handdator

Visa fullständig version : Utåtroterad överarm vid hantellyft åt sidan


svartakronan
2017-03-20, 18:45
Kanske dum fråga men hur har man utåtroterad överarm vid hantellyft åt sidan? Är det när tummarna pekar uppåt? Läste att den bör utföras med utåtroterad överarm för att minimera skaderisken men fattade ej riktigt hur de menade med utåtroterad.
Tack på förhand!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Rahf
2017-03-20, 18:53
Ja.

svartakronan
2017-03-20, 18:56
Ja.



Tack för snabbt svar! :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Rolfarsson
2017-03-20, 19:39
Kanske dum fråga men hur har man utåtroterad överarm vid hantellyft åt sidan? Är det när tummarna pekar uppåt?

Inte nödvändigtvis, då du kan rotera underarmen utan att överarmen roteras lika mycket, så kolla på biceps istället.
Och du behöver förmodligen inte utåtrotera överarmen maximalt, för mig som får inklämningssymptom efter bara några reps till 90° med överarmen neutral så funkar det galant med en halvt utåtroterad överarm, glöm inte att stå lätt framåtlutad (~10°) och att "lyfta med armbågen" (elevera skulderbladet) bara, ett annat tips är att du håller dig till lättare vikter/högre reps (12+) och kör kontrollerat i denna övningen.

1x0
2017-03-20, 20:18
Läser och ser youtubevideos olika överallt jag!
Vissa skriver att man ska 'ösa ur ett glas', alltså vrida tummen neråt mot marken.
Själv tycker jag det känns bäst genom att vinkla åt andra hållet, tummen uppåt, bakåt.

Rahf
2017-03-20, 20:25
Läser och ser youtubevideos olika överallt jag!
Vissa skriver att man ska 'ösa ur ett glas', alltså vrida tummen neråt mot marken.
Själv tycker jag det känns bäst genom att vinkla åt andra hållet, tummen uppåt, bakåt.

Beroende på hur man öser ur ett glas avgör i fall det blir inåt- eller utåtrotation.

leee
2017-03-20, 21:00
Inte nödvändigtvis, då du kan rotera underarmen utan att överarmen roteras lika mycket, så kolla på biceps istället.
Och du behöver förmodligen inte utåtrotera överarmen maximalt, för mig som får inklämningssymptom efter bara några reps till 90° med överarmen neutral så funkar det galant med en halvt utåtroterad överarm, glöm inte att stå lätt framåtlutad (~10°) och att "lyfta med armbågen" (elevera skulderbladet) bara, ett annat tips är att du håller dig till lättare vikter/högre reps (12+) och kör kontrollerat i denna övningen.

q5sNYB1Q6aM

Rolfarsson
2017-03-20, 21:18
Läser och ser youtubevideos olika överallt jag!
Vissa skriver att man ska 'ösa ur ett glas', alltså vrida tummen neråt

Det är som att be om inklämningssyndrom (http://idrottsskadeguiden.se/idrottsskador/skada/inklamningssyndrom-impingementsyndrom/), varför kan du se i videon nedan.

WtP691z7Wz8

q5sNYB1Q6aM

Varför citerade du mig med den? Han rekommenderar ju det som jag sa.

svartakronan
2017-03-20, 21:32
Inte nödvändigtvis, då du kan rotera underarmen utan att överarmen roteras lika mycket, så kolla på biceps istället.
Och du behöver förmodligen inte utåtrotera överarmen maximalt, för mig som får inklämningssymptom efter bara några reps till 90° med överarmen neutral så funkar det galant med en halvt utåtroterad överarm, glöm inte att stå lätt framåtlutad (~10°) och att "lyfta med armbågen" (elevera skulderbladet) bara, ett annat tips är att du håller dig till lättare vikter/högre reps (12+) och kör kontrollerat i denna övningen.



Jaha okej, tack för svar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svartakronan
2017-03-20, 22:48
Det är som att be om inklämningssyndrom (http://idrottsskadeguiden.se/idrottsskador/skada/inklamningssyndrom-impingementsyndrom/), varför kan du se i videon nedan.

WtP691z7Wz8



Varför citerade du mig med den? Han rekommenderar ju det som jag sa.


http://axonblogg.se/axellyft-at-sidan-ur-ett-anatomiskt-perspektiv/

Angående att stå framåtlutad som du tycker man ska göra.

"Undvik att stå framåtlutad utan stå upprätt med lätt anspännd mage, bröstet högt, axlarna bakåtroterade, skulderbladen lätt ihopdragna och sänkt skuldra" skriver axon.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Luca Brasi
2017-03-20, 22:55
Hur undviker man att kvadda distala bicepssenan med sidolyft?

Sheogorath
2017-03-20, 23:05
Ska du skada distala bicepssenan får du allt lyfta jäkligt konstigt.

Rolfarsson
2017-03-21, 00:07
Angående att stå framåtlutad som du tycker man ska göra.

Fråga honom varför, oddsen är att han själv inte vet det, läsvärt om Axon här (http://traningslara.se/storsta-bluffen-traningssverige-martin-lowgren/).

svartakronan
2017-03-21, 07:22
Fråga honom varför, oddsen är att han själv inte vet det, läsvärt om Axon här (http://traningslara.se/storsta-bluffen-traningssverige-martin-lowgren/).


Oj där ser man.
Men vad har du för källor angående tekniken som du förespråkar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Luca Brasi
2017-03-21, 11:50
Ska du skada distala bicepssenan får du allt lyfta jäkligt konstigt.

Jo just distala senan,jag är lite fragil.

ceejay
2017-03-21, 12:03
Knappast att man får impingement genom att lyfta med inåtroterade armar. Axeln är för satan gjord för att klara den rörelsen. Det som jag (har fått för mig iaf) är att ligga i det ytterläget och föra armen fram och tillbaka. Att du först klämmer ihop slemsäcken i axeln, och sen grindar fram och tillbaka.
Tänk er bänkpress med överarmarna rakt ut åt sidan.

Hantverkare får ont i axlarna då de ständigt jobbar i den positionen.

