handdator

Visa fullständig version : Vem på kolozzeum skulle klara sig längst i game2winter


Bärsärk
2017-03-19, 00:49
game2winter är då alltså en rysk version av "Hunger Games" där allt är tillåtet och man ska överleva i 9 månader,

http://www.dn.se/kultur-noje/ett-sibiriskt-the-hunger-games-i-realityserien-game2-winter-ar-allt-tillatet/

r3mpuh
2017-03-19, 01:06
Kwon.

ApexProcyon
2017-03-19, 01:07
shadowfire.

Tobbey
2017-03-19, 01:09
Den som har mest lagrad energi (är fetast) lär ha en stark fördel. King Grub skulle få det tufft om vi snackar kroppsfett, å andra sidan är han såpass välutbildad att han säkert skulle hitta alla möjliga knep som att slicka i sig barken av en frusen granstock för att stimulera mTOR till att producera adrenalin för att kunna simma under isen hem till Sverige igen.

tomten1
2017-03-19, 01:22
Den som har mest lagrad energi (är fetast) lär ha en stark fördel. King Grub skulle få det tufft om vi snackar kroppsfett, å andra sidan är han såpass välutbildad att han säkert skulle hitta alla möjliga knep som att slicka i sig barken av en frusen granstock för att stimulera mTOR till att producera adrenalin för att kunna simma under isen hem till Sverige igen.

:d

EDIT: ”Varje tävlande går med på att de kan skadas, eller till och med dödas. 2.000 kameror, 900 hektar och 30 liv. Allting är tillåtet. Våld, alkohol, mord, våldtäkt, rökning, vad som helst,” står det i annonseringen inför programmet, enligt The Guardian.

[...]

”Vi är på ryskt territorium, och följer de ryska lagarna”, står det i reglerna.

Hur kan mord och våldtäkter vara tillåtna om dom ryska lagarna ska följas? Trams.

Derbel McDillet
2017-03-19, 01:57
Hur kan mord och våldtäkter vara tillåtna om dom ryska lagarna ska följas? Trams.

Det är inte tillåtet, är väl bara nån "cool" typ av marknadsföring.

WHITEFOLKS
2017-03-19, 02:07
Det är inte mot reglerna, det är mot lagarna :)

rooz
2017-03-19, 05:52
Efter det har slagits på stora trumman om faknews och källkritik så publiceras det sånt här av DN?


OnT: Arne P eller Godfella

BelowAverage
2017-03-19, 05:55
Latissimus dorsi.

Diomedea exulans
2017-03-19, 06:17
Jag tror jag. Jag har varit telefonintervjuare, det innebär att allt annat lidande känns som en barnlek i jämförelse.

trädgårdsmöbel
2017-03-19, 06:46
Valfri social ledartyp som är tillräckligt klipsk för att fatta att det är bättre att samla kompetenta personer kring sig än att behöva vara kompetent själv.

Starke75an
2017-03-19, 07:52
Valfri social ledartyp som är tillräckligt klipsk för att fatta att det är bättre att samla kompetenta personer kring sig än att behöva vara kompetent själv.


Det tror jag inte på. Denna ledare kommer att tas av daga av nån ganska fort. Idag skjuts gängledare i Sverige då de upplev som hot.

Tror nog att man ska hålla låg profil och då anses man inte som ett hot.

Så jag säger mig skälv då. Nästa alla här skulle ge upp när ni inse ni inte får använda internet och ni inte har tillgång till en helkropps spegel.

Tristan1
2017-03-19, 08:23
Tydligen ska en svensk vara med. Mats Goldberg heter han och är tvåbarnspappa :confused:

Tror Grub skulle klara sig bra ;p

Starke75an
2017-03-19, 08:43
En bra grund att ha gjort lumpen i norra Sverige. Kylan är bra jobbig, och att hålla väska och mat ofryst är inte lätt.

MasterChief
2017-03-19, 08:49
Allan tippar jag på. Fallskärmsjägare, byggarbetare, vältränad, hård och grinig och socialdemokrat.

Grubben är kanske mest vältränad men samtidigt verkar skogsäventyr med inslag av våld inte vara hans grej direkt. Och det krävs erfarenhet för att klara något sådant här.

Bärsärk
2017-03-19, 09:28
Tydligen ska en svensk vara med. Mats Goldberg heter han och är tvåbarnspappa :confused:

Tror Grub skulle klara sig bra ;p

Ja det stämmer,

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/858305?programid=4765

Det var här jag först hörde om det :)

Bärsärk
2017-03-19, 09:30
:d

EDIT:

Hur kan mord och våldtäkter vara tillåtna om dom ryska lagarna ska följas? Trams.

Det betyder ju inte att det inte kan hända, hur många mord och våldtäkter klaras upp i Sverige för tillfället? Tänk dig då Sibirien, visst är det olagligt att ha ihjäl någon i Ryssland men det ska ju till att det hamnar på nån av alla kamerorna.

Sen är det enligt Rysk lag okej med enklare handgemäng, det pratar Mats om i länken ovan. Så ja, du kanske inte får en kniv i mjälten men du kan fortfarande åka på stryk...

Sen verkar ju Ryssland ha lite undantagslagar som gäller om man är i svår nöd, man får tydligen stjäla mat av någon om man svälter.

Bob90
2017-03-19, 09:40
Jag tror jag. Jag har varit telefonintervjuare, det innebär att allt annat lidande känns som en barnlek i jämförelse.

Hear hear!

upperkatt
2017-03-19, 09:45
King Grub, grenom ren och iskall logik skulle han lösa alla problem.

Bärsärk
2017-03-19, 09:46
Det som innebär med "Allt är tillåtet" är ju att produktionen aldrig kommer gå in och avbryta, om någon av deltagarna vill våldta någon av de andra och det fångas på en kamera kommer ju aldrig de att skicka in någon eller avbryta.

