handdator

Visa fullständig version : Saltintag


Slartibartfast
2017-03-24, 09:30
Är högt saltintag dåligt för blodtryck eller andra hälsomarkörer?

Verkar vara allt annat än klarlagt. Är det nån skilland om man har predisposition för högt blodtryck?

https://academic.oup.com/ajh/article/24/8/843/226001/Reduced-Dietary-Salt-for-the-Prevention-of

King Grub
2017-03-24, 09:46
Ett högt saltintag ökar risken för högt blodtryck, risk att dö av kardiovaskulära orsaker och cancer.

upperkatt
2017-03-24, 09:57
Ett högt saltintag ökar risken för högt blodtryck, risk att dö av kardiovaskulära orsaker och cancer.

Är det kopplat till NaCl, eller bara natrium? Man brukar väl snarare säga "sodium intake is associated with..." snarare än "sodium chloride intake...". Undrar om man eventuellt kan ersätta natriumklorid med kaliumklorid i viss mån om man gillar salt och då inte få lika negativa hälsoeffekter.

Vinter
2017-03-24, 11:32
Är det kopplat till NaCl, eller bara natrium? Man brukar väl snarare säga "sodium intake is associated with..." snarare än "sodium chloride intake...". Undrar om man eventuellt kan ersätta natriumklorid med kaliumklorid i viss mån om man gillar salt och då inte få lika negativa hälsoeffekter.

Det har med NaCl och effekten på vatten i celler osv. Vad jag förstått från laborationer. Det ökar bland annat trycket på cellväggarna.

tomten1
2017-03-24, 11:56
Hur står det till med ett alltför lågt saltintag? Farligt?

King Grub
2017-03-24, 12:02
Kronisk saltbrist delar många symptom med för stort intag av salt. Hjärtsjukdom och trefaldigt ökad risk att dö i förtid. Även ökad risk för stroke, lungsjukdom och skrumplever.

Akut kraftig hyponatremi kan leda till att hjärnan sväller, kramper, koma och hjärtstillestånd.

upperkatt
2017-03-24, 12:10
Det har med NaCl och effekten på vatten i celler osv. Vad jag förstått från laborationer. Det ökar bland annat trycket på cellväggarna.

Ah, antar att du menar osmotiskt tryck och att natriumkloridsymportern är med i leken. Tack för infon.

tomten1
2017-03-24, 13:32
Kronisk saltbrist delar många symptom med för stort intag av salt. Hjärtsjukdom och trefaldigt ökad risk att dö i förtid. Även ökad risk för stroke, lungsjukdom och skrumplever.

Akut kraftig hyponatremi kan leda till att hjärnan sväller, kramper, koma och hjärtstillestånd.

Thank you, sir!

kaspen
2017-03-25, 06:35
Kronisk saltbrist delar många symptom med för stort intag av salt. Hjärtsjukdom och trefaldigt ökad risk att dö i förtid. Även ökad risk för stroke, lungsjukdom och skrumplever.

Akut kraftig hyponatremi kan leda till att hjärnan sväller, kramper, koma och hjärtstillestånd.

Javisst, på populationsnivå är det ju absolut så men det kan väl tilläggas att för de som läser på detta forum och är aktiva gymråttor som tränar hårt och svettas så behöver man nästan aldrig oroa sig för salt. Snarare kan man fundera på balansen mellan kalium och sodium.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3280031/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/2224920/

Vinter
2017-03-25, 06:43
Ah, antar att du menar osmotiskt tryck och att natriumkloridsymportern är med i leken. Tack för infon.

Exakt, försöker använda så lite kemi termer som möjligt. Fundera vad det betyder för blodomloppet, som når hela kroppen.

tomten1
2017-03-25, 09:20
Javisst, på populationsnivå är det ju absolut så men det kan väl tilläggas att för de som läser på detta forum och är aktiva gymråttor som tränar hårt och svettas så behöver man nästan aldrig oroa sig för salt. Snarare kan man fundera på balansen mellan kalium och sodium.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3280031/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/2224920/

Förlåt, men, va? Om man tränar hårt och svettas så behöver man inte oroa sig om salt? Får man balanserade saltnivåer i kroppen av att träna hårt och svettas?

kaspen
2017-03-25, 14:33
Förlåt, men, va? Om man tränar hårt och svettas så behöver man inte oroa sig om salt? Får man balanserade saltnivåer i kroppen av att träna hårt och svettas?