Med mångas logik borde då tyngdlyftare ha jävligt ont i axlarna hela tiden då man ska köra drag med framroterade axlar och peka armbågarna rakt upp i luften.

https://c1.staticflickr.com/7/6097/6354205281_bbb5376f2f_b.jpg

Rolfarsson
2017-03-21, 13:41
Oj där ser man.
Men vad har du för källor angående tekniken som du förespråkar?

Anledningen till varför jag förespråkar en lätt framåtlutning är för att det ger mellersta delta en mer direkt draglinje (får bättre "kontakt" med den), jag har även läst pezrulezhaakon skriva något om att det minskar risken för inklämning, hur det gör det vet jag dock inte.

svartakronan
2017-03-21, 18:52
Anledningen till varför jag förespråkar en lätt framåtlutning är för att det ger mellersta delta en mer direkt draglinje (får bättre "kontakt" med den), jag har även läst pezrulezhaakon skriva något om att det minskar risken för inklämning, hur det gör det vet jag dock inte.



Hur är det med framåtlutad hantel åt sidan då? Alltså för baksida axlar. Något man ska tänka på där med för att göra det så skonsamt för axlarna som möjligt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

leee
2017-03-21, 18:55
Varför citerade du mig med den? Han rekommenderar ju det som jag sa.[/QUOTE]

Han visar det som rekommenderas.

Old Nick
2017-03-22, 08:32
Ett hett tips vad gäller sidoyft är att inte försöka lyfta rätt ut, utan att ha överarmarna vinklade lite framåt. D.v.s. att göra ett mellanting mellan framåt- och sidolyft. Inte nödvändigtvis exakt mittemellan, men ändå att man försöker vinkla överarmarna lite framåt.

Jag ser många (och jag gjorde själv likadant tidigare) som håller armarna lite lätt böjda och samtidigt försöker få hantlarna att röra sig rakt ut åt sidorna. Resultatet blir förstås att överarmana då faktiskt vinklas bakåt, vilket verkligen kan ge inklämningsproblem om man har kexiga axlar. Att försöka vinkla framåt kan för många helt enkelt ge resultatet att man får dem rakt ut istället för bakåt. Vilket i sig är bra. Men att faktiskt få dem lite framåt är förstås ännu bättre.

baggard
2017-03-22, 09:28
Knappast att man får impingement genom att lyfta med inåtroterade armar. Axeln är för satan gjord för att klara den rörelsen. Det som jag (har fått för mig iaf) är att ligga i det ytterläget och föra armen fram och tillbaka. Att du först klämmer ihop slemsäcken i axeln, och sen grindar fram och tillbaka.
Tänk er bänkpress med överarmarna rakt ut åt sidan.

Hantverkare får ont i axlarna då de ständigt jobbar i den positionen.

Med mångas logik borde då tyngdlyftare ha jävligt ont i axlarna hela tiden då man ska köra drag med framroterade axlar och peka armbågarna rakt upp i luften.

https://c1.staticflickr.com/7/6097/6354205281_bbb5376f2f_b.jpg


Tyngdlyftare har ju garanterat bättre axelrörlighet än gemene man på gymmet också. Känns som gemene man oftast inte har helt tillräcklig rörlighet i axlarna och på så vis uppfattas vissa övningar som skadefrämjande. Bara spekulerar.

Fetknoppen
2017-03-22, 10:49
Vanligaste orsaken till smärta i axlarna är impingement. Vanligaste orsaken till impingement är i sin tur stram infraspinatus som "knuffar" kulan i axelleden framåt, ut från ledpannans djupaste läge. Pga detta är det lite ironiskt att så många sjukgymnaster ordinerar inåt/utåtrotation för axelleden. Patienterna står då och tränar infraspinatus så att den blir ännu kortare. Man kan lugnt säga att många sjukgymnaster brister i sin analys av patienternas besvär.

Old Nick
2017-03-22, 12:04
Vanligaste orsaken till smärta i axlarna är impingement. Vanligaste orsaken till impingement är i sin tur stram infraspinatus som "knuffar" kulan i axelleden framåt, ut från ledpannans djupaste läge. Pga detta är det lite ironiskt att så många sjukgymnaster ordinerar inåt/utåtrotation för axelleden. Patienterna står då och tränar infraspinatus så att den blir ännu kortare. Man kan lugnt säga att många sjukgymnaster brister i sin analys av patienternas besvär.

En muskel blir inte per automatik kortare för att den tränas. Får den jobba i sitt fulla rörelseomfång blir den mjukare och spänstigare. Det är således en alldeles utmärkt idé att träna infraspinatus och teres minor. För stramheten i dessa beror nog aldrig någonsin på att folk övertränat dem, utan tvärtom på att de knappt fått jobba alls.

svartakronan
2017-03-22, 12:53
Vanligaste orsaken till smärta i axlarna är impingement. Vanligaste orsaken till impingement är i sin tur stram infraspinatus som "knuffar" kulan i axelleden framåt, ut från ledpannans djupaste läge. Pga detta är det lite ironiskt att så många sjukgymnaster ordinerar inåt/utåtrotation för axelleden. Patienterna står då och tränar infraspinatus så att den blir ännu kortare. Man kan lugnt säga att många sjukgymnaster brister i sin analys av patienternas besvär.



Så stretcha infraspinatus då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svartakronan
2017-03-22, 12:56
Hur många gånger i veckan bör man träna inåt och utåtrotationer och hur många set för att vara på den säkra sidan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Anders The Peak
2017-03-22, 13:26
Länk (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7713407&postcount=29)

perl
2017-03-22, 15:05
Jag har för mig att pez och arne hade detta uppe för inte så länge sen med en hel del information, borde vara sökbart kan jag tro.

Jag personligen lyfter lätt framåtlutad med lätt vinklade armar och låter tummen peka lite mer nedåt än rakt ju högre i lyftet jag kommer. Det känns bra och andra tekniker har inte gjort det alla gånger så tror det fungerar för mina axlar iaf. Sen som någon tidigare skrev, hellre fler och lättare reps med kontrollerad teknik än att "fuska" i just denna övning då många verkar ha lätt att få ont i axlarna.

Ozziking
2017-03-22, 15:35
Tyngdlyftare har ju garanterat bättre axelrörlighet än gemene man på gymmet också. Känns som gemene man oftast inte har helt tillräcklig rörlighet i axlarna och på så vis uppfattas vissa övningar som skadefrämjande. Bara spekulerar.

