handdator

Visa fullständig version : Bästa övningarna


teammrjonas
2017-03-27, 08:29
Hallåj,

Tips på bästa övningar för ben som får benen att växa framför allt vaderna? Knäböj vet jag :)

Tacksam för svar

/Mr Jonas

Jonerik
2017-03-27, 09:09
Svårt att säga då det varierar mycket från person till person.
Vissa gillar säkert att göra benpress, bencurl, benspark i maskiner.
Själv så gör jag endast övningar med fria vikter, i mitt fall: Benböj, marklyft (tar bra i hamstrings på mig) och sedan så gör jag lite extra utfall för att piska hamstrings ordentligt.
Händer även att jag gör en och annan benspark/curl som komplement, om jag nu mot all förmodan skulle ha kvar energi efter de andra övningarna. :)

Pepparspray
2017-03-27, 09:41
Knäböj bak/fram, Rumänska marklyft, marklyft, split-böj.

ozzian
2017-03-27, 09:43
trådkapning...
kör ni inget bara för vaderna, menar ni att dom får träning i knäböj?

själv kör jag vader i benpressmaskinen, dom växer ej ännu men massor av träningsvärk!

Pepparspray
2017-03-27, 09:45
trådkapning...
kör ni inget bara för vaderna, menar ni att dom får träning i knäböj?

själv kör jag vader i benpressmaskinen, dom växer ej ännu men massor av träningsvärk!

Vaderna får träning av böj, mark, utfall m.m. men endast sekundärt eller vad man ska säga. Jag tillhör dock en av dem som har naturligt lätt att få vaderna att växa så jag kör inget specifikt för dem.

unsuspected
2017-03-27, 14:54
Genetik och kraftig övervikt verkar vara lösningen för att få vaderna att växa :)

baktung
2017-03-27, 15:03
Avsluta varenda pass med olika typer av vadpress (stående och sittande) så kanske du kan få saker att hända. Eller mal ner vaderna rejält ett par gånger i veckan. Det är bara att testa.

crille
2017-03-27, 15:41
Har tränat vaderna 1-3 ggr i veckan i 20 års tid, fortfarande små. Men jag ger inte upp, dom ska bli Hugh mungus

baggard
2017-03-27, 15:43
Inte det du vill höra men det bästa för mina vader är flera dagars fjällvandring med packning. Så antagligen - extremt höga reps o intensivitet

Loke
2017-03-27, 16:07
Knäböj bak/fram, Rumänska marklyft, marklyft, split-böj.

Inget av det där tar ju något vidare på vaderna om man har iaf halvbra teknik. Tycker inte ens frivändningar och dylikt kan räknas som vadträning, och där har iaf vaden en viss funktion utöver balans.

G_lund
2017-03-27, 16:22
Hoppa hopprep som uppvärmning inför alla pass vettja =)

Sheogorath
2017-03-27, 19:37
Spinning och framförallt thaiboxning för vaderna. Kraftig övervikt har jag inte testat men lär fungera bra.

teammrjonas
2017-03-28, 06:07
Skönt att det inte bara är jag som har problem med att få vaderna att växa. Jag brukar köra vader efter kört övre ben om man säger så :) kör både sittande och stående vadpress. Vinklar fötterna i olika vinklar men det är svårt. hmmm...

Pepparspray
2017-03-28, 06:25
Inget av det där tar ju något vidare på vaderna om man har iaf halvbra teknik. Tycker inte ens frivändningar och dylikt kan räknas som vadträning, och där har iaf vaden en viss funktion utöver balans.

Nej de tränas ju inte aktivt, de tränas dock till viss del sekundärt men troligtvis inte nog för att bygga vader.

LillisJ
2017-03-28, 06:51
Vet inte om någon annan märkt det men varenda jävla man mellan 40-50 som bär shorts på sommaren uppvisar stora, rippade vader trots att övrig fysik påvisar en kost med alkohol och skräpmat.

