handdator

Visa fullständig version : God, färdig sås på burk till kyckling


Jonerik
2017-03-26, 16:49
Tjena! Undrar om någon här har koll på om det finns någon färdig och god sås som passar till kyckling att köpa på ICA, Coop, Willys, City Gross osv, vanliga affärer som finns i de flesta städer...?
Tar med mig matlåda till jobbet, oftast någon typ av kyckling med fullkornsris, ibland även lite broccoli eller andra grönsaker och ja, ni kan nog gissa om det blir torrt sen när man har mikrat matlådan...

Så tänkte om någon här vet någon relativt god och färdig (kall) sås att köpa? Tänker då alltså typ sweet chili eller någon typ av currysås, på burk/tub då alltså. Om det är många kalorier i eller inte spelar inte mig någon roll, så länge jag får lite variation på smaken bara! *spy*
Oerhört tacksam för tips!
Och nej, att göra egen sås är jag inte intresserad av, vill bara ha en enkel sås på tub...

CalleP
2017-03-26, 17:00
Jag har ingen fantasi så säger ketchup.

Tristan1
2017-03-26, 17:20
Siracha

Jockefoten
2017-03-26, 17:31
Min kycklinggryta brukar se ut såhär.


0,5 kg av Uncle Ben's Sweet and sour-sås

2,0 kg kycklingfilé

1,0 kg ris

0,5 kg broccoli

0,25 kg färska champinjoner

1-2 gula lökar


Rör om allt i en gryta.

Total matlagningstid ink. disk/städning (om kycklingen tinat) cirka 25 minuter.

Resultatet = 8-10 matlådor.

Perfekt för dig som slutat bry dig.

The Swedish Oak
2017-03-26, 17:40
Finns färdiga thai-såser och grytbas som funkar om man bara ska slänga ihop något snabbt, brukar se ut så här:

https://melkerlarsson.files.wordpress.com/2015/09/fc3a4rdig-asiatisk-sc3a5s-ica-ica-maxi-lindhagen-300x225.jpg

svenbanan
2017-03-26, 18:00
Bearnaise passar bra till kyckling.

Ett recept på en kall sås som är gott till i princip allt (funkar även väldigt bra som marinad).

Turkisk yoghurt
Garam masala (indisk kryddblandning som finns i diverse varianter)
Thai sweet chili
salt
pressad vitlök (valfritt)
limejuice (valfritt)

Ta i garam masala i yoghurten tills man tydligt känner smaken av kryddorna då man smakar yoghurten. Har ingen koll på proportioner, men till 2dl yoghurt handlar det om mindre än en tesked och mer än ett kryddmått. Det kan få smaka lite mer garam masala än man egentligen tycker är helt gott (men inte allt för mycket). Men smaken kommer förändras radikalt av sweet chilin.

Ta sedan i sweet chili. Till 2dl yoghurt kanske 1-2msk är lagom. Smaken av denna tillsammans med garam masala blandar sig helt sjukt bra.

Bara detta är sjukt gott. Men man kan tweaka till det lite med mer salt, och lite pressad vitlök och limejuice ifall man är sugen på det.

Passar extremt bra som marinad och kall sås till fläsk och kyckling. Smaka inte på marinaden då kycklingen ligger och marinerar bara... ;)

MasterChief
2017-03-26, 19:28
Mojo rojo sås funkar perfekt till kyckling/ris/grönsaker. Finns färdiga i större affärer.