde en lista på det jag skulle ha, kollade upp vart det jag skulle ha fanns att köpa (vilken affär) sen gjorde en rutt med farsans skåpbil en dag och köpte allt. Soffan hittade jag nedsatt 50% så den var lite tur. Kan ju hitta såna deals om du spenderar tid att gå runt i många butiker.

Bara checka av allt du köper vartefter. Har såklart blivit mycket köp här och där iom att jag också renoverade hela lägenheten men det mesta köptes på en och samma dag. In på Ikea, checka vart alla saker finns på lager, gå igenom hela affären och plocka det du ska ha typ kökssaker, lampor, sån där ihofällbar tvättställning, servetter, sängkläder osv sen ner till lagret och ta de stora sakerna.

Sen behöver man verkligen inte köpa de flashigaste sakerna direkt, typ som jag lite i onödan spenderade 100k på allt jag köpte. Det gick av bara farten. Mesta är inte köpt på Ikea.

MaxHeninge
2017-04-01, 23:09
Tack för svaret!

Tänker mest att det finns en del pengar sparade, och det är väl nu man spenderar en del av det iallafall?

Dyraste köpen kommer bli TV och säng. Sedan blir det ju ett par tusen till möblering av kök och vardagsrum. Köper hellre så jag blir nöjd, det vill säga att jag lägger hellre några tusen mer för att få en bra lägenhet helt enkelt. Ser ingen anledning till att köpa något halvdant som man inte är riktigt nöjd med som man så småningom kommer att behöva 'uppgradera' ändå.

Tips på onlinebutiker som har bra priser skulle uppskattas för att jämföra priser och utbud.

r3mpuh
2017-04-02, 00:02
http://www.bilddump.se/bilder/20170402010140-176.68.101.62.png
http://www.bilddump.se/bilder/20170402002129-176.68.101.62.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20170402002158-176.68.101.62.png
http://www.bilddump.se/bilder/20170402002145-176.68.101.62.jpg

Tobbey
2017-04-02, 00:09
Intressant, eftersom jag äger en skotterud från Ikea! Den är kanon. Klarat av alla möjliga aktiviteter, till exempel som att sova i den.

Yes
2017-04-02, 00:12
Regel nummer ett inför den här typen av situationer är att inte göra en Yes. Att göra en Yes innebär att lägga upp grandiosa planer in i minsta detalj och sedan försöka fixa allt på en gång. Det slutar lätt med att allting blir halvfärdigt.

50-60Kkr är annars en relativt stor budget. Du kan få mycket för de pengarna.

Varför inte köpa lite begagnat? Det är larvigt låga priset på begagnade möbler. Säng och soffa hade jag för egen del köpt nytt. Det är grejer man gärna vill ha nytt och fräscht. Bord, stolar, TV-bänk... whatevs - där kan du göra riktiga fynd.

För porslin, köksgeråd, textilier m.m. kör du en räd på IKEA. Dels för att de har en hel del trevliga saker och sedan för att det är billigt att täcka alla grundläggande behov. När du sen bott in dig och har bättre koll på läget kan du successivt byta ut saker.

Kolla även vad du kan rekvirera från familj och vänner. Jag har själv kvar massor av saker jag fått helt gratis. Det är inte så jag behöver en Supersug 9000 dammsugare när skiten jag har funkar, så varför slösa pengar på det?

Pengarna du sparar på att vara smart lägger du sedan till din buffert. Räkna med att allting kommer bli dyrare än du tror. Om du mot förmodan efter ett halvår har onödigt mycket pengar kan du alltid lägga dem på roliga saker, som resor eller prylar.

MaxHeninge
2017-04-02, 00:24
Kanon svar, ska nog leta efter lite begagnat innan man beger sig på en räd. Soffa och säng kommer jag garanterat att köpa nytt. Men övrigt så som bord och stolar ska jag leta lite smått efter, men är väldigt kräsen av mig så blir nog svårt att hitta något som passar just mig men kan kanske hitta ett riktigt kap där man kan spara pengar att lägga på annat istället!