Aldrig förstått detta. :laugh:

Benspark känns som ett måste. Den tar på en av lårmusklerna vars namn jag glömt, som ingen annan övning gör.

Bob90
2017-03-28, 08:11
Vet inte om någon annan märkt det men varenda jävla man mellan 40-50 som bär shorts på sommaren uppvisar stora, rippade vader trots att övrig fysik påvisar en kost med alkohol och skräpmat.

Aldrig förstått detta. :laugh:

Benspark känns som ett måste. Den tar på en av lårmusklerna vars namn jag glömt, som ingen annan övning gör.
Stora vader återfinns på dem mest otippade individer :d

Tror du tänker på rectus femoris.

Trapz
2017-03-28, 08:26
Vet inte om någon annan märkt det men varenda jävla man mellan 40-50 som bär shorts på sommaren uppvisar stora, rippade vader trots att övrig fysik påvisar en kost med alkohol och skräpmat.

Aldrig förstått detta. :laugh:

Benspark känns som ett måste. Den tar på en av lårmusklerna vars namn jag glömt, som ingen annan övning gör.



Haha känner igen det. Tror säkert det är jobbgubbar. Typ jobbar/jobbat med något tungt arbete, äter och dricker säkert skräp dock som sätter sig perfekt som en kula på magen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sheogorath
2017-03-28, 08:37
Vet inte om någon annan märkt det men varenda jävla man mellan 40-50 som bär shorts på sommaren uppvisar stora, rippade vader trots att övrig fysik påvisar en kost med alkohol och skräpmat.

Aldrig förstått detta. :laugh:

Benspark känns som ett måste. Den tar på en av lårmusklerna vars namn jag glömt, som ingen annan övning gör.

Rectus femoris. Sissy-squats och benlyft funkar t.ex. också men känns onödigt krångliga om syftet är just att träna rectus femoris.

teammrjonas
2017-03-28, 08:39
Varför skulle det vara svårt att bygga vader ?
För få olika övningar eller små muskler eller vad kan det vara som påverkar att det är svårt att bygga vader ?

ARMSTARK
2017-03-28, 09:00
Varför skulle det vara svårt att bygga vader ?
För få olika övningar eller små muskler eller vad kan det vara som påverkar att det är svårt att bygga vader ?

Det skiljer sig stort på vilka gener man har för vadbygge, huvudsakligen tycks det vara beroende på hur lång vadmuskeln är. Vissa har en lång sena som går nästan ända upp i knävecket och så sitter det en liten klump längst upp, de kan inte få stora vader.

Pepparspray
2017-03-28, 09:46
Varför skulle det vara svårt att bygga vader ?
För få olika övningar eller små muskler eller vad kan det vara som påverkar att det är svårt att bygga vader ?

Vaderna består ofta av till största delen av typ-1 fibrer vilka inte är optimala för att bygga stora muskler. Sedan om vadmuskeln fäster högt upp så blir det nästan omöjligt att bygga visuellt stora vader.

Läskeblask
2017-03-28, 12:16
Framsidalår: Böj, hacksquat,benspark,benpress,utfall i smith

Baksida: Raka mark, goodmornings!!, bencurl,benpress med föterna högt uppe

Vader: Ingen aning

Pepparspray
2017-03-28, 13:04
Ni som kör benpass med 8-12 övningar, hur långa pass kör ni egentligen? Om jag kör Bänk, böj, rakmark tar det lätt 60-90 minuter oftast.

Hur orkar ni ha fokus på att träna tungt och med god teknik när det är dags för benövning nummer åtta?

Beemel
2017-03-28, 13:10
Varför skulle det vara svårt att bygga vader ?
För få olika övningar eller små muskler eller vad kan det vara som påverkar att det är svårt att bygga vader ?

Tänk på hur mycket stryk (tusentals repetitioner) vaderna tar varje dag i form av gå/springa/hoppa och vad man nu gör. Sen lägger du på 50-100 reps på det... ger inte så stor skillnad gissningsvis.

