handdator

Visa fullständig version : Konstant hungrig/ökar inte i muskelmassa


MGA89
2017-03-14, 02:48
Om inlägget är i fel forumdel får tråden gärna flyttas rätt.

Saken är den att jag tränar på gym varje dag och har gjot så i över 1 år, eller i alla fall 5 dagar i veckan. Kanske gjort uppehåll på någon vecka här och där ibland typ över jul och så. Före det tränade jag inte lika seriöst men tränade ändå varje vecka mellan 2012-15.

Tidigare brukade jag låta ett pass ta ungefär 1-1 1/2 timma. Nu senaste månaden har jag börjat med att låta passet ta 3 timmar. Brukar slänga in lite fler övningar och har bytt från 15 reps 3 set till 8 reps 5 sett i de flesta övningarna. Jag kör mycket maskiner och kör numera det tyngsta jag klarar i varje övning.

Det jag undrar lite över är hur jag bör lägga upp kosten och hur ofta jag blr äta.
Just nu är jag inne i en period där jag saknar jobb och sover därför lite längre på dagarna. Vaknar ungefär allt mellan 9-12 ungefär. Somnar vid allt mellan 10-02. Tiderna varierar från då till dag.

Som det ser för tillfället så brukar jag äta ett lagat mål mat (typ lax eller kyckling, grönsaker och lite fullkornsbulgur) direkt när jag vaknar. Sticker sedan iväg och tränar ett par timmar efter det. Kanske käkar gröt eller något precis innan träningen. När jag kommer hem efter träningen säg vid 18-tiden då äter jag ett lagat mål mat igen. Ett par timmar senare äter jag gröt och/eller ägg.

Sover gör jag i ungefär 8-12 timmar vilket gör att när jag vaknar är jag extremt hungrig och det känns nästan som att jag har tappat musklelmassa på de musklerna som inte tränades dagen innan.

Mina muskler verkar inte vilja öka utan jag blir starkare men tycker inte att jag ökar i muskelmassa som jag borde. Själva träningen är det nog inget fel på utan jag tror mest att det är kosten som jag gör fel med. Tyvärr har jag märkt att mina tänder inte mår så himla bra av att äta för ofta och för mycket frukt, kvarg och liknande så de har jag slutat med.

Senaste passet innehöll 10 olika överkroppsövningar med maskiner och kabelmaskin de alla var 8 reps med 5 set och de flesta var på runt 40-57 kg. Detta passet upprepas varannan dag och de andra dagarna är det andra övningar som gäller.

Hur bör jag äta om jag tränar så hårt i 3 timmar per pass?

Beemel
2017-03-14, 04:33
Hur utvecklas din kroppsvikt?

LillisJ
2017-03-14, 07:50
Tre timmar? Du tränar fel.

Cruceuz
2017-03-14, 07:58
3 timmar? Mina pass brukar ligga runt 40-60 min. Du borde inte träna så länge varje gång,välj ut några övningar och se till att bli starkare i dem istället för att köra igenom 25 övningar på 3 timmar.

Old Nick
2017-03-14, 09:06
tre timmar? Du tränar fel.

+1

Bob90
2017-03-14, 09:10
Tre timmar? Du tränar fel.

Jag brukar köra 2-2,5 timmar. Kanske 2-3 huvudövningar med skivstång och så ca 3-5 assistans-/rehabövningar. Hur fasen hinner man me allt på 1 timma? :d
Eller måste man göra skillnad på träningsupplägg och tidsåtgång utifrån om man satsar på att bygga muskler eller bli stark?

MGA89
2017-03-14, 11:59
3 timmar? Mina pass brukar ligga runt 40-60 min. Du borde inte träna så länge varje gång,välj ut några övningar och se till att bli starkare i dem istället för att köra igenom 25 övningar på 3 timmar.
Jag kör inga 25 övningar per pass utan snarare 7-10 olika övningar. Jag ser förresten flera personer på mitt gym som är där ungefär lika länge som mig och dessa personer är biffiga.

MGA89
2017-03-14, 12:03
Hur utvecklas din kroppsvikt?
Kroppsvikten har det senaste året pendlat mellan 65-68 kg på en längd av 173,5 cm. Midjemåttet brukar strax under naveln i avslappnat tillstånd på kvällen med mat i magen ligga på mellan 90-92 cm.

