handdator

Visa fullständig version : Hur farligt är solarium?


svartakronan
2017-03-26, 12:49
Jag har solat solarium i 3 dagar i sträck nu.
Första dagen 7 minuter, andra 10 minuter och tredje 14 minuter.
Kanske kan ha bränt mig i ansiktet, det känns lite som det nu efter.
Hur mycket farligare är det att bränna sig i ett solarium? Borde jag vara orolig? Jag solar aldrig solarium annars, har endast provat ett par enstaka gånger för många år sedan.
Blir sjukt nojig...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

King Grub
2017-03-26, 13:08
Solariesolning har lika hög cancerriskklassning som plutonium av International Agency for Research on Cancer.

King Grub
2017-03-26, 13:10
http://www.skincancer.org/publications/the-melanoma-letter/summer-2010-vol-28-no-2/carcinogenic-to-humans-why-the-international-agency-for-research-on-cancer-added-indoor-ultraviolet-uv-tanning-to-group-i

KlopFer
2017-03-26, 13:10
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Sol-och-solarier/Solarium/

svartakronan
2017-03-26, 13:19
Okej. Hoppades på ett svar som kunde dämpa min noja men icke.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bearius
2017-03-26, 13:24
Jag vet inte säkert, men tror det är lite individuellt. Finns de som solat solarium hela livet nästan utan några egentliga men. Sen finns det de som bara gjort det något år och som inte klarat sig utan men.

Många byggare och fitnessmodeller solar innan tävlingar.

Mitt råd som amatör inom området är att du bör sola solarium med måtta. Och knappast farligt efter tre korta solariepass.

tomten1
2017-03-26, 13:38
Jag har bränt mig i solariet ett 30-tal gånger (solat ett hundratal gånger) + bränt mig rejält i den vanliga solen massvis.

Har inte dött...

än.

svartakronan
2017-03-26, 13:42
Jag vet inte säkert, men tror det är lite individuellt. Finns de som solat solarium hela livet nästan utan några egentliga men. Sen finns det de som bara gjort det något år och som inte klarat sig utan men.



Många byggare och fitnessmodeller solar innan tävlingar.



Mitt råd som amatör inom området är att du bör sola solarium med måtta. Och knappast farligt efter tre korta solariepass.



Efter sista passet nu så har jag blivit lite rödflammig på bröstet och ansiktet, det är det som gör mig skraj för man har ju hört att det är mycket värre att bränna sig i ett solarium än solen. Fattar ej hur jag ens kunnat bli röd efter så kort tid....


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Diomedea exulans
2017-03-26, 14:34
Jag tror inte det farligaste är att bränna sig tillfälligt, utan att sola i många år regelbundet.

Scratch89
2017-03-26, 14:41
Efter sista passet nu så har jag blivit lite rödflammig på bröstet och ansiktet, det är det som gör mig skraj för man har ju hört att det är mycket värre att bränna sig i ett solarium än solen. Fattar ej hur jag ens kunnat bli röd efter så kort tid....


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Strålningen i solarium är så mycket starkare än den från solen.
Jag gick på solbehandling i vintras p.g.a hudproblem, och behandlingssessionerna var mellan 30 och 60 sekunder per gång, 2-3 gånger i veckan. Jag blev illröd och helt frossig på kvällarna.

grimfish
2017-03-26, 16:41
Jag tror inte det farligaste är att bränna sig tillfälligt, utan att sola i många år regelbundet.

Vad gäller risken för utveckling av malignt melanom är det nog snarare tvärtom. Det farliga är inte att regelbundet sola måttligt utan att bränna sig.

MasterChief
2017-03-26, 19:32
Jag fick malignt melanom förra året. Och jag har solat mycket...för 20 år sedan. Sista 10 åren har jag skyddat mig maniskt. Jag är ljus och borde ha fattat bättre. Men när man var 25 var man ju odödlig.