Läskeblask
2017-03-28, 13:14
Jo men det handlar om att överbelasta musklerna.

teammrjonas
2017-03-28, 13:47
Mmmm känns som det är svårt att bygga vader. När ni kör ben och vader hur många set och rep gör ni och hur länge kör ni varje benpass ? Nu tänker jag i bygga syfte.

Sheogorath
2017-03-28, 13:54
Eftersom det varken gjort från eller till för massan för min del om jag kör 0 ggr eller 3 ggr / vecka där ett av passen var ett dedikerat vadpass med 32 set så kör jag nu mera 3 set 1-2 dagar / vecka för styrka. Sen boxning, karate och thaiboxning som förmodligen gör mer än de där seten, för både massa och styrka.

Laksen
2017-03-28, 19:49
Vaderna tränas ofta för lite och lätt. Många träna benen en gång i veckan och slänger då in ett par set vadmuskler i slutet av passet. Hur mycket tror ni man får ut av detta då man redan gjort 20 tunga set böj, benpress, hack och allt det nu kan vara.

Ett tips kunde vara att börja varje övrekroppspass med att göra 3-5 set vadmuskler. Repetitionerna kan variera. Ett pass 3x10, nästa 5x20-25 och ett tredje 1-2x100-200. Borde inte påverka orket att träna överkroppen alls men kan ge resultat för vaderna.

Sheogorath
2017-03-28, 19:58
Vaderna tränas ofta för lite och lätt. Många träna benen en gång i veckan och slänger då in ett par set vadmuskler i slutet av passet. Hur mycket tror ni man får ut av detta då man redan gjort 20 tunga set böj, benpress, hack och allt det nu kan vara.

Ett tips kunde vara att börja varje övrekroppspass med att göra 3-5 set vadmuskler. Repetitionerna kan variera. Ett pass 3x10, nästa 5x20-25 och ett tredje 1-2x100-200. Borde inte påverka orket att träna överkroppen alls men kan ge resultat för vaderna.

Sådana här tips går det tusen på ett dussin. Man kan koka ihop diverse olika upplägg likt det här genom att bara sitta på sin kammare och tycka och fantisera. Pics or it didn't happen.

Laksen
2017-03-28, 20:27
Det var närmast ett allmänt tips, inte riktat åt dig specifikt. Mycket handlar förstås om genetik.

Mina egna vadmuskler är små, kanske för att jag inte bryr mig om dem eller kanske jag helt enkelt inte kan träna. Bilder på mina vadmuskler är lite irrelevanta. Du kan ju googla upp bilder på Usain Bolts tränare och undra varför han tränar världens snabbaste man istället för att vara det själv då din logik verkar vara att man själv borde vara bättre än sina adepter för att kunna ge råd.

Sheogorath
2017-03-28, 21:42
Jag har varit med tillräckligt länge för att ha sett säkert ett femtiotal tips likt dina. Hade det funnits ett så lättillgängligt sätt att få volym på vaderna hade det inte varit ett så hett ämne år, efter år, efter år.

Sarco
2017-03-28, 21:48
Det var närmast ett allmänt tips, inte riktat åt dig specifikt. Mycket handlar förstås om genetik.

Mina egna vadmuskler är små, kanske för att jag inte bryr mig om dem eller kanske jag helt enkelt inte kan träna. Bilder på mina vadmuskler är lite irrelevanta. Du kan ju googla upp bilder på Usain Bolts tränare och undra varför han tränar världens snabbaste man istället för att vara det själv då din logik verkar vara att man själv borde vara bättre än sina adepter för att kunna ge råd.

Det är ju kanske bra att presentera något underlag mer än sin egen fantasi.

Laksen
2017-03-28, 23:08
Det är ju kanske bra att presentera något underlag mer än sin egen fantasi.

Ja, självklart. Beklagar. Ska givetvis bifoga min cv, ett antal videon om personer som testat tipsen med framgång och länka till ett antal undersökningar nästa gång jag postar på ett internet forum.

teammrjonas
2017-03-29, 07:23
Vaderna tränas ofta för lite och lätt. Många träna benen en gång i veckan och slänger då in ett par set vadmuskler i slutet av passet. Hur mycket tror ni man får ut av detta då man redan gjort 20 tunga set böj, benpress, hack och allt det nu kan vara.