Man har en nödknapp på sig om man vill avbryta, men då tar det 60 minuter innan de dyker upp.

Men det är ju inte människorna som kommer bli det största problemet, det är djuren och kylan.

-40 grader är det ju där, ibland flera veckor. Och brunbjörnen är inget att leka med

micke81
2017-03-19, 13:28
Finns ganska gott om användare här som skulle ha goda möjligheter att klara sig länge,men tvivlar på att dessa har något behov av att bevisa något i ett program av det slaget.

Bärsärk
2017-03-19, 13:43
King Grub, grenom ren och iskall logik skulle han lösa alla problem.

Jag tror Grub är för tunn, och sen har vi ju ingen aning om hans kunskaper om vildmark och natur. Jag tror att hans kunskaper om kost och träning skulle hjälpa han otroligt lite.

Sen har jag en känsla av att Grub är lite av en vanemänniska (precis som oss andra), tänk bara vad som skulle hända när han inte skulle få träna som han är van vid; i hela 9 månader!

Diomedea exulans
2017-03-19, 15:55
Sen har jag en känsla av att Grub är lite av en vanemänniska (precis som oss andra), tänk bara vad som skulle hända när han inte skulle få träna som han är van vid; i hela 9 månader!

Kom ihåg att Grub hatar att träna och mestadels tränar för att kunna vräka i sig godis varje dag. Jag tror inte han skulle må dåligt av att slippa träning när han ändå måste leva på bark och grodyngel.

Angående mord och våldtäkter så var de väl inte "tillåtna", man fick bara skriva på att programansvariga inte blev ersättningsskyldiga om det hände.

Rikard Jansson
2017-03-19, 15:56
Alla som har inte har någon träning/utbildning/vana i överlevnad i kall vildmark skulle dö efter två dagar.

Diomedea exulans
2017-03-19, 15:58
Alla som har inte har någon träning/utbildning/vana i överlevnad i kall vildmark skulle dö efter två dagar.

Är det så jävligt? Jag föreställer mig att det inte skulle vara allför svårt att ordna ett skydd, är det inte bara att asa ihop en herrans massa ris till en liten grotta och täta med mossa? Har man en bäck att dricka vatten ur och fläsk att svälta bort så borde man väl klara sig ett tag?

Bärsärk
2017-03-19, 16:02
Kom ihåg att Grub hatar att träna och mestadels tränar för att kunna vräka i sig godis varje dag. Jag tror inte han skulle må dåligt av att slippa träning när han ändå måste leva på bark och grodyngel.

Angående mord och våldtäkter så var de väl inte "tillåtna", man fick bara skriva på att programansvariga inte blev ersättningsskyldiga om det hände.

Det är ju inte tillåtet nej men om någon knuffar ner dig för ett stup och det inte fångas på en kamera så kommer ingen att avbryta hela tävlingen och alla inblandade kommer häktas och allt kommer gå under utredning.

Det kommer utredas precis på samma sätt som om det hade hänt om nån var ute i skogen på vilken dag som helst.

Är det så jävligt? Jag föreställer mig att det inte skulle vara allför svårt att ordna ett skydd, är det inte bara att asa ihop en herrans massa ris till en liten grotta och täta med mossa? Har man en bäck att dricka vatten ur och fläsk att svälta bort så borde man väl klara sig ett tag?

Även om du får upp en eld så kommer inte många klara av 40 minus :d Det är en kyla som få överlever.

Rikard Jansson
2017-03-19, 16:03
Kan inte citera av någon anledning, men ja visst GÅR det ju, det är ju det man ska göra. Men om man är ovan/orutinerad vid sådana förhållanden, vara helt utelämnad och ensam i minusgrader, becksvart mörker och faktiskt är ute i 40 timmar utan att kunna gå och värma sig/torka kläderna så är det sjukt lätt att bli apatisk och ge upp/inte orka mer. Hände ungefär hälften av vår pluton i GMU:n, och då hade vi utbildning i överlevnad redan. (Nu var det tydligen ganska extrema förhållanden, men poängen kvarstår!)

Är det 40 minus kan man fetglömma allting.

micke81
2017-03-19, 16:05
Är det så jävligt? Jag föreställer mig att det inte skulle vara allför svårt att ordna ett skydd, är det inte bara att asa ihop en herrans massa ris till en liten grotta och täta med mossa? Har man en bäck att dricka vatten ur och fläsk att svälta bort så borde man väl klara sig ett tag?

Man kan lugnt säga att sträng kyla är ganska motsträvigt att leva och verka i.

Bärsärk
2017-03-19, 16:08
Är det 40 minus kan man fetglömma allting.

https://en.wikipedia.org/wiki/East_Siberian_taiga

The climate in the East Siberian taiga is subarctic (tropical deciduous and coniferous) and displays high continentality, with extremes ranging from 40 °C (104 °F) to −62 °C (−80 °F). Winters are long and very cold, but dry, with little snowfall due to the effects of the Siberian anticyclone. Summers are short, but can be quite warm for the northerly location.

Tydligen en av de björntätaste skogarna på planeten, orörd vildmark mitt ute i ingenstans.

svenbanan
2017-03-19, 16:09
Ifall tävlingen startar på sommaren så fryser man väl rimligen inte ihjäl på natten även om man har ett uselt skydd. Dessutom fattade jag det för att de väl inte kommer landsättas som i "Naked and afraid" utan att de kommer väl ha en ryggsäck med lite prylar i ändå. Typ en kniv, en yxa, ett eldstål och lite mat för ett par dagar, och en presenning och en filt eller nåt. Så jag tror inte någon kolar på två dagar. Däremot lär man trycka på nödknappen inom ett par veckor ifall man inte har relevant utbildning/vana. Det är mycket mer mentalt jobbigt att befinna sig i ett så utsatt läge än man kan tro.

