handdator

Visa fullständig version : pulsklocka?


ozzian
2017-03-15, 21:28
jag vill se vad pw ger och förhoppningsvis löpning om -10kg.

vad rekomenderas?

puls är ett måste, helst på handen
distans är kul antar att det är bäst med en gps
bra om det går att logga i android, så man slipper koppla in datorn.

jag vill alltså se snittpuls, hastighet, distans, kanske även maxpuls

Beemel
2017-03-16, 04:58
Garmin gör riktigt bra klockor i många prisklasser. Även de billigaste är helt ok.

Donner
2017-03-16, 06:29
Har en garmin forerunner 235 och är riktigt nöjd. Den uppfyller alla de krav du ställer och är ofta på kampanj.

BigForre
2017-03-16, 09:35
Jag skulle fundera kring garmin fenix 3 (Sapphire) om ekonomin tillåter och den ska användas något sånär regelbundet.

Anledningen är att de har släppt 5an till alla early adopters stora förtjusning. Så den går att finna till en lite rimligare peng nu..

https://www.outdoorexperten.se/p-30319-garmin-fenix-3-sapphire-hr.aspx

ozzian
2017-03-16, 10:55
Jag skulle fundera kring garmin fenix 3 (Sapphire) om ekonomin tillåter och den ska användas något sånär regelbundet.

Anledningen är att de har släppt 5an till alla early adopters stora förtjusning. Så den går att finna till en lite rimligare peng nu..

https://www.outdoorexperten.se/p-30319-garmin-fenix-3-sapphire-hr.aspx

ok, lite väl dyr , men vad kommer jag att ha för mer nytta av denna mot ex garmin 35, kosta hälften

bitfit har jag hört en del gott om men verkar som man måste upp i ca 2500kr för att få med gps

samsung gear fit2 kostar ca 1800

det kanske är ett + att kunna spela spotify från klockan utan att ha telefonen med?

Kurash
2017-03-16, 10:58
Har du någon dator alls hemma? Eller kan du bara synka din klocka mot telefonen?
Annars kan du ju köpa en Garmin 405 med ANT+-sticka och pulsband för 500 spänn begagnat. Sätt stickan i datorn så kommer klockan synka automatiskt så fort du kommer hem. Därefter kommer all statistik synas i dina appar på telefonen som du syncar med, typ Strava, Garmin Connect och TrainPeaks.

ozzian
2017-03-16, 11:26
Har du någon dator alls hemma? Eller kan du bara synka din klocka mot telefonen?
Annars kan du ju köpa en Garmin 405 med ANT+-sticka och pulsband för 500 spänn begagnat. Sätt stickan i datorn så kommer klockan synka automatiskt så fort du kommer hem. Därefter kommer all statistik synas i dina appar på telefonen som du syncar med, typ Strava, Garmin Connect och TrainPeaks.

jag har apple dator och macair, samsung s7edge

vill helst ha det på telefonen, men det gör inget om det funkar i datorn med

svenbanan
2017-03-16, 11:42
Ett tips är att gå in på dcrainmaker.com och läs igenom hans recensioner och fundera kring vilken funktionalitet du egentligen behöver.

ozzian
2017-03-16, 13:00
Ett tips är att gå in på dcrainmaker.com och läs igenom hans recensioner och fundera kring vilken funktionalitet du egentligen behöver.

jag kollade där men hittade ingen sammanfattning utan enstaa tester på en del klockor, ingen jämförelse, men jag kanske inte hittar?

ozzian
2017-03-16, 13:28
hittade på datorn, i telefonen var det lite info.

jag hittar polar m200 hr 1400kr, nån som har koll?

det verkar ju mest skilja på apparna i telefonen, så vilka är lättast,bäst?

Kurash
2017-03-16, 13:43
hittade på datorn, i telefonen var det lite info.

jag hittar polar m200 hr 1400kr, nån som har koll?

det verkar ju mest skilja på apparna i telefonen, så vilka är lättast,bäst?

