handdator

Visa fullständig version : Är dips bakom ryggen en skitövning? Får alltid ont i axlarna.


camarade
2017-03-27, 18:45
Dips på t.ex. bänk eller med en stol, alltså. Hur jag än pillar med vinkeln känns det som att rotatorkuffarna går banans och jag kan inte sätta handen bakom ryggen på några dagar.

Är det jag som är anatomiskt defekt eller är dips bakom ryggen bara en kass övning? (får inte ont av "vanliga" dips)

MasterChief
2017-03-27, 18:59
Alla övningar funkar inte för alla. Så enkelt är det. Skit i den övningen, det finns många och bättre alternativ.

Sheogorath
2017-03-27, 19:08
alla övningar funkar inte för alla. Så enkelt är det. Skit i den övningen, det finns många och bättre alternativ.

+1

Rolfarsson
2017-03-27, 19:09
Dips är en övning som orsakar problem för väldigt många, tillhör du denna gruppen så skrota den.
Det finns betydligt mycket effektivare och säkrare övningar för dom involverade musklerna.

ceejay
2017-03-27, 19:12
Det krävs att man har en adekvat rörlighet. Många har inte det. Bland annat inte jag :) Känns inget bra i axlarna.

crille
2017-03-27, 19:23
Alla övningar funkar inte för alla. Så enkelt är det. Skit i den övningen, det finns många och bättre alternativ.

Väntar på en Arne P kommentar, han har ju inte haft problem med övningen då kan ju inga andra få ont av den.*popcorn*

Bärsärk
2017-03-27, 19:24
Väntar på en Arne P kommentar, han har ju inte haft problem med övningen då kan ju inga andra få ont av den.*popcorn*

Arne förutsätter ju att man har i övrigt tränat vettigt, då bör man inte få problem med några andra övningar.

Hade man kört skruvpressar och latsdrag bakom nacken ifrån dag 1 så hade man ju givetvis inte haft problem med det.

svenbanan
2017-03-27, 20:06
Arne förutsätter ju att man har i övrigt tränat vettigt, då bör man inte få problem med några andra övningar.

Hade man kört skruvpressar och latsdrag bakom nacken ifrån dag 1 så hade man ju givetvis inte haft problem med det.

Han förutsätter nog också att man inte har dragit på sig skador från träning eller annat...

Rolfarsson
2017-03-27, 20:42
Sheo, Termy eller någon annan kunnig, ligger det någon sanning i denna videon?

arZWKRN9PJY&feature=youtu.be

Sheogorath
2017-03-27, 20:52
Den säger ju bara att axeln hamnar i ett ytterläge där strukturerna stretchas så som jag ser det. Det stämmer ju. Men folk som luxerar axeln på gymmet gör det i regel på andra hållet, när de gör något pulloverliknande, förslagsvis pullover. :)

Man får en jäkla stretch av vissa delar av deltoideus och pectoralis av bänkdips. Det kan vara bra, men det är som sagt inte en övning för alla. Gör det dåligt-ont tycker jag gott man kan välja bort den. Kan man t.o.m. göra vanliga dips som TS så ser jag verkligen ingen anledning att plåga sig igenom bänkdips.

Edit: man kan ju dock tänka sig att om man töjer de ventrala strukturerna en himla massa så blir det lättare att luxera axeln när man hamnar i det där andra läget (pulloverläget) då det finns plats för ledhuvudet att migrera framåt. I vanliga dips är det samma rörelse men man skyddar sig automatiskt genom att luta sig in lite i rörelsen. Man får aktivt tänka på att inte göra det för att få samma position som i bänkdips.

Anders The Peak
2017-03-27, 20:58
Utförandet som illustreras är inte bra och har egentligen ingenting med ursprunget som Gironda lanserade en gång i tiden. Originalet är en tricepspress som utförs och händerna ska vara tätare så att det blir en pressrörelse i huvudsak i triceps och som tricepsövning är den riktigt bra.

Rikard Jansson
2017-03-27, 21:26
Den här övningen är på min no-no-list. Den är nästan ensam :)

ozzian
2017-03-27, 22:59
den jag gillar bäst är en hantel över huvudet.
den ger så grymt bra bottenläge
sen kör jag annat med, men den är min favvo!

Hemi
2017-03-28, 03:52
Om man ser övningen som Dips med stöd, så kan man sätta två bänkar vid sidorna och man dippar mellan dem. Fötterna kan man ha båda framför och bakom, högt och lågt. Bänkarna/stöden vid sidorna kan också vara högre men då bör även fötterna komma högre. Rotera och testa. Välj den som känns bäst.

