handdator

Visa fullständig version : Är olja ett bra och nyttigt livsmedel?


Barbastark
2017-03-23, 22:27
Hej!

Lite vag formulering, jag vet, men för att försöka vara lite tydligare så syftar jag främst på raps, solros, oliv, sesam och linfröolja, dvs sådana många tänker på som nyttiga och bra (utesluter medvetet de långa omega 3 orna från fisk).

Och när det kommer till själva frågeställningen så undrar jag om dessa oljor faktiskt är bra och nyttiga livsmedel, eller om de mer är "kanske inte direkt dåliga, men inte vidare bra heller". Min fundering kring att dem kanske inte är så bra trots allt baserar jag på faktumet att det är ganska processad mat, en bra bit ifrån sin ursprungliga form (vilket det generella hälsorådet ju är att skära ned på och gärna undvika).

Onödig kuriosa: Anledningen till att jag frågar är till stor del för att jag behöver skära ned på matkontot och det blir billigare med oljor jämfört med att främst ha nötter och avokado som fettkälla.

PureWhey
2017-03-24, 07:38
Bra och bra... Det innehåller vad det innehåller, saknar du det i kosten är det väl "bra" för dig att äta det du saknar. Hur ser din kost ut för att behöva fylla ut med fett?

upperkatt
2017-03-24, 08:06
Om du inte käkar fisk eller tar omega-3-tillskott tror jag rapsolja kan vara en bra idé. Rapsolja>olivolja vad gäller omega-3.

"Var finns fleromättat fett?
Omega-3-fett finns i till exempel

fet fisk som lax, makrill, sill och sardiner (innehåller EPA och DHA)
vissa alger (innehåller EPA och DHA)
rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja
valnötter."
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/fett/fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6/

Beemel
2017-03-24, 08:51
Bra och bra... Det innehåller vad det innehåller, saknar du det i kosten är det väl "bra" för dig att äta det du saknar. Hur ser din kost ut för att behöva fylla ut med fett?

+1
Ingen enskild råvara är nyttig i sig själv. Helheten avgör.

JacobHeitmann
2017-03-24, 10:01
Du kan äta hela valnötter, hela chiafrön och skalade hampafrön om du vill ha omega 3, eller alg-tillskott som har färdigt EPA/DHA.

Olja är generellt mindre näringsrikt än sin mindre förädlade motsvarighet, så om du bara vill ha fett så är oliver framför olivolja ett bättre alternativ, sesamfrön framför sesamolja, avocado framför avocadoolja. Jag skulle inte välja något som är befriat från fibrer, mineraler som samtigit ger väldigt stora mängder (fett)kalorier.

Man kan använda olja till matlagning (även om det är onödigt i större mängder om man använder keramik- eller teflonpannor), som glidmedel när Jesus inte tittar, även som bränsle till lampor (https://www.instagram.com/p/obPxcQmoPW/). Som mat ser jag ingen anledning att använda olja om du har tillgång till originalfrukten. Det finns även antydan på att det kan vara dåligt för dina kärl (https://www.pritikin.com/your-health/healthy-living/eating-right/1103-whats-wrong-with-olive-oil.html). Men det är inte farligt i små mängder för friska människor så man behöver inte noja sig, drick på du.

Loperin Stapaper
2017-03-24, 14:33
+1
Ingen enskild råvara är nyttig i sig själv. Helheten avgör. herre gud klart det finns nyttiga varor!!!! vad snackar du om..

Beemel
2017-03-24, 15:08
herre gud klart det finns nyttiga varor!!!! vad snackar du om..

Precis det jag skrev.

Nämn en råvara som du kommer leva och må bra, om du äter enbart den.

Vilket trevlig sätt du har att uttrycka dig förresten. Det påminner mig starkt om en som blev bannad härifrån för ett tag sedan.

Well well, whatever floats your boat.

Tree Fiddy
2017-03-24, 15:45
Precis det jag skrev.