Derbel McDillet
2017-03-19, 17:02
Som jag förstått har de sommarn på sig att i lag bygga upp läger. Sen börjar väl nån typ av eliminering

Bärsärk
2017-03-19, 17:04
Ifall tävlingen startar på sommaren så fryser man väl rimligen inte ihjäl på natten även om man har ett uselt skydd. Dessutom fattade jag det för att de väl inte kommer landsättas som i "Naked and afraid" utan att de kommer väl ha en ryggsäck med lite prylar i ändå. Typ en kniv, en yxa, ett eldstål och lite mat för ett par dagar, och en presenning och en filt eller nåt. Så jag tror inte någon kolar på två dagar. Däremot lär man trycka på nödknappen inom ett par veckor ifall man inte har relevant utbildning/vana. Det är mycket mer mentalt jobbigt att befinna sig i ett så utsatt läge än man kan tro.

Jag lyssnade på P3 morgon intervjun med Mats, han sa att man kommer delas upp i grupper om 6 och varje grupp får i uppdrag att bygga ett hus tills första snön kommer annars blir alla 6 diskvalificerade. Men det är ju bara 1 hus och det kommer nog inte bli så att alla sitter och samsas där inne och har det mysigt... Efter huset är byggt så får alla försvinna och göra precis vad de vill.

Kommer finnas en hangar med utrustning i, 600 kg per grupp/100 kg per gubben.

Så ja de kommer inte vara dåligt utrustade på det sättet.

Raschmus
2017-03-20, 10:16
Kan man se vilka som är uttagna eller ansökt?

OnT: Jag tror jag hade åkt ut först. Jag tvärvägrar en så enkel sak som att bajsa utomhus. Än mindre äta på odiskat porslin. Starkare kandidat är nog typ Richard Jansson 20kg fetare.

Shqypnia
2017-03-20, 10:26
Alla som heter Vladimir och Babuska på forumet.

trädgårdsmöbel
2017-03-20, 10:52
Om testet hade vart i tre dagar hade jag vart duktig. Jag kan göra upp eld, bygga vindskydd osv. jag hade tom. kunnat tycka att det var roligt. Efter ett par dagar hade jag gått från duktig till helkass så fort det blev jobbigt på allvar.

Man and Machine
2017-03-20, 10:55
Ifall tävlingen startar på sommaren så fryser man väl rimligen inte ihjäl på natten även om man har ett uselt skydd. Dessutom fattade jag det för att de väl inte kommer landsättas som i "Naked and afraid" utan att de kommer väl ha en ryggsäck med lite prylar i ändå. Typ en kniv, en yxa, ett eldstål och lite mat för ett par dagar, och en presenning och en filt eller nåt. Så jag tror inte någon kolar på två dagar. Däremot lär man trycka på nödknappen inom ett par veckor ifall man inte har relevant utbildning/vana. Det är mycket mer mentalt jobbigt att befinna sig i ett så utsatt läge än man kan tro.

I serien "Alone" som utspelade sig i Kanadas vildmark försvann ett antal deltagare på 2 dagar. Och dessa var ändå väldigt erfarna.

trädgårdsmöbel
2017-03-20, 11:45
I serien "Alone" som utspelade sig i Kanadas vildmark försvann ett antal deltagare på 2 dagar. Och dessa var ändå väldigt erfarna.

Ouch. Ser mig själv i den sitsen, jag hade sökt mig till en bäck eller något med rinnande vatten och fisk. Sen kommer jag ihåg alla naturfilmer med Grizzlybjörnar som gör samma sak. Min IQ ligger därmed på en grizzlybjörns nivå, men fysiken är långt ifrån. Jag hade vart chanslös:)

Yes
2017-03-20, 12:16
Hur svårt kan det vara att bygga stuga, bastu och hembränningsapparat? Lite jakt och fiske på det så har man en skön semester.

svenbanan
2017-03-20, 15:20
I serien "Alone" som utspelade sig i Kanadas vildmark försvann ett antal deltagare på 2 dagar. Och dessa var ändå väldigt erfarna.

Hurdå försvann?

På två dagar dör man inte av vare sig uttorkning eller svält. Enda chansen att dö under de två första dagarna är att man fryser ihjäl eller att man ramlar nerför ett stup, eller drunknar eller blir uppäten av en bjärv. Sen kan man såklart gå vilse och bli borttappad av filmteamet under de första dagarna. Men då tynar man väl troligen bort under de närmaste veckorna snarare, fast off-cam då...

Är det ungefär som svensk sommar och man inte envisas med att ligga och sova i en pöl med vatten så lär man inte få hypotermi och frysa ihjäl i varje fall.

Bob90
2017-03-20, 16:11
Hurdå försvann?

På två dagar dör man inte av vare sig uttorkning eller svält. Enda chansen att dö under de två första dagarna är att man fryser ihjäl eller att man ramlar nerför ett stup, eller drunknar eller blir uppäten av en bjärv. Sen kan man såklart gå vilse och bli borttappad av filmteamet under de första dagarna. Men då tynar man väl troligen bort under de närmaste veckorna snarare, fast off-cam då...

Är det ungefär som svensk sommar och man inte envisas med att ligga och sova i en pöl med vatten så lär man inte få hypotermi och frysa ihjäl i varje fall.

Försvann tolkar jag som att dem av någon anledning valde att avsluta sitt deltagande?

Vinter
2017-03-20, 16:27
Jag nominerar valfri finne, potential att spöa skiten ur lite ryssar kan nog attrahera nån. Jag kan ställa upp att droppa in en och annan pava kiosken korva med drönare.

Slarti?

Bärsärk
2017-03-20, 16:55
Hurdå försvann?

