handdator

Visa fullständig version : Hur ofta konditionstränar ni?


coloz
2017-03-26, 11:38
Jag har sedan några år tillbaka efter att ha slutat med övriga sporter endast lagt fokus på styrketräningen och inte konditionstränat något. Känner nu att jag borde börja men vet inte riktigt om jag kan göra det under samma pass som styrketräningen eller om det ska vara på en annan dag. Hur gör ni?

King Grub
2017-03-26, 11:41
7 dagar per vecka. På dagar där jag styrketräning kör jag cardio i direkt anslutning till styrkepasset. Antingen före eller efter beroende på vad jag har lust med. Alltid före benpass, men övriga pass blir det ordningen jag känner för för tillfället.

ceejay
2017-03-26, 11:45
0 gånger i veckan.

Wain
2017-03-26, 11:47
Sju dagar per vecka.

coloz
2017-03-26, 11:49
7 dagar per vecka. På dagar där jag styrketräning kör jag cardio i direkt anslutning till styrkepasset. Antingen före eller efter beroende på vad jag har lust med. Alltid före benpass, men övriga pass blir det ordningen jag känner för för tillfället.

Tänkte också att det skulle vara smidigt att köra en halvtimme löpning efter styrketräningen men sen såg jag den här: http://www.body.se/artiklar/nyheter/20160808/konditionstraning-efter-styrketraning/

Vad tror du om det? Har det stor påverkan på muskeluppbyggnaden?

0 gånger i veckan.

Har du stillasittande jobb också? Blir du inte nojjig för hjärtproblem osv inför framtiden?

ceejay
2017-03-26, 11:51
Jobbar på golvet i butik så går rätt mycket varje jobbdag. Kondition är lite kontraproduktivt till det jag vill åt just nu också tycker jag.

King Grub
2017-03-26, 11:58
Tänkte också att det skulle vara smidigt att köra en halvtimme löpning efter styrketräningen men sen såg jag den här: http://www.body.se/artiklar/nyheter/20160808/konditionstraning-efter-styrketraning/

Vad tror du om det? Har det stor påverkan på muskeluppbyggnaden?

Artiklförfattaren är en idiot, så jag skulle inte lyssna alltför mycket på honom.

Nej, men studien visade vad den visade. Personligen tror jag inte att överkroppen påverkas av konditionsträning där man arbetar med underkroppen, och även där marginellt om man inte satsar på konditionsträning på relativt hög nivå.

baktung
2017-03-26, 11:59
0 gånger i veckan just nu. Var är detta givna svarsalternativ?

Jag anser att jag får tillräcklig konditionsträning av att styrketräna fyra gånger i veckan i minst en timme samt promenera en timme om dagen. Jag vet att det sägs att styrketräning inte förbättrar konditionen och det vore säkert bättre om jag fick upp flåset ordentligt ett par gånger i veckan, men desto viktigare är principen att inte vara stilla för länge åt gången. Jag tycker det känns synnerligen överdrivet att hård styrketräning inte skulle underhålla pumpen tillräckligt.

Har liksom ceejay också precis börjat knalla på ett butiksgolv om dagarna och det kostar på rejält än så länge.

crille
2017-03-26, 12:06
Artiklförfattaren är en idiot, så jag skulle inte lyssna alltför mycket på honom

:d:d:d

Termy
2017-03-26, 12:11
Varje dag, ca 90 minuter, uppdelat på två pass: ett på morgonen (2x23 minuter crosstraining) före styrketräningen och samma efter jobbet (minus styrketräningen).

Baskagge
2017-03-26, 12:13
7 dagar per vecka. På dagar där jag styrketräning kör jag cardio i direkt anslutning till styrkepasset. Antingen före eller efter beroende på vad jag har lust med. Alltid före benpass, men övriga pass blir det ordningen jag känner för för tillfället.

Är det löpbandet varje dag? Hur många minuter och vilken intensitet kör du?

King Grub
2017-03-26, 12:22
Crosstrainer för det mesta. 80-120 minuter eller däromkring. 20 METs kanske, brukar inte kolla varje pass. Går på känsla.

Sheogorath
2017-03-26, 12:24
Boxning 1 dag i veckan
Karate 1-2 dagar i veckan
Thaiboxning 1 dag i veckan

Styrketräning 1-2 dagar per vecka. Tycker det är roligare att slåss än lyfta vikter fn så därför ser det ut så här. Det går fint att behålla styrkan med 1-2 pass i veckan.

