handdator

Visa fullständig version : Kan man kombinera maximal muskeltillväxt och maximal styrka!


Loperin Stapaper
2017-03-21, 21:50
hej !


Alla vet ju att man inte kan kombinera t e x maximal fett förlust och maximal muskeltillväxt, eller maximal kondition och maximal styrka, men styrka och storlek är ju ganska nära

så kan man maxima muskeltillväxt samtidigt som man blir maximalt stark??


Phil Heath (utan deffen) och the Mountain samtidigt???


mvh !!

Bob90
2017-03-21, 22:44
hej !


Alla vet ju att man inte kan kombinera t e x maximal fett förlust och maximal muskeltillväxt, eller maximal kondition och maximal styrka, men styrka och storlek är ju ganska nära

så kan man maxima muskeltillväxt samtidigt som man blir maximalt stark??


Phil Heath (utan deffen) och the Mountain samtidigt???


mvh !!

Pratar verkligen maximalt, så tror jag svaret är nej, oavsett steroider. Det är väl lite som att ha extrem torka och översvämning på samma område samtidigt.

Men man kan ju bli jäkligt stark och ändå ha bra fysik och ha riktigt bra fysik och ändå vara väldigt stark.

Loperin Stapaper
2017-03-21, 22:49
Pratar verkligen maximalt, så tror jag svaret är nej, oavsett steroider. Det är väl lite som att ha extrem torka och översvämning på samma område samtidigt.

Men man kan ju bli jäkligt stark och ändå ha bra fysik och ha riktigt bra fysik och ändå vara väldigt stark.

Fast torka och översvämning e motsatser. Det e inte styrka och massa direkt,,,

Chorizo
2017-03-21, 23:06
Att vinna världs starkaste man samma år som Mr Olympia är nog jämnsvårt med att ta OS-guld i både höjd och längdhopp samma år.

Bob90
2017-03-22, 00:06
Eller såhär då, jag felformulerade mig. Det är klart att man kan överäta som ett svin och träna. Då kanske man kan bygga maximal mängd muskler. Dock så kommer du kanske vara lika "hård" som Jabba the Hutt.

Skrollovicz
2017-03-22, 06:24
Nej. Alla studier pekar på nej. Styrkelyft belastar nervsystemet medan bodybuilding belastar muskulaturen.

Anders The Peak
2017-03-22, 07:51
Det beror säkert på faktorer som genetik exogent tillförda tillväxtfaktorer. Det som man bör lägga in som en faktor är att maximal muskelmassa inte är optimalt för maximalstyrka då muskeln tappar kraft då muskelns fibrer inte kan arbeta i de bästa vinklarna samt att MU(motorenheterna får svårare att aktivera kontraktionerna pga. avståndet till nästa MU).

Frågan är lite löjlig då det är promille av populationen som troligen kan komma i fråga för en första plats på SM/EM i Bodybuilding eller göra värdsrekord i SL/OL etc.

Dröm vidare...

oscarovegren
2017-03-22, 08:22
Nej men det finns dem som har genetiken att tillhöra eliten i bägge grupperna. Titta på Dmitry Klokov som exempel

Anders The Peak
2017-03-22, 08:34
Nej men det finns dem som har genetiken att tillhöra eliten i bägge grupperna. Titta på Dmitry Klokov som exempel

Och han är en dussinmänniska :) Tror inte att han klarar båda disciplinerna samtidigt kanske en disciplin per gång.

Loperin Stapaper
2017-03-22, 09:15
Frågan är lite löjlig då det är promille av populationen som troligen kan komma i fråga för en första plats på SM/EM i Bodybuilding eller göra värdsrekord i SL/OL etc.

Dröm vidare...

vad snackar du för skit!!

Jag menade givetvis maximalt i förhållande till SIG SJÄLV och inte maximalt i förhållandet till befolkningen.

När någon undrar hur man stimulerar maximalt med muskeltillväxt så menar man inte hur man blir störst på jorden..

Anders The Peak
2017-03-22, 09:29
vad snackar du för skit!!

Jag menade givetvis maximalt i förhållande till SIG SJÄLV och inte maximalt i förhållandet till befolkningen.

När någon undrar hur man stimulerar maximalt med muskeltillväxt så menar man inte hur man blir störst på jorden..

Hur stor sannolikhet är det att du ens har förutsättningar att imponera på din svärmor:)

Typ Phil Heath eller Hafþór Júlíus du får nog passa dig för hur du uttrycker dig...

fast förutsättningarna är fortfarande de som jag räknade upp oavsett vad du menar.