MGA89
2017-03-14, 12:06
Tre timmar? Du tränar fel.
På vilket sätt tränar jag fel? Om jag nu får alla mina övningar gjorda och korrekt utförda på dessa tre timmar så kan jag själv inte se att jag gör något fel. Snarare är det nog kosten som bör fixas till och anpassas efter träningsmängden gissar jag på.

Beemel
2017-03-14, 12:06
Kroppsvikten har det senaste året pendlat mellan 60-80 kg på en längd av 173,5 cm. Midjemåttet brukar strax under naveln i avslappnat tillstånd på kvällen med mat i magen ligga på mellan 90-92 cm.

20 kg pendel?!? det är ju rätt rejält.
Vid vilken av dessa vikter ligger du på det midjemåttet.

MGA89
2017-03-14, 12:08
Jag kan även tillägga att jag är en man på snart 28 år.

xan
2017-03-14, 12:08
Titta på tredagarsprogrammet här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454). Tror du behöver lite mer struktur i din träning.

Hur har styrkan ökat över åren?

Beemel
2017-03-14, 12:10
3 timmar? Mina pass brukar ligga runt 40-60 min. Du borde inte träna så länge varje gång,välj ut några övningar och se till att bli starkare i dem istället för att köra igenom 25 övningar på 3 timmar.

Jag kör också 2-3 timmar (ibland längre om jag kör löpband i början eller slutet av passet)
Jag kör helkropp med fokus på basövningar, 4-5 övningar per pass. Ser inget konstigt i den tidmängden.

40min, det är typ vad min uppvärmning tar.

MGA89
2017-03-14, 12:11
20 kg pendel?!? det är ju rätt rejält.
Vid vilken av dessa vikter ligger du på det midjemåttet.
Opps, skrev visst lite fel, vikten brukar ligga på mellan 65-68 kg.

MGA89
2017-03-14, 12:16
Titta på tredagarsprogrammet här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454). Tror du behöver lite mer struktur i din träning.

Hur har styrkan ökat över åren?
Styrkan har ökat på det viset att jag idag orkar köra med typ 40-50 kg vid 8 reps med 5 set när det kommer till överkropp om vi tar det som exempel. För 6 månader sedan orkade jag typ bara det lägsta vikterna för överkroppen i maskinerna. Övriga delar av kroppen har likvärdig styrkeökning. Men problemet är att jag inte verkar öka i muskelmassa.

Är det fysiskt möjligt att öka i styrka utan att lägga på sig mer muskelmassa och/eller fett?

Beemel
2017-03-14, 12:36
Opps, skrev visst lite fel, vikten brukar ligga på mellan 65-68 kg.

Haha det var ju en viss skillnad.
Men då verkar du ju vara ungefär viktstabil. Så om din styrka fortsätter att öka så måste ju någonstans tillslut musklerna komma.

Beemel
2017-03-14, 12:38
Är det fysiskt möjligt att öka i styrka utan att lägga på sig mer muskelmassa och/eller fett?

Ja, genom teknik och nervanpassningar kan man bli ganska mycket starkare utan märkbar muskelökning. Men förr eller senare så kommer med största sannolikhet muskeln växa om du progressivt överbelastar den (ökar vikten/repsen)
Sen får du tänka på att bygga muskler tar låååång tid.

MGA89
2017-03-14, 13:28
Någon som kanske vet hur jag bör lägga upp kosten så att jag slipper vara konstant hungrig?

z_bumbi
2017-03-14, 13:32
Någon som kanske vet hur jag bör lägga upp kosten så att jag slipper vara konstant hungrig?

Ät mer.

Diomedea exulans
2017-03-14, 14:03
Någon som kanske vet hur jag bör lägga upp kosten så att jag slipper vara konstant hungrig?

Förstår inte varför du inte bara kan äta dig mätt. Har du inte tid/råd?

MGA89
2017-03-14, 14:10
Förstår inte varför du inte bara kan äta dig mätt. Har du inte tid/råd?
Tid har jag. Jag försöker äta var tredje timme och äter mig då proppmätt. Oftare än så mår inte mina tänder bra av. Dessutom är min matkostnad redan är ganska dyr.

MGA89
2017-03-14, 14:15
Ät mer.
Jag menade mera om jag bör äta vid vissa tider, kanske bör jag äta mer protein eller mer kollisar eller mindre. Allt handlar ju inte bara om att trycka i sig mat utan det bör ju vara nyttigt och hälsosamt också.