ApexProcyon
2017-04-02, 00:34
Jag önskar att jag hade fått följande råd när jag flyttade hemifrån.
se-opuzre5Y

Bärsärk
2017-04-02, 00:42
Hör med mor och farföräldrar de brukar oftast ha massa möbler hemma som bara står och dammar som man kan ta över, oftast finare än saker man kan köpa i butik.

An Iron Soul
2017-04-02, 01:00
Jag önskar att jag hade fått följande råd när jag flyttade hemifrån.
se-opuzre5Y

Varg Vikernes är en mördare och kyrkbrännare. Men jag förstår din poäng. Han låter vettig..
Han ska sitta i fängelse och inte ens ha en chans att yttra sig eller kunna kränga böcker från kåken.

Rättssystemet är fel.. Så jävla fel.

High1ander
2017-04-02, 01:39
Skaffa stora och jobbiga sakerna först, så du har fullt med utrymme att svänga runt dom i lägenheten/bygga ihop dom. Då när du har säng, soffa, TV-bänk så märker du kanske om ett soffbord är ett måste eller inte, osv... Kanske såg bra ut på en skiss men känns fel nu. Nu märker du även om du t.ex. vill ha lite tavlor/gardiner här och där som kanske gör att hyllan du tänkte ha i ena hörnet, inte passar, etc. Självklart kan det bli fel att man märker en större/mindre säng hade varit bättre, men isf. lättare att byta ut innan man fixat upp massor med andra grejer ivägen.

shut teh face
2017-04-02, 07:09
Runt 50,000, mest Ikea. Inkl all elektronik

Rätt fina grejer

Vi sparade pengar på att få begagnad soffa av bättre kvalite från släkt, sen köpte vi ny klädsel (finns firmor på nätet som gör). Senare gjorde vi samma sak med en bäddsoffa. Detta sparade vi rejält med pengar på.

martikainen
2017-04-02, 07:20
Mitt absolut vanligaste tips till folk som ska flyttah hemifrån

Köp inte allt på IKEA, ingen vill bo i ett IKEA varuhus, köp det viktigaste för att klara dina närmsta månader, sen börja kika runt på vilken stil du vill ha i ditt hem och köp soffbord, tavlor, bänkar, mattor osv

MaxHeninge
2017-04-02, 09:18
Tack åter igen.

Kollar just nu på just dem stora möblerna samt TV. Tror det underlättar som du säger, samt att man på något vis kan få det att matcha trots allt.

Ikea kommer det bli en del från, men letar och jämför även i butiker som jysk m.m. Är nog lätt att köpa onödigt dyra saker om man bara fokuserar på en butik.

Vinter
2017-04-02, 09:42
När det gäller möbler kika lokalt på blocket, Ikea är bra för att täppa till hål. Men det är smart att inte lägga hela sin budget på inköp innan flytt, utan skaffa saker man kommer på att man behöver efterhand.

Starke75an
2017-04-02, 10:03
Ta en tripp till Ullared. Finns massor som du behöver där. Småsaker alltså. Allt i från disktrasor, tvättmedel till handdukar.

KlopFer
2017-04-02, 10:38
Tänk minimalistiskt. Det sparar du pengar på också.

Snubben
2017-04-02, 10:45
http://www.becomingminimalist.com/sample-living-with-less/

chidde
2017-04-02, 12:32
Nar jag flyttade till min forsta lagenhet (etta) kopte jag det mesta i begagnat nyskick

Tv-bank, nattduksbord, koksbord + stolar och soffa
Allting gick pa 40-50% av nypriset sa jag spenderade inte mer an 10.000kr

Basta kopet var soffgruppen (2+1) jag gav 5000kr for pa blocket som annars hade kostat 12.000kr pa ILVA

Manga IKEA varor finns begagnat pa blocket och oftast hittar man ratt farg och skick till valdigt bra priser

Rolfarsson
2017-04-02, 13:29
Varför inte begagnat? Möbler i nyskick slumpas ju typ bort på Blocket och i div FB grupper.