På två dagar dör man inte av vare sig uttorkning eller svält. Enda chansen att dö under de två första dagarna är att man fryser ihjäl eller att man ramlar nerför ett stup, eller drunknar eller blir uppäten av en bjärv. Sen kan man såklart gå vilse och bli borttappad av filmteamet under de första dagarna. Men då tynar man väl troligen bort under de närmaste veckorna snarare, fast off-cam då...

Är det ungefär som svensk sommar och man inte envisas med att ligga och sova i en pöl med vatten så lär man inte få hypotermi och frysa ihjäl i varje fall.

Jag vet att en av dom lämnade för att han hörde vargar utanför sitt tält hela tiden och det tyckte han var extremt påfrestande han sa att det inte är värt det.

Sen om det är sant eller inte låter jag vara osagt men han kände sig jagad, som att de tänkt anfalla honom.

Man and Machine
2017-03-20, 17:02
Hurdå försvann?

På två dagar dör man inte av vare sig uttorkning eller svält. Enda chansen att dö under de två första dagarna är att man fryser ihjäl eller att man ramlar nerför ett stup, eller drunknar eller blir uppäten av en bjärv. Sen kan man såklart gå vilse och bli borttappad av filmteamet under de första dagarna. Men då tynar man väl troligen bort under de närmaste veckorna snarare, fast off-cam då...

Är det ungefär som svensk sommar och man inte envisas med att ligga och sova i en pöl med vatten så lär man inte få hypotermi och frysa ihjäl i varje fall.

Försvann ur programmet. Jag skulle skrivit "avbröt" för att undvika missförstånd. Poängen var iaf att det krävs inte mer 10 grader, lite väta och större rovdjur i närheten för att för att folk med stor erfarenhet ska välja att avbryta. Som Rikard J skriver krävs det ganska lite för att moralen ska nå botten.

svenbanan
2017-03-20, 17:09
Försvann ur programmet. Jag skulle skrivit "avbröt" för att undvika missförstånd. Poängen var iaf att det krävs inte mer 10 grader, lite väta och större rovdjur i närheten för att för att folk med stor erfarenhet ska välja att avbryta. Som Rikard J skriver krävs det ganska lite för att moralen ska nå botten.

Ja, visst kan det räcka med två dagar för att få folk att tappa sugen och ge upp. Men Rikard skrev väl att folk som inte har relevant överlevnadsutbildning skulle dö på två dagar. Det var det jag tycke var lite väl överdivet...

Yes
2017-03-20, 17:22
Jag nominerar valfri finne, potential att spöa skiten ur lite ryssar kan nog attrahera nån. Jag kan ställa upp att droppa in en och annan pava kiosken korva med drönare.

Slarti?
Frågan är hur vi ska mäta perkele?

Man and Machine
2017-03-20, 17:22
Ja, visst kan det räcka med två dagar för att få folk att tappa sugen och ge upp. Men Rikard skrev väl att folk som inte har relevant överlevnadsutbildning skulle dö på två dagar. Det var det jag tycke var lite väl överdivet...

Han raljerade nog bara, det är såklart skitsnack.

svenbanan
2017-03-20, 17:42
Han raljerade nog bara, det är såklart skitsnack.

Javisst. Men det var det enda jag hade en invändning mot.

Dock tror jag de flesta (om det inte är bloggarbrudar och hipsters) som deltar kommer härda ut längre än två dagar.

Ifall de skulle sättas ut mitt ute i tajgan emsamma med enbart en kniv, en fiskelina och ett eldstål så skulle det förmodligen räcka med några få dagar för att sålla bort flera.

Men man behöver egentligen inget annat än pannben för att bo i skogen en vecka i alla fall. Sommartid då. Man kommer såklart svälta och magra. Men ifall man kan få i sig några decilliter vätska om dagen och kanske några handfullar blåbär eller nåt så kommer man i alla fall inte kolapsa. För att lyckas med detta så krävs egentligen inte att man är spetsnaz.

Ska man klara sig på längre sikt så går det såklart inte med enbart jävlaranamma och envishet.

Bärsärk
2017-03-20, 18:15
Rovdjur är det som kommer knäcka flest tror jag, det är orörd vildmark där de ska bo och björnar finns det gott om.

svag74
2017-03-20, 18:22
Rovdjur är det som kommer knäcka flest tror jag, det är orörd vildmark där de ska bo och björnar finns det gott om.

Men vad med protein de skulle ha om de lyckades fälla en björn :cool:

http://www.sherv.net/cm/emoticons/4th-july/smiley-at-a-bbq.gif

svenbanan
2017-03-20, 18:30
Men vad med protein de skulle ha om de lyckades fälla en björn :cool:

http://www.sherv.net/cm/emoticons/4th-july/smiley-at-a-bbq.gif

De ska ju även lyckas konservera köttet på nåt sätt ifall de vill ha nytta av det under längre tid än nån vecka. Annars lär de käka sig mätta under några dagar och sedan bli sjuka av att äta skämt kött eller se på när resten av björnen ruttnar...

svenbanan
2017-03-20, 18:33
Jag tror att valfri rysk bebis kan ta hem denna tävling...
http://www.expressen.se/nyheter/karina-3-overlevde-mirakulost-i-sibirien/
http://www.expressen.se/omtalat/nyheter/trearingen-gick-vilse--overlevde-tre-dygn-bland-vargar-och-bjornar-i-vildmarken/

shadowfire
2017-03-20, 18:36
Ska om ett par veckor spendera 1,5 mån i tält och mellan -20 -40 och det som många inte förstår är hur sjukt jobbigt det är mentalt. Att inte ha internet och surfa glömmer man snabbt bort, likaså hur nybryggt kaffe smakar. Däremot känslan av primitivt liv, isolation från det man VET är "omvärlden", känslan av att plötsligt inte ha kontakt med någon.

Förutom förmågan att fälla en grizzly med en halvnelson så skulle jag säga att förmågan att vara ensam och isolerad är det som utser en vinnare.

