handdator

Visa fullständig version : Tränar jag verkligen för mycket?


katsis
2017-03-15, 15:49
Jag är 44 år. Jag började springa för ett år sedan. Jag har yogat regelbundet i ett halvår (mest fokus på styrka, typ poweryoga). Jag har nyss börjat styrketräna (följer träningsprogrammet i "Stora träningsboken för kvinnor").

Mitt mål med träningen är hälsa och välbefinnande samt att hålla vikten. Men tränar jag för mycket? Jag älskar att motionera varje dag. Måste man verkligen lägga in dagar helt utan träning?

En vanlig vecka:

Måndag: 4 km morgonjogg + 30 min lunchyoga
Tisdag: 4 km morgonjogg + 30 min lunchyoga
Onsdag: 40 min styrketräning + 30 min lunchyoga
Torsdag: 4 km morgonjogg + 30 min lunchyoga
Fredag: 40 min styrketräning + 30 min lunchyoga
Lördag: 6-8 km jogg
Söndag: 40 min styrketräning

Att jag som förr hatade träning nu inte ens vill ha vilodagar känns fantastiskt! :d

Rikard Jansson
2017-03-15, 15:52
Nej, vem har sagt det? :)

katsis
2017-03-15, 15:55
Nej, vem har sagt det? :)

Tycker jag läser det överallt när jag googlar - bloggar, artiklar, poddar. Att det är sååååå viktigt med vilodagar, annars kan inte kroppen tillgodogöra sig träningen, typ. Så jag har liksom fått dåligt samvete över att träna varje dag, även om 25 minuters yogg och en halvtimmes yoga inte är speciellt hård träning precis...

ceejay
2017-03-15, 16:17
Nope. För lite och för lätt om du vill bli stark på riktigt om jag ska dra ett exempel.

Henke78
2017-03-15, 16:43
Kul att du gillar att motionera.
Låter som ett bra upplägg för välbefinnande och hälsan.
Släng in lite mera styrketräning om du känner för det.

Tree Fiddy
2017-03-15, 16:52
Vet att en idrottsläkare i USA inte rekommenderar att någon över 40 ska springa dock. (från Joe Rogans podcast)

ceejay
2017-03-15, 16:52
Vet att en idrottsläkare i USA inte rekommenderar att någon över 40 ska springa dock. (från Joe Rogans podcast)

Snacka om att inte tillföra någonting vettigt till tråden?

StarkaUlf
2017-03-15, 16:55
Vet att en idrottsläkare i USA inte rekommenderar att någon över 40 ska springa dock. (från Joe Rogans podcast)

Joe Rogan + en idrottsläkare = case closed.

Tree Fiddy
2017-03-15, 17:20
Snacka om att inte tillföra någonting vettigt till tråden?

Bidrog du något till tråden? Hon har inte ens nämnt någonting om att bli stark och det enda du sa var att det var för lite om hon ville bli stark.

Jag sa att en från Joe Rogans podcast inte rekommenderade folk över 40 att springa och TS springer 4 gånger i veckan så det kan vara någonting att kolla upp.

Joe Rogan + en idrottsläkare = case closed.

Vad exakt ska det här betyda? Har du ens lyssnat på Rogans podcast, och gästerna han har? Man kan ju absolut inte ha något vettigt att säga om man är gäst där liksom. *rolleyes*

Mats J
2017-03-15, 19:18
Jag skulle ha en vilodag i veckan minst.

1x0
2017-03-15, 19:23
Måndag: 4 km morgonjogg + 30 min lunchyoga
Tisdag: 4 km morgonjogg + 30 min lunchyoga
Onsdag: 40 min styrketräning + 30 min lunchyoga
Torsdag: 4 km morgonjogg + 30 min lunchyoga
Fredag: 40 min styrketräning + 30 min lunchyoga
Lördag: 6-8 km jogg
Söndag: 40 min styrketräning

Att jag som förr hatade träning nu inte ens vill ha vilodagar känns fantastiskt! :d
Fetstilta dagarna räknar jag och säkert flera som vilodagar. Aktiv vilodag? En joggingtur och 30 minuter yoga är inte nedbrytande, slitsamt? Snarare att det ger förbättrad återhämtning.

Agitator
2017-03-15, 19:28
Det låter inte alls som för mycket träning, däremot kanske ersätta några av löppassen med cykel på gymmet eller ännu bättre, simma.

Eller kör på som du har nu och lyssna på kroppen, ta en vilodag när det behövs med mera.

viringer
2017-03-16, 17:58
Bidrog du något till tråden? Hon har inte ens nämnt någonting om att bli stark och det enda du sa var att det var för lite om hon ville bli stark.

Jag sa att en från Joe Rogans podcast inte rekommenderade folk över 40 att springa och TS springer 4 gånger i veckan så det kan vara någonting att kolla upp.



Vad exakt ska det här betyda? Har du ens lyssnat på Rogans podcast, och gästerna han har? Man kan ju absolut inte ha något vettigt att säga om man är gäst där liksom. *rolleyes*

Har du själv sett hans podcast? Fel ställe om man vill ha korrekt information. Han tar med folk som talar dåligt om socker och är sponsrad av något tea detox. Ignorerar däremot totalt folk som kan något om ämnet antagligen då dom skulle såga vad sponsorerna säger.

