handdator

Visa fullständig version : Vet ni vad som är fel på min rygg?


joelgus87
2017-03-20, 10:52
Hej

När jag vaknar är jag jättestel i ryggen, kan knappt ta på mig ett par strumpor.
Och ryggen har försvagats över natten så jag kan knappt hålla en 1kg vikt med armen helt sträckt utan att få ont.

Sen när jag varit uppe och gått ca 3h så brukar det bli bättre och när jag sen sätter mig på huk och lutar mig fram så hör man att det lossnar på typ 4 ställen i ryggen, säger liksom klock klock klock.

Så kan aldrig träna på morgonen och ibland håller det i hela dagen😫
Någon som vet var det är eller kan rekommendera en övning. Diskbråck?
Tar tacksamt imot alla tips.

Snobbe
2017-03-20, 11:05
Rekommendationen du kommer få av de flesta här är nog att gå och kolla upp vad du har för problem.

joelgus87
2017-03-20, 11:50
Rekommendationen du kommer få av de flesta här är nog att gå och kolla upp vad du har för problem.

Har redan kollat massa men de har inget svar.
Så tänkte att det fanns någon här som hade någon ide eller upplevt samma.

Kanske att musklerna är för korta eller nått sådant.

King Grub
2017-03-20, 12:00
Hur "massa" kan du ha kollat när du inte ens uteslutit diskbråck?

CoKEmaN
2017-03-20, 12:07
Är du född 87? Hur länge har du haft det såhär?
Vad har du sökt för vård innan och har de kunnat utesluta något?

joelgus87
2017-03-20, 12:20
Är du född 87? Hur länge har du haft det såhär?
Vad har du sökt för vård innan och har de kunnat utesluta något?

Hej

Precis född 87.
Jag har varit hos personlig tränare, leg kiropraktor, sjukgymnast privat , sjukgymnast lansstinget. Leg läkare som kollad diskarna. Massörer, ortopeder osv

joelgus87
2017-03-20, 12:48
Haft till och från i 3år.

När man är uppvärmd så känner man sig kanon men innan det så är man stel och jävlig.
Värst om man ligger i soffan länge eller sover länge.
Bäst om man är i rörelse jämt.

Kollade diskarna för 1år sen ca. De var ok så han.
Men de känns verkligen som något kommer ikläd när man gör fel rörelse precis på morgonen eller försöker böja sig för mycket innan man rört på sig några timmar.

Diomedea exulans
2017-03-20, 13:05
Rekommendationen du kommer få av de flesta här är nog att gå och kolla upp vad du har för problem.

Man kan nästan fråga sig vad poängen är med hela subforumet "Träningsskador & Rehab"? I nästan alla fall så är det bästa svaret "sök professionell hjälp".

yaski
2017-03-20, 13:07
Prova att ta magnesium tabletter, de kommer att hjälpa. Annars hur sover du, på rygg eller mage?

Mvh

joelgus87
2017-03-20, 13:30
Prova att ta magnesium tabletter, de kommer att hjälpa. Annars hur sover du, på rygg eller mage?

Mvh

Jag försöker sova givakt. Men det blir mage, fosterställning och allt möjligt.
Bytte säng och har extrafast nu och bra kvalite. Men de var tydligen inte det heller.

Vad gör magnesiumet?

ceejay
2017-03-20, 13:45
Hur är din allmänna rörlighet? Kan du nå tårna? Kan du sitta på huk med hälarna i? Kan du göra raka mark med rak rygg?

joelgus87
2017-03-20, 14:14
Hur är din allmänna rörlighet? Kan du nå tårna? Kan du sitta på huk med hälarna i? Kan du göra raka mark med rak rygg?

Nej når till halva smalbenet.
Jag kan sitta på huk med hälarna i.
Jag får ont när jag försöker köra mark.

joelgus87
2017-03-20, 14:20
Någon har sagt att mina mindre stabiliserande muskler är obefintliga så de orkar inte med.
Någon har sagt att jag är så fett stel i baksida lår och rump att det det drar ner ryggen och förstör.

Men vet inte om det låter rimligt..

Rahf
2017-03-20, 14:58
Man kan nästan fråga sig vad poängen är med hela subforumet "Träningsskador & Rehab"? I nästan alla fall så är det bästa svaret "sök professionell hjälp".

Det håller resten av forumet fritt från trådar som frågar om problem. Och i enstaka fall så får personen rådgivning eller en spark i arslet för att fysiskt ta iväg sig till utbildade personer.