Sedan tillkommer allt annat, som i vår vardag känns enkelt... att bara skita när det är -20 och isstorm är ett helvete kan jag lova. Som sagt så spelar det rätt stor roll i vilken årstid detta utspelar sig.

svenbanan
2017-03-20, 18:42
Angående rovdjur så kanske folk ger upp ifall de märker att det finns björn eller varg i området. Men ifall de verkligen är långt från civilisationen kommer björnarna inte vara vana vid att människor=mat och de kommer troligen hålla sig undan i rätt hög utsträckning. Min gissning är att ingen människa kommer bli biten av vare sig varg eller björn.

http://www.rovdjursskolan.se/rovdjursfakta/?P=bjorn/farlig
http://www.rovdjursskolan.se/rovdjursfakta/?P=varg/farlig

Man and Machine
2017-03-20, 18:43
Javisst. Men det var det enda jag hade en invändning mot.

Dock tror jag de flesta (om det inte är bloggarbrudar och hipsters) som deltar kommer härda ut längre än två dagar.

Ifall de skulle sättas ut mitt ute i tajgan emsamma med enbart en kniv, en fiskelina och ett eldstål så skulle det förmodligen räcka med några få dagar för att sålla bort flera.

Men man behöver egentligen inget annat än pannben för att bo i skogen en vecka i alla fall. Sommartid då. Man kommer såklart svälta och magra. Men ifall man kan få i sig några decilliter vätska om dagen och kanske några handfullar blåbär eller nåt så kommer man i alla fall inte kolapsa. För att lyckas med detta så krävs egentligen inte att man är spetsnaz.

Ska man klara sig på längre sikt så går det såklart inte med enbart jävlaranamma och envishet.

Det kan man tycka är självklart. Det gjorde jag själv, men när jag såg Alone så fick jag mig en tankeställare. I den serien var det ändå väldigt erfarna människor som var med men jag tror hälften av 10 avbröt första veckan, 2-3 deltagare första två dygnen om jag minns rätt. Sevärd serie för övrigt.

I övrigt håller jag med dig. Alla med rätt pannben klarar en vecka i skogen om de yttre förutsättningarna inte är helt piss.

svenbanan
2017-03-20, 18:52
Ska om ett par veckor spendera 1,5 mån i tält och mellan -20 -40 och det som många inte förstår är hur sjukt jobbigt det är mentalt. Att inte ha internet och surfa glömmer man snabbt bort, likaså hur nybryggt kaffe smakar. Däremot känslan av primitivt liv, isolation från det man VET är "omvärlden", känslan av att plötsligt inte ha kontakt med någon.

Förutom förmågan att fälla en grizzly med en halvnelson så skulle jag säga att förmågan att vara ensam och isolerad är det som utser en vinnare.

Sedan tillkommer allt annat, som i vår vardag känns enkelt... att bara skita när det är -20 och isstorm är ett helvete kan jag lova. Som sagt så spelar det rätt stor roll i vilken årstid detta utspelar sig.

Nu verkar det ju som om det skulle vara en drös människor inom samma område. Dvs även om de inte bor tillsammans så kommer du ju kunna gå några kilometer till grannen och hälsa på ifall de skulle få riktig lappsjuka.

Men helt klart kommer vintern sålla agnarna från vetet. Det kommer krävas lite kulor för att man ska våga stanna kvar över natten i sitt vindskydd då man vet att man kommer frysa ihjäl ifall man begått nåt misstag.

svenbanan
2017-03-20, 18:54
Det kan man tycka är självklart. Det gjorde jag själv, men när jag såg Alone så fick jag mig en tankeställare. I den serien var det ändå väldigt erfarna människor som var med men jag tror hälften av 10 avbröt första veckan, 2-3 deltagare första två dygnen om jag minns rätt. Sevärd serie för övrigt.

I övrigt håller jag med dig. Alla med rätt pannben klarar en vecka i skogen om de yttre förutsättningarna inte är helt piss.

Vad var det de var erfarna av ifall de gav upp första veckan? Jag skulle inte vilja gå samma kurs de gått... ;)

Man and Machine
2017-03-20, 19:15
Vad var det de var erfarna av ifall de gav upp första veckan? Jag skulle inte vilja gå samma kurs de gått... ;)

Du menar du skulle inte betala pengar för gå den kursen dom ger? :D

www.nativesurvival.com

Skämt åsido, han som ger kursen kom trea eller fyra och stannade 43 dagar. Gav upp för han sakna familjen.

Blir hur som helst intressant och se hur det gå för folk. Hoppas dock inte programmen är på ryska.

svenbanan
2017-03-20, 19:26
Du menar du skulle inte betala pengar för gå den kursen dom ger? :D

www.nativesurvival.com

Skämt åsido, han som ger kursen kom trea eller fyra och stannade 43 dagar. Gav upp för han sakna familjen.

Blir hur som helst intressant och se hur det gå för folk. Hoppas dock inte programmen är på ryska.

Ifall han stannade 43 dagar och gav upp för han inte ville bo i skogen längre vet han ju vad han pratar om... Hade varit värre ifall han gav upp efter två dagar för att han blev mörkrädd... ;)

“The show promises to be international,” Pyatkovsky said. “Five countries have already expressed the desire to broadcast it for their audiences.”

He claims that 60 people have already applied, including one American.

Jag tycker det låter som att det skulle vara en helrysk produktion, fast med en del utländska deltagare, och att en del utländska tvbolag vill sända. Men det lär nog bli på ryska.

Å andra sidan lär ju inte deltagarna stå för så mycket dialog (om de inte har nån typ av kamera som de måste filma lite med dagligen) utan det blir nån som kommenterar bilderna från de där 2000 kamerorna... Det borde ju gå ganska lätt att lägga på ett nytt ljudspår med en engelskspråkig röst istället.