Anders The Peak
2017-03-16, 18:09
Allt beror på hur tränad du är och när jag läser om din träningsinsats tror jag att du är relativt otränad mot många individer här som tangerar att vara tränade som elitidrottare och har en helt annan verklighet jämfört med din.Ta det i det tempo som du känner passar dig och du trivs med :)

Tree Fiddy
2017-03-16, 18:11
Har du själv sett hans podcast? Fel ställe om man vill ha korrekt information. Han tar med folk som talar dåligt om socker och är sponsrad av något tea detox. Ignorerar däremot totalt folk som kan något om ämnet antagligen då dom skulle såga vad sponsorerna säger.

Alltså vad snackar du om? Tror du att alla gäster pratar om socker? Senaste avsnittet jag lyssnade på var med TJ Kirk, tror inte dom nämnde socker en enda gång. Han har haft både veganer och köttätare med. Kan du visa ett exempel på när Rogan totalt ignorerar folk som kan något om ämnet, och kan du säga något positivt med socker?

svenbanan
2017-03-16, 20:17
Inte för att jag tror att det hör till ämnet...
Men Joe Rogan är väl hyfsat balanserad i vad han presenterar som "sanning" i sin podcast. Jag tycker inte han verkar vara den som intar en ståndpunkt och sen bergfast håller fast vid den hur fel den än är. Snarare att han verkar mer intresserad av att ta reda på hur det ligger till med saker och ting. Sen har han ju med alla möjliga slags folk som gäster i sin podcast. Allt från Neil Degrasse Tyson till Steve-O. Tror inte dessa gästers åsikter avspeglar Joes egna åsikter...

Med det sagt har jag ingen aning om vad Rogan tycker eller inte tycker om socker, eller löpning... :D

svenbanan
2017-03-16, 20:30
Angående löpning är det ju helt klart nåt som sliter på kroppen, och framförallt på fot och höftleder. Är man överviktig sliter det extra mycket.

Ifall man får för sig att man vill ge sig ut på en joggingrunda utan att skada sig så bör man ha sprungit en kortare joggingrunda tidigare. Innan denna kortare joggingtur bör man såklart ha sprungit en ännu kortare tur. Dvs man bör bygga upp sig gradvis (både tempo och sträcka) och inte sitta på soffan ett halvår och sedan springa ett maraton. Sen finns det såklart en gräns för när det blir för mycket löpning och när man bara försämrar sin ledhälsa. Men ifall man har som mål att ha kunna röra sig fritt så är det nog bra att man faktiskt även rör sig fritt. Dvs hoppar och springer. Annars lär man göra sig illa den dagen man får för sig att spela fotboll med barnbarnen.

Har man bara som målsättning att få förbättrad hjärthälsa så kan man ju göra nåt som är mindre slitsamt för lederna än löpning.

ozzian
2017-03-16, 20:35
Alltså vad snackar du om? Tror du att alla gäster pratar om socker? Senaste avsnittet jag lyssnade på var med TJ Kirk, tror inte dom nämnde socker en enda gång. Han har haft både veganer och köttätare med. Kan du visa ett exempel på när Rogan totalt ignorerar folk som kan något om ämnet, och kan du säga något positivt med socker?

japp socker är bra om man vill bli fet!

svenbanan
2017-03-16, 20:39
Fetstilta dagarna räknar jag och säkert flera som vilodagar. Aktiv vilodag? En joggingtur och 30 minuter yoga är inte nedbrytande, slitsamt? Snarare att det ger förbättrad återhämtning.

Allt är relativt.
För vissa personer kan 4km löpning säkert vara väldigt jobbigt.

Men jag håller med om att det inte alls verkar vara för mycket träning. Men som sagt så beror det ju på individen.

katsis
2017-03-17, 13:41
Hehe, spårade visst ut lite här. Jag fortsätter allt att springa, fast jag är över 40! :-)

Tack för era inspel om vilodagar! Tror jag kör på som jag gör, så länge det känns bra!
(Denna veckan har jag dock vilat mer än vanlig, har sån GRYM träningsvärk efter styrkepassen hehe)

ziggekatten
2017-03-17, 18:03
Vill man ha ett starkt skelett och förebygga benbrott på äldre dagar finns väl inget bättre än att springa?

Varför skulle det vara farligt med löpning över 40? Rent trams om ni frågar mig.

Sedan har jag själv märkt ett par saker med åldern(47):

- Det tar tid att väcka nervsystemet vid styrketräning. Fler uppvärmningsset krävs för att komma igång.

- Återhämning blir viktigare. Har själv onsdag som vilodag, och var sjätte/sjunde vecka en riktigt lätt vecka. gör underverk.

- Skillnad mellan bra och dålig sömn en natt påverkar prestationen MYCKET mer än när man var ung.

Men det fantastiska är att kroppen fortfarande svarar på träning otroligt bra. Förvånande bra faktiskt.

MasterChief
2017-03-17, 18:26
Allt är relativt.