PureWhey
2017-03-26, 12:24
Bor inte jättenära flickvännen nu så det blir sporadiskt.

Sheogorath
2017-03-26, 12:26
Bor inte jättenära flickvännen nu så det blir sporadiskt.

:thumbup:

Och det tenderar ju att bli lite mer lågreps när man väl ses. :(

PureWhey
2017-03-26, 12:27
:thumbup:

Och det tenderar ju att bli lite mer lågreps när man väl ses. :(

Vi kom väl fram till att HIIT är bra?

:(

Sheogorath
2017-03-26, 12:42
Yes, bro, you should HIIT it from the back!

Minikubik
2017-03-26, 12:46
3-4 ggr i veckan i anslutning till övrig träning

Beemel
2017-03-26, 12:50
Svarade 3 för 4 eller mer fanns inte.
Ibland kombinerat med styrka men oftast på egen dag

944RS
2017-03-26, 13:10
2-3ggr/dag

Till jobbet, hem från jobbet och sedan ett pass till på kvällen.

viringer
2017-03-26, 13:34
Artiklförfattaren är en idiot, så jag skulle inte lyssna alltför mycket på honom.

Nej, men studien visade vad den visade. Personligen tror jag inte att överkroppen påverkas av konditionsträning där man arbetar med underkroppen, och även där marginellt om man inte satsar på konditionsträning på relativt hög nivå.

Det finns inga tveksamheter om att det negativt påverlar styrketräning. För det första så tar det upp plats i den begränsade återhämtning kroppen har, så att få optimala resultat gällande muskelbygge är då omöjligt. Hur mycket det påverkar är en annan sak.

King Grub
2017-03-26, 13:46
The experimental evidence for aerobic exercise training interfering with the hypertrophic potential of resistance exercise training in humans is limited at the cellular level and non-existent at the whole-muscle level (regardless of how training is conducted).

Sports Med. 2016 Aug;46(8):1029-39.

Thus, aerobic exercise alters the skeletal muscle transcriptional signature of resistance exercise to initiate important gene programs promoting both myofiber growth and improved oxidative capacity. These results provide novel insight into human muscle adaptations to diverse exercise modes and offer the very first genomic basis explaining how aerobic exercise may augment, rather than compromise, muscle growth induced by resistance exercise.

http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs40279-016-0496-y

Rikard Jansson
2017-03-26, 14:13
Extremt sällan. Inte för att jag tror det har någon vidare påverkan på styrketräningen (den enda perioden jag tränade kondition någorlunda hårt så gjorde jag 175 i stoppbänk vägandes 71, som är bland de bästa lyften jag gjort)

Matsa
2017-03-26, 14:29
Siktar på 3 gånger i veckan och då 1 timme per tillfälle, efteråt kör jag lättare styrketräning. Konditionsträningen brukar fördelas på en halvtimmes crosstrainer och en halvtimmes concept 2. Kör även ofta 20 minuters lätt konditionsträning innan mina riktiga styrkepass. Det är dock svårt att hålla en bra regelbundenhet pga varierande arbetsschema så i praktiken blir det 5 timmar kondition och 10 timmar styrka en bra vecka och 1 timme kondition och 5 timmar styrka en dålig vecka, men det jämnar ut sig ganska bra i längden.

CalleP
2017-03-26, 17:01
1-3 gånger per vecka ungefär.

svenbanan
2017-03-26, 18:07
Vill löpträna 5ggr/v, men har inte sprungit en meter sedan i januari nån gång (pga diverse skador som jag försöker få bukt med).

Dock är jag för lat med mitt rehabande, vilket förmodligen gör att det tar längre tid innan jag kan komma igång.

Nu börjar man ju ana våren, så kanske man får lite motivation till att ta sig i kragen...

shut teh face
2017-03-26, 18:53
Just nu har det varit 1 gång i veckan, antingen löpning eller intervaller på crosstrainern. Utöver det blir det 2-3 mil promenad i veckan, men det räknas väl inte ..

Ska börja springa lite mer nu när det börjar bli bra väder tänkte jag.

Annars är det jävligt skönt med ett konditionspass innan styrketräningen, då blir det 3 ggr i veckan isf. Men det är sällan jag är i tillräckligt bra skick för att orka med det. Kör helkropp på styrketräningen.

Tristan1
2017-03-26, 19:00
0 gånger i veckan

Sheikah
2017-03-26, 19:10
6 dagar i veckan. Följer https://thepeteplan.wordpress.com/the-pete-plan/ till stor del. Så det blir allt mellan intervaller om 250m till 10k distans, i roddmaskin förstås.