Bärsärk
2017-03-20, 19:58
Ska om ett par veckor spendera 1,5 mån i tält och mellan -20 -40 och det som många inte förstår är hur sjukt jobbigt det är mentalt. Att inte ha internet och surfa glömmer man snabbt bort, likaså hur nybryggt kaffe smakar. Däremot känslan av primitivt liv, isolation från det man VET är "omvärlden", känslan av att plötsligt inte ha kontakt med någon.

Förutom förmågan att fälla en grizzly med en halvnelson så skulle jag säga att förmågan att vara ensam och isolerad är det som utser en vinnare.

Sedan tillkommer allt annat, som i vår vardag känns enkelt... att bara skita när det är -20 och isstorm är ett helvete kan jag lova. Som sagt så spelar det rätt stor roll i vilken årstid detta utspelar sig.

9 månader spänner det sig över, slutet på juli till början av april tror jag.

Så de kommer få uppleva hela vintern i alla fall den saken är klar.

shadowfire
2017-03-20, 20:02
Nu verkar det ju som om det skulle vara en drös människor inom samma område. Dvs även om de inte bor tillsammans så kommer du ju kunna gå några kilometer till grannen och hälsa på ifall de skulle få riktig lappsjuka.

Men helt klart kommer vintern sålla agnarna från vetet. Det kommer krävas lite kulor för att man ska våga stanna kvar över natten i sitt vindskydd då man vet att man kommer frysa ihjäl ifall man begått nåt misstag.

ah jag tolkade det som att de skulle isoleras från varandra, åtminstone initialt. Lite som i just Hunger Games.

Edit: dvs tar du kontakt med någon så kan det innebära att du åker ut

Snubben
2017-03-20, 20:03
Ska om ett par veckor spendera 1,5 mån i tält och mellan -20 -40 och det som många inte förstår är hur sjukt jobbigt det är mentalt. Att inte ha internet och surfa glömmer man snabbt bort, likaså hur nybryggt kaffe smakar. Däremot känslan av primitivt liv, isolation från det man VET är "omvärlden", känslan av att plötsligt inte ha kontakt med någon.

Förutom förmågan att fälla en grizzly med en halvnelson så skulle jag säga att förmågan att vara ensam och isolerad är det som utser en vinnare.

Sedan tillkommer allt annat, som i vår vardag känns enkelt... att bara skita när det är -20 och isstorm är ett helvete kan jag lova. Som sagt så spelar det rätt stor roll i vilken årstid detta utspelar sig.

Ett instick, för er som vill se hur det är att leva helt själv i skogen bör titta på http://www.history.ca/alone/ (Speciellt säsong 1, http://www.history.com/shows/alone/season-1)

Har inte tagit del av säsong 2 eller 3 men såg 1:an. Då är den väldigt "oamerikaniserad" och man får egentligen följa de två som är med till slutet av tävlingen. De som kan överleva i skogen överlever, de som inte klarar av att vara helt ensam och utelämnad trillar av pinnen snabbt som fan.

De som kan vara ensamma med sig själv och helt utlämnade... De blir ja.. ni får själva se.

Se serien, kan nog tilltala en drös med människor här. :thumbup:

Bärsärk
2017-03-20, 20:15
Nu verkar det ju som om det skulle vara en drös människor inom samma område. Dvs även om de inte bor tillsammans så kommer du ju kunna gå några kilometer till grannen och hälsa på ifall de skulle få riktig lappsjuka.

Men helt klart kommer vintern sålla agnarna från vetet. Det kommer krävas lite kulor för att man ska våga stanna kvar över natten i sitt vindskydd då man vet att man kommer frysa ihjäl ifall man begått nåt misstag.

Fast tävlingen har ju gått ut med att ha ganska hårda regler så jag tror inte att så många kommer hålla ihop , sen är det ju bara en som kan vinna och ganska mycket pengar i potten...

Lyset
2017-03-20, 20:30
Det där Alone har jag inte sett, men däremot några avsnitt av Naked and Afraid. Där blir de avsläppta nakna i vildmarken utan någon utrustning och det känns ju rätt träligt redan från början, även om det det inte är så kallt.

http://putlockertv.is/watch-naked-and-afraid-tvshow-season-1-episode-1-online-free-putlocker.html

Magnus N
2017-03-20, 20:34
Senaste säsongen på Alone var riktigt bra, är inspirerande att se hur folk klarar sig själva i naturen och vad man kan göra med fantasin och kreativitet.

Sedan vilket jäkla slit det är att försöka klara sig själv :)

svenbanan
2017-03-20, 21:29
Fast tävlingen har ju gått ut med att ha ganska hårda regler så jag tror inte att så många kommer hålla ihop , sen är det ju bara en som kan vinna och ganska mycket pengar i potten...

Vaddå hårda regler?

Det var ju nån som skrev tidigare att de fick köra i lag eller inte, dvs helt upp till deltagarna.

Sen behöver man inte hjälpa varandra och spela i lag bara för att man kanske träffas ibland och snackar lite skit...

Patriarch K
2017-03-20, 22:31
Helvete vad sjukt...
Sätter verkligen mänsklig psykologin på prov. Om en man "får" våldta en kvinna utan komplikationer så kommer det nog att bli väldigt mycket sådant skulle jag tro.
Och mord? Det är ju sjukt, Battle Royale-stil.
Men det kanske är att om det sker ett mord, så är det helt ok för TV-serien, men att ryska lagarna fortfarande gäller och att de därmed kommer hamna i fängelse efter serien?

ceejay
2017-03-20, 22:34
Jag skulle nog dö först.

Man and Machine
2017-03-20, 22:37
Vad får en svensk tvåbarnspappa att söka till ett program som marknadsför sig med dessa sjuka regler?