Nämn en råvara som du kommer leva och må bra, om du äter enbart den.

Vilket trevlig sätt du har att uttrycka dig förresten. Det påminner mig starkt om en som blev bannad härifrån för ett tag sedan.

Well well, whatever floats your boat.

Potatis. Men hur som helst, du skrev att inget livsmedel i sig är nyttigt. Enkelomättade fetter (rapsolja t ex) har ju effekter på serumnivåer och LDL-kolesterol bland annat. Så det är nyttigt i sig. Men frågan var ju inte vilket livsmedel man kan leva och må bra på om man äter endast det.

Beemel
2017-03-24, 15:56
Potatis. Men hur som helst, du skrev att inget livsmedel i sig är nyttigt. Enkelomättade fetter (rapsolja t ex) har ju effekter på serumnivåer och LDL-kolesterol bland annat. Så det är nyttigt i sig. Men frågan var ju inte vilket livsmedel man kan leva och må bra på om man äter endast det.

Nej frågan handlade om "nyttighet"
Hur nyttigt är exempelvis rapsolja, om du redan i kosten får i dig tillräckligt (eller för mycket) av fetter från andra källor?

Det är detta som jag syftar på, och som det beskrevs i det jag ursprungligen citerade och +1'ade på.

Tror, som parantes, inte att man skulle må så jättebra på att äta bara potatis heller. Även om man kanske (vilket jag inte är säker på) skulle överleva på det.

JacobHeitmann
2017-03-24, 17:59
Man kan iallafall leva ett eller flera år på potatis. Men för att nå andra mål än att gå ner i vikt och överleva i 60 år så är det förstås bra att variera intaget efter ett tag.

Loperin Stapaper
2017-03-24, 18:00
Precis det jag skrev.
. Ne mannen du skrev ingen vara är nyttig i sig och det är fel..*gah!*

man måste accseptera när man har fel förstår du inte det :confused:

exevision
2017-03-24, 19:36
Det finns även antydan på att det kan vara dåligt för dina kärl (https://www.pritikin.com/your-health/healthy-living/eating-right/1103-whats-wrong-with-olive-oil.html). Men det är inte farligt i små mängder för friska människor så man behöver inte noja sig, drick på du.

Borde väll ändå vara bättre än mättat fett?

Diomedea exulans
2017-03-24, 19:38
Ne mannen du skrev ingen vara är nyttig i sig och det är fel..*gah!*

man måste accseptera när man har fel förstår du inte det :confused:

Välkommen tillbaka, Mr Eks!

Beemel
2017-03-24, 20:10
Ne mannen du skrev ingen vara är nyttig i sig och det är fel..*gah!*

man måste accseptera när man har fel förstår du inte det :confused:

What ever floats your boat.
Skönt att det finns en ignorefunktion.

JacobHeitmann
2017-03-24, 21:35
Borde väll ändå vara bättre än mättat fett?

Yep, veggieoljor som har mer o-3 och o-6 är ganska neutrala om man tittar på hur medelbefolkningen äter (man måste alltid sätta saker i sin kontext).

Mättat fett i form av animalier eller veggieoljor (t.ex. kokosfett) är oftast en bra idé att ha en lägre nivå av i kosten, om man tittar på den svenska standardkosten.

Loperin Stapaper
2017-03-24, 23:13
What ever floats your boat.
Skönt att det finns en ignorefunktion.
jaja mr Ostrich
http://wonderopolis.org/wp-content/uploads//2015/03/1425_3.jpg

exempel på mat som är nyttig för alla (95/100 eftersom alla regler har undantag) är tomat, spenat, kakao och blåbär.... mycket mikronäringsämnen och framförallt fyto nutrienter och alla livsmedlena är kopplad till hälsa

du hade fel och i stället för att erkänna det som en man så iggar du mig haha... tyder på mod och intellektuell integritet??

