handdator

Visa fullständig version : byta basövningar?


ozzian
2017-03-16, 20:44
jag vet ej varför men nått gör jag fel.

jag kör raka marklyft för baksida ben
och marklyft för ryggen

men jag får ont i vänstersida korsryggen och en del i vänster lår, baksida.

jag tror det beror på mitt dåliga vänsterknä men vet ej varför.

kan jag byta ut dessa två viktiga basövningar till någon annan övning.

hur tar sumo marklyft, kan jag testa stångrodd istället för marklyft.

tacksam för förslag, jag vill fn inte sluta träna nu!

jag kör 2 basövninga per muskelgrupp, dessa i 5 set x6-8 rep, så dessa är grunden i mitt upplägg.

Rolfarsson
2017-03-16, 21:49
Vad är ditt mål med träningen?

ozzian
2017-03-16, 22:06
Vad är ditt mål med träningen?

oj
jo att kunna träna, för då blir jag starkare och går ner i vikt.
50 års kris

väger 98,5 kg och 90 vore kanon, men muskler väger mer än fett så jag kör enligt mig tungt och ca 6 reps

nu 3-1 men ibland stökar jobbet till det.....

ozzian
2017-03-17, 21:37
inga synpunkter.

kommer att köra ben i morgon med raka marklyft.

jag behöver lite input här?

xan
2017-03-17, 22:00
hur tar sumo marklyft, kan jag testa stångrodd istället för marklyft

Sumo går bra istället för vanliga marklyft. Stångrodd är främst för skuldrorna, inte ländryggen.

Lägg upp ett klipp när du kör mark så kan vi se om tekniken är acceptabel.

svenbanan
2017-03-17, 22:02
Kanske har du olika långa ben, vilket ger problem vid marklyft?

Ifall du vill byta marklyft mot en enda annan övning så kommer du inte kunna få med alla de träningseffekter du får från marklyftet. Marklyft ger helt enkelt väldigt mycket bang for the buck. Du tränar ju i princip varenda muskel i benen och höfterna samt hela ryggen och greppet. Så du får lov att ersätta med flera övningar ifall du vill ha med alla effekterna.

Men ifall du enbart är ute efter att stärka ryggen med marklyften (vilket var vad du skrev) så kan du ju köra ryggresningar av något slag. Eller kanske goodmornings.

Ifall rakbenta marklyften enbart är till för att stärka hamstrings kan du köra lårcurl eller finnen.

Nån variant av cable pull through är kanske också en möjlighet. Men det börjar ju likna marklyft rätt mycket då. Du kan också knyta ett rep om midjan och andra änden i nåt riktigt tungt cementblock som du sedan kan släpa efter dig på nån lämplig grusplan. skitjobbigt för hamstrings och rumpa.

ozzian
2017-03-17, 23:20
Ok.tack
Men kanske ta bort raka marklyft då o köra vanliga marklyft?
Hmm stångrodd?€

svenbanan
2017-03-17, 23:49
Jag tyckte du skrev att du fick ont av marklyft? Verkar ju dumt att köra marklyft då...

Ska du byta ut rakmark mot stångrodd, eller vad menar du? Jag förstår inte logiken i ditt resonemang. Är du månne onykter? Det är ju ändå fredag kväll... ;)

Ramboline
2017-03-18, 07:51
jag vet ej varför men nått gör jag fel.

jag kör raka marklyft för baksida ben
och marklyft för ryggen

men jag får ont i vänstersida korsryggen och en del i vänster lår, baksida.

jag tror det beror på mitt dåliga vänsterknä men vet ej varför.

kan jag byta ut dessa två viktiga basövningar till någon annan övning.

hur tar sumo marklyft, kan jag testa stångrodd istället för marklyft.

tacksam för förslag, jag vill fn inte sluta träna nu!

jag kör 2 basövninga per muskelgrupp, dessa i 5 set x6-8 rep, så dessa är grunden i mitt upplägg.

