handdator

Visa fullständig version : Mycket märkligt hur man kan växa extra mycket på ett ställe och mindre på andra


cali
2004-04-26, 22:52
Jag har kört bänk med rätt slarvigt utförande en tid, jag har helt enkelt inte tagit det här med att hålla bak axlanra på fullt allvar.
Det har resulterat i att min bröstmuskulatur kommit efter, men däremot har mina axlar blivit himla stora, opropotionerligt stora mot resten av kroppen. Min tanke var då...

Om min axlar har vuxit så mycket mer än övriga kroppen måste det ju innebära att jag kan köra hela kroppen oftare och hårdare och därmed växa ännu bättre....eller?
Skulle min kropp ha vuxit lika mycket i samma proportion som framsidan på mina axlar har så skulle jag va himla biffig nu.

Jag tycker det är märkligt och tänker man på hur träningen sett ut så har axlarna alltid gått till failure medans brösten har fått lite "lättare" träning men det är ju axlarna som vuxit!

Så det som tycks fungera på mej är ganska frekvent tung träning till failure för att växa.
Men om jag nu skulle experimentera och börja köra hela kroppen med samma frekvens och höga belastning som mina axlar fått och därmed kanske accelerera min utveckling...eller så skulle jag kanske bara bli övertränad eftersom det rör sig om så myckt mer muskler som ska återhämta sig. En mindre muskelgrupp kanske kan växa bättre av intensivare träning medans att köra så på hela kroppen bara vore dumt.

Jag vet inte...jag bara spånar....men blev himla lockad att få samma utveckling över hela kroppen som jag fått på framsida axlar...

drkrupp
2004-04-27, 11:02
Jag kan inte svara, men jag vill vara med och diskutera.

Jag tänkte på samma sätt i början, och körde passen uppdelat så att varje muskelgrupp tränades när de var vilade. Dvs rygg och biceps på olika dagar. Bröst, axlar, triceps på olika dagar. Detta för att kunna lyfta max. Så efter ett tag (6 mån) började jag köra tungt (4-6 reps) och ökade i styrka varje pass. Men plötsligt (efter två månader) verkade triceps ge upp, och jag fick nu sänka vikten varje pass. Detsamma med skivstångscurl. Andra muskelgrupper ökade dock fortfarande.

Kan bero på
* För mycket träning (t.ex triceps tre gånger i veckan; bröst, axlar och triceps-dagarna)
* Ökat behov av mat som inte uppfylldes(?)

Hur som helst gjorde jag om schemat och tänker nu prova att köra dessa muskelgrupper tillsammans ett tag (bröst+triceps, rygg+biceps, osv).

cali
2004-04-27, 11:27
Intressant!
Jag har också lagt mina pass så att de får en tung träning och en lättare träning då jag samtidigt tränar en annan muskelgrupp.

tex kör jag rygg en dag, jag blir alltid lite små-öm i biceps dagen efter, men sen kör ett pass i veckan med bara biceps också.
Mina biceps är en av mina mest lyckade muskelgrupper.

Jag kör även så med triceps. Jag kör endast bröst en dag, men triceps aktiveras ju även där, jag får dock aldrig träningsvärk av bröst övningarna i triceps dagen efter. Jag kör sedan Triceps även en annan dag i veckan.

Axlar likaså de aktiveras ju i bröstövningar, men jag har även en dag då jag kör axlar för sig.

Den enda muskelgrupp som bara får träning en gång i veckan är bröst.

Bröst är också min sämsta muskelgrupp! Jag kanske borde slänga in ett extra lättare bröstpass precis som mina övriga muskelgrupper.

Hmm...tåls att fundera på.