Ahlnold
2017-03-26, 22:34
0 gånger. Men borde. Men orkar inte. Löpte varje dag förut, men på nått sätt så blir det tråkigt om man inte satsar fullt ut. Bara springa 2 dagar i veckan enbart för hälsan händer inte för mig.

1x0
2017-03-26, 22:52
Varje dag under månad 3-10. Landsvägscykling, 60-90 minuter, direkt efter styrketräningen.

Fast konditionsträning vet jag inte om det klassas som - cyklar i behaglig takt med musik eller podcast. Visst är det ansträngande, pulshöjande och svettigt. Det känns verkligen inte nedbrytande eller slitsamt - tvärtom, återhämtningspåskyndande.
Kanske klassa det som pendlande/transport.

Prio #1 är styrketräningen och #2 cyklingen.

Fey
2017-03-27, 11:02
7 dagar per vecka. På dagar där jag styrketräning kör jag cardio i direkt anslutning till styrkepasset. Antingen före eller efter beroende på vad jag har lust med. Alltid före benpass, men övriga pass blir det ordningen jag känner för för tillfället.

Varför alltid före på legday?

King Grub
2017-03-27, 11:11
Det borde du kunna räkna ut själv.

HenrikJ
2017-03-27, 11:18
Aldrig såklart. Hatar det intensivt och behöver inte konditionen till något särskilt. Promenader på minst en timma tar jag dock i princip varje dag.

BJM
2017-03-27, 11:59
I princip varje dag året om.

Fey
2017-03-27, 12:28
Det borde du kunna räkna ut själv.

Jag kan tänka mig flera anledningar, vilket är varför jag frågade.

CalleP
2020-02-19, 14:20
Bump 2-3 gånger per vecka! Vilken konditionsform tycker ni är roligast? :)

Termy
2020-02-19, 14:51
https://www.precisionfitnessequipment.com/wp-content/uploads/525-Arc-Trainer-Standard-View.png https://p.kindpng.com/picc/s/19-191670_plus-sign-icon-clipart-and-minus-signs-transparent.png https://cdn.dribbble.com/users/454842/screenshots/2191043/netflix_small.gif

Trapz
2020-02-19, 22:25
https://www.precisionfitnessequipment.com/wp-content/uploads/525-Arc-Trainer-Standard-View.png https://p.kindpng.com/picc/s/19-191670_plus-sign-icon-clipart-and-minus-signs-transparent.png https://cdn.dribbble.com/users/454842/screenshots/2191043/netflix_small.gif



På mitt nya gym finns det nästan exakt en sådan. Har testat bara snabbt och jag tycker den känns ohyggligt obekväm att köra på, är det bara vanesak kanske? Har kört mycket crosstrainer i mina dagar men de har varit helt annorlunda steg i dom


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Diomedea exulans
2020-02-19, 22:31
Joggade 4 dagar per vecka ända till nu, lade ner för knäna bråkade. Ska bara promenera nu, tillsvidare. Men har tänkt promenera absolut minst 20 minuter per dag iaf.

Termy
2020-02-20, 07:49
På mitt nya gym finns det nästan exakt en sådan. Har testat bara snabbt och jag tycker den känns ohyggligt obekväm att köra på, är det bara vanesak kanske? Har kört mycket crosstrainer i mina dagar men de har varit helt annorlunda steg i dom

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag tycker den känns överlägset bäst när man använder en hög lutning. Max i den maskinen är 20 och jag kör på 16 hela tiden. Att köra på låg lutning som en ellipsmaskin känns bara konstigt.

Sedan blir många bortskrämda av just den modellen där av anledningen att rörelsen ofta kan kännas "hackig", dock ej jämt men kanske hälften av gångerna. Varför det blir så vet jag inte, troligen någon bugg av något slag. Då får man stanna och testa att börja om igen en eller ett par gånger och plötsligt så känns rörelsen mycket mjukare.

Zrob
2020-02-20, 09:29
Oftast 1gång om året, dom senaste 20åren, kör en prov joggingrund på 5km för att se att jag klarar "ok nivån" under 25min, något år här och där har jag dock skitit i det :)

King Grub
2020-02-20, 10:02
Sedan blir många bortskrämda av just den modellen där av anledningen att rörelsen ofta kan kännas "hackig", dock ej jämt men kanske hälften av gångerna. Varför det blir så vet jag inte, troligen någon bugg av något slag. Då får man stanna och testa att börja om igen en eller ett par gånger och plötsligt så känns rörelsen mycket mjukare.