Allt är borta nu och jag rekommenderar alla att tänka något längre. Det är inte så roligt.

svartakronan
2017-03-26, 20:13
Jag fick malignt melanom förra året. Och jag har solat mycket...för 20 år sedan. Sista 10 åren har jag skyddat mig maniskt. Jag är ljus och borde ha fattat bättre. Men när man var 25 var man ju odödlig.

Allt är borta nu och jag rekommenderar alla att tänka något längre. Det är inte så roligt.



Jag beklagar.
Jag har bestämt mig för att aldrig sola solarium igen, sjukt onödigt. Sen inte ligga och pressa i solen heller för den delen. Kör fan hellre spraytan då


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Diomedea exulans
2017-03-26, 20:14
Solade aktivt ett tag, men blev botad från det efter att ha besökt Australien och blivit bombarderad av anti-malignt-melanom-propaganda till höger och vänster för 10 år sedan. Sen är det ju så satans tråkigt att sola också.

Raschmus
2017-03-27, 10:23
Om man skulle sola 1-3 gånger varje vinterhalvår. Är det så försvinnande lite att man kan bortse från riskerna eller hade ni försiktiga valt att ge fan i de tillfällena också?

aryaa
2017-03-27, 10:33
Om man skulle sola 1-3 gånger varje vinterhalvår. Är det så försvinnande lite att man kan bortse från riskerna eller hade ni försiktiga valt att ge fan i de tillfällena också?

Jag tycker att du borde följa strålsäkerhetsmyndighetens rekommendationer: LÄNK (http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Sol-och-solarier/Solarium/)
Jag personligen hade skippat solariet helt och solat extra mycket ute under sommaren istället! :)

trädgårdsmöbel
2017-03-27, 11:28
Om man bortser från cancerrisken och ser andra risker med solariesolande, så är det som så att risken för att bli bestulen eller sexuellt antastad borde vara ganska hög på solarium.

Det är isolerade bås, naket, och ofta dåligt övervakat och dåligt bemannat. Solarium var/är även populära mötesplatser för homosexuella män. Om jag vore kvinna eller ung, spenslig man skulle nog tänka mig för både en och två gånger innan jag besökte ett solarium.

Klein
2017-03-27, 11:40
Jag fick malignt melanom förra året. Och jag har solat mycket...för 20 år sedan. Sista 10 åren har jag skyddat mig maniskt. Jag är ljus och borde ha fattat bättre. Men när man var 25 var man ju odödlig.

Allt är borta nu och jag rekommenderar alla att tänka något längre. Det är inte så roligt.

Är malignt melanom kopplat till solning? Folk verkar ju få det på väldigt konstiga ställen där solen aldrig skiner typ under fötterna. Vet en kvinna i 60+års åldern som aldrig solat i hela sitt liv som fick det under BH-bandet.

King Grub
2017-03-27, 11:42
Är malignt melanom kopplat till solning?

Ja, visat och bekräftat i en stor mängd studier.

Solariesolning uppskattas ligga bakom 400000 fall av hudcancer per år bara i USA.

En enda solariesolning ökar risken för skivepitelcancer med nära 70 %.

Solariesolning före 35 års ålder ökar risken för malignt melanom med 35 % och risken ökar för varje solning.

ARMSTARK
2017-03-27, 11:49
Ja, visat och bekräftat i en stor mängd studier.

Solariesolning uppskattas ligga bakom 400000 fall av hudcancer per år bara i USA.

En enda solariesolning ökar risken för skivepitelcancer med nära 70 %.

Shit, då har risken för mig att få skivepitelcancer ökat med tusentals procent! Solade solarium hela 80 och 90-talet. :(

MasterChief
2017-03-27, 11:49
Är malignt melanom kopplat till solning? Folk verkar ju få det på väldigt konstiga ställen där solen aldrig skiner typ under fötterna. Vet en kvinna i 60+års åldern som aldrig solat i hela sitt liv som fick det under BH-bandet.