Arne Persson
2017-03-28, 09:30
Han förutsätter nog också att man inte har dragit på sig skador från träning eller annat...

Som han ibland förutsätter uppstår att ickeadekvat rörelseutförande mm...

svenbanan
2017-03-28, 09:37
Som han ibland förutsätter uppstår att ickeadekvat rörelseutförande mm...

Den meningen låter som rappakalja i mina öron. Vill du prova igen?

G.W
2017-03-28, 10:46
att = av?

Läskeblask
2017-03-28, 12:14
Trevlig övning om man supersettar så man klarar sig utan extra belastning

svenbanan
2017-03-28, 14:13
att = av?

Vem vet?
Då övergår meningen från obegriplig till meningslös. No pun intended...

ARMSTARK
2017-03-28, 15:18
Som flera redan varit inne på tror jag att det viktigaste är att ha en god rörlighet i övningar från början. Det går inte att bygga en djävla massa muskler med felaktigt utförande och sedan plötsligt börja köra dips med fullt djup.
Ett bra sätt att undvika skador i alla övningar är att aldrig köra en rörelse så snabbt att man använder rörelseenergin, det ska alltid vara muskelkraft som lyfter vikten.

Arne Persson
2017-03-28, 18:46
Som han ibland förutsätter uppstår att ickeadekvat rörelseutförande mm...

Precis.. :) Som han ibland förutsätter uppstår av ickeadekvat rörelseutförande mm...

Arne Persson
2017-03-28, 18:48
Vem vet?
Då övergår meningen från obegriplig till meningslös. No pun intended...

Meningslös... huh...?

StarkaUlf
2017-03-28, 19:10
Jag gillar övningen starkt. En av få övningar som verkligen kan få mina armar till spaghetti :D av någon anledning så har jag lättare att pressa mig lite extra i den. *no pun intended*

svenbanan
2017-03-29, 01:29
Meningslös... huh...?

Om man fått en skada som förhindrar att man gör vissa övningar, så kvittar det väl hur skadan uppstått. Man kan ju ändå inte göra de övningarna. Din approach (som du beskrivit här på forumet i alla fall) verkar vara att alla ska kunna göra alla övningarna. Det var ju det jag menade med "förutsätter att man inte dragit på sig skador".

Dock tror jag väl inte att du i verkligheten är riktigt så kategorisk. Men det är ungefär detta du gett uttryck för här.

Old Nick
2017-03-29, 08:49
Om man fått en skada som förhindrar att man gör vissa övningar, så kvittar det väl hur skadan uppstått. Man kan ju ändå inte göra de övningarna. Din approach (som du beskrivit här på forumet i alla fall) verkar vara att alla ska kunna göra alla övningarna. Det var ju det jag menade med "förutsätter att man inte dragit på sig skador".

Dock tror jag väl inte att du i verkligheten är riktigt så kategorisk. Men det är ungefär detta du gett uttryck för här.

Arnes uppfattning är väl en logisk följd av det faktum att han genom alla år lärt ut lyft med hästskokrummad rygg, ATG-böjar åt alla, pressar bakom nacken ner till svanskotan och drag till hakan där stången passerar pannan.

Och alla som passerat genom hans gym är så skadefria att de inte ens får karies. Allt annat är skrattretande PT-trams.

Old Nick
2017-03-29, 08:52
Skämt åsido så tror inte jag heller att Arne är så kategorisk i verkliga livet. Men här på forumet är det rätt så enkelspårigt.

Anders The Peak
2017-03-29, 11:27
Arnes uppfattning är väl en logisk följd av det faktum att han genom alla år lärt ut lyft med hästskokrummad rygg, ATG-böjar åt alla, pressar bakom nacken ner till svanskotan och drag till hakan där stången passerar pannan.

Och alla som passerat genom hans gym är så skadefria att de inte ens får karies. Allt annat är skrattretande PT-trams.

Majoriteten av skador som uppkommer beror till 99.6% av viktkåthet kombinerat med dåligt omdöme och inte på övningen om den utförs korrekt.

Arne Persson
2017-03-30, 22:46
Majoriteten av skador som uppkommer beror till 99.6% av viktkåthet kombinerat med dåligt omdöme och inte på övningen om den utförs korrekt.

Korrekt!

dmoller
2017-03-31, 10:38
Föredrar mycket hellre armhävningar med ca 15-20cm upphöjning under händerna och fötterna för ökad ROM. Känns som en minst lika effektiv övning utan risk att mina axlar hoppar iväg.
Tycker den kan utföras mer explosivt än bänkdips vilket tordes vara bra?
Och anser mig få lika mycket triceps- och axelträning och mer bröst.