Ja! Jag känner direkt första 10 sekunderna om det blir fel. Då är det bara att kliva av, stoppa pedalerna, och börja om. Oftast blir det mjukt och stabilt motstånd då. Otroligt jobbigt på fel sätt om man bara kör på så det blir hackigt hela passet.

Termy
2020-02-20, 10:13
Ja! Jag känner direkt första 10 sekunderna om det blir fel. Då är det bara att kliva av, stoppa pedalerna, och börja om. Oftast blir det mjukt och stabilt motstånd då. Otroligt jobbigt på fel sätt om man bara kör på så det blir hackigt hela passet.

Trade secrets ^^

Trapz
2020-02-20, 10:45
Jag tycker den känns överlägset bäst när man använder en hög lutning. Max i den maskinen är 20 och jag kör på 16 hela tiden. Att köra på låg lutning som en ellipsmaskin känns bara konstigt.



Sedan blir många bortskrämda av just den modellen där av anledningen att rörelsen ofta kan kännas "hackig", dock ej jämt men kanske hälften av gångerna. Varför det blir så vet jag inte, troligen någon bugg av något slag. Då får man stanna och testa att börja om igen en eller ett par gånger och plötsligt så känns rörelsen mycket mjukare.



Tack för tips! Måste kanske ge den ett ärligt försök igen, tycker crosstrainer är överlägset det skönaste att köra konditionsträning på men när det känns konstigt så blir det bara jobbigt på fel sätt. Har cyklat istället på det nya gymet, känns helt okej men kan inte riktigt ta ut mig och köra på lika bra.

Har tidigare kört på ungefär något i den här stilen innan. Där känns det mycket naturligare, men vet att när jag väl gick över till crosstrainer så tog det ett tag innan man hittade ”rätt teknik”

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200220/11436fcc44d7ef4b4540b293a380dfaf.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

spoon
2020-02-20, 11:00
Springer två gånger i veckan. Tycker det är lagom och än så länge så förbättras tiderna också. Hållt på sen förra sommaren. Känner mig piggare i vardagen av den träningen på ett sätt som jag inte får av styrketräning.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

skyffelmördarn
2020-02-20, 14:53
Cykel 30 minuter 4-6 dagar i veckan, sitter med mobiltelefonen och kollar podcasts.

ChuckTesta
2020-02-20, 14:57
HIIT 2-4 gånger i veckan

KoloKille
2020-02-20, 15:45
Crosstrainer ca 85% av maxpuls á 40 minuter 2 gånger i veckan.
Thaiboxning sparring/säck 2 gånger i veckan.

Vilopuls 41. :cool::cool::cool:

Brofessorn
2020-02-20, 15:55
Crosstrainer ca 85% av maxpuls á 40 minuter 2 gånger i veckan.
Thaiboxning sparring/säck 2 gånger i veckan.

Vilopuls 41. :cool::cool::cool:

Kan du starta en tråd med lite mer detaljerat schema om din träning, för oss som vill efterlikna dig?

King Grub
2020-02-20, 16:16
Kan du starta en tråd med lite mer detaljerat schema om din träning, för oss som vill efterlikna dig?

Det borde väl du redan känna till?

Brofessorn
2020-02-20, 16:19
Det borde väl du redan känna till?

Jo, men jag vill veta hur man kombinerar så mycket kondisträning med styrketräning. Hur gör du? Personligen tycker jag det påverkar benstyrketräningen (och formen) på tok för mycket.

Trapz
2020-02-20, 16:40
Jo, men jag vill veta hur man kombinerar så mycket kondisträning med styrketräning. Hur gör du? Personligen tycker jag det påverkar benstyrketräningen (och formen) på tok för mycket.



Fast konditionsträning 2 ggr i veckan är väl ändå inte så farligt mycket så det skulle påverka styrketräningen på något sätt? Jag kör alltid 30-40 min hyfsad hård konditionsträning innan styrketräning, och oftast helkroppspass så alltid ben efteråt. Funkar hur bra som helst för mig och benen växer på ordentligt.

Mycket lättare att hålla bra form också. Man kanske inte blir sjukt grov men det hade jag nog aldrig blivit ändå [emoji1]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

KoloKille
2020-02-20, 16:56
Jo, men jag vill veta hur man kombinerar så mycket kondisträning med styrketräning. Hur gör du? Personligen tycker jag det påverkar benstyrketräningen (och formen) på tok för mycket.

