handdator

Visa fullständig version : Failure?


svag74
2017-03-30, 21:56
Två frågor:

1. Om man t.ex. kör chins, hur definieras "failure"?
Är det att man gör så många man orkar, man vet att man inte pallar en till.
Eller är det att man också försöker den där sista som man inte orkar, och kommer halvvägs upp och får avbryta?

2. Har läst runt på lite forum och många verkar anse att det är idiotiskt att köra alla sina set till failure (vilket jag typ alltid gör om definitionen är som #1 ovan).
På en viss vikt är det bättre att köra 3x8 än att maxa varje set och köra kanske 11-8-5.
Däremot verkar det ok att eventuellt köra sista set i en övning till failure tyckte många.

Någon som kan klargöra lite? :)

Jonerik
2017-03-30, 22:12
"man vet att man inte pallar en till" - Ofta så är det bara vad man tror, så det blir ju inte riktigt s.k failure.
Så på pullups / chins så brukar jag själv köra till failure, dvs jag kör tills det tar stopp och jag enbart kommer halvvägs upp.
Dock så gör jag bara det på sista setet, har också läst en massa olika ang. att köra till failure...
Men näst sista till sista setet så brukar jag köra till failure på ett par olika övningar, har känts bra för mig :)

svag74
2017-03-30, 22:36
"man vet att man inte pallar en till" - Ofta så är det bara vad man tror, så det blir ju inte riktigt s.k failure.
Så på pullups / chins så brukar jag själv köra till failure, dvs jag kör tills det tar stopp och jag enbart kommer halvvägs upp.
Dock så gör jag bara det på sista setet, har också läst en massa olika ang. att köra till failure...
Men näst sista till sista setet så brukar jag köra till failure på ett par olika övningar, har känts bra för mig :)

Ok, så failure är när man gjort så många reps man orkar, man är säker på att ett reps till helt enkelt inte går.
Tack :)

Då har nog jag tränat fel i en evighet, för jag kör alltid så många reps jag orkar i varje set, alltså så många jag verkligen verkligen orkar.
Får testa spara lite i varje set, och kanske maxa enbart i det sista setet.
Om man nu blir starkare av att inte ta ut sig till fullo, men tydligen är det bäst, för failur i varje set sliter alldeles för mycket och det låter ju logiskt iofs.

Har för mig jag testat nåt liknande för 5-10 år sedan, som vanligt utan resultat, men kan va värt ett nytt försök, kör lite andra övningar nu o.s.v. :cool:
Blir väl bra variation om inte annat.

Jonerik
2017-03-31, 06:21
Huruvida det är fel eller inte att träna till failure i alla set låter jag vara otalt då jag inte är speciellt insatt.
Men jag har själv läst en del här på forumet, och på andra ställen så klart och tagit del av Youtubers tips om träning osv. Givetvis får man ta allt med en nypa salt om det inte finns någon riktig forskning bakom det men majoriteten håller väl med om att det är okej, om inte bra att köra till failure i näst sista / sista setet.
Har själv gjort så ett par veckor nu och hittills känns det bra tycker jag!

Sen att du sa att du testat det för 5-10 år sedan utan resultat, hur länge testade du det?
Då bygga muskler tar lång tid så en "testperiod" bör inte vara mindre än ett par månader, kanske 3-4? För man hinner knappast märka någon skillnad under en kortare period än det, skulle jag tro åtminstone!
Och som du själv sa så blir det nog en bra variation, om inte annat! Och enligt forskning så ska variation av sin träning vara bra för att bygga muskler! :)

trädgårdsmöbel
2017-03-31, 07:18
Failure är när du misslyckas. Du försöker göra 10 reps, men det blir 8 och en halv=failure.

svenbanan
2017-03-31, 07:19
Ok, så failure är när man gjort så många reps man orkar, man är säker på att ett reps till helt enkelt inte går.
Tack :)

Då har nog jag tränat fel i en evighet, för jag kör alltid så många reps jag orkar i varje set, alltså så många jag verkligen verkligen orkar.
Får testa spara lite i varje set, och kanske maxa enbart i det sista setet.
Om man nu blir starkare av att inte ta ut sig till fullo, men tydligen är det bäst, för failur i varje set sliter alldeles för mycket och det låter ju logiskt iofs.

Har för mig jag testat nåt liknande för 5-10 år sedan, som vanligt utan resultat, men kan va värt ett nytt försök, kör lite andra övningar nu o.s.v. :cool:
Blir väl bra variation om inte annat.