Beemel
2017-03-14, 14:34
Tid har jag. Jag försöker äta var tredje timme och äter mig då proppmätt. Oftare än så mår inte mina tänder bra av. Dessutom är min matkostnad redan är ganska dyr.

Hur lång tid tar det för dig att går från "proppmätt" till hungrig?
Ett tips är kanske att hitta livsmedel som mättar över längre tid.

Ozziking
2017-03-14, 15:03
Spelar ingen större roll när du äter. Bara man äter mer så löser det hungerproblemen, simple as that! :)

MGA89
2017-03-14, 15:25
Spelar ingen större roll när du äter. Bara man äter mer så löser det hungerproblemen, simple as that! :)
Öh, jo det spelar visst in när man äter. Om vi säger att jag äter massor av mat innan sängdags bör man ju sova sämre och ev. ha mera tid då man vaknar under natten vilket bör bidra till att man blir hungrig även vid dessa uppvaknande under sömnen. Mer ätande på kvällstid (efter skymning) gör det lättare för kroppen att lagra fett vilket innebär mer fettmassa på kroppen.

Sen inte sagt att jag inte bör äta mer än jag gör.

MGA89
2017-03-14, 15:27
Hur lång tid tar det för dig att går från "proppmätt" till hungrig?
Ett tips är kanske att hitta livsmedel som mättar över längre tid.
Det brukar väl ta cirka två timmar kanske sen är jag hungrig igen.

meow
2017-03-14, 15:27
Köp en gainer och sluta träna 3h pass

baggard
2017-03-14, 15:59
Är det bara jag som finner titeln "Konstant hungrig/ökar inte i muskelmassa" hysteriskt rolig?

Beemel
2017-03-14, 16:15
Det brukar väl ta cirka två timmar kanske sen är jag hungrig igen.

Men då är du ju mätt åtminstone två tredjedelar av dagen. =)

Beemel
2017-03-14, 16:16
sluta träna 3h pass

Varför då?

LillisJ
2017-03-14, 16:21
Om man inte vet vad man gör, typ Ceejay, KG, Arne osv så har man antagligen ingenting att vinna på att vara på gymmet i tre timmar. De som förespråkar sådana pass i denna tråd har ju bevis på att det inte funkar dessutom... *rolleyes*

En timme hård träning istället för tre timmar trams. Sluta prata med folk, sluta vila i en kvart och börja äta mat. Oavsett hur mycket du tränar så äter du förbannat lite om du väger 65kg.

StarkaUlf
2017-03-14, 16:33
Oavsett hur mycket du tränar så äter du förbannat lite om du väger 65kg.

Jag väger 67-68 och äter ~3000 kalorier per dag på vardagarna och oftast 5-7000 kalorier per dag på helgerna. Äter jag lite? :(

MGA89
2017-03-14, 16:54
Köp en gainer och sluta träna 3h passJag får nog kolla på det. Jag kör just nu även med Whey 80-pulver i bland mellan måltiderna.

MGA89
2017-03-14, 17:42
Förresten tänker jag inte sluta att träna 3 timmars pass.

xan
2017-03-14, 17:45
Förresten tänker jag inte sluta att träna 3 timmars pass.

:D

Med så långa pass flera gånger i veckan är risken att du bara skadar dig. Beroende på vad du gör som tar så lång tid.

Diomedea exulans
2017-03-14, 17:59
Alltså, ni är medvetna om att King Grub brukar träna mer än 3 timmar, va?

Flygplan
2017-03-14, 18:09
Alltså, ni är medvetna om att King Grub brukar träna mer än 3 timmar, va?

...styrketräning?

Jaive
2017-03-14, 18:23
Alltså, ni är medvetna om att King Grub brukar träna mer än 3 timmar, va?
Fast han brukar väl säga att det för den stora majoriteten av alla som tränar inte är att rekommendera att man försöker efterlikna hans upplägg?

Diomedea exulans
2017-03-14, 19:07
...styrketräning?

Fast han brukar väl säga att det för den stora majoriteten av alla som tränar inte är att rekommendera att man försöker efterlikna hans upplägg?

Okej, kanske inte!