Nej! Ljusets hastighet är invariant. *slap*

Tree Fiddy
2017-03-17, 18:30
Vill man ha ett starkt skelett och förebygga benbrott på äldre dagar finns väl inget bättre än att springa?

Varför skulle det vara farligt med löpning över 40? Rent trams om ni frågar mig.

Sedan har jag själv märkt ett par saker med åldern(47):

- Det tar tid att väcka nervsystemet vid styrketräning. Fler uppvärmningsset krävs för att komma igång.

- Återhämning blir viktigare. Har själv onsdag som vilodag, och var sjätte/sjunde vecka en riktigt lätt vecka. gör underverk.

- Skillnad mellan bra och dålig sömn en natt påverkar prestationen MYCKET mer än när man var ung.

Men det fantastiska är att kroppen fortfarande svarar på träning otroligt bra. Förvånande bra faktiskt.

Varför skulle det stärka skelettet? Skelettet utvecklas från att man är barn till ~25. Efter det kan man inte längre påverka tjockleken och diametern på skelettet.

Utöver det så blir det väldigt många stötar i lederna, och varför skulle det förebygga mer än t ex styrketräning?

Det är för övrigt ingen som har sagt att det är farligt, det var en idrottsläkare från USA som inte rekommenderade det bara.

svenbanan
2017-03-17, 18:47
Varför skulle det stärka skelettet? Skelettet utvecklas från att man är barn till ~25. Efter det kan man inte längre påverka tjockleken och diametern på skelettet.

Utöver det så blir det väldigt många stötar i lederna, och varför skulle det förebygga mer än t ex styrketräning?

Det är för övrigt ingen som har sagt att det är farligt, det var en idrottsläkare från USA som inte rekommenderade det bara.

Stötarna från fotisättningarna leder till att skelettet får högre densitet. Dvs det blir "tätare".

http://www.news-medical.net/news/20160420/Endurance-running-training-increases-bone-density.aspx

svenbanan
2017-03-17, 18:54
Nej! Ljusets hastighet är invariant. *slap*

Tsssk. Det är bara en myt...

Speed of Light May Not Be Constant, Physicists Say
http://www.livescience.com/29111-speed-of-light-not-constant.html

upperkatt
2017-03-17, 19:00
Tsssk. Det är bara en myt...


http://www.livescience.com/29111-speed-of-light-not-constant.html

may

ziggekatten
2017-03-17, 20:21
Varför skulle det stärka skelettet? Skelettet utvecklas från att man är barn till ~25. Efter det kan man inte längre påverka tjockleken och diametern på skelettet.

Utöver det så blir det väldigt många stötar i lederna, och varför skulle det förebygga mer än t ex styrketräning?

Det är för övrigt ingen som har sagt att det är farligt, det var en idrottsläkare från USA som inte rekommenderade det bara.

Kanske fel uttryck, vad jag menar är att man BIBEHÅLLER bentätheten, dvs minskar risken för benbrott på äldre dagar.

Styrketräning ger inte de stötar som skelettet behöver för att behålla just bentätheten.

svenbanan
2017-03-17, 22:05
may

Nej det är bara Mars ännu

Jona
2017-03-19, 21:41
Översikt över vilken träning som ger starkare skelett

http://fyss.se/wp-content/uploads/2015/02/FYSS-kapitel_Osteoporos.pdf

Bärsärk
2017-03-19, 21:51
Det är väldigt svårt att träna för mycket, däremot kan du ju kombinera det med att göra andra saker som i sin tur kommer leda till att du kör slut på dig själv.

Jag var arbetslös och kunde träna i 2-3 timmar om dagen utan problem men när jag jobbade på flyttfirma så blev jag riktigt sliten av allt över 60 minuter. Fick till och med gå ner till 3 pass (ifrån 5) i veckan i perioder bara för att orka, någon jag aldrig behövt göra tidigare.

Pokkes
2017-03-20, 08:22
Varför skulle det stärka skelettet? Skelettet utvecklas från att man är barn till ~25. Efter det kan man inte längre påverka tjockleken och diametern på skelettet.

Utöver det så blir det väldigt många stötar i lederna, och varför skulle det förebygga mer än t ex styrketräning?

Det är för övrigt ingen som har sagt att det är farligt, det var en idrottsläkare från USA som inte rekommenderade det bara.

Det där är väl ändå inte sant.

King Grub
2017-03-20, 09:35
"Peak bone mass" nås före 30. Därefter går det bara utför. I och för sig kan man fortsatt påverka benmassan, men då i form av att bromsa förfallet.

Wain
2017-03-20, 09:46
Det är väldigt svårt att träna för mycket

Ganska enkelt tycker jag.

shut teh face
2017-03-20, 10:29
Absolut ingen fara, du känner väl själv att du inte är helt förstörd av 4 km joggning? Det blir snarare återhämtning.

Vara försiktig när du ökar dock så du inte står där och springer 1 mil om dagen, då kanske du behöver ha vilodag, eller iaf trappa upp försiktigt.

oscarovegren
2017-03-20, 14:02
Nej du är duktig och din träning är väl anpassad efter din målsättning med träningen. Bra jobbat!!