handdator

Visa fullständig version : 3 helkroppspass vs 4 halvkropp?


tobiass
2017-03-19, 09:27
Hej!

Vad är igentligen bäst om man ska jämföra dessa?
Finns de några studier på det?

3 helkropp tränar du ju igenom kroppen 3 gånger i veckan.
4 halvkropp är det bara två men du kan ta i lite mer och volymen är väl något högre om man tex jämför styrkelabbets helkropp vs halvkropp.
Dock får du ju en ett extra gympass?
Vad bör de bäst resultat om man endast är ute efter hypertrofi? Jag vill få så bra resultat som möjligt och 3 eller 4 pass spelar ingen roll för min del.

/Tobias

Ozziking
2017-03-19, 09:36
4 halvkropp. Mer tid att piska musklerna!

Rahf
2017-03-19, 09:37
4 halvkropp.

ITK
2017-03-19, 10:56
4 halvkropp, men ännu hellre PPLx2, om du kan träna 6 dagar

Mats J
2017-03-19, 12:31
Det du trivs bäst med, men jag skulle själv välja halvkropp då jag tycker det blir för grisiga pass med helkropps.

emoris
2017-03-19, 14:26
Hur skulle ett 4 halvkropp upplägg se ut, t.ex?
Skulle någon kunna skriva ett exempel?

viringer
2017-03-19, 18:10
Du ska träna med så mycket volym du kan återhämta dig från. Det är det kortaste och mest korrekta svar du kan få utan att utveckla långt.

Välj ett upplägg, håll koll på volymen och höj den med tiden så går det bra tills du når för höga volymer där du lär börja fippla lite mer advancerat i återhämtningen för att fortsätta höja den.

Rolfarsson
2017-03-19, 19:21
Om en frekvens på 3 gånger i veckan är bättre än 2 vet man ännu inte, personligen så tror jag att helkropp där man i början inte tar ut sig, fokuserar på att lära sig ett korrekt utförande och successivt stegrar vikterna är bäst dom första månaderna i gymmet, efter det så skulle jag säga en frekvens på 2 gånger i veckan.

When comparing studies that investigated training muscle groups between 1 to 3 days per week on a volume-equated basis, the current body of evidence indicates that frequencies of training twice a week promote superior hypertrophic outcomes to once a week. It can therefore be inferred that the major muscle groups should be trained at least twice a week to maximize muscle growth; whether training a muscle group three times per week is superior to a twice-per-week protocol remains to be determined.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27102172