Barbastark
2017-03-25, 08:46
Bra och bra... Det innehåller vad det innehåller, saknar du det i kosten är det väl "bra" för dig att äta det du saknar. Hur ser din kost ut för att behöva fylla ut med fett?

Sett ur ett hälsoperspektiv så tänker att det argumentet är helt legitimerat när det gäller ett oprocessat livsmedel, då det dels finns mycket mer stöd för att dessa generellt är bättre för hälsan än processade samt att man med grund i detta då i högre utsträckning kan se på livsmedlet och avgöra om detta i sig bra livsmedel blir fördelaktigt eller ofördelaktigt i just ens egen kost, som tex fisk eller potatis.

Men när det kommer till oljor så blir jag mer tveksam då det ju är ganska långt ifrån sin ursprungsform och därför kanske inte längre kan ses som en nyttig fettkälla så som det i högre utsträckning kunnat ses när de var kvar i sitt ursprungslivsmedel (tex solrosfrön, oliver osv). Att dem kanske bör ses mer som om man tagit ur fruktosen ur det bra livsmedlet frukt. För där kan man ju i högre mån säga frukt = generellt bra, ät gärna mer och fruktos = har i separerad form sin plats i vissa specifika sammanhang, men inget du generellt bör ha som en stor kolhydratkälla.

Så frågan är om oljor mer ska likställas med fruktosen här, eller om man, trots oljans processade och från sin ursprungskälla separerade form, ändå kan ge rekommendationen "äta gärna mer av" och "basera gärna ditt fettintag på"?

I övrigt så äter jag mycket kyckling, fisk(inte så mkt fet fisk), grönsaker, frukt, potatis, spannmål, dvs livsmedel med ganska lågt fettinnehåll. Åt mycket nötter och avokado förut och hade detta som primära fettkällor, men behöver skära ned på detta pga höga kostnader, så därav min fråga.

Om du inte käkar fisk eller tar omega-3-tillskott tror jag rapsolja kan vara en bra idé. Rapsolja>olivolja vad gäller omega-3.

"Var finns fleromättat fett?
Omega-3-fett finns i till exempel

fet fisk som lax, makrill, sill och sardiner (innehåller EPA och DHA)
vissa alger (innehåller EPA och DHA)
rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja
valnötter."

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/fett/fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6/

Formulerade mig kanske lite klumpigt när jag skrev "utesluter medvetet de långa omega 3 orna från fisk". Menade här att jag utesluter just omega 3 olja från min fråga ang oljor, dock inte från min kost.

Olja är generellt mindre näringsrikt än sin mindre förädlade motsvarighet, så om du bara vill ha fett så är oliver framför olivolja ett bättre alternativ, sesamfrön framför sesamolja, avocado framför avocadoolja. Jag skulle inte välja något som är befriat från fibrer, mineraler som samtigit ger väldigt stora mängder (fett)kalorier.

Man kan använda olja till matlagning (även om det är onödigt i större mängder om man använder keramik- eller teflonpannor), som glidmedel när Jesus inte tittar, även som bränsle till lampor (https://www.instagram.com/p/obPxcQmoPW/). Som mat ser jag ingen anledning att använda olja om du har tillgång till originalfrukten. Det finns även antydan på att det kan vara dåligt för dina kärl (https://www.pritikin.com/your-health/healthy-living/eating-right/1103-whats-wrong-with-olive-oil.html). Men det är inte farligt i små mängder för friska människor så man behöver inte noja sig, drick på du.

Om jag tolkar det rätt så menar du att oljor här mer kan ses som fri fruktos i min liknelse som svar på PureWheys inlägg?

Barbastark
2017-03-25, 08:51
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/fett/fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6/

Såg fö efter att jag postat att du länkat till lmv. Fanns lite att klicka vidare sig till där, bla en pdf med "vad är nyttigt och onyttigt fett". Tack, ska se om jag hittar mer info här.