Docent John Paoli, Hudkliniken/Sahlgrenska Universitetssjukhuset,
Professor Roger Henriksson, Regionalt cancercentrum Stockholm Gotland/Karolinska Universitetssjukhuset/Solna:
Exponering för ultraviolett strålning från solen eller artificiella ljuskällor (solarium) är den viktigaste etiologiska faktorn vad gäller utveckling av MM. Denna process, som kallas fotokarcinogenes, innebär en kombination av ackumulerade genetiska skador i melanocyterna, samt påverkan på hudens immunförsvar ledande till förhindrad apoptos i de skadade cellerna. Intermittent solning och brännskador av solen har visat sig vara de huvudsakliga orsakerna till utveckling av MM.


http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=3184

MasterChief
2017-03-27, 11:51
Själv fick jag det på örat. Ett ställe man lätt glömmer att smörja ordentligt.

Klein
2017-03-27, 12:16
Det är nog ganska kört för mig då. :(

Bränt mig många gånger under årens lopp och har värdelösa pigment samt bor i ett land där ozonlagret är tunnt.

Vinter
2017-03-27, 12:23
Det är nog ganska kört för mig då. :(

Bränt mig många gånger under årens lopp och har värdelösa pigment samt bor i ett land där ozonlagret är tunnt.

Jag använder alltid långärmad uv 100 tröja om jag är söder om ekvatorn. Hade nog bränt sönder mig totalt annars.

Det är celldelning och eventuella förändringar vid reparation av solskador som ökar risken. Viss skillnad om du bränner lite i nacken jämfört med hela kroppen.

MasterChief
2017-03-27, 12:33
Det är nog ganska kört för mig då. :(

Bränt mig många gånger under årens lopp och har värdelösa pigment samt bor i ett land där ozonlagret är tunnt.

Boka tid hos hudläkare och gör en skanning. Repetera vartannat år. Att hitta hudförändringar tidigt är bra. Många går med det under lång tid vilket gör att det går djupare ner i huden och till slut så kan det sprida sig.

För egen del upptäcktes det i det tidigaste stadiet.

Trapz
2017-03-27, 12:37
Hur farligt är det att sola utomhus?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

MasterChief
2017-03-27, 12:46
Hur farligt är det att sola utomhus?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hur långt är ett snöre?

Beror på exponeringstid, tid på dygnet och året, geografisk plats och din hudton.

Här är en guide hur man ska förhålla sig till solning:

http://www.hudguiden.se/om-huden/solen/solguide/

tomten1
2017-03-27, 13:14
Well, I'm fucked..

King Grub
2017-03-27, 13:17
Aldrig solat inne eller ute. Blek som en Albyl.

svag74
2017-03-27, 14:43
Själv fick jag det på örat. Ett ställe man lätt glömmer att smörja ordentligt.

*gah!*

Bara att boka in en plats på kyrkogården då...alternativt skära av sig bägge öronen :d

Jishuku
2017-03-27, 16:02
Brände mig ordentligt en gång i Australien för 7 år sedan. Kunde inte gå ut på 2 dagar sen, var knallröd. Bör jag kolla upp mig hos nån hudläkare med jämna mellanrum? Det är nog enda gången jag verkligen bränt mig, och aldrig solat solarium. Några tecken jag bör hålla utkik efter annars?

tomten1
2017-03-27, 16:07
2 dagar? Den här tråden ger mig bara mer och mer ångest. Kommer aldrig glömma när jag somnade på stranden utomlands, min hud såg bokstavligt ut som plast när det smälter. Jag visste inte att man kunde bränna sig på det sättet. Det tog en vecka innan jag kunde somna.

krubkungen
2017-03-27, 16:21
Vilka alternativ finns det till solarium? Spray tan? Brun utan sol kräm? Melatonan?
Spray tan och BUS försvinner rätt snabbt och det är bökigt/tidskrävande att smörja in sig. Sen finns det risk att man ser ut som en morot istället för att bli brun. Melatonan kräver väl att man exponeras av uv-ljus för att få färg?