Bärsärk
2017-03-20, 23:06
Asså även om det är Rysk lag så får man ju ändå ta i beaktning att det kan komma att delta en hel del folk som inte kommer spela enligt spelets regler det finns ju jävligt mycket som du kan göra som är helt lagligt men fortfarande extremt fult. Du kan ju sno nåns mat, skära sönder nåns tält eller vad fan som helst!

Just eftersom det handlar om 15 miljoner SEK så kommer de ju dyka upp en hel del folk som inte bara är ute efter att tält och mysa i skogen.

Enklare handgemäng ÄR tillåtet enligt rysk lag med andra ord kan nån ge dig en käftsmäll/brotta ner dig och det är fullt lagligt. Jag har dålig koll på rysk lag i övrigt men den lär ju skilja sig rätt rejält ifrån Svensk lag om vi säger så...

Sen, om nån dör av en fälla som nån satt ut för ett djur hur bevisar man det? Kommer det ens att bli något av det åtalet, det är ju rysk lag vi pratar om.. personerna kommer inte dömmas av sina egna lands lagar utan det blir Ryssland som tar allt.

Personligen tror jag att det är ungefär så mycket vilda västern det kan bli, hade det här varit i något annat land än Ryssland så hade jag varit lite mer tveksam men...

Diomedea exulans
2017-03-20, 23:25
Jag skulle nog dö först.

Du har ju ffs 60 kg muskler att ta av om det blir svält.

En kamel klarar sig i månader med två pucklar. Du har pucklar över hela kroppen.

Knaz
2017-03-20, 23:37
Blev svensken uttagen?

svenbanan
2017-03-21, 02:21
Helvete vad sjukt...
Sätter verkligen mänsklig psykologin på prov. Om en man "får" våldta en kvinna utan komplikationer så kommer det nog att bli väldigt mycket sådant skulle jag tro.
Och mord? Det är ju sjukt, Battle Royale-stil.
Men det kanske är att om det sker ett mord, så är det helt ok för TV-serien, men att ryska lagarna fortfarande gäller och att de därmed kommer hamna i fängelse efter serien?

Asså även om det är Rysk lag så får man ju ändå ta i beaktning att det kan komma att delta en hel del folk som inte kommer spela enligt spelets regler det finns ju jävligt mycket som du kan göra som är helt lagligt men fortfarande extremt fult. Du kan ju sno nåns mat, skära sönder nåns tält eller vad fan som helst!

Just eftersom det handlar om 15 miljoner SEK så kommer de ju dyka upp en hel del folk som inte bara är ute efter att tält och mysa i skogen.

Enklare handgemäng ÄR tillåtet enligt rysk lag med andra ord kan nån ge dig en käftsmäll/brotta ner dig och det är fullt lagligt. Jag har dålig koll på rysk lag i övrigt men den lär ju skilja sig rätt rejält ifrån Svensk lag om vi säger så...

Sen, om nån dör av en fälla som nån satt ut för ett djur hur bevisar man det? Kommer det ens att bli något av det åtalet, det är ju rysk lag vi pratar om.. personerna kommer inte dömmas av sina egna lands lagar utan det blir Ryssland som tar allt.

Personligen tror jag att det är ungefär så mycket vilda västern det kan bli, hade det här varit i något annat land än Ryssland så hade jag varit lite mer tveksam men...

Som sagt så måste deltagarna förhålla sig enligt rysk lag. Det tvbolaget har skrivit är ju i princip bara att de (tvbolaget) friskriver sig från ansvar ifall någon bryter mot lagen under programmet. Dvs polisen kommer och hämtar dem som våldtar och mördar, och sedan får man sitta i fängelse flera år. Precis som ifall man våldtagit och mördat utan tvkameror.

Varför har ni fått för er att det är lagligt att misshandla folk i ryssland? Det låter som totalt bullshit.

Är det detta ni tänker på, så verkar det inte särskilt applicerbart.


In 2017, Vladimir Putin signed a law which decriminalizes a first offense of domestic violence which does not seriously injure the person, making that offense a less serious administrative offense in Russia. It served as an addition to the law that was signed by the president in August 2016.
https://en.wikipedia.org/wiki/Domestic_violence_in_Russia

Den som skär sönder någons tält i förtiogradig kyla lär åka dit för mordförsök.

Jag tycker det verkar som om ni gått på nån myt om hur laglöst det är i ryssland.

Valle Kvior
2017-03-21, 09:56
130kg finsk sisu.

Stor, stark, erfarenhet av militärt liv på nordliga breddgrader, finsk sisu/starkt psyke, inte rädd för våld/van vid hårda tag, och han har ett enormt lager av både fett och muskler att ta ifrån.

Ett Orm
2017-03-21, 10:56
Arne, han har tränat stocklyft på istiden.

shadowfire
2017-03-21, 12:22
130kg finsk sisu.

Stor, stark, erfarenhet av militärt liv på nordliga breddgrader, finsk sisu/starkt psyke, inte rädd för våld/van vid hårda tag, och han har ett enormt lager av både fett och muskler att ta ifrån.

Framför allt kan han dräpa en Grizzly i ett COC-grepp på studs.

trädgårdsmöbel
2017-03-21, 16:21
En reflektion: Jag har svårt att tänka mig att riktiga överlevnadsnördar har någon vidare motståndskraft mot kvinnlig fägring, vad händer om en silikonstinn, skitsnygg tjej skulle börja flirta upp en sådan? Han skulle falla pladask och försörja henne genom hela tävlingen. Hon skulle inte behöva kunna göra något annat än att förföra honom, och kan bara softa sig igenom hela tävlingen utan större ansträngning och äta det han fångar.