Köper du en Garmin så laddar du upp dina rundor till Garmin Connect och kan titta på dem där. Sen finns det massvis med andra tjänster som automatiskt synkar mot Garmin Connect som du kan använda också. Jag tittar mest på Strava för det är trevligast, medan TrainingPeaks har grymma statistikfunktioner om man betalar.
Är helt övertygad om att Polar kan synka med det mesta också.

Old Nick
2017-03-16, 15:25
Ett hett tips är Garmin Forerunner 910XT som bara kostar 1290 på Netonnet nu. Halva priset jämfört med på alla andra ställen. Beställde själv en nu när min gamla 305 gått till de sälla jaktmarkerna.

svenbanan
2017-03-16, 15:59
hittade på datorn, i telefonen var det lite info.

jag hittar polar m200 hr 1400kr, nån som har koll?

det verkar ju mest skilja på apparna i telefonen, så vilka är lättast,bäst?

Dcrainmaker testar pulskolockorna in absurdum, och han har hur mycket info som helst listat på sajten. Du lär inte kunna få mer info genom att fråga här om du faktiskt orkar läsa igenom hans recensioner...

Köper du en Garmin så laddar du upp dina rundor till Garmin Connect och kan titta på dem där. Sen finns det massvis med andra tjänster som automatiskt synkar mot Garmin Connect som du kan använda också. Jag tittar mest på Strava för det är trevligast, medan TrainingPeaks har grymma statistikfunktioner om man betalar.
Är helt övertygad om att Polar kan synka med det mesta också.

Jag har en Polar m400 och den synkar mha ett litet program på datorn som heter FlowSync. Detta sker automatiskt då jag laddar klockan mha USB-kabel som är ansluten till datorn. Då hamnar träningen automatiskt på ditt konto på deras websida Polar Flow. Nånstans kan man ställa in det så att data som laddas upp på websidan automatiskt synkas mot Strava också. Jag minns inte om man gjorde inställningen på Strava eller Polar Flow...

Jag har ingen app på mobilen öht för att synka klockan mot. Jag minns inte om det är en begränsning i klockan eller i telefonen (gammal iphone).

Jag tror att klockan inte har bluetooth, och att det är därför den ej kan synka mot telefonen. Dock upplever jag inte att det är nåt problem att behöva köra in usb-kabeln. Snarare att det är bra, eftersom man annars kan riskera att glömma bort att ladda klockan. Ifall man inte använder gps och pulsmätning, utan bara har den på armen som en vanlig klocka, räcker batteriet i flera månader utan laddning. Men jag skulle inte vilja köra två löppass på samma laddning. Det känns som att hälften av batteriet går åt ifall man är ute i mer än en timme (lite beroende på temperatur och hur mycket man har belysningen igång).

ozzian
2017-03-16, 16:55
Ett hett tips är Garmin Forerunner 910XT som bara kostar 1290 på Netonnet nu. Halva priset jämfört med på alla andra ställen. Beställde själv en nu när min gamla 305 gått till de sälla jaktmarkerna.

måste man ha bröstbandet för puls eller har den puls i armbandet!

ozzian
2017-03-16, 16:56
Dcrainmaker testar pulskolockorna in absurdum, och han har hur mycket info som helst listat på sajten. Du lär inte kunna få mer info genom att fråga här om du faktiskt orkar läsa igenom hans recensioner...



Jag har en Polar m400 och den synkar mha ett litet program på datorn som heter FlowSync. Detta sker automatiskt då jag laddar klockan mha USB-kabel som är ansluten till datorn. Då hamnar träningen automatiskt på ditt konto på deras websida Polar Flow. Nånstans kan man ställa in det så att data som laddas upp på websidan automatiskt synkas mot Strava också. Jag minns inte om man gjorde inställningen på Strava eller Polar Flow...

Jag har ingen app på mobilen öht för att synka klockan mot. Jag minns inte om det är en begränsning i klockan eller i telefonen (gammal iphone).