KlopFer
2017-03-27, 18:19
Hahahah

Helvete vad jag har ångest nu efter alla år när man bränt sig sommar efter sommar =D

MasterChief
2017-03-27, 18:56
Brände mig ordentligt en gång i Australien för 7 år sedan. Kunde inte gå ut på 2 dagar sen, var knallröd. Bör jag kolla upp mig hos nån hudläkare med jämna mellanrum? Det är nog enda gången jag verkligen bränt mig, och aldrig solat solarium. Några tecken jag bör hålla utkik efter annars?

Det finns massor av guider på nätet men jag rekommenderar starkt att besöka hudläkare för kontroll. Tänk på att hälften av kroppen kan du inte ens göra en egenkontroll på. Det är värt att få varje fläck kontrollerad av ett proffs. Jag kontrollerade mig för 5 år sedan och de hittade inget. Sedan hittade frugan en i örat förra året som hon tyckte såg märklig ut. Den var oregelbunden både i färg och form och hade bara dykt upp. Jag var tvungen att operera örat två gånger varav en gång plastikkirurgi. För en liten fläck som var typ 4 mm i diameter. Och att gå med oro i flera veckor att det spridit sig till lymfan är inte så roligt. Ju tidigare det upptäcks desto bättre. Så vet man med sig att man bränt sig och solat en hel del så är det ju bara att boka en tid. :)

VikG
2017-03-27, 19:00
Varför är solen helt plötsligt farligt? Hur har vi människor kunnat leva och verka i tusentals och åter tusentals år innan solskyddskrämer och skit?

Yepp jag vet att tråden handlar om solarium men dom flesta inlägg verkar handla om ute-solning.

ARMSTARK
2017-03-27, 19:04
Varför är solen helt plötsligt farligt? Hur har vi människor kunnat leva och verka i tusentals och åter tusentals år innan solskyddskrämer och skit?

Dels låg inte folk och stekte sig i solen som man gör nu.
Ett annat skäl var att man inte blev så gammal att man hann få hudcancer.

Tricklew
2017-03-27, 19:35
Varför är solen helt plötsligt farligt? Hur har vi människor kunnat leva och verka i tusentals och åter tusentals år innan solskyddskrämer och skit?

Yepp jag vet att tråden handlar om solarium men dom flesta inlägg verkar handla om ute-solning.

Folk dog unga, det är en effektiv lösning på de flesta åldersproblem.

supercharge
2017-03-27, 19:38
Varför är solen helt plötsligt farligt? Hur har vi människor kunnat leva och verka i tusentals och åter tusentals år innan solskyddskrämer och skit?

Yepp jag vet att tråden handlar om solarium men dom flesta inlägg verkar handla om ute-solning.

Det är för att det alltid blir hysteri om allting. All kunskap är inte bra kunskap eftersom folk saknar förmåga och utbildning att värdera den på rätt sätt. Den här tråden känns lite som lightversionen av att öppna läkarboken med sjukdomar och starta på A.

MasterChief
2017-03-27, 19:44
Det är för att det alltid blir hysteri om allting. All kunskap är inte bra kunskap eftersom folk saknar förmåga och utbildning att värdera den på rätt sätt. Den här tråden känns lite som lightversionen av att öppna läkarboken med sjukdomar och starta på A.

Vad yrar du om?

Diomedea exulans
2017-03-27, 20:15
Jag har så mycket levefläckar att jag ser ut som en inverterad stjärnhimmel och min farsa och morbror har haft godartad hudcancer. Det här känns ju tryggt, lol.

