handdator

Visa fullständig version : "Kalibrera" böjdjup frontböj


Bmwtwinturbo
2017-03-22, 14:02
Har någon tips hur man lättast lär sig "rätt" böjdjup i frontböj?
I dagsläget böjer jag typ 5-6cm under tävlingsdjup i knäböj vilket är lite onödigt om man vill jaga vikt. I mitt fall skulle jag gärna ligga runt tävlingsdjup.
Böja mot box alt bommar?

Loke
2017-03-22, 14:33
Hitta en sådan hållning (fotposition) som tenderar att leverera rätt djup när du bara siktar på att böja explosivt. Sen släpper du djup ur tanken och tänker bara att vända explosivt. Är olika från person till person men en första grej är tex att stå en aning smalare.

Det går såklart att jobba lite med djupet också, men då är risken stor att man i slutändan offrar explosivitet för precis rätt djup. Det är ofta inte värt det.

exevision
2017-03-22, 19:42
Jagar du vikt i just frontböj eller vill du öka frontböjen för att det ska öka din vanliga knäböj?

PKtarzan
2017-03-22, 20:00
Har någon tips hur man lättast lär sig "rätt" böjdjup i frontböj?
I dagsläget böjer jag typ 5-6cm under tävlingsdjup i knäböj vilket är lite onödigt om man vill jaga vikt. I mitt fall skulle jag gärna ligga runt tävlingsdjup.
Böja mot box alt bommar?

Om du flyttar ut fötterna en bit, samt vinklar ut fötterna något kommer det förmodligen bli lättare att nå efterlängtat djup i frontböj.
Annars är det väl generell rörlighetsträning för baksida lår och rumpa som gäller skulle jag tro.

Bmwtwinturbo
2017-03-22, 20:02
Jagar du vikt i just frontböj eller vill du öka frontböjen för att det ska öka din vanliga knäböj?
Frontböjen funkar bättre så kör den ist för bakböj.

Bmwtwinturbo
2017-03-22, 20:03
Om du flyttar ut fötterna en bit, samt vinklar ut fötterna något kommer det förmodligen bli lättare att nå efterlängtat djup i frontböj.
Annars är det väl generell rörlighetsträning för baksida lår och rumpa som gäller skulle jag tro.
Jag böjer för djupt, inte tvärtom. Vill hitta en bättre metodik för att vända lite tidigare

baggard
2017-03-22, 20:28
Hitta en sådan hållning (fotposition) som tenderar att leverera rätt djup när du bara siktar på att böja explosivt. Sen släpper du djup ur tanken och tänker bara att vända explosivt. Är olika från person till person men en första grej är tex att stå en aning smalare.

Det går såklart att jobba lite med djupet också, men då är risken stor att man i slutändan offrar explosivitet för precis rätt djup. Det är ofta inte värt det.

Med lyfta så explosivt som möjligt menar du när man vill lyfta så mycket som möjligt?

Bra tips där, har själv haft lite problem med att inte gå för djupt och svårt att få en explosiv vändning men ska leka med fotställningen nu!

1x0
2017-03-22, 20:37
Hade satt säkerhetspinnarna ca 5cm (?) under parallell. Blir alltid vansinnig när jag slår emot dem så lär gå fort att vänja sig när en ska vända!
Filmat alla böjar också.

Rickard
2017-03-22, 22:00
Med lyfta så explosivt som möjligt menar du när man vill lyfta så mycket som möjligt?

Bra tips där, har själv haft lite problem med att inte gå för djupt och svårt att få en explosiv vändning men ska leka med fotställningen nu!

När man vill flytta vikten så fort som möjligt.

ceejay
2017-03-22, 22:04
Varför inte bara böja djupt? Så viktigt kan det knappast vara att jaga vikt i frontböj, speciellt när det inte ens är säkert att det kommer ge något.

Bmwtwinturbo
2017-03-23, 15:59
Varför inte bara böja djupt? Så viktigt kan det knappast vara att jaga vikt i frontböj, speciellt när det inte ens är säkert att det kommer ge något.

Tekniken i fronböjen är bra och i knäböj blir den dålig när jag börjar öka vikter. Är trött på att felsöka knäböjen och inte bli starkare i benen så vill ta ett break från KB och ersätta övningen helt med FB alt bara köra lite stoppböj som komplement. Jag tycker tävlingsdjup är en bra referens om man ska jämföra lyft över tid, men djupet kanske ändå ger sig när jag öka vikter.

ceejay
2017-03-23, 16:16
Du kanske vill filma någon bakböj? Oerhört mycket lättare att bygga styrka med hjälp av KB än FB.