handdator

Visa fullständig version : Hur får jag motivation att låta bli socker?


erefesteller
2017-03-20, 19:16
Hej, jag behöver er hjälp!

Jag är en aktiv tjej på 26 år som cyklar mycket, spelar badminton och styrketränar ibland. Problemet är att min vikt har pendlat upp och ner genom åren eftersom jag periodvis har noll motståndskraft mot socker. Jag lider av psykisk ohälsa och ser hur vågen sakta går uppåt och hur jag långsamt blir rundare. Det är sannolikt att det finns ett samband mellan ökningen av den psykiska ohälsan och den ökande intagningen av socker.

Detta är frustrerande eftersom jag för ett år sen anlitade en PT, var på topp, skippade socker och tränade 5 ggr i veckan i tre månader. Jag gick från överviktig till en slankare kroppsform och var hur stolt som helst. Nu när jag har ångest varje dag blir socker som en "tröst" och jag känner mig oftare trött och lättirriterad.

Jag funderar på att köpa en bra mixer för att göra smoothies och ta med mig på språng, ska tilläggas att min kost för övrigt är ganska hälsosam (frukost, lunch, middag). Det är bara kakor, bullar, godis m.m. mellan måltiderna som sätter käppar i hjulet! Hur ska jag tänka varje gång jag utsätts för frestelser? Hur gör ni?

Roedspetta
2017-03-20, 20:02
Om det är hemma detta ogynnsamma ätande sker så föreslår jag att du börjar med att aldrig ha något av det du nämner hemma. Alltså, köp aldrig hem godis, glass, bullar etc. Det man inte har kan man inte äta. Det må låta dumt men det är väldigt effektivt.

Om du tycker om grönsaker, börja göra goda sallader. Suget av att äta något kan ersättas med något nyttigt du tycker är gott. Tomat, sallad, avokado, fetaost, sallat och en god dressing. Detta kan du äta hur mycket som helst av och det är hur gott som helst.

Om du har besvär med att du impulsköper godsaker, börja planera dina inköp. Storhandla endast, lämpligen varannan vecka. Se då samtidigt till att köpa med högst en liten godispåse/en chipspåse som du endast får äta på helgen om du har skött träningen under veckan.

Skrollovicz
2017-03-20, 21:48
Börja med upplägget "jag får äta onyttigheter två gånger i veckan". Gå sedan vidare till en gång i veckan. Därefter kan du få det lättare att nolla intaget.

Luca Brasi
2017-03-20, 22:53
Det är inte bara socker i kakor, bullar, godis, det är fett också.

shut teh face
2017-03-21, 06:36
Vad äter du till frukost, lunch och middag?

blexene
2017-03-21, 08:30
Mår du verkligen bättre när du ätit/äter snacks? Jag tröstäter ibland, gjorde det mycket oftare förr, och visst ibland hjälper det. Men oftast även medan jag äter snacks får jag mer ångest redan då, och speciellt efteråt. Så egentligen hjälper det inte så mycket som antideprimerande för mig, utan det är bara något jag brukade ha som ursäkt.

Om du inte har snacks hemma utan köper när du är sugen/nedstämd så försök hitta goda sockerfria alternativ till snacks du kan köpa. Kvarg, proteinpudding, kvargyoghurt, bars (sockerfritt är det väl bara ProteinPro som är med vettigt innehåll om man handlar livsmedelsbutik) eller helt enkelt frukt. Ha alltid med en sked så du kan äta direkt, annars är det lättare att köpa snacks istället.

Smaksatt kvarg gillar kanske inte alla. Men ändå om Lindahls kvarg är vanligast i butiker så är Coops och ICAs EMV-kvarger mycket godare. Skånemejeriers 500 g sockerfria yoghurtkvarger är så när snacks man kan komma.

Fast när man blivit bättre på att hantera sötsug tycker jag dessa sockerfria snacksalternativ ibland triggar och underhåller sötsuget. Nuförtiden ser jag dessa som snacks istället för något jag äter dagligen. Istället äter jag naturell kvarg när jag känner mig sugen, vilket i princip alltid hjälper.
Det hjälper även att laga god och varierad mat. Snacks blir annars för mig ibland ersättning av lunchen/middagen och bara ett sätt att få variation.

Shqypnia
2017-03-21, 10:53
Varning för amatör råd!

Har du provat äta mkt frukt? Det innehåller en del fruktos och är ett mkt bättre alternativ till lösgodis i stora mängder.

1x0
2017-03-21, 12:02
Hej, jag behöver er hjälp!