G.W
2017-03-27, 20:22
Jag väljer att tro att solariumsolning inte är farligt. Så länge som man inte bränner sig.

shadowfire
2017-03-27, 20:56
Är väl olika UV-strålar (UVA/UVB)-yadaya, men ska man undvika cancer till fullo så ska man nog helst inte röka, inte dricka, inte sola, inte prata i mobiltelefon, inta vara nära en dator, inte äta korv, inte äta rökt kött, inte ha fel gener, inte dammsuga, inte jobba på kärnkraftverk, inte röntga sig för ofta och gudars vet allt nu som kan orsaka cancer.

Äcklig sjukdom där alla källor inte är kända ännu (magnetfält, strålning, stress, kost, genetik etc).

Kruxet med solarier är gissningsvis främst att blekfeta svennar lägger sig utan några som helst pigment alls och tar emot strålning som hade fått en mexikan att vilja uppsöka skugga, allt inom loppet av 20 min. Det är ju en strålning som heter duga och kanske inte att förakta.

Sheogorath
2017-03-27, 20:59
Folk dog unga, det är en effektiv lösning på de flesta åldersproblem.

This. Läs flera gånger om så behövs. Inget ger cancer om man dör vid 35.

David_wigren
2017-03-27, 22:32
Om man har typ noll leverfläckar är risken för hudcancer lägre då? Finns det någon sådan korrelation?

r3mpuh
2017-03-27, 22:37
Inta vara nära en datorHar man ett förslutet chassi med nätaggregatet på insidan så är det rätt chill faktiskt. *popcorn*
20 W+ 6500K lågenergilampa någon dm över huvudet likt jag hade hela förgående år är inte att rekommendera dock.

Vinter
2017-03-27, 23:02
Om man har typ noll leverfläckar är risken för hudcancer lägre då? Finns det någon sådan korrelation?

Egentligen inte. Det handlar om pigmentering, men det är svårare att upptäcka förändringar hos någon som har mycket leverfläckar.
Hudfärg(melanin) ser ut att ge ett visst skydd. Där man ser mest fall av MM är områden där européer immigrerat till tropiska breddgrader.

svag74
2017-03-28, 09:28
Bara att boka in en plats på kyrkogården då...alternativt skära av sig bägge öronen :d

Blev fult utan öron :em:
Dessutom kanske det är för liten säkerhetsmarginal.
Bäst kapa vid halsen, safety above all!

http://www.sherv.net/cm/emoticons/fighting/guillotine-smiley-emoticon.gif

trädgårdsmöbel
2017-03-28, 12:55
Solning är ganska intressant ur avseendet i hur olika uppfattning man kan få beroende på källa. Man kan bli livrädd för att gå ut i solen pga. cancerrisken för att ett par minuter senare bli övertygad om att det är hälsosamt och att man kommer bli benskör och få d-vitaminbrist samt hormonrubbningar om man håller sig inomhus.

Själv blir jag alltid fult, ojämnt strimmigt bränd på sommaren. Vissa delar av kroppen blir röda och ömma, andra partier blir bruna och en del är lika likbleka. som på vintern. Jag ser ut ungefär som en polkagris i hyn efter en fin sommar. Jag är gärna ute i solen men jag pallar inte att ligga och steka mig.

Isseman
2021-10-05, 13:34
Bumpar denna tråden med att skriva att jag tror hela tråden är bias:ed pga att alla här? är vita svenska män som inte ser solen på 50 veckor för att sedan bränna sig x antal veckor..

Jag tycker det känns löjligt att vi smetar in oss med mer skit varje år, men ändå ökar cancern? Problemet kanske ligger i ett osmart förhållningssätt..

Tänk om alla människor kunde nyttja solens episka energi, och vara ute varje dag, helt nakna, några få timmar (inte mitt på dagen), inte bränna sig etc..
Då tror jag vi skulle ha bra mycket mer testo, må-bra-hormoner, mindre cancer m.m.

Vad tror ni?

Finns det någon nyare forskning på människor som är utsatta för sol frekvent, men i moderat dos per gång etc?

Akerhage
2021-10-05, 14:55
Bumpar denna tråden med att skriva att jag tror hela tråden är bias:ed pga att alla här? är vita svenska män som inte ser solen på 50 veckor för att sedan bränna sig x antal veckor..