Håller med. Känns som att det är av den orsaken många förbannar övningar som drag till haka / bakom nacke etc också. Det är ju bara för att de är stela jävlar.

Hade också problem med axlarna innan lyftningen, sen när jag började träna ryck & stöt frekvent så försvann axelsmärtan och jag har inte haft ont i axlarna på över 12 månader nu. Kan kännas stramt efter bänkpress, men vem bänkar ens :D

Fetknoppen
2017-03-22, 16:58
En muskel blir inte per automatik kortare för att den tränas. Får den jobba i sitt fulla rörelseomfång blir den mjukare och spänstigare. Det är således en alldeles utmärkt idé att träna infraspinatus och teres minor. För stramheten i dessa beror nog aldrig någonsin på att folk övertränat dem, utan tvärtom på att de knappt fått jobba alls.

Du har rätt i att infraspinatus inte automatiskt blir kortare av träning men om muskeln redan är stram bygger du in ytterligare styvhet/stramhet genom att träna muskeln. Den är också ofta kort hos patienter med axelbesvär. Det är också posteriora deltoideus. Infraspinatus blir bla kort av vanemässiga hållningsmönster med protraherade skuldror och utåtroterade glenohumeralleder, ex vid datorarbete. Sådant lågintensivt muskelarbete under lång tid (månader/år) gör att caput humeri glider ventralt i cavitas glenoidale och då finns plötsligt en bra grogrund för axelbesvär, ex impingement. Medicinen är då att facilitera subscapularis och att töja ut infraspinatus så att caput humeri hamnar i neutral position i cavitas glenoidale. Det finns bra böcker om du vill fördjupa din kunskap, ex Kinetic Control av Mark Comerford och Sarah Mottram.

Fetknoppen
2017-03-22, 17:01
Så stretcha infraspinatus då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja det kan vara bra men leder inte ofta till permanent bot. Du måste stärka upp och förkorta subscapularis via specialövningar. Viktigt är också att skulderbladet rör sig normalt (god funktion och längdförhållande hos trapezius och serratus anterior) och står i normal position på bröstryggen. Som alltid vid rehabilitering måste en individuell bedömning göras efter en noggrann undersökning.

Fetknoppen
2017-03-22, 17:05
Hur många gånger i veckan bör man träna inåt och utåtrotationer och hur många set för att vara på den säkra sidan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det går inte att svara på. Men långt oftare än vårdgivare och folk i allmänhet tror är infraspinatus kort och då kommer du inte att bli bättre av att träna inåt/utåtrotation i axelleden. Sådana rotationsövningar får man lära sig i grundutbildningen i sjukgymnastik och det botar långt ifrån alla axelpatienter. Jag skulle till och med säga att många patienter inte ens blir bättre (för att rörelseanalysen som vårdgivaren gjort inte är korrekt). Har du sådana problem måste du träffa en vårdgivare med mer än grundutbildning.

svartakronan
2017-03-22, 18:08
Det går inte att svara på. Men långt oftare än vårdgivare och folk i allmänhet tror är infraspinatus kort och då kommer du inte att bli bättre av att träna inåt/utåtrotation i axelleden. Sådana rotationsövningar får man lära sig i grundutbildningen i sjukgymnastik och det botar långt ifrån alla axelpatienter. Jag skulle till och med säga att många patienter inte ens blir bättre (för att rörelseanalysen som vårdgivaren gjort inte är korrekt). Har du sådana problem måste du träffa en vårdgivare med mer än grundutbildning.



Min naprapat sa att jag hade/har(inte helt botad, känner av det ibland) sekundär impingement, förstod aldrig riktigt vad det var men han sa att jag behövde stärka baksida men han nämnde inga specifika muskler vad jag kmr ihåg.
Har ju kört rehab nu i 3-4 månader flera gånger i veckan. Det har ju blivit bättre men kan känna av det lite ibland, till exempel efter vi hade turnering i volleyboll så hade jag lite värk i axlarna på kvällen men det gick över dagen efter. Men jag har inte provat ännu att köra tunga vikter på gymmet så jag vet ej än ifall jag kmr få ont igen när jag börjar med det så småningom. Har kört mellan 12-15 reps i dragövningarna nu i 2 månader. Det var specifikt i dragövningar som jag känt av smärta i axeln förut. Vet ej när jag vågar prova lite tyngre i dragövningar men ska prova så småningom.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Old Nick
2017-03-22, 18:27
Ja det kan vara bra men leder inte ofta till permanent bot. Du måste stärka upp och förkorta subscapularis via specialövningar. Viktigt är också att skulderbladet rör sig normalt (god funktion och längdförhållande hos trapezius och serratus anterior) och står i normal position på bröstryggen. Som alltid vid rehabilitering måste en individuell bedömning göras efter en noggrann undersökning.

Vilka övningar använder man för att stärka och förkorta subscapularis?

svartakronan
2017-03-22, 19:15
Vilka övningar använder man för att stärka och förkorta subscapularis?



Inåtrotationer stärker ju subscapularis.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

henok
2017-03-22, 19:31
Vanligaste orsaken till smärta i axlarna är impingement. Vanligaste orsaken till impingement är i sin tur stram infraspinatus som "knuffar" kulan i axelleden framåt, ut från ledpannans djupaste läge. Pga detta är det lite ironiskt att så många sjukgymnaster ordinerar inåt/utåtrotation för axelleden. Patienterna står då och tränar infraspinatus så att den blir ännu kortare. Man kan lugnt säga att många sjukgymnaster brister i sin analys av patienternas besvär.

Kan någon duktig sjukgymnast/fysio här bekräfta detta? Både att en stram infraspinatus skulle vara den vanligaste orsaken till impingement, och att träning av utåtrotatorer skulle vara kontraindicerat låter väldigt främmande i mina öron.