Mats J
2017-03-22, 09:30
Om vi pratar allmän styrka och ej specifik (tex att bli maxstark i bänk, strongman, OL, där det självklart krävs en annan typ av teknikträning och nöta in själva rörelsen) så skulle jag säga ja det är möjligt.

Anders The Peak
2017-03-22, 10:39
Om vi pratar allmän styrka och ej specifik (tex att bli maxstark i bänk, strongman, OL, där det självklart krävs en annan typ av teknikträning och nöta in själva rörelsen) så skulle jag säga ja det är möjligt.

Jag tror att det går att förenkla med att normalt följer styrka muskelmassan relativt väl och i de här två extrema exemplen är det både genetik och mångårigt intag av exogena tillväxtfaktorer utan uppehåll. Troligen handlar det om systematiskt missbruk under 10-20 år.

Ahlnold
2017-03-22, 11:28
Nej men det finns dem som har genetiken att tillhöra eliten i bägge grupperna. Titta på Dmitry Klokov som exempel


Du verkar inte ha några dåliga gener heller! 150kg i stöt i 85kgs klassen med nått sorts crossfit program. Skillnaden kanske är att eliten enbart kör OL och dopar sig.

Shqypnia
2017-03-22, 13:44
Förmodligen inte optimalt - men i min värld är det optimalt att både vara muskulös och vara stark. Om du frågar mig så är det bästa du kan göra att träna för styrka samtidigt som du bygger muskler.

Bjorneman
2017-03-22, 14:51
Det tror jag inte. Inte på det sättet du beskriver i alla fall.

Välkommen tillbaka förresten, Mr Eks! Blir du psykad av svaren mannen? :D

Läskeblask
2017-03-22, 18:42
Tunga lågreps basövningar och byggarövningar med fler reps,supersets osv. Att t.ex köra treor i bänk ger inte mycket i muskeltillväxt men den biten kan tas på annat vis. Att optimera båda kanske inte lyckas

oscarovegren
2017-03-22, 20:26
Och han är en dussinmänniska :) Tror inte att han klarar båda disciplinerna samtidigt kanske en disciplin per gång.
Absolut, men han ställde upp i en byggartävling och såg riktigt grov och hård ut. Han har generna kan kunna göra bra ifrån sig i både kroppsbyggning, styrkelyft, tyngdlyftning och strongman, men han får givetvis prioritera vilken sport som han ska bli världsklass i.

Du verkar inte ha några dåliga gener heller! 150kg i stöt i 85kgs klassen med nått sorts crossfit program. Skillnaden kanske är att eliten enbart kör OL och dopar sig.
Tackar! Ja, genetiken har jag verkligen haft flyt med, som tur är. Jag vill tro att så många i eliten är rena, men ingen i eliten verkar tydligt ta distans till just doping, förutom just Lydia Valentin, vilket gör henne riktigt cool. Inom alla sporter där dopingtesterna är bristfälliga, steroider ger ett övertag och det finns pengar att vinna så kommer alltid doping att förekomma, tyvärr.

viringer
2017-03-24, 23:37
Nej. Det motsäger regeln om specificitet.

hugok
2017-03-25, 09:46
Jag skulle säga att det är nödvändigt.

Vill man uppnå maximal massa ska man samtidigt sträva efter maximal styrka och vill man uppnå maximal styrka ska man samtidigt sträva efter maximal massa. Man kommer inte uppnå sin maximala kapacitet i tävlingsdisciplinerna eftersom total massa inte är det som enbart värderas i bodybuilding och styrkan i vissa kroppsdelar (Typ biceps, underarmar, vader) inte värderas lika högt i styrkelyft som t ex bröst, lår och röv.

Likheterna mellan byggning och lyftning är slående. Förutsatt att man har samma kroppsfett så kommer man sannolikt ha samma kroppsvikt oberoende på vad man tränar för bara att fördelningen kommer vara olika (Mer röv, lår, ländrygg och bål för styrkelyftare och mer armar, vader och axlar för byggare). Det som i övrigt skiljer disciplinerna är att styrkelyftare tränar upp nervsystemet bättre för att kunna ta i maximalt och byggning har lägre skaderisk. Jag talar enbart om naturligt bygge och naturlig lyftning nu, det andra kan jag inte uttala mig om.