Jag tycker det känns löjligt att vi smetar in oss med mer skit varje år, men ändå ökar cancern? Problemet kanske ligger i ett osmart förhållningssätt..

Tänk om alla människor kunde nyttja solens episka energi, och vara ute varje dag, helt nakna, några få timmar (inte mitt på dagen), inte bränna sig etc..
Då tror jag vi skulle ha bra mycket mer testo, må-bra-hormoner, mindre cancer m.m.

Vad tror ni?

Finns det någon nyare forskning på människor som är utsatta för sol frekvent, men i moderat dos per gång etc?

Jag hade då inte velat gå runt på stan och se massa flötiga feta nakna människor som äter glass en sommardag. Måste man vara naken?
Go bump ändå, öppnar en 4 år gammal tråd för att berätta att vi alla borde gå ut nakna :D

Uncle Joe
2021-10-05, 15:49
20 min några ggr i veckan utomhus rekommenderas om man vill höja d-vitaminerna i kroppen. Men det handlar inte om att ligga och pressa på stranden när solen gassar på som starkast. Utan en promenad utomhus i t-shirt.

Solarium ska man alltid undvika. Består ju till största delen av UVA som tränger ner mkt djupare i huden än UVB. Man märker inte om man skadar sig av UVA förrän åratal senare. Med UVB märker man ju direkt om huden blir röd osv.

Jag solade extremt mkt solarium i några år under nittiotalet. Ångrar det djupt idag. Har fått en del märkliga hudförändringar på ben och knät som vc-doktorn iofs inte tyckte såg ut som hudcancer men vad vet de egentligen? Hudläkare vet. Inte alltid vc-läkare har koll.

Dessutom får man många rynkor som kan uppstå typ decennier senare.

Är pedantisk med solkräm året runt numera. På stranden är det UV tröja och solhatt som gäller.

Folk använder för lite solkräm. Plus att de invaggas i en falsk trygghet och tror att de kan ligga i timmar och pressa på stranden utan att smörja om sig en gång i timmen (eller när de har badat, torkat sig med handduk). Så solkrämen i sig skyddar men folk använder dessa på ett felaktigt sätt, därför ökar malignt melanom.
Jag kan ta ett exempel - jag lägger på en rejäl blaffa på armarna och går till stranden och fiskar krabbor i ett par timmar. Jag svettas inte på armarna och blir inte blöt. Men ändå blir mina armar bruna till slut. Därmed kan jag konstatera att jag har för lite kräm - och jag är alltså väldigt frikostig med krämen. Armarna blir kladdiga. Så mkt kräm använder inte average joe på stranden.

Isseman
2021-10-05, 17:14
Jag hade då inte velat gå runt på stan och se massa flötiga feta nakna människor som äter glass en sommardag. Måste man vara naken?
Go bump ändå, öppnar en 4 år gammal tråd för att berätta att vi alla borde gå ut nakna :D

Hahaha! Nej jag vill inte se några "flötiga" människor som inte tar hand om sig själva nakna. Om jag måste se andra nakna så får det vara estetiska tilltalande personer som visar disciplin.
Om människor ska gå nakna får de göra det på stränder, i naturen eller hemma på balkongen.
Menade mer att sola hela kroppen är superior + en riktigt najs frihetskänsla :D

20 min några ggr i veckan utomhus rekommenderas om man vill höja d-vitaminerna i kroppen. Men det handlar inte om att ligga och pressa på stranden när solen gassar på som starkast. Utan en promenad utomhus i t-shirt.

Solarium ska man alltid undvika. Består ju till största delen av UVA som tränger ner mkt djupare i huden än UVB. Man märker inte om man skadar sig av UVA förrän åratal senare. Med UVB märker man ju direkt om huden blir röd osv.