Beemel
2017-03-14, 19:56
De som förespråkar sådana pass i denna tråd har ju bevis på att det inte funkar dessutom... *rolleyes*


Inte funkar för vad?
Jag har gått ner 30kg och blivit starkare samtidigt.
Så jag tycker mina pass "funkar" bra för mig.
Hade kag inte behövt gå ner i vikt och därför kunnat/velat ätit mer tror jag att jag lagt på mig ännu mer muskler.

Maximal
2017-03-14, 20:19
Öh, jo det spelar visst in när man äter. Om vi säger att jag äter massor av mat innan sängdags bör man ju sova sämre och ev. ha mera tid då man vaknar under natten vilket bör bidra till att man blir hungrig även vid dessa uppvaknande under sömnen. Mer ätande på kvällstid (efter skymning) gör det lättare för kroppen att lagra fett vilket innebär mer fettmassa på kroppen.

Sen inte sagt att jag inte bör äta mer än jag gör.

Du tränar 3h per pass, är detta vad du strävar efter när du är på gymmet, eller är det så lång tid det brukar ta bara tills du känner dig färdig?

När du äter spelar väldigt liten roll, det är bara hur du själv föredrar att lägga upp det. Nej du blir inte fetare av att äta innan du går och lägger dig.
Jag är som du, jag är hungrig i princip hela tiden, och därför lönar det sig inte att jag äter oftare, utan tvärtom, bättre att köra färre måltider, men större. Gärna 3/4 av dagens intag i en måltid på kvällen innan jag lägger mig.

Att äta mer är ett dåligt tips, risken är bara att du blir fetare. Ändra kostvanorna istället...

MGA89
2017-03-15, 02:53
Du tränar 3h per pass, är detta vad du strävar efter när du är på gymmet, eller är det så lång tid det brukar ta bara tills du känner dig färdig?
Om jag ska hinna med alla de övningar jag vill göra under ett pass så brukar det ta ungefär 3 timmar. Jag tänker såhär att det är bättre att utföra varje övning korrekt och riktigt och låta det ta lite längre tid än att hafsa igenom övningen fort och fel. Sen vilar jag några minuter mellan varje sett för att orka köra igen. Känns som att jag orkar tyngre då.

När du äter spelar väldigt liten roll, det är bara hur du själv föredrar att lägga upp det. Nej du blir inte fetare av att äta innan du går och lägger dig.
Jag är som du, jag är hungrig i princip hela tiden, och därför lönar det sig inte att jag äter oftare, utan tvärtom, bättre att köra färre måltider, men större. Gärna 3/4 av dagens intag i en måltid på kvällen innan jag lägger mig.

Att äta mer är ett dåligt tips, risken är bara att du blir fetare. Ändra kostvanorna istället...
Idag har jag ätit 4 gånger totalt vilket innebär två stora huvudmål av mat samt vid ett tillfälle 1 1/2 dl whey-pulver och vid ett tillfälle massor av kokta ägg och havregrynsgröt samt 1 dl whey-pulver shake igen.

Maximal
2017-03-15, 05:24
Om jag ska hinna med alla de övningar jag vill göra under ett pass så brukar det ta ungefär 3 timmar. Jag tänker såhär att det är bättre att utföra varje övning korrekt och riktigt och låta det ta lite längre tid än att hafsa igenom övningen fort och fel. Sen vilar jag några minuter mellan varje sett för att orka köra igen. Känns som att jag orkar tyngre då.


Idag har jag ätit 4 gånger totalt vilket innebär två stora huvudmål av mat samt vid ett tillfälle 1 1/2 dl whey-pulver och vid ett tillfälle massor av kokta ägg och havregrynsgröt samt 1 dl whey-pulver shake igen.

Jag är inte emot 3h pass, även om jag idag inte skulle orka/vilja köra det, eller veta hur jag skulle få till det. Snittar 2h idag. Ja, har man tid, och tycker om att vara på gymmet ser jag inget fel med så du kör. Du ska gå därifrån nöjd/glad, oavsett om vad du gjort har varit opti eller inte.

