handdator

Visa fullständig version : Smärta längst utsidan av låret och irriterad höft


An Iron Soul
2017-03-16, 23:22
Hej Kolozzeum.
Jag har dragits med en höftskada i snart 3 månader och det vägrar bli bättre.
Symtomen som beskrivs här (http://www.pakvis.com/Smarta-pa-utsidan-laret-fran-hoften-ner-over-kna.aspx) stämmer överens med mina egna upplevelser.

Det börjar gå ut över träningen och jag kan inte längre träna fullt ut.
Ska jag t.e.x göra ett vertikalhopp med full kraft gör det ont och jag kan inte trycka ifrån.

När jag kör frontböj kan det kännas som någon hugger en kniv i höften/utsida låret på mig. Peppar peppar. Ont som f*n gör det iallafall.
Jag har försökt träna runt problemet med kbf med stopp och kbb. Dom två övningarna känns lite bättre än frivändningar och vanliga frontböj.

Till en början gjorde det bara ont när jag satt ner längre stunder. Om jag var på bio en kväll t.e.x.
Men det gick oftast bort av sig själv om jag promenerade lite dagen efter eller bara var aktiv.

Nu har den illande smärtan i låret nästan lagt sig förutom när jag kör dom övningarna som påfrestar underkroppen. Men smärtan i höften sitter i konstant dygnet runt.

O.B.S att det bara är vänster benet som krånglar.

Kort info om mig.
Jag är 23 år gammal och tränar tyngdlyftningsinspererat. 182 cm lång
Har ett aktivt jobb.

Min fråga till er:
- Har du upplevt något liknande och hur gick du vidare med problemet?
- Ska jag ta kontakt med sjukvården och be om att få en röntgenundersökning
- Ta kontakt med en duktig kirropraktor? (om, nämn gärna namn på - kirropraktorer som du själv varit hos eller vet har ett bra rykte)
- Ska jag lägga om träningen, mer konkret hur?

CoKEmaN
2017-03-17, 10:47
Vart sitter smärtan när du beskriver den som att sitta i höften, är det utsidan av höften eller mer i ljumsken?

mvh

An Iron Soul
2017-03-17, 11:53
Vart sitter smärtan när du beskriver den som att sitta i höften, är det utsidan av höften eller mer i ljumsken?

mvh

Utsida av höften.

Rahf
2017-03-17, 11:58
Järnsjäl, bor du i Stockholmsområdet?

An Iron Soul
2017-03-17, 12:40
Järnsjäl, bor du i Stockholmsområdet?

Ja.

Rahf
2017-03-17, 12:51
Jag gav det här tipset till någon annan och har själv fått det från styrkelyftarna på forumet: om du har 200kr över så hör efter med sjukgymnast Joel Hagberg på Rehabtjänst. Han har själv stor erfarenhet med tyngdlyftning och har hjälpt mig så sakteliga komma tillbaka från livshindrande skador. Då kommer du få en stabil diagnos och behandlingsplan efter lite snack och rörelsekoll.

An Iron Soul
2017-03-17, 16:26
Jag gav det här tipset till någon annan och har själv fått det från styrkelyftarna på forumet: om du har 200kr över så hör efter med sjukgymnast Joel Hagberg på Rehabtjänst. Han har själv stor erfarenhet med tyngdlyftning och har hjälpt mig så sakteliga komma tillbaka från livshindrande skador. Då kommer du få en stabil diagnos och behandlingsplan efter lite snack och rörelsekoll.

Tack för tipset Rahf.
Jag ska ta det lite lugnt med knäböjsträningen för att se om det "självläker" eller åtminstone lugnar sig lite.
Om det inte blir bättre kommer jag att ta kontakt med honom.

Rahf
2017-03-17, 16:30
Det kommer kännas bättre, men så fort du börjar igen kommer det tillbaka. Lös problemet nu och bli upplyst om vad du behöver korrigera för att slippa framtida besvär. Jag trycker hårt på det här nuförtiden, för jag har själv suttit där du är nu, och gjorde exakt samma val. Följderna blev bestående besvär.

Undvik pollen ett tag. Eller försök bota allergin.

Kom igen nu! Tummen ur och iväg med dig.

CoKEmaN
2017-03-17, 19:49
Utsidan av höften och ner i utsida lår skulle kunna vara "ITB" .. alltså tractus iliotibialis, kan hjälpa att stärka tensor fascia latae och gluteus maximus, samt töja på dessa strukturer, jag ska dock säga att jag är lite dålig på dessa besvär, om det är någon annan sjukgymnast som har lite tips så får de gärna skriva och även tipsa mig om det.. :)

Men som Rahf säger, att gå till sjukgymnast är oftast en väldigt billig investering. Jämför 200kr för ett besök och en undersökning med att gå och hoppas på självläkning och att det sedan ska vara bra i 3 månader till. Sen menar jag förstås inte att vi magiskt gör det bättre på ett besök, men chansen att bli bättre snabbare är större.

mvh

Rahf
2017-03-17, 20:42
Det är just diagnosticeringen och starten på en behandlingsplan som jag tycker är värd så mycket mer än 200 riksdaler. Joel är också inriktad fysioterapeut inom idrottsmedicin och har stor erfarenhet av just styrkeidrotter.

Återigen, Järnsjäl, det är ditt val. Men jag tycker det verkligen är värt både tidsåtgång och monetär investering. Internet kan inte ge tillstymmelsen till samma självklara utlåtande som en bra sjukgymnast kan.

An Iron Soul
2017-03-17, 21:23
Tack ska ni ha för hjälpen killar.
Jag skrev ett mail till Joel och ett PM på facebook. Beskrev situationen och lämnade mina personuppgifter. Hoppas på svar.