Jag solade extremt mkt solarium i några år under nittiotalet. Ångrar det djupt idag. Har fått en del märkliga hudförändringar på ben och knät som vc-doktorn iofs inte tyckte såg ut som hudcancer men vad vet de egentligen? Hudläkare vet. Inte alltid vc-läkare har koll.

Dessutom får man många rynkor som kan uppstå typ decennier senare.

Är pedantisk med solkräm året runt numera. På stranden är det UV tröja och solhatt som gäller.

Folk använder för lite solkräm. Plus att de invaggas i en falsk trygghet och tror att de kan ligga i timmar och pressa på stranden utan att smörja om sig en gång i timmen (eller när de har badat, torkat sig med handduk). Så solkrämen i sig skyddar men folk använder dessa på ett felaktigt sätt, därför ökar malignt melanom.
Jag kan ta ett exempel - jag lägger på en rejäl blaffa på armarna och går till stranden och fiskar krabbor i ett par timmar. Jag svettas inte på armarna och blir inte blöt. Men ändå blir mina armar bruna till slut. Därmed kan jag konstatera att jag har för lite kräm - och jag är alltså väldigt frikostig med krämen. Armarna blir kladdiga. Så mkt kräm använder inte average joe på stranden.

Exakt. Spendera tid utomhus i rörelse under de timmarna som ej "gassar". Men helst utan kläder, ingen jäkla tröja (tycker jag).

Så solarium har alltså enbart UVB och det är mer farligt?

Solen är ju inte farlig imed det du säger. Sola och blir du röd är det för mycket - justera volym/intensitet (lol).

Solkräm tycker jag verkar vara skit. Smörja in sig ska inte behövas. Använd skuggan eller kläder, och återigen - pressa inte på stranden med en vit kropp.

Jag tror om vi hade naturligt exponerat oss mer frekvent och inte bränt oss - så hade alla kunnat vara utomhus mer, utan solkräm, utan att bränna sig --> Fått mer må-bra-hormoner.

nukz
2021-10-05, 17:24
Före 11 och efter 15 är rätt chill att vara ute som svensk, beroende på hudtyp. Vill man kolla mer exakt finns en app som heter "Min soltid".

r3mpuh
2021-10-05, 18:20
Före 11 och efter 15 är rätt chill att vara ute som svensk, beroende på hudtyp. Vill man kolla mer exakt finns en app som heter "Min soltid".Precis, mellan kl. 11 & 15 är enda tiden som i överhuvudtaget är värd att vara utomhus på sommaren.

Förstår inte hur ni lyckas bli solbrända? Försöker typ alltid att vara ute & gå blott i kalsongerna på sommaren i hopp om att absorbera lite D-Vitamin ifrån solen. :MrT:

Ni måste bada i smutsigt vatten utomhus eller dylikt för extra reflektion-strålning? Eller är ni kapitalister & lämnar Svea Rike? *jorgen*

Uncle Joe
2021-10-05, 18:43
Hahaha! Nej jag vill inte se några "flötiga" människor som inte tar hand om sig själva nakna. Om jag måste se andra nakna så får det vara estetiska tilltalande personer som visar disciplin.
Om människor ska gå nakna får de göra det på stränder, i naturen eller hemma på balkongen.
Menade mer att sola hela kroppen är superior + en riktigt najs frihetskänsla :D



Exakt. Spendera tid utomhus i rörelse under de timmarna som ej "gassar". Men helst utan kläder, ingen jäkla tröja (tycker jag).

Så solarium har alltså enbart UVB och det är mer farligt?

Solen är ju inte farlig imed det du säger. Sola och blir du röd är det för mycket - justera volym/intensitet (lol).

Solkräm tycker jag verkar vara skit. Smörja in sig ska inte behövas. Använd skuggan eller kläder, och återigen - pressa inte på stranden med en vit kropp.

Jag tror om vi hade naturligt exponerat oss mer frekvent och inte bränt oss - så hade alla kunnat vara utomhus mer, utan solkräm, utan att bränna sig --> Fått mer må-bra-hormoner.