Sverker
2017-03-25, 08:55
Vem äter raps- och rybsfrön ? Vem föredrar att hälla olja på grönsakerna för att lyckas ta upp de fettlösliga antioxidanterna ?

Nu kanske inte ren rapsolja är en höjdare i köket på grönsakerna. De flesta föredrar säkert en olja med lite smak som olivoljan. Något som funnits hos människan sedan vi knäckte nöten och lyckades pressa fram olja ur olivkärnorna.

Barbastark
2017-03-25, 09:21
Vem föredrar att hälla olja på grönsakerna för att lyckas ta upp de fettlösliga antioxidanterna ?

Jag har börjat med det i högre utsträckning för att skära ned på höga matkostnader. Fö så tycker jag det är ganska gott. Men är som sagt lite tveksam till hur bra det egentligen är att svänga mot att basera sitt fettintag på oljor. Synd att nötter, avokado och fet fisk ska vara så dyrt.

Loperin Stapaper
2017-03-25, 10:35
SVERKER !!!


ibland hör man det sägas att mättade fett livsmedel är stabilare men när man i själva verket tittar på en lista över rök punkten så ser man att de mest stabilaste fetterna inte alls är mättade utan typ diverse nöt oljor

butter & coconut 177 celcius

Almond oil 216°C

Peanut oil 227°C

osv...


är detta en myt !! :)

https://jonbarron.org/diet-and-nutrition/healthiest-cooking-oil-chart-smoke-points

Starke75an
2017-03-25, 11:49
herre gud klart det finns nyttiga varor!!!! vad snackar du om..
Som vadå?

Sverker
2017-03-25, 19:03
ibland hör man det sägas att mättade fett livsmedel är stabilare men när man i själva verket tittar på en lista över rök punkten så ser man att de mest stabilaste fetterna inte alls är mättade utan typ diverse nöt oljor

butter & coconut 177 celcius

Almond oil 216°C

Peanut oil 227°C

osv...


är detta en myt !! :)

https://jonbarron.org/diet-and-nutrition/healthiest-cooking-oil-chart-smoke-points

Du ska inte gå på rykpunkten för olika oljor. När en olja ryker faller den sönder och kan orsaka brand. När du steker ligger temperaturen kring 140 - 160 grader C, vilket de flesta oljor klarar av.

Din lista visar nog mer avsaknaden av Omega-3-fettsyran linolensyra. Du ser också att man i USA förädlat raps- och sojaoljorna och sänkte mängden linolensyra i dem. Allt för att man ska kunna fritera och steka vid högre temperaturer.

Varför kokosoljan och smöret ryker så tidigt TROR jag beror på den korta fettsyran, smörsyra, i smöret och de mellanlånga fettsyrorna i kokosoljan. Fetterna sönderdelas vid hög temperatur och fettsyrorna kokar bort.

svag74
2017-03-25, 19:12
De flesta föredrar säkert en olja med lite smak som olivoljan.

Testa dricka rapsolja vs olivolja och återkom sedan *popcorn*

Olivolja kan vara bra om man vill härda halsen före uppträdande som eldslukare, möjligen :D

Loperin Stapaper
2017-03-25, 19:33
Som vadå?som jag nämnde t ex tomat, spenat, kakao, blåbär

livsmedel man lever längre av. de flesta frukter o grönsaker

Sverker
2017-03-25, 20:03
Testa dricka rapsolja vs olivolja och återkom sedan *popcorn*

Olivolja kan vara bra om man vill härda halsen före uppträdande som eldslukare, möjligen :D

Jag gillar inte olivolja. Tycker inte om smaken. Den luktar som de ämnen jag tagit bort när jag renat andra oljor genom deodoricering*spy*.



Men smaken är delad.

Sverker
2017-03-25, 20:07
Nu kapar jag tråden.