Formen blir väl om något bättre eftersom man blir mindre fet

exevision
2020-02-20, 18:40
0 gånger.

Slartibartfast
2020-02-20, 19:06
Formen blir väl om något bättre eftersom man blir mindre fet

Konditionsträning stör muskelbyggandet på cellnivå, och skapar sämre förutsättningar för bra kroppskomposition oberoende av energiekvationen.

Cardio ger dig bättre kondition, men gör dig smalfetare. I varierande grad beroende på gener, men det är alltid åt sämre hållet oavsett.

exevision
2020-02-20, 19:31
Konditionsträning stör muskelbyggandet på cellnivå, och skapar sämre förutsättningar för bra kroppskomposition oberoende av energiekvationen.

Cardio ger dig bättre kondition, men gör dig smalfetare. I varierande grad beroende på gener, men det är alltid åt sämre hållet oavsett.

Är det verkligen alltid till det sämre?

Eller gör du en apa som heter Niklas av detta?

Ett Orm
2020-02-21, 00:14
Noll gånger. Vill inte.

KoloKille
2020-02-21, 07:55
Konditionsträning stör muskelbyggandet på cellnivå, och skapar sämre förutsättningar för bra kroppskomposition oberoende av energiekvationen.

Cardio ger dig bättre kondition, men gör dig smalfetare. I varierande grad beroende på gener, men det är alltid åt sämre hållet oavsett.

Om man nu räknar bort alla externa faktorer som träningsdos, mat, övrig träning och så vidare så är det högst marginellt. Smalfet är ju även det ett ganska vitt begrepp.

Det är möjligt att det är negativt ur muskeltillväxtsynpunkt kontra fettinlagring. Men om man ser på duktiga konditionsidrottare så är de knappast smalfeta.

Så att man bygger muskler något sämre kan jag köpa. Men om man tar med externa faktorer så skulle jag tro att folk som tränar kondition i rimliga mängder i stort sett har samma muskelmassa som sina "vila direkt efter gymmet"-polare men mindre kroppsfett, kanske speciellt visceralt sådant.

King Grub
2020-02-21, 08:10
Konditionsträning stör muskelbyggandet på cellnivå, och skapar sämre förutsättningar för bra kroppskomposition oberoende av energiekvationen.

Cardio ger dig bättre kondition, men gör dig smalfetare. I varierande grad beroende på gener, men det är alltid åt sämre hållet oavsett.

Fast tvärtom.

Illustrerade mannen
2020-02-21, 08:25
Artiklförfattaren är en idiot, så jag skulle inte lyssna alltför mycket på honom.



:laugh::laugh::laugh:

MackeJuve
2020-02-21, 08:33
Fem gånger. Ser det dock inte som konditionsträning/cardio även fast det rent krasst är det, ser det mer som att jag försöker bli bättre på löpning. Bästa dagarna att styrketräna på är måndag(löpfritt) och fredag(lunchlöpning) och två styrkepass/vecka är också mitt minimum. Får till max två styrkepass till utöver dessa och kvaliteten på dom varierar. I grunden ska det inte påverka mycket alls om jag joggar en mil innan passet men emellanåt så tror man sig vara taggad på gymmet och sedan när man har löpt dit så känner man att den mentala energin inte riktigt finns där.

Skulle någon del av min kropp ge upp och jag inte skulle kunna springa så skulle jag nog inte konditionsträna ö.h.t. Jag skulle åtminstone inte köra det som i gymvärlden benämns som cardio för jag har fruktansvärt svårt för motivationen om det "bara" handlar om träning för välmående och hälsa. Skulle nog ge simning en chans och sätta ett överambitiöst mål där. Cykling ligger egentligen närmare tillhands men det är så jävla långdraget.

Trapz
2020-02-21, 09:02
Konditionsträning stör muskelbyggandet på cellnivå, och skapar sämre förutsättningar för bra kroppskomposition oberoende av energiekvationen.



Cardio ger dig bättre kondition, men gör dig smalfetare. I varierande grad beroende på gener, men det är alltid åt sämre hållet oavsett.



Börjar ju faktiskt bli lite smalfet av all konditionsträning dagligen jag.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200221/00a97f34b8f27fd8ecaffa16eabd3c97.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

King Grub
2020-02-21, 09:11
Jag med.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6996871&postcount=45

Fast jag hade bara kört båda träningsformerna dagligen i 25 år där. Fläsket kanske kommer krypande.