Jag är en aktiv tjej på 26 år som cyklar mycket, spelar badminton och styrketränar ibland. Problemet är att min vikt har pendlat upp och ner genom åren eftersom jag periodvis har noll motståndskraft mot socker. Jag lider av psykisk ohälsa och ser hur vågen sakta går uppåt och hur jag långsamt blir rundare. Det är sannolikt att det finns ett samband mellan ökningen av den psykiska ohälsan och den ökande intagningen av socker.

Detta är frustrerande eftersom jag för ett år sen anlitade en PT, var på topp, skippade socker och tränade 5 ggr i veckan i tre månader. Jag gick från överviktig till en slankare kroppsform och var hur stolt som helst. Nu när jag har ångest varje dag blir socker som en "tröst" och jag känner mig oftare trött och lättirriterad.

Jag funderar på att köpa en bra mixer för att göra smoothies och ta med mig på språng, ska tilläggas att min kost för övrigt är ganska hälsosam (frukost, lunch, middag). Det är bara kakor, bullar, godis m.m. mellan måltiderna som sätter käppar i hjulet! Hur ska jag tänka varje gång jag utsätts för frestelser? Hur gör ni?
IIFYM/flexible dieting?
Om du är aktiv och tränar som du skriver borde du ha plats att inkludera godsaker samtidigt som du träffar ditt kalori- makro- och mikronutrientbehov.
Räknar du kalorier? (Blir svårt och kan tänka mig det orsakar mycket ångest, tankar, om en bestämmer sig för prova mitt råd utan personen har koll på hur kalorier fungerar.)

Lol åt att rekommendera TS att äta smaksatt kvarg haha. Snabb och temporär lösning för en tävlingsdietare kanske.
Hitta ett sätt att äta på som du kan göra resten av livet. Ska du äta ren mat resten av livet och ha kvar dina förbjudna livsmedel? Man förlorar inte muskler av lite socker i sin diet. :P Det är när man tränar och är aktiv det finns mycket plats för onyttigheter och högbelönande mat!

dmoller
2017-03-21, 14:51
tänk varje gång du ska göra något som verkar dumt. "är detta opti för mitt mål?" så blir det väldigt lätt att göra rätt och inte känna sig korkad :)

Beemel
2017-03-21, 15:13
Skånemejeriers 500 g sockerfria yoghurtkvarger är så när snacks man kan komma.

...


Istället äter jag naturell kvarg när jag känner mig sugen, vilket i princip alltid hjälper.

En person som skulle acceptera kvarg som ett substitut för snacks skulle nog inte startat ett tråd om sitt problem.

StarkaUlf
2017-03-21, 15:35
Det enda som fungerar för mig, och det är bara vid dieter som jag minskar på intaget av sötsaker, är att helt enkelt inte handla hem något sött. Finns det inte hemma så går det inte att äta. Där är nog största boven för många, att det ofta slinker ner något när dom är och handlar.

Jag antar att man inte är ute och ränner på caféer osv varje dag i veckan.

Sohlsken
2017-03-21, 17:41
Det enda som fungerar för mig, och det är bara vid dieter som jag minskar på intaget av sötsaker, är att helt enkelt inte handla hem något sött. Finns det inte hemma så går det inte att äta. Där är nog största boven för många, att det ofta slinker ner något när dom är och handlar.

Jag antar att man inte är ute och ränner på caféer osv varje dag i veckan.

+1

Jag har vid 29 års ålder (också kvinna) äntligen börjat känna att torkad frukt är ett bra alternativ vid sötsug. Det och mörk choklad.

tomten1
2017-03-21, 17:46
Torkad frukt innehåller lika mycket socker som vilken godispåse som helst.

Sohlsken
2017-03-21, 17:51
Torkad frukt innehåller lika mycket socker som vilken godispåse som helst.

Jag vet, men det är iallafall en viss andel mikronutrienter i torkad frukt.

Cedsson
2017-04-02, 14:01
Haft sockerberoende i 11 men lyckades få bort det helt, så är mitt bästa tips att ta en macka, koka ett ägg eller liknande om det blir olidligt.

Annars det bästa sättet jag märkte var att ha en fylld mage

Diomedea exulans
2017-04-02, 14:04
För mig funkar det att dra av tröjan, ställa mig framför spegeln och begrunda hur fet jag är.

Tobbey
2017-04-02, 14:26
För mig funkar det att dra av tröjan, ställa mig framför spegeln och begrunda hur fet jag är.

Funkar åt båda hållen, antingen begrundar man sin fetma eller sin rippade form. "Vill jag äta socker? Jag är ju redan kanonfet." - "Vill jag äta socker? Nu när jag har shredded glutes."