Det finns flera olika varianter av failure. Att köra tills man faktiskt inte kan dra sig upp till stången är en variant. Det är inte mer rätt att man kör tills det känns som att man nog inte kan göre en till repetition. Det är förmodligen mindre slitsamt att göra på det andra sättet. Men å andra sidan kanske man får snabbare/större ökningar i reslutat av det första sättet. Så länge man har koll på när man använt vilken definition och inte jämför rakt av så kan man använda olika varianter vid olika tillfällen.

svag74
2017-03-31, 07:46
Aha vad "praktiskt", failure har två definitioner och man vet inte vilken det är som gäller?
Borde ju va rätt stor skillnad på att kötta så många man orkar, jämfört med att därefter göra en till som bara blir typ halv och får avbrytas.

Aja, jag testar börja köra mer raka set istället, där sista set eventuellt blir maxat och de före blir softare.
Alla svarar ju olika på olika typer av träning så allt är väl värt att testa.

Ska testa köra 2-split varannan dag ett tag med, istället för helkropp 2ggr/vecka, för 3 dagar (som det då blir efter ena passet) är för lite vila för mig (när jag kört allt till fail, enligt ena definitionen av failure i alla fall :D)

Powerdriver
2017-03-31, 13:04
Aha vad "praktiskt", failure har två definitioner och man vet inte vilken det är som gäller?
Borde ju va rätt stor skillnad på att kötta så många man orkar, jämfört med att därefter göra en till som bara blir typ halv och får avbrytas.

Aja, jag testar börja köra mer raka set istället, där sista set eventuellt blir maxat och de före blir softare.
Alla svarar ju olika på olika typer av träning så allt är väl värt att testa.

Ska testa köra 2-split varannan dag ett tag med, istället för helkropp 2ggr/vecka, för 3 dagar (som det då blir efter ena passet) är för lite vila för mig (när jag kört allt till fail, enligt ena definitionen av failure i alla fall :D)

Teknisk failure är när du inte klarar ett påbörjat rep. Det kan ju vara smart att stanna med 1-2 reps kvar i tanken bla för återhämtningens skull. Beroende på tex hur ny man är med att lyfta skrot, vilket upplägg man har om man kör byggarsplit, högfrekvent etc är det väl värt anpassa hur mycket man pushar mot fail.

Man skall förstås vara försiktig med att köra till fail, men bra att pröva för då lär man sig hur det är att uppsöka sina gränser och hur det känns.

Pröva gärna ditt eget förslag med raka set under en period och utvärdera sedan. Beroende på syfte och förutsättningar med träningen finns det mängder av standard set/reps upplägg att pröva. De skall givetvis passa dina syften men också kännas bra.

Absolut värt att variera upplägget men med progression som tex många program har inbyggt i framförallt baslyften.

Danieldanne
2017-04-05, 20:03
Jag undrar en sak som har med detta att göra. Har jag förstått rätt att man ska vara försiktig med att ta för många set till "faliure" för att det sliter för mycket och ger sämre återhämtning eller ger det sämre styrkeökning? Eller skulle det räcka med mer återhämtning efter man kört set till fail?

King Grub
2017-04-05, 20:07
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4731492/

Ett Orm
2017-04-05, 22:31
Jag ser.på.det så.här på ett ungefär.

Teknisk fail: tills man inte klarar att göra det sista repset med precis samma utförande man hade innan.
Vågar nog påstå att man kan göra det så gott som hela tiden.

Fail: att trots visst fusk och mometum inte klarar att få upp vikten en gång till.
Skulle inte rekommendera att göra.detta på varje set och inte i alla övningar, i vissa aldrig.

Total fail ( muskulär fail ):
När muskeln är helt slut och man inte kan göra ett enda reps till, trots fusk och lägre vikter.
Något jag inte skulle rekommendera öht, och absolut inte i typ marklyft mm.

Old Nick
2017-04-08, 13:57
Jag undrar en sak som har med detta att göra. Har jag förstått rätt att man ska vara försiktig med att ta för många set till "faliure" för att det sliter för mycket och ger sämre återhämtning eller ger det sämre styrkeökning? Eller skulle det räcka med mer återhämtning efter man kört set till fail?

Man får ju hålla volymen nere och vila ordentligt. Men det kan ge väldigt goda resultat. Jag ökade nog som bäst när jag körde detta program:

Pass A
5 set axelpress supersettat med 5 set chins

Pass B
5 set bänkpress supersettat med 5 set rodd

Tre pass i veckan. Pass A och B om vartannat. Alla set till totalfail. Det ser inte mycket ut för världen, men det var skitjobbigt och gav som sagt bra resultat.