Slartibartfast
2020-02-21, 10:53
Fast tvärtom.

Vaddå tvärtom? Ger cardio sämre kondition? Vad i det jag skrev var fel?

Lafayette
2020-02-21, 11:19
Vaddå tvärtom? Ger cardio sämre kondition? Vad i det jag skrev var fel?

Smalfet såklart

King Grub
2020-02-21, 11:29
sämre förutsättningar för bra kroppskomposition oberoende av energiekvationen.

gör dig smalfetare. I varierande grad beroende på gener, men det är alltid åt sämre hållet oavsett.

Det.

Brofessorn
2020-02-21, 11:42
Grub, hur orkar du styrketräna hårt, särskilt ben, när du kör så jäkla mycket kondis? Beundransvärt.

King Grub
2020-02-21, 12:12
Ett högt energiintag. Stor kaloriomsättning. Även om kaloribalansen är densamma som med lägre kaloriintag + lägre kaloriförbrukning är det stor skillnad i praktiken på prestation och återhämtning. Man har tillgång både till lagrat bränsle i form av kroppsfett och stor tillförsel av bränsle utifrån. En stor energiomsättning är också nyckeln till att vara i form året runt utan ansträngning och utan medicinering.

PureWhey
2020-02-21, 12:28
Jag med.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6996871&postcount=45

Fast jag hade bara kört båda träningsformerna dagligen i 25 år där. Fläsket kanske kommer krypande.

Är det vaden på bild #2? Vad i hel... :MrT:

upperkatt
2020-03-04, 21:30
7 dagar per vecka. Snittar ca 23 km löpning/dag. De dagar jag gymmar också gör jag det på lunchen och springer på kvällen.

King Grub
2020-03-06, 16:35
Jag lovade för några månader sedan i en annan tråd att jag skulle kolla pulsen under träning. Äntligen blev det av.

Medelpuls på över 180 i 75 minuter, med en topp på 186. Min teoretiska maxpuls för ett ögonblick i min ålder är runt 175. *screwy*

https://i.imgur.com/BygOkzK.jpg

KoloKille
2020-03-06, 16:38
Jag lovade för några månader sedan i en annan tråd att jag skulle kolla pulsen under träning. Äntligen blev det av.

Medelpuls på över 180 i 75 minuter, med en topp på 186. Min teoretiska maxpuls för ett ögonblick i min ålder är runt 175. *screwy*

https://i.imgur.com/BygOkzK.jpg

Men vad har du i vilopuls?

King Grub
2020-03-06, 16:41
35-40.

Klein
2020-03-06, 16:49
Det finns väl vissa indikationer på att folk som sysslar med maraton, iron man och annan extrem uthållighet har ökade chanser för blodproppar. Hur ställer du dig till detta King Grub?

svenbanan
2020-03-06, 17:07
Det finns väl vissa indikationer på att folk som sysslar med maraton, iron man och annan extrem uthållighet har ökade chanser för blodproppar. Hur ställer du dig till detta King Grub?

Det är väl hyfsat vedertaget att det är på det viset (om det är just blodproppar vet jag inte, men nån form av förhöjd risk för nån form av hjärt-/kärlsjukdom).

Jag minns inte längre vid vilken veckomängd man kan börja prata om förhöjd risk (eller hurpass förhöjd risken blev). Men som jag minns det handlar det om i princip mängder på uppemot 100km/vecka under flera års tid sammanhängande för att man skulle se detta samband.

Så man kan väl troligen säga att det i princip krävs att det är en elitmässig satsning på konditionsidrott under många år innan man kan få denna förhöjda risk. Ska se om jag kan hitta de artiklar jag läst om detta.

Termy
2020-03-06, 18:38
Jag lovade för några månader sedan i en annan tråd att jag skulle kolla pulsen under träning. Äntligen blev det av.

Medelpuls på över 180 i 75 minuter, med en topp på 186. Min teoretiska maxpuls för ett ögonblick i min ålder är runt 175. *screwy*



Finns det felkällor i mätningarna när man håller handtagen där då?

svenbanan
2020-03-06, 18:57
Finns det felkällor i mätningarna när man håller handtagen där då?

Framförallt är det väl en "felkälla" att använda en maxpulsformel för att beräkna maxpulsen på individnivå. Dessa formler funkar på större befolkningar, och ger alltså medelvärdet av maxpulsen för alla individer av samma ålder. Men det kan diffa väldigt (alla gånger +/- 10-15 bpm) på individnivå.

