handdator

Visa fullständig version : Får jag i mig allt jag behöver vid min kost?


Mikaelninja
2017-03-15, 04:28
Av någon anledning har jag fått lite oroade aningar om jag får i mig alla ämnen jag behöver för en dag. Så tänkte skriva min kost här och se om det är något jag missar att få i mig som är nödvändigt för hälsan,

Frukost:
Alltid samma visa, Havregrynsgröt med mjölk och en matsked äpplemos, 1dl havre gryn med 2dl vatten. 2 ägg med kaviar eller salt, och en sandwich med skinka, ost, sallad, tomat och då lättas smör. Varannan dag ljust bröd och varannan grovt bröd och ett störreglas apelsin eller äpple juice till det.

Lunch:
Alltid samma visa, Kycklingsallad med pasta, sallad, tomat, gurka, majs, svamp och en dressing till oftast road island salladsdressing. 1 glas mjölk.

Middag:
Här skiftar jag då med chili con carne, spaghetti med köttfärsås och pekas färdiga potatisgratäng med en bit kött och bearnaisesås. vilket jag än väljer är det alltid en enkel sallad med tomat, gurka, sallad och ibland svamp med vinäger, matolja, peppar och salt som salladsdress. Vid chili con carne äter jag även vitlöksbröd. maträtterna jag gör har jag i tre dagar sträck vardera då jag gör allt från grunden utom bröd och gratäng.

Döm mig, gnäll på mig, säg att jag är onyttig eller nyttig. Det jag vill veta är om jag får i mig allt jag behöver för en dag.

Vänligen
Mikael

King Grub
2017-03-15, 08:55
Du skriver ingenting som kan ge några indikationer om vilka behov du kan tänkas ha.

Valle Kvior
2017-03-15, 09:17
Ja, du får i dig alla näringsämnen du behöver, för att ha en fullgod hälsa.

Om du styrketränar och undrar om du äter tillräckligt med protein för att stimulera maximalt med muskeltillväxt ... går inte att säga, men antagligen inte.

xan
2017-03-18, 15:22
Kaviar kan innehålla rökt fiskrom, vilket ökar risk för cancer. Vad gäller resten så ser det hälsosamt och varierat ut.

Sverker
2017-03-18, 15:41
Ja, kaviar med rökt rom innehåller rom som är rökt. Den är säkert direktrökt också. Andelen av rommen som är rökt är också relativt stor.

Men att PAH skulle vara problem för konsumenten är jag tveksam till. Hur många tuber äter man i veckan ?

Sverker
2017-03-18, 15:50
Hmm....verkar vara en del PAH i rökt fisk.
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/rapporter/2015/kontroll-av-frammande-amnen-i-livsmedel-2012-2013-rapport-18---2015.pdf
Saluförbud och ändrade rökningsprocesser verkar var resultatet av undersökningen av PAH i fisk. Undersökningen säger inget om rökt rom.

Kay123
2017-04-06, 01:01
Av någon anledning har jag fått lite oroade aningar om jag får i mig alla ämnen jag behöver för en dag. Så tänkte skriva min kost här och se om det är något jag missar att få i mig som är nödvändigt för hälsan,

Frukost:
Alltid samma visa, Havregrynsgröt med mjölk och en matsked äpplemos, 1dl havre gryn med 2dl vatten. 2 ägg med kaviar eller salt, och en sandwich med skinka, ost, sallad, tomat och då lättas smör. Varannan dag ljust bröd och varannan grovt bröd och ett störreglas apelsin eller äpple juice till det.

Lunch:
Alltid samma visa, Kycklingsallad med pasta, sallad, tomat, gurka, majs, svamp och en dressing till oftast road island salladsdressing. 1 glas mjölk.

Middag:
Här skiftar jag då med chili con carne, spaghetti med köttfärsås och pekas färdiga potatisgratäng med en bit kött och bearnaisesås. vilket jag än väljer är det alltid en enkel sallad med tomat, gurka, sallad och ibland svamp med vinäger, matolja, peppar och salt som salladsdress. Vid chili con carne äter jag även vitlöksbröd. maträtterna jag gör har jag i tre dagar sträck vardera då jag gör allt från grunden utom bröd och gratäng.

Döm mig, gnäll på mig, säg att jag är onyttig eller nyttig. Det jag vill veta är om jag får i mig allt jag behöver för en dag.

Vänligen
Mikael


Definitionsfråga, du äter ju garanterat inte optimalt för lång livs hälsa;

1. öka gröna grönsaker, grönkål, brysselkål, broccoli, spenat är supermat lägg ner isbergsallad

2. Bär och nötter

3. Kryddor, som kanel, gurkmeja, ingefära, chili,

4. fet fisk

slutändan variera så mkt som möjligt, har inte med byggandet göra men mer med allmän långvarig hälsa mot sjukdomar etc