Testa denna strech övningen,och sitt i en minut.Hade samma problem,och efter jag började göra detta så försvann mitt onda i ländryggen.Gör övningen en vecka varje dag och se om det kan vara så enkelt

https://www.youtube.com/watch?v=BEqDDZa2LyQ

ozzian
2017-03-18, 08:40
Testa denna strech övningen,och sitt i en minut.Hade samma problem,och efter jag började göra detta så försvann mitt onda i ländryggen.Gör övningen en vecka varje dag och se om det kan vara så enkelt

https://www.youtube.com/watch?v=BEqDDZa2LyQ

Kanon ska testas.

ozzian
2017-03-18, 08:42
Jag tyckte du skrev att du fick ont av marklyft? Verkar ju dumt att köra marklyft då...

Ska du byta ut rakmark mot stångrodd, eller vad menar du? Jag förstår inte logiken i ditt resonemang. Är du månne onykter? Det är ju ändå fredag kväll... ;)

Nä men jag är lite lullig då o då😀

Det jag menade var att jag klarar nog en av raka eller vanliga marklyft men båda sliter på korsryggen.

ozzian
2017-03-18, 08:55
jag testade stretchen nu,,, jag har 15 cm kvar innan knäet är på lådan, så det drog ordentligt i sätesmusklen,, måste finnas en del att göra där, tack!

svag74
2017-03-18, 11:14
När jag får träningsvärk efter böj så får jag det mest i baksida, hamstrings och gluteus, så kör man böj (och dessutom mark) så kanske det inte är livsnödvändigt med isolerade hamstringövningar?
Hamstring är ju dynamisk stabilisator eller nåt vid böj.

Då har jag iofs ett mycket känsligt vänsterknä, och försöker verkligen köra böjen med så mycket baksida som möjligt.
Marklyft gav jag till slut upp för ett par år sedan efter att ländryggen gav mig nervkänningar en gång för mycket - dumt chansa då!

ozzian
2017-03-18, 11:53
När jag får träningsvärk efter böj så får jag det mest i baksida, hamstrings och gluteus, så kör man böj (och dessutom mark) så kanske det inte är livsnödvändigt med isolerade hamstringövningar?
Hamstring är ju dynamisk stabilisator eller nåt vid böj.

Då har jag iofs ett mycket känsligt vänsterknä, och försöker verkligen köra böjen med så mycket baksida som möjligt.
Marklyft gav jag till slut upp för ett par år sedan efter att ländryggen gav mig nervkänningar en gång för mycket - dumt chansa då!

Ok
Låter som mig
Hur kör du ben idag?

svag74
2017-03-18, 19:46
Ok
Låter som mig
Hur kör du ben idag?

Jag är klenast på forumet, har gener from hell, och kör nuförtiden enbart chins/böj/lat-raises (plus lite lätta fjuttövningar som mage/gripper/hantelcurl).
Så fråga nån annan istället :D

svag74
2017-03-18, 19:50
Men det är intressant att mina klena knän pallar böjen.
Vänster knä är ofta svullet som en pingisboll bara jag är ute på promenad en timme, men svintunga böj (40kg är svintungt för mig) är inga problem.
Utfall verkar värre så det kör jag inte.
Kanske för jag kör böjen med fokus på baksida, och aktar mig för att skjuta fram knäna för långt.
Men jag är glad att det funkar i alla fall, så benen får någon träning med :)

Ramboline
2017-03-19, 09:03
jag testade stretchen nu,,, jag har 15 cm kvar innan knäet är på lådan, så det drog ordentligt i sätesmusklen,, måste finnas en del att göra där, tack!

Tar bara några dagar så är du nede med knät.Var så för mig oxå i början.Ända nackdelen är att jag får göra den övningen varje dag 7 dagar i veckan,annars kommer det tillbaks i ryggen:banned