handdator

Visa fullständig version : Träning för barn


Gymfarsan1981
2017-03-23, 07:11
Hej! Vet att det kanske inte är rätt ställe, men försöker så tidigt som möjligt aktivera mina barn. Finns det någon här som kan tipsa om sånna där cyklar utan pedaler? Ser ut som ett väldigt bra sätt att lära sig istället för stödhjul. Tror ni jag rätt?

Tack
/Gymfarsan1981

mela
2017-03-23, 07:26
Hej! Vet att det kanske inte är rätt ställe, men försöker så tidigt som möjligt aktivera mina barn. Finns det någon här som kan tipsa om sånna där cyklar utan pedaler? Ser ut som ett väldigt bra sätt att lära sig istället för stödhjul. Tror ni jag rätt?

Tack
/Gymfarsan1981

Jag antar att du menar springcykel? Efterfrågar du om de är bra eller vart de finns?

Bob90
2017-03-23, 08:25
Hej! Vet att det kanske inte är rätt ställe, men försöker så tidigt som möjligt aktivera mina barn. Finns det någon här som kan tipsa om sånna där cyklar utan pedaler? Ser ut som ett väldigt bra sätt att lära sig istället för stödhjul. Tror ni jag rätt?

Tack
/Gymfarsan1981

Klassikern är väl "LIKEaBIKE", men de är ganska dyra, kanske finns fler aktörer?

mela
2017-03-23, 08:35
Klassikern är väl "LIKEaBIKE", men de är ganska dyra, kanske finns fler aktörer?

Biltema har balanscyklar för 400.

BMiTMi
2017-03-23, 10:14
Biltema har balanscyklar för 400.

Vet du hur kvaliteten är på dem? Biltema är lite hit-or-miss i min erfarenhet, men 400 är onekligen ett bra pris. Hade aldrig hört talas om likeabike förut, men deras (handtillverkade?) springcyklar av trä går på över 2000 kr. *cry* Annars är Pukys (http://www.balanscykeln.se/category/7/springcyklar) springcyklar ett bra alternativ.

Ignatius72
2017-03-23, 10:35
Biltemas funkar alldeles ypperligt.

Gymfarsan1981
2017-03-23, 10:45
Tack för alla snabba svaren!

Jag antar att du menar springcykel? Efterfrågar du om de är bra eller vart de finns?
Absolut menade jag en balanscykel, hade bara inte fått i mig tillräckligt med kaffe innan frågan skrevs. Därav blev det lite som det blev.

Ska garatnerat dra ner till biltema och ta en titt!

Annars är Pukys (http://www.balanscykeln.se/category/7/springcyklar) springcyklar ett bra alternativ.
Får kolla upp den sidan, vet du om cyklarna kommer monterade? vilken köpte du? Denna såg ju helt ok ut http://www.balanscykeln.se/product/184/puky-lr-m-springcykel-2-ar

/Gymfarsan1981

xodd
2017-03-23, 11:19
Tycker det ser helt vansinnigt dumt ut med så kallade "balanscyklar". Köp en riktig cykel och sätt stödhjul på´t istället. Ser bara obekvämt ut och du lär varken ungen att cykla ordentligt eller springa på ett vettigt sätt.

Kan ju dock bara vara mina förutfattade meningar efter att ha sett hela kvarterets ungar springa runt på sådana, men inte fan kan dom cykla i vettig ålder.

Stuffer
2017-03-23, 11:32
De recensioner jag fått från lite föräldrar i umgångeskretsen har indikerat tvärt om xodd.
De har varit mycket nöjda med att barnen snabbt lär sig balansen på dessa cyklar och därefter kan byta direkt till en vanlig cykel utan att behöva använda några stödhjul.

xodd
2017-03-23, 11:37
De recensioner jag fått från lite föräldrar i umgångeskretsen har indikerat tvärt om xodd.
De har varit mycket nöjda med att barnen snabbt lär sig balansen på dessa cyklar och därefter kan byta direkt till en vanlig cykel utan att behöva använda några stödhjul.

Ok. Känns dock lite märkligt att man skulle kunna gå direkt från en sådan till en vanlig cykel utan stödhjul. Framför allt har du inte lärt dig den relativt komplexa rörelsen som det innebär att trampa, men jag kan absolut ha fel.

R0B
2017-03-23, 12:07
Både jag och min syster har använt balanscyklar till våra respektive barn, totalt 5 stycken. Har funkat ypperligt. Dom lär sig tidigt att dom behöver styrfart för att inte välta och får därmed upp balansen snabbt, trampandet var inte nåt problem alls att gå över till.

Om det är bättre eller ej kan jag inte säga nåt om men sämre tror jag inte alls.

Stuffer
2017-03-23, 14:08
Stödhjul känns ju mest hämmande. Det blir ju bara som en trehjuling för stora barn vilket inte känns särskilt utvecklande. Hissar man upp hjulen lite så kan de förvisso testa att hålla balansen lite grand när de cyklar rakt fram men när det svänger tar de ju i.
Bästa dagen i min cykelkarriär var ju när man fick kasta stödhjulen och visa morsan lite fräna nedlägg i svängarna

G_lund
2017-03-23, 14:40
Bästa dagen i min cykelkarriär var ju när man fick kasta stödhjulen och visa morsan lite fräna nedlägg i svängarna

Hur kan du minnas detta? var du 14 eller?

Bryggare
2017-03-23, 14:51
Tycker nog balanscykel är bättre än stödhjul. Dom lär sig luta åt rätt håll när man svänger vilket man inte behöver med stödhjul. Att lära dom trampa efter att de fått upp balansen är inga problem. Bromsa däremot kräver lite övning, de vill gärna sätta ner fötterna i backen och får då en pedal i hälen, särskilt i nedförsbacke. Kvalitén på Biltemacykeln är väl sådär men duger gott till den korta period barnen har dessa.

Bob90
2017-03-23, 14:52
Hur kan du minnas detta? var du 14 eller?

Hur kan man inte minnas betydande stunder från barndomen?
Jag har kvar minnen från dagis..

shut teh face
2017-03-23, 15:18
Balanscykel är skitbra, låt dem köra det ett tag sedan tar det 5 minuter att lära sig cykla. Stödhjul är kontraproduktivt.