Jag tror att klockan inte har bluetooth, och att det är därför den ej kan synka mot telefonen. Dock upplever jag inte att det är nåt problem att behöva köra in usb-kabeln. Snarare att det är bra, eftersom man annars kan riskera att glömma bort att ladda klockan. Ifall man inte använder gps och pulsmätning, utan bara har den på armen som en vanlig klocka, räcker batteriet i flera månader utan laddning. Men jag skulle inte vilja köra två löppass på samma laddning. Det känns som att hälften av batteriet går åt ifall man är ute i mer än en timme (lite beroende på temperatur och hur mycket man har belysningen igång).

polar 200 har bluetoth så den borde synca utan sladd, men ladda måste man ju.

någon som testat polars app?

ozzian
2017-03-16, 18:37
det blev en tomtom spark+musik
1140kr
puls,gps,musik,bluetoth

man behöver ej ha telefonen med sig :):):)

hoppas jag blir nöjd

Old Nick
2017-03-16, 20:20
måste man ha bröstbandet för puls eller har den puls i armbandet!

Bröstband. Jag är själv rätt skeptisk till att det skulle funka tillräckligt bra med bara armbandet. Men jag är ingen expert och har inte heller något intresse av att mäta puls. Jag använder enbart GPS-funktionen. :)

svenbanan
2017-03-16, 20:35
Bröstband. Jag är själv rätt skeptisk till att det skulle funka tillräckligt bra med bara armbandet. Men jag är ingen expert och har inte heller något intresse av att mäta puls. Jag använder enbart GPS-funktionen. :)

Som jag har fattat det så är de klockor som kommit den senaste tiden ungefär lika bra på att mäta puls via optisk sensor som med bröstband. Dvs det verkar som om de värsta barnsjukdomarna har gått över. Jag tänker mig dock att det kan vara värt att vänta på att det får gå ytterligare några generatioer av klockor innan denna hyfsat nya teknologi stabiliserat sig. Annars är ju risken stor att klockorna som kommer om ett år har jättemycket bättre prestanda än ifall man köper en idag.

ozzian
2017-03-16, 20:36
Bröstband. Jag är själv rätt skeptisk till att det skulle funka tillräckligt bra med bara armbandet. Men jag är ingen expert och har inte heller något intresse av att mäta puls. Jag använder enbart GPS-funktionen. :)

ok, hatar bröstbandet, men som sagt nu har jag handlat och tror jag blir skitnöjd

men tack alla för input!

Beemel
2017-03-16, 21:15
Annars är ju risken stor att klockorna som kommer om ett år har jättemycket bättre prestanda än ifall man köper en idag.

Så är det ALLTID med teknik och elektronik.

empala
2018-02-24, 13:57
Nu har jag bestämt mig för att köpa en pulsklocka. Har fallit för Garmin 235 då den verkar bra men framförallt snyggast att ha till vardags.

Jag har läst ett gäng recensioner på dcrainmaker och tittar man på han senaste rekommendationer https://www.dcrainmaker.com/2017/11/winter-technology-recommendations.html. Då jag kollar på priser runt 2k verkar han rekommendera Polar m430, m600 eller Garmin f35. Dessa verkar vara ett par år nyare än Garmin 235 och därför undrar jag hur mycket som hänt? Är de nyare klockorna så mycket bättre? Garmin 235 får bra recensioner på hemsidan men recensionen är från 2015.

Andra tips?

Gosti123
2021-05-26, 20:18
Har fått upp intresset för utomhuslöpning och behöver en riktigt bra träningsklocka med inbyggd gps för min oneplus nord mobil. Har en fitbit versa 2 men jag måste alltid ga med mobilen för att den ska kunna spara mina löppass.

Tips på en bra klocka till android är jag tacksam för!

Mvh

CoKEmaN
2021-05-27, 06:47
Beror på vad du har för budget. :)
Jag köpte en suunto 9 för under 3000kr nyligen, suunto 7 som är lite nyare och har mer funktioner till mobilen kan man få på kampanj för runt 3500. Suunto 7 har även uppspelning av musik i offlineläge är jag rätt säker på, om man vill ha något sådant.