"The synthesis of these reports clearly shows that
strengthening exercises should focus on the rotator
cuff and scapular stabilizing muscles. Rotator cuff
strengthening should involve the following exercises
with the TheraBand: internal rotation with arm ad-
ducted to side, external rotation with arm adducted
to side, and scaption, if there is no pain associated
with the exercise."

http://kinesiologiarcb.com.ar/wp-content/uploads/2016/05/Exercise-in-the-treatment-of-rotator-cuff-impingement-A-systematic-review-and-a-synthesized-evidence-based-rehabilitation-protocol.pdf

En stark rotatorcuff (inklusive infraspinatus) bidrar ju också till att förhindra att caput humeri migrerar uppåt vid elevation, vilket borde vara att föredra...

Sheogorath
2017-03-22, 19:42
Jag har aldrig hört Fetknoppens resonemang tidigare och vågar sticka ut hakan och kalla mig själv för en expert på axlar.

Fetknoppen
2017-03-23, 12:20
Inåtrotationer stärker ju subscapularis.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja inåtrotation stärker subscapularis. Men effekten av övningar beror lite på i vilken vinkel man arbetar. Håller man armbågen mot bålen kan ex pectoralis major göra mycket av arbetet och då blir inte effekten alltid den optimala på subscapularis. Om supraspinatus är väldigt svullen och inflammerad kan det dock vara den vinkel där man tvingas arbeta initialt. Återigen beror allt på patientens förutsättningar och det går som du säkert förstår inte att säga exakt hur du ska göra. Du bör därför få hjälp av en duktig vårdgivare för att bli så bra som möjligt.

Fetknoppen
2017-03-23, 12:33
Kan någon duktig sjukgymnast/fysio här bekräfta detta? Både att en stram infraspinatus skulle vara den vanligaste orsaken till impingement, och att träning av utåtrotatorer skulle vara kontraindicerat låter väldigt främmande i mina öron.

"The synthesis of these reports clearly shows that
strengthening exercises should focus on the rotator
cuff and scapular stabilizing muscles. Rotator cuff
strengthening should involve the following exercises
with the TheraBand: internal rotation with arm ad-
ducted to side, external rotation with arm adducted
to side, and scaption, if there is no pain associated
with the exercise."

http://kinesiologiarcb.com.ar/wp-content/uploads/2016/05/Exercise-in-the-treatment-of-rotator-cuff-impingement-A-systematic-review-and-a-synthesized-evidence-based-rehabilitation-protocol.pdf

En stark rotatorcuff (inklusive infraspinatus) bidrar ju också till att förhindra att caput humeri migrerar uppåt vid elevation, vilket borde vara att föredra...

Att en stram infraspinatus är den vanligaste orsaken till impingement är kanske lite starka ord men jag upplever att det är så många gånger i min kliniska vardag. Det är i vart fall kontraindicerat ganska många gånger. Dock kan det vara så att träning med armbågen in mot kroppen är nödvändigt om supraspinatus är väldigt inflammerad och svullen.

Den typ av träning som du refererar till i ovanstående artikel kan alltså både vara rätt och fel. Allt beror på hur tillståndet är för den patient som söker hjälp. Jag tycker därför att vårdgivare många gånger bör läsa bra böcker i stället för enskilda artiklar.

En sådan bra bok är Kinetic Control av Mark Comerford och Sarah Mottram, eller varför inte boken "Diagnosis and treatment of movement impairment syndromes" skriven av Shirley Sahrmann. Just Shirley Sahrmann är något av en gud i vissa kretsar och jag håller henne väldigt högt när det gäller rehabilitering av många olika åkommor.

Fetknoppen
2017-03-23, 12:48
Jag har aldrig hört Fetknoppens resonemang tidigare och vågar sticka ut hakan och kalla mig själv för en expert på axlar.

Om du är expert kanske du är specialist i idrottsmedicin eller Ortopedisk Manuell Terapi, eller något annat sjukgymnastiskt område? Och i så fall tycker jag i vart fall att du borde ha hört talas om det jag skrivit om tidigare i denna tråd. Det är inte direkt något nytt och revolutionerande jag pratar om.

Jag skulle inte själv kalla mig expert på axlar. Jag har däremot ganska djupgående kunskaper på området och uppfyller SLR:s krav för specialistexamen i ortopedisk manuell terapi. Jag tycker dock inte att det här ska utvecklas till någon tuppfäktning vad gäller specialistkompetens inom det ena eller det andra området. Det är inte min avsikt och jag har absolut inte tid att debattera på internet. Läs de böcker jag refererar till här ovan. Det är intressant läsning och jag lovar att det finns mycket matnyttigt att hämta för den verkligen vill kunna hjälpa patienter med neuromuskuloskeletal smärta.

Anders The Peak
2017-03-23, 13:08
Om du är expert kanske du är specialist i idrottsmedicin eller Ortopedisk Manuell Terapi, eller något annat sjukgymnastiskt område? Och i så fall tycker jag i vart fall att du borde ha hört talas om det jag skrivit om tidigare i denna tråd. Det är inte direkt något nytt och revolutionerande jag pratar om.

Jag skulle inte själv kalla mig expert på axlar. Jag har däremot ganska djupgående kunskaper på området och uppfyller SLR:s krav för specialistexamen i ortopedisk manuell terapi. Jag tycker dock inte att det här ska utvecklas till någon tuppfäktning vad gäller specialistkompetens inom det ena eller det andra området. Det är inte min avsikt och jag har absolut inte tid att debattera på internet. Läs de böcker jag refererar till här ovan. Det är intressant läsning och jag lovar att det finns mycket matnyttigt att hämta för den verkligen vill kunna hjälpa patienter med neuromuskuloskeletal smärta.

Ett bra inlägg i debattklimatet David

Matsa
2017-03-23, 13:46
Jag skulle faktiskt inte ha något emot en diskussion mellan Sheo och Fetknoppen. De är kunniga bägge två och de brukar hålla det på en bra nivå utan så mycket tuppfäktning. Jag tror att det skulle kunna bli rätt intressant för oss oinsatta.

crille
2017-03-23, 14:07
Jag har aldrig hört Fetknoppens resonemang tidigare och vågar sticka ut hakan och kalla mig själv för en expert på axlar.

T.o.m jag har har hört/läst det, å jag har noll utbildning. Bor du i en bubbla eller?