Jobbar jag mellan 07-15, kan en dag för mig se ut:
10-11.00 - 50g Whey
15.00 - 250g köttfärs
Träning
19-20.00 - 3.000kcal måltid
22.00 - Whey

Jag är såklart hungrig fram tills stora målet på kvällen, men håller jag mig sysselsatt, så som att jobba och träna så tänker jag nästan inte ens på hungern eller maten.

skattefusk
2017-03-15, 09:07
Om jag ska hinna med alla de övningar jag vill göra under ett pass så brukar det ta ungefär 3 timmar. Jag tänker såhär att det är bättre att utföra varje övning korrekt och riktigt och låta det ta lite längre tid än att hafsa igenom övningen fort och fel. Sen vilar jag några minuter mellan varje sett för att orka köra igen. Känns som att jag orkar tyngre då.


Idag har jag ätit 4 gånger totalt vilket innebär två stora huvudmål av mat samt vid ett tillfälle 1 1/2 dl whey-pulver och vid ett tillfälle massor av kokta ägg och havregrynsgröt samt 1 dl whey-pulver shake igen.

Det lät inte alls mycket. Vad innebär "stora" huvudmål för dig?

MGA89
2017-03-15, 09:23
Det lät inte alls mycket. Vad innebär "stora" huvudmål för dig?
Typ kanske lax/kyckling, grönsaker och fullkornsbulgur.

Beemel
2017-03-15, 09:28
Du ska gå därifrån nöjd/glad, oavsett om vad du gjort har varit opti eller inte.

+1
Tänk om fler kunde anamma detta!

1x0
2017-03-15, 10:48
Jag är inte emot 3h pass, även om jag idag inte skulle orka/vilja köra det, eller veta hur jag skulle få till det. Snittar 2h idag. Ja, har man tid, och tycker om att vara på gymmet ser jag inget fel med så du kör. Du ska gå därifrån nöjd/glad, oavsett om vad du gjort har varit opti eller inte.
Haha jag är alltid på kasst humör: lättirriterad och arg, när jag går hem från gymmet! T.o.m efter feta pers. Efter jag ätit och varvat ner kommer välmåendet.
Är värre när jag konditionstränar. Landsvägscyklar. Efter några timmar på cykeln blir jag riktigt förbannad och stör mig på de flesta. Speciellt på bilister som vägrar köra om mig och ligger nosandes i röven flera kilometer. :P

Tränar alltid fastande, märkt att jag har mer vilja, jävlar anamma då. Tränar jag med mat i magen blir jag letargisk och vill gå hem.
Läst många gånger av PFare att de är likadana (mer vilja och jävlar anamma fastande).

Att man går hem från gymmet arg, besviken och lättirriterad behöver inte vara för man 'tränat sönder sig'?

Lite offtopic.

Ozziking
2017-03-15, 10:57
Jag kan inte träna kortare än 2h lol. det tar tid att lyfta :-) är ändå väldigt intensiv i min träning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Snobbe
2017-03-15, 11:07
Fattar inte hur den här tråden kan bli så lång, OP har pendlat mellan 65-68 kilo i ett år och undrar varför han inte ökat i muskelmassa. Samt klagar på hunger :D Käka mer så du kan se att du ligger på ett kaloriöverskott så du börjar öka i vikt. Borde lösa båda problemen du har?

Old Nick
2017-03-15, 11:43
Någon som kanske vet hur jag bör lägga upp kosten så att jag slipper vara konstant hungrig?

Ät mer.

Behöver man sammanfatta det bättre än såhär?

Du tränar 3 timmar om dagen, 5 dagar i veckan, äter bara kalorisnål deffmat och är hungrig jämt. Ser du inte själv vad problemet är? Måste vi verkligen berätta det för dig?

MGA89
2017-03-15, 13:09
Behöver man sammanfatta det bättre än såhär?

Du tränar 3 timmar om dagen, 5 dagar i veckan, äter bara kalorisnål deffmat och är hungrig jämt. Ser du inte själv vad problemet är? Måste vi verkligen berätta det för dig?
Kalorisnålt? Jag äter ju massor med protein. Förklara för mig vilken typ av mat jag bör äta istället?

King Grub
2017-03-15, 13:12
Protein är en värdelös energikälla.

MGA89
2017-03-15, 13:18
Protein är en värdelös energikälla.
Men protein behövs ju för att bygga muskler.

King Grub
2017-03-15, 13:20
Dina pass bygger inga muskler om du inte är rejält dopad oavsett hur mycket protein du äter.

Jaive
2017-03-15, 13:23
Men protein behövs ju för att bygga muskler.