Jag har alltid haft en neutral syn på palmolja. En olja som har fördelen att vara fast i rumstemperatur och varit användbar i olika livsmedel. Inga speciellt "nyttiga" fettsyror men med värdefulla tokoferoler ( olika E-vitaminer ) och steroler.

Nu går livsmedelsverket ut och påtalar att det finns hälsovådliga ämnen i palmoljan
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/glycidylestrar-ge-och-2--och-3-mcpd-estrar/

Wain
2017-03-25, 20:37
Nu kapar jag tråden.

Jag har alltid haft en neutral syn på palmolja. En olja som har fördelen att vara fast i rumstemperatur och varit användbar i olika livsmedel. Inga speciellt "nyttiga" fettsyror men med värdefulla tokoferoler ( olika E-vitaminer ) och steroler.

Nu går livsmedelsverket ut och påtalar att det finns hälsovådliga ämnen i palmoljan
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/glycidylestrar-ge-och-2--och-3-mcpd-estrar/

Använd bara kallpressad olja skulle jag vilja säga. Även om palmoljan är bland de värsta så har alla(?) andra oljor samma problem.

exevision
2017-03-25, 20:44
Använd bara kallpressad olja skulle jag vilja säga. Även om palmoljan är bland de värsta så har alla(?) andra oljor samma problem.

Förstår jag det korrekt att kallpressad olja inte innehåller glycidylestrar och 2- och 3-MCPD-estrar?

JacobHeitmann
2017-03-25, 20:50
Om jag tolkar det rätt så menar du att oljor här mer kan ses som fri fruktos i min liknelse som svar på PureWheys inlägg?

Ur ett näringsperspektiv så skulle jag sätta det i samma kategori. Jag ser det som en krydda och använder ungefär samma mängder som jag använder vanliga kryddor, både socker och oljor. Mer behövs det inte i kosten.

Prost
2017-03-25, 21:08
Vem föredrar att hälla olja på grönsakerna för att lyckas ta upp de fettlösliga antioxidanterna ?

Jag äter faktiskt rätt ofta en tallrik full med grönsaker med olja och krydda på som en del av min måltid. ;-)

Wain
2017-03-25, 21:10
Förstår jag det korrekt att kallpressad olja inte innehåller glycidylestrar och 2- och 3-MCPD-estrar?

Jag har själv inga siffror men livsmedelsverket påstår att dessa bildas vid de höga temperaturer som används vid rening. Således borde kallpressade oljor vara i princip fria från dessa.

Blir i min mening intressantare matlagning när man inte har smakfria oljor. Kan ta ett tag att vänja sig.

Starke75an
2017-03-26, 01:39
som jag nämnde t ex tomat, spenat, kakao, blåbär

livsmedel man lever längre av. de flesta frukter o grönsaker

Hur kan man leva längre med att äta de?

Du vet väl att du inte kan förlänga ditt liv, bara korta ner det.

Sverker
2017-03-26, 08:28
Förstår jag det korrekt att kallpressad olja inte innehåller glycidylestrar och 2- och 3-MCPD-estrar?


Så förstår jag det också. Detta var helt nytt för mig.
Men det är alltid bättre med en djävul man känner. Det går uppenbart att sänka mängderna så trycker vi konsumenter på lite så ska det säkert gå att sänka mängderna ytterligare. Helst ned till noll.

Men kallpressade oljor behöver inte vara bättre. Genom att rena oljorna så sänker man peroxidvärdena för oljan och giftverkan i dessa nya estrar verkar vara kopplade till peroxidgruppen hos ämnena. I värsta fall byter man bara en peroxid mot någon annan.

exevision
2017-03-26, 08:45
Men kallpressade oljor behöver inte vara bättre. Genom att rena oljorna så sänker man peroxidvärdena för oljan och giftverkan i dessa nya estrar verkar vara kopplade till peroxidgruppen hos ämnena. I värsta fall byter man bara en peroxid mot någon annan.

Menar du att kallpressade oljor renas på något annat sätt än mekaniskt/filtrerat?