Ett tips kunde vara att börja varje övrekroppspass med att göra 3-5 set vadmuskler. Repetitionerna kan variera. Ett pass 3x10, nästa 5x20-25 och ett tredje 1-2x100-200. Borde inte påverka orket att träna överkroppen alls men kan ge resultat för vaderna.

Sant lite så jag har kört ben tunga lår pass och tar jag vaderna på slutet. Skall tänka om där och börja med vader på tex arm passet och sedan köra armar och se om jag får resultat på det :)

Loke
2017-03-29, 11:06
Nej de tränas ju inte aktivt, de tränas dock till viss del sekundärt men troligtvis inte nog för att bygga vader.

Fast grejen som jag antydde tidigare är ju att vaderna kommer tränas mindre i de där övningarna ju bättre teknik man har. En nybörjare kan säkert känna lite i vaden av knäböj eftersom denne konstant tappar balansen. Det är alltså nåt man vill undvika.

Det blir liksom som att peka ut biceps curls som en övning för gluteus maximus. Jovars, är man katastrofalt ojämt tränad och dessutom har extremt slarvigt utförande, så visst, men då är vi i området där alla övningar kan sägas träna alla delar av kroppen. Det är inte konstruktivt för någon.

Sarco
2017-03-29, 21:18
Ja, självklart. Beklagar. Ska givetvis bifoga min cv, ett antal videon om personer som testat tipsen med framgång och länka till ett antal undersökningar nästa gång jag postar på ett internet forum.

Att framstå som både dum och lättkränkt är sällan ett framgångsrecept.

Saknar faktiskt källa utom egen livserfarenhet men jag vågar påstå att det är sant ändå.

Laksen
2017-03-29, 21:36
Att framstå som både dum och lättkränkt är sällan ett framgångsrecept.

Saknar faktiskt källa utom egen livserfarenhet men jag vågar påstå att det är sant ändå.

Detta är ett forum där man diskuterar träning. Till skillnad från dig gav jag ett tips gällande träning.

Att kalla folk dumma och lättkränkta är sällan ett framgångsrecept. Lättkränkt kan jag förstås verka som, eftersom du knappast kan höra mig skratta ända dit. Förklara gärna utförligt i nästa svar varför du tycker jag verkar dum. Använder hellre min tid på någonting mera produktivt än att gräla med någon jag inte känner på internet. Det, min vän, är ett framgångsrecept.

baktung
2017-03-29, 21:53
Har också tänkt på det där med äldre män. Jag antar att förtunnad hud och högt blodtryck gör sitt i detta fall. I kombination med att vaderna (och tuggmusklerna) är enda musklerna som genom ett helt liv aldrig har lämnats otränade.

gestroyur
2017-03-30, 06:58
Folk som utövar kendo har oftast väldigt bra utveckling av vaderna. Träningen som vaden blir utsatt för ser ut ungefär så här:
Stå lätt på tå med ena benet fram och hoppa explosivt fram/bak. 1h ca 2-4 gånger i veckan. Volym.

teammrjonas
2017-03-30, 07:10
Tacksam för alla svar och tips fortsätt gärna kommentera med funderingar och tankar men skippa det onödiga kommentarerna, så blir tråden trevligare för alla. jag funderar på att köra vader två gånger i veckan totalt blir det 12 set i veckan på vader med 12-15 rep på varje set.

Anders The Peak
2017-03-30, 07:11
Att stå på tårna är inget att rekommendera utan det är framfoten.
Dvs den här delen:
http://www.wrist-support.com/sv/productpic/pb_dp3c1464243427.jpg

Vad är en bra vad egentligen?

Diomedea exulans
2017-03-30, 08:11
Tänk på hur mycket stryk (tusentals repetitioner) vaderna tar varje dag i form av gå/springa/hoppa och vad man nu gör. Sen lägger du på 50-100 reps på det... ger inte så stor skillnad gissningsvis.