King Grub
2020-03-06, 19:17
Den har säkert avvikelser som gör att den inte duger i vetenskapliga syften eller för att mäta över ett dygn eller liknande. Men det kan inte vara många slag fel på en minut. Är det 183 eller 181 istället för 182 spelar mindre roll.

Klein
2020-03-06, 21:03
Det är väl hyfsat vedertaget att det är på det viset (om det är just blodproppar vet jag inte, men nån form av förhöjd risk för nån form av hjärt-/kärlsjukdom).

Jag minns inte längre vid vilken veckomängd man kan börja prata om förhöjd risk (eller hurpass förhöjd risken blev). Men som jag minns det handlar det om i princip mängder på uppemot 100km/vecka under flera års tid sammanhängande för att man skulle se detta samband.

Så man kan väl troligen säga att det i princip krävs att det är en elitmässig satsning på konditionsidrott under många år innan man kan få denna förhöjda risk. Ska se om jag kan hitta de artiklar jag läst om detta.

Har inte djupdykt i litteraturen men jag tycks minnas att det var särskilt vid flygresor som blodproppar hade relativt hög chans att uppstå hos dessa uthållighetsatleter. Annars har vi ju längdskidåkaren Per Elofsson som råkade ut för en stroke vid bara 41 års ålder. Han tränade väl upp emot 35 timmar i veckan när han körde som hårdast.

svenbanan
2020-03-06, 21:13
Har inte djupdykt i litteraturen men jag tycks minnas att det var särskilt vid flygresor som blodproppar hade relativt hög chans att uppstå hos dessa uthållighetsatleter. Annars har vi ju längdskidåkaren Per Elofsson som råkade ut för en stroke vid bara 41 års ålder. Han tränade väl upp emot 35 timmar i veckan när han körde som hårdast.

Det jag har läst är nog inte samma sak tror jag. Har inget riktigt minne av att dessa handlade om proppar. Ska se imorgon om jag orkar nosa upp den/de artiklar jag har sett. Rätt säker på att jag har dem nerladdade någonstans.

Men överlag så hänger väl flygresor och blodproppar ihop tror jag. Så om man öht har förhöjd risk för blodpropp så är det väl stor risk att denna manifesterar sig just under en flygresa. Jag tror det är rätt stor risk för någon form av blodpropp överlag då man flyger. Men de flesta sådana proppar är nog såpass små att man kanske inte ens märker dem.

Klein
2020-03-06, 21:15
Å andra sidan har vi ju Gunde Svan som tränade hårt han också men verkar ha hälsan i behåll:

https://erikwickstrom.se/2011/08/10/gundes-traning/

Totalt för veckan: Ca 45 mil och 27.10 tim.

King Grub
2020-03-06, 21:19
Det brukar oftast vara hjärtrytmrubbningar man pratar om i samband med elitidrottare inom en konditionsgren. Upp till tio gånger vanligare än hos normala motionärer. Däremot vet man inte om det faktiskt är farligt och leder till riktiga hjärtproblem utöver det.

Klein
2020-03-06, 21:24
Ok. Här hittade jag en artikel med lite referenser angående blodproppar hos atleter.

https://www.stoptheclot.org/about-clots/athletes-and-blood-clots/

Klein
2020-03-06, 21:29
Läste lite mer om Per Elofssons träning. Verkar som att något slog slint för han vilade inte ens kvällen före eller timmarna efter tävling. Tror inte någon annan var så omåttlig.

KoloKille
2020-03-06, 21:36
Ok. Här hittade jag en artikel med lite referenser angående blodproppar hos atleter.

https://www.stoptheclot.org/about-clots/athletes-and-blood-clots/

Hjälper det om man äter blodförtunnande medel? Eller om man donerar lite blod innan man flyger.

KoloKille
2020-03-06, 21:40
Det brukar oftast vara hjärtrytmrubbningar man pratar om i samband med elitidrottare inom en konditionsgren. Upp till tio gånger vanligare än hos normala motionärer. Däremot vet man inte om det faktiskt är farligt och leder till riktiga hjärtproblem utöver det.

Hur kan det yttra sig? Jag har 40-42 i vilopuls (har mätt 37 en gång) och mitt hjärta "hoppar över" slag ibland vilket gör att det kan ta nästan 3 sekunder mellan 2 slag. Är jag döende?