Sheogorath
2017-03-23, 14:42
Jag skulle faktiskt inte ha något emot en diskussion mellan Sheo och Fetknoppen. De är kunniga bägge två och de brukar hålla det på en bra nivå utan så mycket tuppfäktning. Jag tror att det skulle kunna bli rätt intressant för oss oinsatta.

Det är inte något vidare debattunderlag att någon kommer mer ett påstående om hur något är och sen kommer det ett krav på att det ska motbevisas. Det finns en tekopp i omlopp kring månen. Bevisa att jag har fel! Det är inte så det funkar. Kommer någon med ett påstående är det upp till dem att bevisa att det förhåller sig så. Jag säger bara att jag inte hört tesen om att en stram infraspinatus skulle vara en viktig komponent i ett impingementsyndrom, t.ex. och att det skulle vara vettigt att stretcha infran och förkorta subscapularis för att kompensera detta (jag är medveten om att jag förenklar det Fetknoppen skriver men det spelar ingen roll för resonemanget).

Fetknoppen
2017-03-23, 15:02
Jag tog mig tid att leta upp exakt var det står om stram infraspinatus (finns på mer än ett ställe och säkert i båda böckerna jag refererar till).

På sidan 370 i Kinetic Control finns ett stycke där stram infraspinatus och teres minor anges som en orsak till begränsad inåtrotation i axelleden och tidigare i samma kapitel står att caput humeri kan glida ventralt bla pga detta. Följande stycke är hämtat ur boken:

"Myofascial restriction. Over-activity, dominance and relative stiffness of the glenohumeral lateral rotator muscles; a common presentation-related to the loss of medial rotation is over-activity and shortening of the lateral rotator muscles (infraspinatus and teres minor). Assessment of both the contractile and connective tissue shortening needs to be made and appropriate soft tissue work applied."

Sheogorath
2017-03-23, 15:37
"Loss of medial rotation" är verkligen ett icke-problem i en axelled där själva ledkapseln inte blivit afficerad. Och även när ledkapseln blivit afficerad kommer "loss of medial rotation" LÅNGT ner på listan. Det som händer först är ju förlust av utåtrotationen och sekundärt till detta kan man få en förkortning av subscapularis. Mer nedsättning i passiv inåtrotation än utåtrotation har jag aldrig sett sedan jag började arbeta kliniskt.

Sheogorath
2017-03-23, 15:52
Jo, jag hade faktiskt en lite knepig fraktur för ett par år sedan som jag har för mig hade svårare med inåtrotationen passivt än utåtrotationen, innan själva ledkapseln började stelna till och hon fick ett mer klassiskt kapsulärt mönster.

Fetknoppen
2017-03-23, 20:05
"Loss of medial rotation" är verkligen ett icke-problem i en axelled där själva ledkapseln inte blivit afficerad. Och även när ledkapseln blivit afficerad kommer "loss of medial rotation" LÅNGT ner på listan. Det som händer först är ju förlust av utåtrotationen och sekundärt till detta kan man få en förkortning av subscapularis. Mer nedsättning i passiv inåtrotation än utåtrotation har jag aldrig sett sedan jag började arbeta kliniskt.

Är du medveten om hur enfaldigt det här börjar bli? Du avfärdar sakkunskap från några av världens bästa forskare inom det manuella fältet. Sök på de angivna forskarnas namn så förstår du kanske hur knasig hela den här diskussionen börjar bli. Och ffa, läs böckerna så att du förstår vad jag pratar om, innan du kategoriskt bara avfärdar det jag skriver om. Dessa böcker är universitetslitteratur världen över men vi ska naturligtvis lita mer på dig!?

Jag pratar inte om frusna skuldror och det trodde jag var uppenbart. Tänk om du och jag pratar om en tv-serie som bara du har sett och sedan upptäcker du att jag har starka åsikter om serien. Vad skulle du tänka om mig då? Vad tror du att jag tänker om din expertkunskap om axlar nu?

nyrjoh
2017-03-23, 22:30
Jag måste ju säga att nedsatt utåtrotation/ökad stelhet i utåtroterare i förhållande till nedre trapezius/serratus anterior är något som mycket vanligt bidragande till axelrelaterade besvär och det finns ju mycket forsknings som visat detta: några exempel

Braz J Phys Ther. 2015 Sep-Oct;19(5):331-9. doi: 10.1590/bjpt-rbf.2014.0109. Epub 2015 Sep 1.
Prevention of shoulder injuries in overhead athletes: a science-based approach.

Cools AM1, Johansson FR1, Borms D1, Maenhout A1.
Author information
Abstract
The shoulder is at high risk for injury during overhead sports, in particular in throwing or hitting activities, such as baseball, tennis, handball, and volleyball. In order to create a scientific basis for the prevention of recurrent injuries in overhead athletes, four steps need to be undertaken: (1) risk factors for injury and re-injury need to be defined; (2) established risk factors may be used as return-to-play criteria, with cut-off values based on normative databases; (3) these variables need to be measured using reliable, valid assessment tools and procedures; and (4) preventative training programs need to be designed and implemented into the training program of the athlete in order to prevent re-injury. In general, three risk factors have been defined that may form the basis for recommendations for the prevention of recurrent injury and return to play after injury: glenohumeral internal-rotation deficit (GIRD); rotator cuff strength, in particular the strength of the external rotators; and scapular dyskinesis, in particular scapular position and strength.

J Sport Rehabil. 2016 Feb;25(1):52-7. doi: 10-1123/jsr.2014-0260. Epub 2015 May 6.
The Effect of Glenohumeral Internal-Rotation Deficit on Functional Rotator-Strength Ratio in Adolescent Overhead Athletes.