Man förlorar salt när man svettas så äter man inte sjukt mycket så blir det inte ett överskott.

King Grub
2017-03-25, 14:41
Det handlade om underskott.

kaspen
2017-03-25, 14:47
Jaha du menar så. Äter man för lite är det dåligt som sagt men man behöver som hårt tränande individ inte oroa sig för mycket salt i kosten.

King Grub
2017-03-25, 14:51
Hans fråga, som jag svarade på, är uttryckligen http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7741040&postcount=5

kaspen
2017-03-25, 16:14
Hans fråga, som jag svarade på, är uttryckligen http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7741040&postcount=5

I och med att tråden är full av frågor och trådstarten är helt annorlunda; skulle det inte hjälpa att citera frågan du syftar på för att undvika förvirring?

tomten1
2017-03-25, 16:28
God sed borde vara att enbart citera då det är nödvändigt, utgångspunkten borde vara att människor i allmänhet är läskunniga.

kaspen
2017-03-25, 16:32
God sed borde vara att enbart citera då det är nödvändigt, utgångspunkten borde vara att människor i allmänhet är läskunniga.

Ingen har frågat dig. Hur var det med läskunnigheten?

Diomedea exulans
2017-03-25, 16:39
I och med att tråden är full av frågor och trådstarten är helt annorlunda; skulle det inte hjälpa att citera frågan du syftar på för att undvika förvirring?

Nu frågade visserligen ingen mig heller, men om man inte citerar och det inte är ens första inlägg i tråden så brukar man svara på den som skrev precis ovan, som Grub gjorde här.

tomten1
2017-03-25, 16:43
Finns en anledning till att det heter en tråd.

När man googlar forum thread får man följande definition:


thread

(1) In online discussions, a series of messages that have been posted as replies to each other. A single forum or conference typically contains many threads covering different subjects. By reading each message in a thread, one after the other, you can see how the discussion has evolved. You can start a new thread by posting a message that is not a reply to an earlier message.

Frågor på det?

kaspen
2017-03-25, 16:43
Nu frågade visserligen ingen mig heller, men om man inte citerar och det inte är ens första inlägg i tråden så brukar man svara på den som skrev precis ovan, som Grub gjorde här.

Du är en trevlig och i allmänhet påläst så jag tar gladeligen emot tips från dig *hug*

dodie
2017-03-28, 12:19
Någon som kan dra en siffra ur röven och uppskatta hur mkt salt man bör äta om man är en relativt hårt tränande och svettandes person? Känns som all läsning om salt man hittar verkar rikta sig till chipsätande soffpotatisar.

Termy
2017-03-28, 12:39
Jag kan bara dela med mig av personliga erfarenheter kring det. Normalsaltar maten men äter nästan aldrig typ halvfabrikat och dylikt så alltför mycket från maten jag köper får jag ej. Tar däremot typ ett halvt kryddmått salt direkt efter första omgången crosstraining på morgonen (45 min) samt samma efter 45 minuter på eftermiddagen. På sommaren blir det snarare ett kryddmått.

Jag testade att skippa just kryddmåttet en vecka under sommaren och bara normalsalta maten och då kom nattliga, ganska extrema muskelkramper i vad och framsida underben som ett brev på posten. Men crosstraining i den mängden under sommaren så svettas man ju troligen mer per dag än vad en "normal" person gör under en vecka eller mer, skulle jag kunna tänka mig...

svag74
2017-03-29, 11:07
Jag testade att skippa just kryddmåttet en vecka under sommaren och bara normalsalta maten och då kom nattliga, ganska extrema muskelkramper i vad och framsida underben som ett brev på posten.

Aha salt kanske hjälper där, precis som magnesium :)

Haken är väl bara att man inte vet när man behöver salt?
Är man törstig så känner man ju av det, men om man druckit eller svettats för mycket, så saltbalansen blivit för låg i kroppen, så känner man väl inte av detta liksom.