handdator

Visa fullständig version : Kycklinghjärta och lever, tillagning?


Captainwide
2017-03-20, 22:08
Hej!

Funderar på att börja köpa hem lite organmat för att slippa lätta på plånboken bara för att få lite nutritionellt, svenskbaserat kött. Har kikat på varorna som nämns i rubrik men skulle hjärna (hehe).. vilja veta lite mer om textur och smak. Är det i princip samma som kyckling? Mer gojsigt, senigt, slitigt... ?

Någon som sitter inne på ett gott recept till och med? :)

Edit: Skulle även uppskatta om det finns några rekommendationer om konsumtion eller så. Typ som tungmetallerna i fisk osv. Tack.

Luca Brasi
2017-03-20, 22:49
Äta lever dagligen för att det är billigt= alldeles för mycket A vitamin.

Kycklinghjärta har samma konsistens som kycklinghjärta kan man säga,det är inte likt något annat i kycklingen.

shut teh face
2017-03-21, 06:43
Lever kan du steka upp och servera med potatis, löksås eller någon annan mustig sås, gärna kapris också.

Bäst gör sig lever dock när den inte har huvudrollen, tycker jag. Använd den i en större gryta med lite annat, morot, palsternacka, syltlökar osv. Annars är det gott att göra egen pastej/pate, det smakar dock inte ens i närheten som den man köper i affären dock.

Hjärta vet jag inget om, would not eat. :D

Raschmus
2017-03-21, 08:45
Stek kycklinglever med jättemycket smör, stänk på ordentligt med rökig whisky. Salt och vitpeppar. Lägg på en vit macka.

Enda jag gjort på kycklinglever, det blev gött.

AlexGBG
2017-03-21, 14:43
Ola W pratar om kycklinghjärta i denna podden :)

http://www.body.se/artiklar/radio/20111103/oka-1-kg-muskler-i-veckan-med-body-radio

Ivan Bogus
2017-03-21, 15:25
Knaperstekta kycklinghjärtan, lever och faktiskt kycklingmagar är fantastiska snacks till en öl.
Nu är jag förvisso gammal men detta serverades ofta i mitt barndomshem.

Ha hyfsat hög värme, en bra olja och gärna lite klippt bacon i mixen.

Salt, knaprigt och gott. En speciell smak.