Solarium har enbart UVA. Strålningen som kan ge cancer och ge mer rynkor.
Solens strålar har både UVA och UVB (och UVC som blockeras innan den når ner till marken). UVB är också väldigt farligt, klart den vanligaste orsaken till malignt melanom. Men UVA ligger inte långt efter. För mycket av solens UVB gör dig röd men då är det ju redan för sent. Bränner du dig ökar risken att du utvecklar hudcancer senare i livet. Men UVA är som sagt lömsk då det inte finns några akuta varningar /reaktioner förutom att du blir brun. Leder som sagt till inte bara cancer men också mkt rynkor som visar sig senare i livet. Jag har suttit i kontorslandskap i många år där jag hade fönstret på min högra sida. Har därför mer smårynkor på den sidan.

Solkrämer - finns ju både bra och de med mest skit i. Krämer som innehåller Octocrylene, olika cinnamater, Avebenzon och liknande brukar förknippas med t ex hormonstörningar, vävnadspåverkan, miljöförstöring...

dmoller
2021-10-05, 18:47
Bränt mig i stort sett varje sommar sedan liten och har nu vitiligo. Om det hör ihop vet jag ej
Knappt solat solarium dock

Isseman
2021-10-07, 13:55
Solarium har enbart UVA. Strålningen som kan ge cancer och ge mer rynkor.
Solens strålar har både UVA och UVB (och UVC som blockeras innan den når ner till marken). UVB är också väldigt farligt, klart den vanligaste orsaken till malignt melanom. Men UVA ligger inte långt efter. För mycket av solens UVB gör dig röd men då är det ju redan för sent. Bränner du dig ökar risken att du utvecklar hudcancer senare i livet. Men UVA är som sagt lömsk då det inte finns några akuta varningar /reaktioner förutom att du blir brun. Leder som sagt till inte bara cancer men också mkt rynkor som visar sig senare i livet. Jag har suttit i kontorslandskap i många år där jag hade fönstret på min högra sida. Har därför mer smårynkor på den sidan.

Solkrämer - finns ju både bra och de med mest skit i. Krämer som innehåller Octocrylene, olika cinnamater, Avebenzon och liknande brukar förknippas med t ex hormonstörningar, vävnadspåverkan, miljöförstöring...

Solarium har enbart UVA. Strålningen som kan ge cancer och ge mer rynkor.
Solens strålar har både UVA och UVB (och UVC som blockeras innan den når ner till marken). UVB är också väldigt farligt, klart den vanligaste orsaken till malignt melanom. Men UVA ligger inte långt efter. För mycket av solens UVB gör dig röd men då är det ju redan för sent. Bränner du dig ökar risken att du utvecklar hudcancer senare i livet. Men UVA är som sagt lömsk då det inte finns några akuta varningar /reaktioner förutom att du blir brun. Leder som sagt till inte bara cancer men också mkt rynkor som visar sig senare i livet. Jag har suttit i kontorslandskap i många år där jag hade fönstret på min högra sida. Har därför mer smårynkor på den sidan.

Solkrämer - finns ju både bra och de med mest skit i. Krämer som innehåller Octocrylene, olika cinnamater, Avebenzon och liknande brukar förknippas med t ex hormonstörningar, vävnadspåverkan, miljöförstöring...

Det blir inget solarium för mig iallafall! Den saken är biff.
Däremot längtar jag redan efter att känna solens varma strålar mot min hud, en riktigt varm solig dag *cupid*

Ja, jag tror fortfarande naturligt är bäst. Frekvent sol (gärna hela kroppen) + skugga de hårda timmarna vid lunch, + feta animalier = bra "läderhud" som skyddar :cool: jag tror inte det behövs några kemikalier.
Vi använder mer krämer en samtidigt mer cancer, det tycker jag säger en del..
Evolutionärt har vi ju kunnat hänga i solen och mått bra av det.