Max
2017-04-03, 16:18
Torkad frukt innehåller lika mycket socker som vilken godispåse som helst.
Man överäter bara katrinplommen en gång...
För övrigt finns fibrer som ger mättnadskänsla och en hel del annat finns kvar i den torkade frukten.

ApexProcyon
2017-04-03, 17:05
Socker är min motivation att träna.

Socker och naturupplevelserna.

1x0
2017-04-03, 17:26
Socker är min motivation att träna.
Skön formulering!
Samma här! Största anledningen jag tränar är för att kunna äta mer och inkludera godsaker (i stora mängder) i kosten! :)

Enda gången jag ser mig själv förbjuda livsmedel som jag uppskattar att äta, vore om jag bestämt mig för tävla i fysikbedömningssport och velat/behövt hamna på riktigt låg kroppsfettprocent.

mela
2017-04-03, 18:48
Jag tror att du behöver äta bättre och mer mat till dina mål för att hålla dig mätt. Jag är expert på att äta kakor, och bullar och annat sådant jag med. Jag tycker synd om mig själv för att jag inte får sova (jag ammar hela nätterna).
Men äter jag mat som mättar så äter jag mindre kakor, simple. Äggmackor till frukost, sedan en riktig lunch på typ lax och matvete och avocado eller något sådant. Och en riktig middag. Mellan lunch och middag kan jag gärna ta en smörgås och en frukt.

Jag tror inte att en smoothie är lösningen, det är det inte för mig iaf. Jag håller mig inte mätt på flytande föda.

MasterChief
2017-04-03, 18:53
Ett högt protein- och grönsaksintag (cirka 200 g protein och 500-1000 g grönsaker) eliminerar mitt sötsug helt. Jag känner mig konstant mätt även om jag ligger på kaloribalans. Att sköta sitt intag och äta ordentligt är väldigt viktigt för mig. Direkt jag äter mindre och slarvigare med lite grönsaker och protein så blir jag ett kakmonster.

VoDaresVins
2017-04-03, 20:33
Man överäter bara katrinplommen en gång...
För övrigt finns fibrer som ger mättnadskänsla och en hel del annat finns kvar i den torkade frukten.

Off topic:
I skolan på bygglinjen brukade vi handla mellanmål när vi hade praktiska timmar för att orka genom dan. Hittade torkade plommon i butiken och fatta inte varför ingen tänk på det tidigare, de var ju skitgott. Några timmar senare...oh that's why. *slap*

Bulta
2017-04-04, 12:59
Ett högt protein- och grönsaksintag (cirka 200 g protein och 500-1000 g grönsaker) eliminerar mitt sötsug helt. Jag känner mig konstant mätt även om jag ligger på kaloribalans. Att sköta sitt intag och äta ordentligt är väldigt viktigt för mig. Direkt jag äter mindre och slarvigare med lite grönsaker och protein så blir jag ett kakmonster.

Instämmer kring detta, även om det räcker med klart mindre grönsaker för min del. Hjälper även mycket att hålla fasta mattider och att inte äta för ofta. 3 gånger per dag tycker jag är perfekt.

AlexGBG
2017-04-04, 16:11
Instämmer kring detta, även om det räcker med klart mindre grönsaker för min del. Hjälper även mycket att hålla fasta mattider och att inte äta för ofta. 3 gånger per dag tycker jag är perfekt.

Och jag instämmer med dig.

Periodisk fasta, så länge som jag pallar på eftermiddagen, (med undantag för 10g EAA och 40g vassle) oftast äter jag min lunch runt 13-14. Den består av 250-300g sallad, vinäger, kryddor och max en matsked olivolja. Totalt knappa 200 kcal för två rejäla skålar sallad.

Sen en till vassleshake ett par timmar senare. Eventuellt fyller jag på med lite psylliumfröskal om jag har det på kontoret.

Sen middag med 1-2 st kycklingfile, eventuellt mer sallad eller broccoli/blomkål, och lite ris, typ 1,5dl kokt. Är mätt och belåten nästan hela dagen på detta upplägg.

CoolHandLuke
2017-04-04, 23:56
Det är inte bara socker i kakor, bullar, godis, det är fett också.
Precis. Man kan prova att äta bara söta saker utan fett så märker man om det är sockret som är ett problem eller inte.

Om man gillar att äta så kanske man ska prova en lågfetts-diet med gott om socker och se hur det funkar. Annars är det väl fettet man vill åt o då är det möjligt att LCHF funkar bättre. Det jag menar är att för vissa kanske inte "balanserad kost" fungerar så bra för att bli av med begäret. Personligen har jag väldigt svårt för att "bara smaka på kakan", så jag avstår hellre helt.