Vill man ha något annat märke finns Garmin Vivoactive i liknande prisklass.

Vill man ha så avskalat som möjligt, bara gps, pulsmätning, så kika efter garmin forerunner 30 eller 35.

Alla dessa klockor har appar som fungerar bra med android.


Jag är inte expert, men jag har tittat på dessa innan jag köpte min Suunto 9.

MackeJuve
2021-05-27, 09:02
Jag är tråkig och ger samma tips som jag har gett i tre års tid: Garmin Forerunner 235. Jag har aldrig testat någon annan klocka men jag har exakt noll att klaga på. Bra batteritid(imo, är den fulladdad och jag ger mig ut på tio ett tio mil långt pass behöver jag börja ladda den efter ca 9 h, kan säkert räcka lite längre än så) och har de funktioner jag behöver(kunna skapa pass, se tempo, tid, göra egna splittar etc). Kostar ca 2000 SEK. Ett säkert val.

Beemel
2021-05-27, 09:50
Jag står precis som föregående talare också för det jag skrivit tidigare i tråden (även om det var 4 år sen).
Garmins puls/gps klockor är bra och jag har inte varit missnöjd med någon av de jag har haft
Förutom möjligen att batteritiden på den första, forerunner 220, jag hade bara var 3-4 timmar vilket var lite snålt...Men det var 10-15 år sen också..)

Är i dagsläget inne på min tredje Fenix (3 -> 5 -> 6) och är mycket nöjd, de kostar lite mer än forerunner men har en hel del trevliga funktioner som jag gillar. samt mycket bra batteritider. Använder den dagligen mellan 2-3 timmar i "aktiv" tracking mode (promenader och löpning primärt, men även ibland för andra aktiviteteter) och laddar den någon gång i veckan.

De forerunners jag har haft innan fenix'arna var väldigt bra de också rent funktionsmässigt, Fenixen är typ bara "mer av allt".

Jag antar att kvalitetbilden på de "stora" märkena (Suunto, Polar, Garmin) är ganska jämförbar och alla är troligen "helt ok" som sämst.

King Grub
2021-05-27, 09:53
Pulsklockor mäter inte din puls, utan hur mycket ljus dina handleder avger och kalkylerar en ungefärlig puls baserat på en ekvation med hjälp av det. Så ingen är exakt, särskilt inte när pulsen går upp och ned snabbt som den kan göra när man tränar.

Beemel
2021-05-27, 12:45
Pulsklockor mäter inte din puls, utan hur mycket ljus dina handleder avger och kalkylerar en ungefärlig puls baserat på en ekvation med hjälp av det. Så ingen är exakt, särskilt inte när pulsen går upp och ned snabbt som den kan göra när man tränar.


En läkare med stetskop mäter inte inte din puls, utan ett ljud som din överkropp avger och kalkylerar en ungefärlig puls baserat på en ekvation (vanligtvis mät 15 sekunder och multiplicera med fyra)
=)=)=)

Skämt åsido.

Nu är det ju inte alla pulsklockor som mäter pulsen vid handleden.

Jag vet inte hur tillförlitligheten på de bröstburna pulsbanden ser ut i allmänhet.
Men när jag själv jämfört mätningen mellan mitt pulsband, mätning vid handleden samt "manuell beräkning" så är det ingen tvekan om att de överkroppsburna pulsbanden fungerar väldigt bra.

Sen kan man ju alltid diskutera det rent semantiskt, huruvida det är en pulsklocka om man behöver ett pulsband runt överkroppen.. men det är en annan fråga.

Jompi
2021-05-30, 22:19
Har kört Garmin forerunner 230 (motsvarande 235 fast utan puls på handled).

Nu har jag forerunner 245 music och är hur nöjd som helst. Har dock inte provat något annat än Garmin så kan inte uttala mig om ex Polar eller Suunto.