handdator

Visa fullständig version : Träna på fastande mage


Clajj
2017-03-16, 21:54
Jag brukar inte ha några problem med att gå långpromenader det första jag gör när jag vaknar på fastande mage. Men att styrketräna 60min + ev cardio 30min på fastande mage på morgonen har alltid varit svårt. Samma gäller om jag äter lunch kl 12 o sen tränar mellan 15.30-17.00. Då börjar det suga rejääääält i magen och den sista halvtimmen av passet kan bli nästintill olidlig för det enda jag kan tänka på är hunger (är inte hungrig när jag påbörjar passet). Försökt fylla magen med vatten under passet men det hjälper inte riktigt, bara mat råder bot på detta.

Är det fler som har samma problem? Vill ju helst spara mina kcal till efteråt för jag helt enkelt vill kunna ta mig tiden att sitta ner o äta i lugn o ro o inte bara trycka ett ägg i rusning. Tkr även det hjälper mot kvällsätning om jag sparar så mkt jag kan till senare så jag inte behöver gå o vara småsugen på kvällen utan ist kan äta mig mätt.

Är det ngt som kmr ge med sig ju oftare man gör det eller ska man acceptera att man är 'byggd såhär'? Att alla är olika? Eller ska jag bara sluta gnälla o leva med hungern i slutet av passet. 'Det som inte dödar en...'. 😝

Jag är förövrigt en av dom som måste äta frukost innan jobb etc för annars avlider jag av hunger o illamående. Är jag ledig o hemma kan jag hålla ut mer men då slipper jag ju åka buss/tåg på tom mage som ofta gör mig illamående plus jag behöver inte anstränga mig mentalt på arbetsuppgifter osv. Så man kan väl säga jag är en sån där kinkig jävel som helst ska ha mat var tredje timme en vanlig vardag.

knooox
2017-03-16, 22:06
Jag känner tvärtom. Kan inte tänka på mat när jag väl tränar, men efteråt, då kommer hungern smygandes.

Har du testat att äta något lätt precis innan passet?

CalleP
2017-03-17, 05:43
Håller med dig, promenader spelar ingen roll men om jag kör konditionsträning med ganska hög intensivitet så blir det jobbigt. Men som Knooox sa kan du inte sleva i dig något lätt innan?

Acetyl
2017-03-18, 14:26
På helger när jag är ledig brukar jag försöka träna på förmiddagen, och jag brukar göra en smoothie på proteinpulver, havregryn, mandelmjölk, hallon och grönkål som jag dricker ~30 min innan träning. Tar inte upp för mycket av mitt kcal-intag för dagen, och håller hungern i schack.

På vardagar tar jag bara en proteinshake innan träning (lunch 12.00, träning 16.30), vet inte om det räcker för dig.

Beemel
2017-03-18, 15:00
Jag tränar alltid fastande blir illamående om jag har ätit inom närmsta 3-4 timmarna innan träning.

upperkatt
2017-03-18, 16:20
Om du presterar sämre om du inte käkar innan bör du ju äta innan, kan jag tycka. Du kan ju alltid ta någon enkelt, som en proteinbar eller banan innan passet. Inte så mycket kalorier heller.
Skulle alltså rekommendera att äta något lätt innan passet, som knooox skriver.

xan
2017-03-18, 17:35
Jag tränar alltid fastande blir illamående om jag har ätit inom närmsta 3-4 timmarna innan träning.

Samma här. Om man tränar riktigt hård konditions- eller cirkelträning så är risken att det kommer upp också.

Illustrerade mannen
2017-03-18, 20:35
Prova att stå ut ett antal dagar? Man blir van! Om det nu inte fungerar att äta något litet innan.
Jag tränar alltid fastande, 7-12 pass per vecka. Äter endast middag, någongång kl 17-22. Och ja, verkligen endast middag! Bara kaffe och vatten under resten av dygnet. Det var lite besvärligt den första veckan - nu är jag van. Har gjort så i ca 15 år.

Sarco
2017-03-18, 22:35
Det är i mycket en vanesak. För min del har jag känt problem under deff (inte för att jag någonsin lyckats bli deffad, men ändå...) med att träna på fastande mage (dvs innan frukost) om passen är långa och tunga.

Min lösning är helt enkelt att ta en vassleshake innan passet. Det ger bra mättnadskänsla och är såvitt jag förstår dessutom rätt så opti på andra sätt också. För min del är det normalt dagens enda tillskott.

ApexProcyon
2017-03-18, 22:52
Jag tränar alltid på fastande mage. Ingen särskild tanke med det förutom att det känns bra för mig.