Guney H1, Harput G, Colakoglu F, Baltaci G.
Author information
Abstract
CONTEXT:
Glenohumeral (GH) internal-rotation deficit (GIRD) and lower eccentric external-rotator (ER) to concentric internal-rotator (IR) strength (ER:IR) ratio have been documented as risk factors for shoulder injuries, but there is no information on whether GIRD has an adverse effect on ER:IR ratio in adolescent overhead athletes.
OBJECTIVES:
The aim of this study was to investigate the effects of GIRD on functional ER:IR ratio of the adolescent overhead athletes.
DESIGN:
Cross-sectional study.
SETTING:
University research laboratory.
PARTICIPANTS:
52 adolescent overhead athletes.
MAIN OUTCOME MEASURES:
To determine GIRD, the range of GH IR and ER motion was measured with a digital inclinometer. An isokinetic dynamometer was used to assess eccentric and concentric IR and ER muscle strength of the dominant and nondominant shoulders. One-way ANCOVA where sport type was set as a covariate was used to analyze the difference between athletes with and without GIRD.
RESULTS:
After standardized examinations of all shoulders, the athletes were divided into 2 groups, shoulders with (n = 27) and without GIRD (n = 25). There was a significant difference between groups in functional ER:IR ratio (P < .001). Athletes with GIRD had lower ER:IR ratio (0.56) than athletes without GIRD (0.83).
CONCLUSIONS:
As GIRD has an adverse effect on functional ratio of the shoulder-rotator muscles, interventions for adolescent overhead athletes should include improving GH-rotation range of motion.

Am J Sports Med. 2015 Nov;43(11):2783-93. doi: 10.1177/0363546515602446. Epub 2015 Sep 24.
Mechanisms of Shoulder Range of Motion Deficits in Asymptomatic Baseball Players.

Bailey LB1, Shanley E2, Hawkins R3, Beattie PF4, Fritz S4, Kwartowitz D5, Thigpen CA2.
Author information
Abstract
BACKGROUND:
Shoulder range of motion (ROM) deficits have been identified as injury risk factors among baseball athletes. Despite the knowledge surrounding these risk factors, there is a lack of consensus regarding the specific tissues responsible for these deficits in ROM.
PURPOSE/HYPOTHESIS:
The purpose of this study was to elucidate the primary mechanisms of posterior shoulder tightness (capsular, musculotendinous, bony) by examining the tissue responses that occur with the application of an acute intervention in baseball players with ROM deficits. The hypothesis was that posterior rotator cuff stiffness, not glenohumeral joint mobility, would be primarily responsible for ROM gains observed within an acute treatment setting.
STUDY DESIGN:
Controlled laboratory study.
METHODS:
Through use of ultrasound elastography, electromagnetic motion analysis, and ultrasound imaging, posterior rotator cuff stiffness, glenohumeral joint translation, and humeral torsion were examined in 60 asymptomatic baseball players (age, mean ± SD, 19 ± 2 years) with shoulder ROM deficits. Tissue mechanisms were examined concurrently, with the ROM gains elicited by an acute application of instrument-assisted soft tissue mobilization plus self-stretching (n = 30) versus self-stretching only (n = 30). Separate 3-way analyses of variance (group × arm × time) and linear regression analyses were used to determine the treatment effects and relationships between tissue mechanisms and ROM gains.
RESULTS:
ROM gains were associated with decreases in rotator cuff stiffness (internal rotation: r = 0.35, P = .034; horizontal adduction: r = 0.44, P = .008) and increased humeral retrotorsion (internal rotation: r = -0.35, P = .034), not joint translation (P > .05). Players receiving instrument-assisted soft tissue mobilization plus stretching displayed greater shoulder ROM gains (internal rotation, +5° ± 2° [P = .010]; total arc of motion, +8° ± 6° [P = .010]; horizontal adduction, +7° ± 2° [P = .004]; and decreased posterior rotator cuff stiffness, -0.2 ± 0.3 kPa [P = .050]) compared with players receiving self-stretching alone.
CONCLUSION:
Decreases in rotator cuff stiffness were associated with acute ROM gains in baseball players. The study results show that changes in rotator cuff stiffness, not glenohumeral joint mobility or humeral torsion, are most likely associated with the ROM deficits observed in adolescent baseball players.
CLINICAL RELEVANCE:
Reducing rotator cuff stiffness may be beneficial in improving the ROM deficits associated with injury risk in overhead athletes.

Fetknoppen
2017-03-24, 12:47
Ett bra inlägg i debattklimatet David

Tack Anders! Har skrivit en text som jag publicerar här för att öka kunskapen.

Lite generella råd om skulder/axelsmärta och neuromuskulär smärta i allmänhet. Nedanstående text är skriven i all hast under min lunchrast så jag friskriver mig allt ansvar för eventuella felskrivningar.

Jag tänkte att jag skulle skriva lite råd eftersom axel/skuldersmärta (bland annat) är vanligt förekommande hos dem som styrketränar. Den drabbade söker ofta råd både på internet och bokar tider hos vårdgivare. Min uppfattning är att bra behandlingsmetoder hittar man inte på internet. Dem som bedriver bra forskning som leder fram till effektiva behandlingsmetoder vill naturligtvis tjäna pengar på sina upptäckter, ex genom att sälja böcker. De lägger därför inte ut informationen för allmän beskådan och det har jag full förståelse för.

Utfallet hos vårdgivare varierar av flera orsaker och tilltron till vårdgivaren är en viktig faktor. Litar man inte på dennes kompetens kommer man sannolikt att göra sina rehab-övningar på ett halvhjärtat sätt och önskvärda resultat uteblir då. En annan viktig faktor är naturligtvis vårdgivarens verkliga kompetens. Jag brukar lite skämtsamt säga till mina patienter att om man får med sig ett rehab-program som består av många övningar tyder detta på att sjukgymnasten inte riktigt ringat in patientens problem. Denne saknar kanske förmågan att värdera och rangordna fynden och skapa en vettig prioriteringsordning; resultatet blir att denne försöker gardera sig genom att ge många övningar. Vissa övningar kan då vara direkt fel och motverka tillfrisknande eller i vart fall göra så att det tar onödigt lång tid.

Shirley Sahrmann anses av många kompetenta sjukgymnaster/fysioterapeuter vara den som bidragit med mest kunskap inom det manuella fältet i sjukgymnastik. Hon har vid några tillfällen sagt ungefär följande: Det som driver in oss människor i smärttillstånd är vardagliga aktiviteter som utförs på ett felaktigt sätt utan att vi är medvetna om det (att vi rör oss på ett felaktigt sätt). Över tid förändras då kroppen. Vissa muskler blir korta och strama och andra muskler aktiveras för lite, de töjs ut över tid och saknar därefter förmågan att på ett adekvat sätt dra ihop sig och generera tillräcklig kraft för att behålla normal funktion. Detta stör mekaniken och när det gått tillräckligt lång tid utvecklas rörelsedysfunktioner som ger upphov till smärta.