Aldrig fattat den där logiken. Det är ju inte samma belastning i de där 50-100 repsen på gymmet som när man går. Ungefär samma logik som att säga "frontdeltoiderna används varje gång man svänger armen framåt när man går, alltså växer de inte av pressövningar på gymmet".

Att stå på tårna är inget att rekommendera utan det är framfoten.
Dvs den här delen:


Det är det man menar när man säger "gå/stå på tå". Tror knappast någon som använder det uttrycket menar att man ska stå på tåspetsarna som en ballerina.

Anders The Peak
2017-03-30, 09:30
Det är det man menar när man säger "gå/stå på tå". Tror knappast någon som använder det uttrycket menar att man ska stå på tåspetsarna som en ballerina.

Nej inte på tåspetsarna men på tålederna vilket är förödande för tålederna och resultatet. Jag ser dagligen personer som gör fel när de tränar vaderna och förklarar oftast pedagogiskt hur fötter ska vara placerade och hur vader bör tränas. Ingen säger mot mig utan tackar för gott råd och säger att de aldrig känt att de har tränat vaderna tidigare. Nu har jag vader och övrig kropp som gör att det egentligen är ingen som ifrågasätter mina förslag och påståenden eller komptens inom området.

Wormzie
2017-03-30, 09:41
Nej inte på tåspetsarna men på tålederna vilket är förödande för tålederna och resultatet. Jag ser dagligen personer som gör fel när de tränar vaderna och förklarar oftast pedagogiskt hur fötter ska vara placerade och hur vader bör tränas. Ingen säger mot mig utan tackar för gott råd och säger att de aldrig känt att de har tränat vaderna tidigare. Nu har jag vader och övrig kropp som gör att det egentligen är ingen som ifrågasätter mina förslag och påståenden eller komptens inom området.

Humble brag.. except not humble ;)

Old Nick
2017-03-30, 11:33
Aldrig fattat den där logiken. Det är ju inte samma belastning i de där 50-100 repsen på gymmet som när man går. Ungefär samma logik som att säga "frontdeltoiderna används varje gång man svänger armen framåt när man går, alltså växer de inte av pressövningar på gymmet".

Nej, för argumentet är inte bara att de råkar aktiveras lite lätt någon gång då och då, utan att de faktiskt belastas rätt ordentligt. De bär upp hela kropsvikten. Och överbelastas duktigt vid eventuella landningar och liknande.

Hade vi varit tvungna gå på händer och ideligen göra handstående armhävningar hade nog samma argument kunnas appliceras på deltoiderna.

dmoller
2017-03-30, 17:16
övervikt * 18 år, funkade bra för mig.

Diomedea exulans
2017-03-30, 17:34
Jag har en bra vad och en jättedålig, kan fundera ut vad jag gjort med vänster kroppshalva som jag inte gjort med höger.

Sarco
2017-03-30, 20:53
Detta är ett forum där man diskuterar träning. Till skillnad från dig gav jag ett tips gällande träning.

Att kalla folk dumma och lättkränkta är sällan ett framgångsrecept. Lättkränkt kan jag förstås verka som, eftersom du knappast kan höra mig skratta ända dit. Förklara gärna utförligt i nästa svar varför du tycker jag verkar dum. Använder hellre min tid på någonting mera produktivt än att gräla med någon jag inte känner på internet. Det, min vän, är ett framgångsrecept.

Nu använder du ju i och för sig din tid till att just gräla på internet. Men det har framgått rätt tydligt att logik inte är din starka sida. Läser du dina första två inlägg i den här tråden igen bör du se varför du framstår som dum. Ser du inte varför så kanske det inte bara är något du framstår som. Lycka till i livet (och med att coacha vadträning)!

Personligen lever jag bra utan styrketräning av vaderna. Men övervikt halva livet hjälpte nog till med grundträningen. Dock inte värt sidoeffekterna, utanför vaderna...