Wain
2017-03-26, 08:52
Men kallpressade oljor behöver inte vara bättre. Genom att rena oljorna så sänker man peroxidvärdena för oljan och giftverkan i dessa nya estrar verkar vara kopplade till peroxidgruppen hos ämnena. I värsta fall byter man bara en peroxid mot någon annan.

Hmm. Kan gå med på att högrenade oljor eventuellt håller längre än kallpressade, men så länge oljan inte tillåts härskna så borde det väl vara ok? Du får gärna utveckla om du sitter på data.

Sverker
2017-03-26, 11:36
Jag sitter på kunskap.


Du får förklara vad med vad du menar med kallpressad. För mig är det att man pressar något som inte är värmebehandlat ( över 60 grader C ).
Du får en olja med en massa tjafs i.

Baskagge
2017-03-26, 11:49
Vid kallpressning av olivolja används en gammaldags traditionell stenkvarn. Medan man vid kallextrahering tar hjälp av moderna maskiner som i en kontinuerlig process såväl krossar, blandar som centrifugerar olivmassa för att separera oljan från fruktköttet. Båda metoderna sker under noggrant kontrollerade former och under 27 grader för att inte smak och arom ska försämras.

https://www.zeta.nu/olivolja/extra-jungfruolivolja-vad-innebar-det/

Wain
2017-03-26, 11:54
Jag sitter på kunskap.


Du får förklara vad med vad du menar med kallpressad. För mig är det att man pressar något som inte är värmebehandlat ( över 60 grader C ).
Du får en olja med en massa tjafs i.

Precis, pressning under låg temperatur följt av enklare filtrering.

Känns intuitivt som att en stor del av näringsämnen och antioxidanter borde försvinna vid producering av varmpressade oljor som sedan behandlas för att ta bort all den goda doften och smaken. Visst samtidigt tar man ju kanske bort de flesta oxidativa substanserna.

Sverker
2017-03-26, 12:14
Jag skrev tjafts. Det ser ut så.
Det är pressrester fulla av naturliga enzymer eller enzymer som mögel och bakterier bildar för att komma åt näringen i oljan. Under och efter pressningen kommer olika lipaser och oxidaser och startar hydrolysen/sönderdelningen av oljan. Med i oljan har vi kostfibrer och fosfolipider som håller kvar vatten tillsammans med de nybildade fria fettsyrorna. Fria fettsyror är många gånger känsligare för luftens syre och härsknar lätt.

För mig värmebehandlarna man först för att avdöda mikroorganismer och denaturera enzymerna. Oljan pressas fram. Högre temperaturer ger större utbyten och är mer resurssnåla/kostnadseffektiva. Vad man sedan gör är beroende på vad man vill ha oljan till och hur länge man vill kunna spara den;).

timoat
2017-03-31, 14:58
Jag äter 2-3 dl olivolja varje dag i princip, i min stora sallad, som oftast är nån form av kål. Det cuttar jag med ättiksyra.

edit 20-30g!

Wain
2017-03-31, 15:03
Jag äter 2-3 dl olivolja varje dag i princip, i min stora sallad, som oftast är nån form av kål. Det cuttar jag med ättiksyra.

Wow, up till 2700kcal på bara olja, imponerande. Borde ge riktigt dålig balans mellan de olika fettsyrorna?

timoat
2017-03-31, 15:06
Wow, up till 2700kcal på bara olja, imponerande. Borde ge riktigt dålig balans mellan de olika fettsyrorna?

Haha, helvete, 20-30 g skulle det stå där!

Baskagge
2017-03-31, 15:17
Jag gör en salladsdressing med vitlök, kryddor, olivolja och udo's olja. Ingen aning om det är nyttigt eller inte dock.

http://www.bodystore.com/media/catalog/product/cache/3/image/600x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/u/d/udos-choice-soma-halsoprodukter_1.png