Men vad säger expertpanelen?är det någon större skillnad på dessa?

z_bumbi
2017-03-31, 11:08
Ett bra sätt att undvika skador i alla övningar är att aldrig köra en rörelse så snabbt att man använder rörelseenergin, det ska alltid vara muskelkraft som lyfter vikten.

Jag skulle inte beskriva det som en bra metod då resultatet av träningen blir så uselt.

Rikard Jansson
2017-03-31, 11:10
Jag skulle inte beskriva det som en bra metod då resultatet av träningen blir så uselt.

Varför skulle det bli det?

z_bumbi
2017-03-31, 11:52
För att undvika att lagra* rörelseenergin genom att köra långsamt blir vikterna väldigt låga = låg stimuli.

*i mängder som betyder något. Annars skulle man bara köra statiskt och då går det helt plötsligt att lasta på mycket mer vikt än vad någon kan lyfta på annat sätt vilket sällan är bra för kroppen.

MasterChief
2017-03-31, 12:04
För att undvika att lagra* rörelseenergin genom att köra långsamt blir vikterna väldigt låga = låg stimuli.

*i mängder som betyder något. Annars skulle man bara köra statiskt och då går det helt plötsligt att lasta på mycket mer vikt än vad någon kan lyfta på annat sätt vilket sällan är bra för kroppen.

Jag förstår inte. Lagra rörelseenergi?

När jag maxar vikten 1-4 reps så blir min rörelse långsam. Blir stimulin låg då? Är det alltid bättre att ta en låg vikt och försöka röra den så fort som möjligt? Eller menar du så snabbt som man förmår med vikten man lyfter (alltså relativ hastighet)?

Sedan tror jag Armstark syftade på att faktiskt använda avsedda muskler för rörelsen. Till exempel att man lyfter vikten med armarna när man gör bicepscurl och inte skapa massa rörelseenergi med hjälp av ryggmuskulaturen (svinga).

Rikard Jansson
2017-03-31, 12:07
För att undvika att lagra* rörelseenergin genom att köra långsamt blir vikterna väldigt låga = låg stimuli.

*i mängder som betyder något. Annars skulle man bara köra statiskt och då går det helt plötsligt att lasta på mycket mer vikt än vad någon kan lyfta på annat sätt vilket sällan är bra för kroppen.

Jag körde en ultralångsam femma på 115 i bänk häromdagen. Finns inget annat i bänkväg jag kan göra som gör att man blir ens en bråkdel så demolerad i både bröst och triceps :)

z_bumbi
2017-03-31, 12:34
Jag förstår inte. Lagra rörelseenergi?

Ska man vara petig så är det snarare en omvandling av rörelseenergi till någon annan form.

När jag maxar vikten 1-4 reps så blir min rörelse långsam. Blir stimulin låg då?

Det beror på utförandet men om du t ex kör en "normal" etta i t ex bänk t ex tempot 115 (det går väldigt segt på uppvägen) så blir stimulin också "normal". Kör du tempo 555 så har du minskat stimulin rejält då du lagrar mindre energi och dessutom frigör energi utan att lyfta under pausen i botten. Börjar du närma dig tider då mycket av den lagrade energin frigörs innan du börjar lyfta t ex 1,10,5 så blir stimulin för dig mycket lägre. Kombinerar man långsamt utförande och lång paus så får man en också en förstärkning av båda effekterna t ex vid 5,10,5

Sen finns det självklart andra aspekter som påverkar totalen t ex att man behöver balansera vikten eller jobba statiskt i ett ytterläge under betydligt längre tid men det påverkar inte i lika hög grad.

Ett Orm
2017-04-01, 08:04
För att undvika att lagra* rörelseenergin genom att köra långsamt blir vikterna väldigt låga = låg stimuli.

*i mängder som betyder något. Annars skulle man bara köra statiskt och då går det helt plötsligt att lasta på mycket mer vikt än vad någon kan lyfta på annat sätt vilket sällan är bra för kroppen.

Tutet blir däremot avsevärt högre.
Sen är det skillnad på använd vikt och faktisk belastning.

z_bumbi
2017-04-01, 11:44
Tutet blir däremot avsevärt högre.
Sen är det skillnad på använd vikt och faktisk belastning.

TUT blir längre men tiden är inte intressant som en oberoende faktor.

Ett Orm
2017-04-01, 18:53
TUT blir längre men tiden är inte intressant som en oberoende faktor.

Mmm, flåt. Längre..

Jasså? Jo de klart belastat tut har betydelse.
Oberoende faktor, vad betyder ens det? Alla faktorer är intressanta naturligtvis.