Ovanstående har gjort att Shirley och andra duktiga forskare har utvecklat metoder för att sjukgymnasten ska kunna lägga pusslet på ett bättre sätt. Om vårdgivaren behärskar metoderna och har gjort ett bra arbete ska rehabilitering gå snabbt. Man ska inte behöva gå omkring med diffus smärta i en axel/skuldra någon längre tid. Ofta blir man mycket bättre väldigt snabbt. Det är inte ovanligt att man kan ta bort all rörelsesmärta redan vid första besöket (i rummet på 40 minuter) men det kan behövas en tidsperiod av träning för att uppnå permanent bot.

Det jag vanligen ser hos dem med smärta i axlarna är att de vanemässigt sitter och står med protraherade axlar. Om de gjort detta en längre tid (år) töjs stabiliserande skuldermuskler ut och muskler på skulderbladets baksida (infraspinatus och teres minor) blir korta och strama, det blir även vissa skulder/nackmuskler och naturligtvis pectoralis minor. Kulan på överarmen drivs ut ur ledpannans djupaste del och åker framåt. När man lever sitt liv med sådan dysfunktion är risken för smärta tydligt förhöjd både här och där, ex i axlarna eller nacken. Smärtan uppstår ofta när man arbetar med armarna i axelhöjd eller ännu högre upp.

Jag känner många styrkelyftare och de tränar som bekant mycket bänkpress. Därför tar jag det som ett exempel på hur besvären uppstår. För att kunna lyfta så tunga vikter som möjligt tränar de bänkpress med brygga (man vill ha korta lyft i vinklar där man genererar mycket kraft). När man ligger i brygga stabiliseras skulderbladets övre del i sin kontakt med bänken, där kan alltså inte stabiliserande skuldermuskler töjas ut. Nedre delen av skulderbladet ligger samtidigt i varierande grad fritt i luften. Varje lyft man gör töjer på delar av stabiliserande skuldermuskler som ska hålla fast nedre delen av skulderbladet i kontakt med bröstryggen. De korta bänkpressarna bygger samtidigt in en ökad styvhet i axelns framsida (främre deltoideus) och i pectoralis major. Med tiden tappar axelledens gångjärn normal rörlighet i extensionsriktning (och ofta i inåtrotation också men kanske av andra orsaker (se texten här ovan)) medan en kompensatorisk rörlighet utvecklas mellan skulderbladet och bröstryggen. Lyftaren får då ont på axelns framsida ungefär i övergången mellan främre deltoideus och pectoralis major, alltså strax nedanför ac-leden.

Medicinen för en sådan åkomma är därför att med rätt övningar stärka upp och förkorta nedre delarna av serratus anterior och nedre trapezius samtidigt som främre deltoideus och infraspinatus/teres minor måste bli mer följsamma, töjas ut. En väldigt viktig del i behandlingen är naturligvis också att eliminera eventuella vanemässiga dåliga hållningsmönster (se texten här ovan) som ofta är närvarande stora delar av den vakna tiden.

Tre veckor av korrekt rehab-träning gör ofta patienterna helt smärtfria men de bör naturligtvis fortsätta med övningarna en mycket längre tid än så. Dessutom bör de naturligtvis lägga in vettiga övningar för att förhindra att åkomman kommer tillbaka (eftersom de även fortsättningsvis kommer att träna bänkpress med brygga tre till sex ggr/vecka) i sin strävan att bli bäst i världen.


/David Holmberg/Fetknoppen

svartakronan
2017-03-24, 17:14
Fetknoppen eller sheogorath, har ni någon aning om varför det smärtar i axeln när jag körde stretch för infraspinatus? Det kändes bara så i min vänster axel som jag haft mest problem med. Är det ett tecken på att jag ej ska göra det?
Stretchen jag gjorde var den när man lägger underarmen på ländryggen och sen pressar fram armbågen framåt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sheogorath
2017-03-24, 21:33
Jag läste både ditt, Fetknoppens, och nyrojhs svar igår men tänkte att jag får låta tanken mogna lite innan jag ger en respons. Det finns ju uppenbarligen en stor diskrepans mellan dina och mina upplevelser och jag kommer lägga fram en hypotes om vad det kan bro på. Studierna ovan är också gjort på kastare som förmodligen har helt andra orsaker till sina axelsmärtor än människor som kommer till vårdcentralen med ont i axlarna. Jag menar, det här är killar och tjejer vars humerus kan omstruktureras så att någon icke-observant diagnosticerar ett "GIRD" när det i själva verkat handlar om att rotationscentrum fått ett nytt nolläge (d.v.s. utåtrotationen har ökar proportionerligt så att totalt ROM är det sett samma mellan kastarm och icke-kastarm).

Jag jobbar på vårdcentral. Lyftare och kastare tillhör inte mitt klientel. Det kommer mycket sällan in någon som oroar sig för att FÅ ett impingement och vill ha övningar mot detta. Frågan är om jag ens hade släppt igenom dem. Förmodligen inte i en vanlig arbetsvecka - med det tryck vi har hade jag hänvisat dem till idrottsklinik och stressat fnyst något om "lyxproblem", även om önskemålet såklart är helt adekvat. Men vårdcentralen är, som läget är, inte rätt instans.

Min relation till begränsning i inåtrotation är ungefär så här: Med armen bakom kroppen och passivt uttag kommer det antingen finnas en viss nedsättning, eller inte, och smärta, eller inte. Det är hur som helst av mycket tveksamt värde diagnostiskt. Det finns inget jag kan diffa - jag gör det ens sällan längre. Abducerad inåtrotation, då? Ja, kommer man till mig och man har ett axelproblem så kommer abducerad inåtrotation att göra ont. En av alla tendiniter? Ont. AC-led? Ont. Bursa eller annan subakromiell trängsel? Ont. Kalkaxel? Ont. Kapsulit? Ont. Det är ungefär så användbart testet är - en grov screening huruvida detta öht rör sig om ett axelproblem - som den manuella undersökningens subakromiella blockad. Eftersom ytterläget smärtar, oftast mycket kraftigt går rörelseomfånget inte att bedöma. Man kan inte säga om det beror på inflammation eller var den faktiska nedsättningen finns.