Wilt the Stilt
2020-03-12, 16:04
Läste lite mer om Per Elofssons träning. Verkar som att något slog slint för han vilade inte ens kvällen före eller timmarna efter tävling. Tror inte någon annan var så omåttlig.

Skulle gärna läsa en självbiografi av han. Läste självbiografi av Gunde Svan vilket var facinerande läsning.

-squat-
2020-03-12, 18:19
3-4 konditionspass och 3 styrkepass. Tränar styrka och kondition på olika dagar.

Håller med King Grub om att en hög träningsvolym och träningsfrekvens tillsammans med ett stort kaloriintag är nyckeln till en bra fysik, framförallt ju äldre man blir.

Tjenatja
2020-03-17, 13:23
Jag har slutat följa "regeln" att inte kombinera kondition o stryka, blir 6-7 pass styrka, 10-20k steg om dagen, varav minst 5ggr i veckan 30 min lätt jogg på plan mark, sen 1-2 köttiga cardio pass i veckan. Har flera nya personliga bästa i styrka. Man blir så jävla lat om man bara gymmar, vilket drar ner ens energi och focus i min mening. Bättre att vara all aroundtränad. Det ger en jävla kick med kondition, vilket ger bättre resultat i längden för mig.

smerk
2020-03-17, 14:17
Vad är din styrka i diverse övningar?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Tjenatja
2020-03-17, 17:01
Om du fråga mig så är min maxstyrka oklar pga mkt frekvent tränande, känner mig aldrig utvilad muskulärt, väger dock 95 kg 1.82 lång, synliga magrutor men inte galet rippad än. Så det ger ett hum om muskelvolym. Är mycket uthållig. Kör calestenicsliknannde träning + vikter. Ligger på underskott i käk.

d1anny2
2020-03-17, 21:42
Jag kör fem dagar i veckan gånger två. Cyklar till jobb 8km t/r. Kör HIIT, normalt eller hyfsat högt tempo. Sällan i anslutning till styrketräning. Tror det räcker med kardio. Ska framöver byta ut cykeln mot löpning någon gång eller två i veckan.

Navi
2020-03-19, 12:11
Hur mycket konditionsträning (och styrketräning också för den delen) behövs för att väga upp för att man sitter skönt på sin stjärt resten av dagen? Tänker framförallt på hälsa, kognitiv förmåga och energiförbrukning. Jag konditionsträninar på måttlig intensitet (70-80% av maxpuls ungefär 60 minuter om dag och cyklar till och från skolan, som ligger 20 minuter bort enkel väg. Styrketränar dagligen i 60-90 minuter.

smerk
2020-03-19, 14:36
Är crosstrainer bra om man vill förbättra flåset med minimal påverkan på leder och övrig träning?

Kör ni både intervallträning och långdistans på crosstrainer?

Hur hade ni lagt upp 2 pass crosstrainer i veckan för hälsa och förbättrad kondition?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Tjenatja
2020-03-26, 21:56
Är crosstrainer bra om man vill förbättra flåset med minimal påverkan på leder och övrig träning?

Kör ni både intervallträning och långdistans på crosstrainer?

Hur hade ni lagt upp 2 pass crosstrainer i veckan för hälsa och förbättrad kondition?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Japp crosstrainer är fan bra fettförbränning och konditionsträning relativt hur lite den faktist sliter på kroppen, går ju lätt att köra 1h 5ggr i veckan

Diomedea exulans
2020-03-26, 21:57
Japp crosstrainer är fan bra fettförbränning och konditionsträning relativt hur lite den faktist sliter på kroppen, går ju lätt att köra 1h 5ggr i veckan

+1, om man kollar på kalorimätaren bränner den bra mycket mer än t ex promenader.

Tjenatja
2020-03-27, 01:02
Är crosstrainer bra om man vill förbättra flåset med minimal påverkan på leder och övrig träning?

Kör ni både intervallträning och långdistans på crosstrainer?

Hur hade ni lagt upp 2 pass crosstrainer i veckan för hälsa och förbättrad kondition?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Hade btw kört så hårt och intensivt och länge jag pallar och hinner, eftersom du bara kör två dagar i veckan är det bara ta i och maxa om du vill ha bra resultat

kimone
2020-03-27, 08:37
60-90 min om dagen 5-7 dagar i veckan. Nu på senare tid har jag uteslutande kört Precor EFX (https://www.amazon.com/Precor-Commercial-Elliptical-Fitness-Crosstrainer/dp/B0053O3X8E).