Vill du rekommendera en behandlingsplan, baserat på den textinformation du fått?

Diomedea exulans
2017-03-20, 15:01
Vill du rekommendera en behandlingsplan, baserat på den textinformation du fått?

Nej. Min filosofi är alltid "allt går över av sig själv", men jag rekommenderar den inte till andra!

yaski
2017-03-20, 15:36
Jag försöker sova givakt. Men det blir mage, fosterställning och allt möjligt.
Bytte säng och har extrafast nu och bra kvalite. Men de var tydligen inte det heller.

Vad gör magnesiumet?

Prova att sova på rygg om du kan. Magnesiumet gör så att dina muskler slappnar av i ryggen, om du har tid köp det idag. Jag garanterar dig att det kommer att funka. Det är mycket bättre än smärtlindrande produkter osv. Så testa och ge svar om några dagar.

Mvh

CoKEmaN
2017-03-20, 15:59
Med risk för att kliva yaski på tårna så finns det ingenting som tyder på att dina besvär skulle bli hjälpt av magnesium, men det är en billig "behandling" att prova.

Hur länge har du haft besvären? Om du haft det ett par år skulle det kunna handla om ankyloserande spondylit, ibland mer känt som bechterews sjukdom.
Om du verkligen varit på så många undersökningar som du skriver, både hos läkare x2, sjukgymnast x2, kiropraktor, massörer osv så förutsätter jag dock att de tittat på detta.
Om du varit på alla undersökningar så tror jag inte att vi kan tillföra något härifrån, förutom då såklart "ät magnesium, jag lovar att det fungerar"...

Menar du förresten att du varit hos alla dessa vårdproffesioner och ingen har kunnat ge något svar på dina besvär? Vilket län bor du i? Hur länge sen var det du sökte första gången?

CoKEmaN
2017-03-20, 16:01
Man kan nästan fråga sig vad poängen är med hela subforumet "Träningsskador & Rehab"? I nästan alla fall så är det bästa svaret "sök professionell hjälp".

Många som skriver sök professionell hjälp är de som är utbildade och kan något om ämnet, det är ofta för att vi inte tycker att vi kan ge en tillräckligt bra bedömning via internet. Jag tycker och tror dock att vi tillför en del innan vi drar den slutsatsen.

joelgus87
2017-03-20, 16:13
Sjukgymnasten gav mig ett schema på övningar som är helt basic. Men han kunde inte säga vad som va fel liksom.
Jag ska hoppas på remiss så de kan röntga ryggen. Ska ringa vårdcentralen idag.
Ska testa magnesium och ut och gå så ryggen kommer igång precis innan läggdags.
Samtidigt köra plankan och statiska övningar på gymet som kanske stärker de små stabiliseringsmusklerna innanför de stora.

CoKEmaN
2017-03-20, 16:43
Hur länge har du haft besvären?
Vilket län bor du i? Hur länge sen var det du sökte första gången?

:)

joelgus87
2017-03-20, 16:59
:)

Kalmar Län.

Haft problem i 3år.

Testat olika i 3år men 1år sen sökte läkare och sen sjukgymnast efter det.

CoKEmaN
2017-03-20, 17:19
I kalmar län har ni "journalen på nätet" via 1177.se , du kan läsa mer ingående där om ditt besök hos läkare och eventuellt hos sjukgymnasten också, om du gick till någon som jobbar i landstinget dvs.
Ibland kan det stå saker i journalen som man glömt eller som man inte riktigt fick tillräckligt bra förklarat..

Men fortsätt söka vård!

joelgus87
2017-03-20, 20:00
I kalmar län har ni "journalen på nätet" via 1177.se , du kan läsa mer ingående där om ditt besök hos läkare och eventuellt hos sjukgymnasten också, om du gick till någon som jobbar i landstinget dvs.
Ibland kan det stå saker i journalen som man glömt eller som man inte riktigt fick tillräckligt bra förklarat..

Men fortsätt söka vård!

Det ska jag kolla upp. Tack.

joelgus87
2017-03-21, 20:48
Testade att köra rörlighet och kondition på gymmet innan läggdags, kändes bättre på morgonen då.
Tydligen låser alla kotor sig i ryggen så det blir som ett fast paket. Då lämnar ryggens muskler över till de små musklerna och de orkar inte med och får ont.
Så ska öka rörligheten så rätt muskler får rätt uppgift och ansträngning

Testar magnesium ikväll oxå.