När diagnosen är klar, och nu pratar jag om strukturell diagnos och inte funktionsdiagnos, så påbörjas behandlingen, och när patienten är smärtfri är behandlingen klar. Töjning av infraspinatus har jag aldrig behövt göra, däremot har jag mycket fokus på minskad protraktionsställning i skuldran både i stående, sittande och i aktivitet, när väl den största inflammationen fåtts under kontroll genom antingen smärtfri rotatorcuffträning eller kortisoninjektion. Töjning av ventral muskulatur kan ingå men för många av mina patienter, framförallt de äldre, tycker jag det räcker med den sekundära töjningen patienten får genom att jobba med olika typer av roddövningar för skulderbladsadduktion. Finns en svaghet i serratus anterior jobbar man med det också och brukar vara mitt första och största fokus om man hittar det vid förstabesöket. Direkta töjningar använder jag ibland men främst på de få idrottare jag har, för andra finns i regel inte behovet tycker jag. Så jag jobbar uppenbarligen både likt och olikt fetknoppen, men mina axelpatienter går det bra för och därför kan man väl fundera på varför. Kan det helt enkelt vara så att mitt klientel är skapligt annorlunda än de som studerats ovan, och de fetknoppen jobbar med? Sakerna fetknoppen lägger vikt vid verkar onekligen väldigt viktigt för vissa. Men jag kliar mig fortfarande lite i skalpen när jag funderar på vem jag jobbar med dagligdags. Mina patienter blir ju bra, men resonemanget om "stram bakre kapsel" eller "stram bakre rotatorcuff" är inget jag känner att jag kan förhålla mig till.

Sheogorath
2017-03-24, 21:44
Och för att på förhand friskriva mig från anklagelser om att "ge rotatorcuffövningar" (det kanske kan tolkas så, det jag skrev ovan) så är övningarna naturligtvis beroende på diagnos och undersökningsfynd och jag använder mig aldrig av standardprogram. Men det hoppas jag nästan inte behöver sägas. :)

Bob90
2017-03-24, 23:28
Och för att på förhand friskriva mig från anklagelser om att "ge rotatorcuffövningar" (det kanske kan tolkas så, det jag skrev ovan) så är övningarna naturligtvis beroende på diagnos och undersökningsfynd och jag använder mig aldrig av standardprogram. Men det hoppas jag nästan inte behöver sägas. :)

För vad det är värt så tycker jag mig se dig ganska ofta motsäga dig "rotatorkuffövningar" när det dyker upp trådar om ämnet. Särskilt när folk bara vill göra dem av huvudsakliga anledningen för att de "ska vara bra för axlarna" :d

All rehab bör ju vara individanpassad.

Sheogorath
2017-03-25, 01:16
När man inte har en skada kan det väl vara helt OK, särskilt som uppvärmning (i det syftet tittar jag nu mera inte ens snett på de tappade själarna som gör stående utåt/inåtrotationer med hantlar...) men precis som fetknoppen tycker jag det i regel läggs alldeles för mycket fokus på utåtrotationer när det väl tränas. Jag tror det helt enkelt är så att PTs m.fl. (och tyvärr också en och annan fysio) tolkat den relativa svagheten i utåtrotation som något man ska jobba med, när det i själva verket är det normala med tanke på starka muskler så som pectoralis major och lats. Och vill man motverka en ventral instabilitet är det inåtrotationen som ska stärkas primärt. Där håller jag dock inte med fetknoppen att man ska sträva efter att korta ner subscapularis. Jag brukar förespråka en god hållning i skuldran och god kraft OCH rörlighet i inåtrotation. Jobba i full ROM och sträva efter att öka ROM i de flesta fall, samtidigt som fokus ligger på centrering av ledkulan. Det där bruka hänga ihop tycker jag. Har man en framåtroterad axel brukar också rörligheten i utåtrotation vara dålig.

Ett Orm
2017-03-25, 01:21
För vad det är värt så tycker jag mig se dig ganska ofta motsäga dig "rotatorkuffövningar" när det dyker upp trådar om ämnet. Särskilt när folk bara vill göra dem av huvudsakliga anledningen för att de "ska vara bra för axlarna" :d

All rehab bör ju vara individanpassad.

Då är det prehab inte rehab.
Finns en hel del som är bra att göra "bara därför att".

Rahf
2017-03-25, 08:50
Hur hamnade vi här? Jag lämnade tråden i hopp om TS fått svar, och kommer tillbaka till ljudet av grekiska filosofer diskuterandes Hippokrates vara eller inte vara.

svartakronan
2017-03-25, 09:00
Hur hamnade vi här? Jag lämnade tråden i hopp om TS fått svar, och kommer tillbaka till ljudet av grekiska filosofer diskuterandes Hippokrates vara eller inte vara.



Tack! Ja kan någon svara på mitt senaste inlägg? :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bob90
2017-03-25, 09:08
Då är det prehab inte rehab.
Finns en hel del som är bra att göra "bara därför att".

Min hund åt upp p:et.

svartakronan
2017-04-08, 09:51
Jag kör hantellyft åt sidan med lätt böjda armar, men ska man stanna när armbågen är i axelhöjd eller när handen är i axelhöjd?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

exevision
2017-04-08, 09:59
Jag skulle faktiskt inte ha något emot en diskussion mellan Sheo och Fetknoppen. De är kunniga bägge två och de brukar hålla det på en bra nivå utan så mycket tuppfäktning. Jag tror att det skulle kunna bli rätt intressant för oss oinsatta.

Sånt uppskattas!

pezrulezhaakon
2017-06-04, 02:46
Hur är det med framåtlutad hantel åt sidan då? Alltså för baksida axlar. Något man ska tänka på där med för att göra det så skonsamt för axlarna som möjligt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Försök att alltid hålla armbågen och underarmen i linje med belastningen och dragriktningen av bakre delta. En generell tumregel. Mängder med variationer finns även här.
Hur mycket du lutar dig spelar roll.