handdator

Visa fullständig version : Få till en konsistens som i kommersiella proteinbars..?


skunkvid
2017-03-30, 16:46
Om man vill göra en hemgjord proteinbar där över 50% av energin kommer ifrån protein, hur ska man då göra för att få till en bra konsistens, så som kommersiella proteinbars har? Hur gör man för att förvandla proteinpulver till en sådan "kräm" som kommersiella proteinbars består av? Vilka ingredienser behövs och hur går processen till?

Sverker
2017-03-30, 17:25
Jag skulle satsa en slant på att det är glukossirapen som ger konsistensen och smälter i munnen, jmf vanligt godis. Vill du inte ha med kolhydraterna ska du kanske satsa på sockeralkoholerna.

skunkvid
2017-03-31, 11:08
Jag skulle satsa en slant på att det är glukossirapen som ger konsistensen och smälter i munnen, jmf vanligt godis. Vill du inte ha med kolhydraterna ska du kanske satsa på sockeralkoholerna.

Om man ser på Goodlife's Low Sugar bar till exempel så finns där ingen glukossirap.

Hur ska man göra med sockeralkohol då? Antar att det inte bara är att röra om proteinpulver med någon sockeralkohol så är det klart.. Är helt grön på området så skulle uppskatta lite detajler på hur man ska gå tillväga.

skunkvid
2017-03-31, 13:10
Provade detta recept på bar:
halsafitness.se/mat-och-recept/10-enkla-recept-med-proteinpulver/

Det blev alldeles för mycket proteinpulver i relation till sirapen..

StarkaUlf
2017-03-31, 16:26
Om man ser på Goodlife's Low Sugar bar till exempel så finns där ingen glukossirap.

Hur ska man göra med sockeralkohol då? Antar att det inte bara är att röra om proteinpulver med någon sockeralkohol så är det klart.. Är helt grön på området så skulle uppskatta lite detajler på hur man ska gå tillväga.

Dom använder sig av en fibersirap istället för glukossirap, därför är fibermängden så pass hög i dessa "Low sugar"-bars.

skunkvid
2017-04-01, 11:50
Provade detta recept på bar:
halsafitness.se/mat-och-recept/10-enkla-recept-med-proteinpulver/

Det blev alldeles för mycket proteinpulver i relation till sirapen..

20g sirap mot 10-12g proteinpulver (star nutrition soy-pro) och 3-5g ICAs sötströ blev till en bra konsistens, dock lite väl mycket kolhydrater enligt mig..