Jag har iallafall märkt att jag svarar himla bra på ganska intensiv och frekvent träning. De muskelgrupper som vuxit bäst är det som varit på gränsen till övertränade. Tex mina underarmar har nästan samma omkrets som mina biccar. Underarmarna aktiverar jag i princip under varje pass, jag får iallafall pump i varje pass i underarmarna. Dvs de har tränats lnästa 4 ggr i veckan.
Har dock fått lite benhinneinflamation i dem som kommer och går, men samtidigt så är de redigt stora.

Ja man lär så länge man lever. men jag kan nog öka på frekvensen och äta mer så kanske jag kan accelerera min muskeltilväxt.
Det bästa som finns är ju viloveckorna var 8 vecka, utom de skulle jag nog blivit övertränad rätt snabbt. Det är nog de smartaste jag introducerat i min träning. Kör full speed 8 veckor och sen vila maximalt en.

Ja de gött och träna! Jag tycker det är kul och skönt att känna den där gnistan och brinna för sin träning år efter man började :)

Nu kör vi! :bpump:

drkrupp
2004-04-27, 17:03
Nu har jag inte tränat så länge (september -03), så jag kan inte påstå att jag har någon direkt erfarenhet att komma med, men jag jobbar på det. Det jag kan säga är att man måste prova sig fram till sina egna svar, men du kan ju allt det där...

Jag har bara kört bröst en gång i veckan, men de har nått samma utveckling som övriga muskelgrupper. Men jag har ju inte kört så länge så det är nog för tidigt att uttala mig om det. (Kan dock säga att jag aldrig kört bänkpress.)

Jag tycker själv det ska bli intressant att se hur utveckligen blir med mitt nya schema. Jag blev tvungen att sänka vikterna ordentligt nu när jag kör triceps på bröstpasset och biceps på ryggpasset. Men det behöver ju inte innebära sämre tillväxt - de får ju samtidigt längre vila.

Jag har inte heller fått träningsvärk i någon muskel som jag inte direkt tränat (t.ex bicepsvärk från ryggpass eller tricepsvärk av bröstpass), men det är tydligt att jag blir utmattad.

Jag har också kännt av den här "benhinneinflamationen" i underarmarna som många pratar om. Kan bero på att jag ökade ganska snabbt i rak stångcurl (35kg - 45kg 7 reps, på knappt tre månader). Jag provar nu att lösa det genom att
* köra biceps på ryggdagen - rak cabelcurl + hantelcurl
* använda remmar i alla ryggövningar
* träna underarmarna separat (på samma pass)

Det är den som går vilse som hittar de nya vägarna.

drkrupp
2004-04-27, 17:20
Förresten (och om jag får komma med utsvävande förslag trots min ringa erfarenhet) så kan du prova att köra ditt bröstpass som vanligt, sedan köra högt lutande pressar på axeldagen. Kör du med hyfsat kass stil borde du få med "hälften av varje" - axlar/bröst. Sedan kör du med nästan rakt ryggstöd, och till sist rakt stöd.

Slartibartfast
2004-04-27, 17:32
Jag kör axlarna med endast två set som en avslutning på bröstpasset och axlarna är min klart bästa muskelgrupp. Go figure!

växer...
2004-04-27, 19:41
I den lilla grupp träningsmänniskor som jag är med i har vi gjort på detta viset med träningsupplägget:

Dag 1, (måndag): Biceps samt rygg
Biccarna först för att få mer kontakt i ryggövningarna, verkligen ryggen som måste dra om armarna är trötta.

Dag 2: Vila.

Dag 3: Ben och mage.
Ben först eftersom man stabiliserar bl.a. knäböj och mark med magen och då får den inte vara slut.

Dag 4: vila

Dag 5: Bröst, triceps och axlar.
Bröst först då både axlar och triceps är fräscha, i en sån tung övning vore det dumt att vara slut i "stödmusklerna" innan man börjar. Sen kör vi triceps och avslutar med axlarna.

Dag 6-7: vila.

Sen finns det ju miljoner sätt att göra allt men detta har visat sig funka bra. Blir ju inte så mycket "extraträning" på muskelgrupperna med detta schema..