Där rasade just hela konceptet:D

mytimecouldbeyou
2017-03-21, 17:05
En reflektion: Jag har svårt att tänka mig att riktiga överlevnadsnördar har någon vidare motståndskraft mot kvinnlig fägring, vad händer om en silikonstinn, skitsnygg tjej skulle börja flirta upp en sådan? Han skulle falla pladask och försörja henne genom hela tävlingen. Hon skulle inte behöva kunna göra något annat än att förföra honom, och kan bara softa sig igenom hela tävlingen utan större ansträngning och äta det han fångar.

Där rasade just hela konceptet:D

Med all sannolikhet skulle kvinnan ifråga förbarma sig över en outbildad heroinist från Afghanistan. Mannen skulle sedan inte kunna försörja alla tre, varför det slutar med hela gruppen går under och dör. Källa: 2015, instagram

Starke75an
2017-03-21, 17:13
En reflektion: Jag har svårt att tänka mig att riktiga överlevnadsnördar har någon vidare motståndskraft mot kvinnlig fägring, vad händer om en silikonstinn, skitsnygg tjej skulle börja flirta upp en sådan? Han skulle falla pladask och försörja henne genom hela tävlingen. Hon skulle inte behöva kunna göra något annat än att förföra honom, och kan bara softa sig igenom hela tävlingen utan större ansträngning och äta det han fångar.

Där rasade just hela konceptet:D

Det funkar inte så. I vekligheten så måste andra behov vara uppfyllda före. Sånt får man lära sig i lumpen i norra Sverige, pojkar.

Se maslows behovs trappa. http://media.reklampr.se/2010/09/maslows-behovshierarki.jpg

CalleP
2017-03-21, 17:15
Vad får en svensk tvåbarnspappa att söka till ett program som marknadsför sig med dessa sjuka regler?

Hans Fru?

shadowfire
2017-03-21, 18:31
En reflektion: Jag har svårt att tänka mig att riktiga överlevnadsnördar har någon vidare motståndskraft mot kvinnlig fägring, vad händer om en silikonstinn, skitsnygg tjej skulle börja flirta upp en sådan? Han skulle falla pladask och försörja henne genom hela tävlingen. Hon skulle inte behöva kunna göra något annat än att förföra honom, och kan bara softa sig igenom hela tävlingen utan större ansträngning och äta det han fångar.

Där rasade just hela konceptet:D

Även om Maslows behovsbild är tillfredsställd så aldrig att jag hade låtit en kvinnlig fägring hindra mig från att vinna en sådan tävling. Tvärtom skulle jag säga, egoismen skulle vara större än någonsin förr och jag skulle vara för fokuserad för att ens tänka tanken på de lustarna. Är ju bara att utöva tidelag med en mussla eller något om behovet blir för överjävligt :D

Det är lite som mina bergsäventyr i sig, när man har lagt ut mycket pengar och verkligen satsar, så ökar egoismen. Nog för att jag vill peppa och hjälpa andra nå toppen, men inte på bekostnad av att jag själv misslyckas. På Everest är det rentav dokumenterat bevisat att egoismen blivit så pass hög under toppturen att man lämnat andra personer att dö, dvs där klättrare har ställts inför valet att avbryta (och misslyckas då man bara har en chans på sig) för att hjälpa en person i nöd - eller fortsätta - så har man fortsatt.

trädgårdsmöbel
2017-03-21, 18:57
Även om Maslows behovsbild är tillfredsställd så aldrig att jag hade låtit en kvinnlig fägring hindra mig från att vinna en sådan tävling. Tvärtom skulle jag säga, egoismen skulle vara större än någonsin förr och jag skulle vara för fokuserad för att ens tänka tanken på de lustarna. Är ju bara att utöva tidelag med en mussla eller något om behovet blir för överjävligt :D

Det är lite som mina bergsäventyr i sig, när man har lagt ut mycket pengar och verkligen satsar, så ökar egoismen. Nog för att jag vill peppa och hjälpa andra nå toppen, men inte på bekostnad av att jag själv misslyckas. På Everest är det rentav dokumenterat bevisat att egoismen blivit så pass hög under toppturen att man lämnat andra personer att dö, dvs där klättrare har ställts inför valet att avbryta (och misslyckas då man bara har en chans på sig) för att hjälpa en person i nöd - eller fortsätta - så har man fortsatt.

Om hon svänger ett par silikonstinna D-kupetuttar framför näsan på dig och fladdrar med lösögonfransarna, gränslar dig och säger att vi delar på vinsten, det är du och jag baby både i tävlingen och efteråt, jag älskar dig och du är allt för mig, då? :)

rooz
2017-03-21, 19:07
För prispengarna kan köpa hur mkt sillisf*tta jag behagar.

shadowfire
2017-03-21, 19:10
Om hon svänger ett par silikonstinna D-kupetuttar framför näsan på dig och fladdrar med lösögonfransarna, gränslar dig och säger att vi delar på vinsten, det är du och jag baby både i tävlingen och efteråt, jag älskar dig och du är allt för mig, då? :)

Finns inte på världskartan. Jag tilltalas ju inte ens av det där på hemmaplan :)
Hade hon varit wife material däremot och pratat om att vilja föda mina barn, så hade det blivit svettigare, men jag är rädd för att jag är för principfast och för mycket tävlingsmänniska. Hade snarare funderat på om sillisarna var ätbara ;)

svag74
2017-06-03, 12:00
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/hunger-games-dokusapa-var-bluff

Bärsärk
2017-06-03, 12:12
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/hunger-games-dokusapa-var-bluff

Trisst, men 15 miljoner lät ganska mycket!

svenbanan
2017-06-03, 14:27
Trist att det inte blev nåt.

Men jag hittade en länk till detta via sidan ovan. De borde ha en webkamera som filmar skiten live.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/walk-of-pain-tavlingen-som-tar-slut-nar-ingen-orkar-mer

http://www.eik.n.nu/walkofpain

svenbanan
2017-06-03, 14:32
Verkar finnas nån slags film iaf...

https://sv-se.facebook.com/esttjarnsik