Protein behövs, men det är inte det enda som behövs. För att bygga muskler måste du också växa, dvs öka i vikt, vilket du gör genom att ligga på ett kaloriöverskott. Om du är viktstabil och dessutom känner dig konstant hungrig så måste du äta mer. Eftersom du troligtvis får i dig tillräckligt med protein så hade mitt tips varit att du äter mer kolhydrater.

MGA89
2017-03-15, 14:06
Jag kan även tillägga att för någon månad sedan i typ Jan tränade jag lite kortare pass och då ökade de muskler jag hann träna lite mer och snabbare än idag, dessutom ökade vikten snabbare då. Dock hann jag inte träna alla muskler som jag ville träna och därför förlängde jag passen. Men jag har inte fått till det med kosten (än). Men jag får väl som sagt börja att äta mera.

Starke75an
2017-03-15, 17:27
Fattar inte hur den här tråden kan bli så lång, OP har pendlat mellan 65-68 kilo i ett år och undrar varför han inte ökat i muskelmassa. Samt klagar på hunger :D Käka mer så du kan se att du ligger på ett kaloriöverskott så du börjar öka i vikt. Borde lösa båda problemen du har?

Amen

ApexProcyon
2017-03-15, 17:43
Du glömde steg 1.
https://image.spreadshirtmedia.com/image-server/v1/compositions/1000180239/views/1,width=300,height=300,version=1473664654/eat-sleep-train-repeat-bodybuilding-t-shirts-men-s-premium-t-shirt.jpg

MGA89
2017-03-16, 02:10
Du glömde steg 1.
https://image.spreadshirtmedia.com/image-server/v1/compositions/1000180239/views/1,width=300,height=300,version=1473664654/eat-sleep-train-repeat-bodybuilding-t-shirts-men-s-premium-t-shirt.jpg
Öh nej, jag äter massor men tydligen inte tillräckligt och på rätt sätt.

MGA89
2017-03-16, 02:11
Dina pass bygger inga muskler om du inte är rejält dopad oavsett hur mycket protein du äter.
Öh jo genom att äta massor så bör jag kunna bygga med mina pass.

trasig
2017-03-16, 06:30
Varför ber du ens om hjälp om du har alla svar själv? :p


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Beemel
2017-03-16, 06:43
Öh jo genom att äta massor så bör jag kunna bygga med mina pass.

Då så. Ät massor då, borde hjälpa din hunger också!

bigjepp
2017-03-16, 07:00
Rätt vanligt fenomen på kolo. En person ställer en fråga, får inte de svar hen vill ha och inbillar sig själv att jag har rätt.

Väldigt lustigt, varför vill man då söka hjälp?

bag
2017-03-16, 07:11
Öh nej, jag äter massor men tydligen inte tillräckligt och på rätt sätt.
Nej du äter inte massor. Att döma av din sammanfattning av dagens matintag äter du lite, om inte lax och bulgur-portionerna är rena matbergen. Du äter ju inte ens frukost. Gör det. Ät frukost.

MVH,
Expert på att äta massor

HenrikJ
2017-03-16, 07:13
Rätt vanligt fenomen på kolo. En person ställer en fråga, får inte de svar hen vill ha och inbillar sig själv att jag har rätt.

Väldigt lustigt, varför vill man då söka hjälp?

Därför att man vill ha expertstöd för sina egna övertygelser. Många är de som bestämt sig för en diagnos och traskat runt till läkare i väntan på att de får det svar de önskar

MGA89
2017-03-16, 07:35
Jag ber om kostråd för att hur jag ska lägga upp mitt ätande. Jag ber inte om råd för hur mycket/lite hag ska träna för det känner jag själv vad som passar bäst för just mig. Men jag vill veta hur jag bör äta för de timmar jag tränar. Att jag bör äta mer fattar jag nog.

I går åt jag t. ex. 1 kg kycklinglår, 4 eller om det var 5 små kokta potatisar, 1 hög med färsk bladspenat samt 1 1/2 näve kokt broccoli till en av måltiderna. Om detta räknas som lite mat så vet jag inte. Gårdagens måltid nr 2 var minst lika stor. Sen åt jag såklart mer mat utöver detta.

r3mpuh
2017-03-16, 07:59
Jag ber om kostråd för att hur jag ska lägga upp mitt ätande. Jag ber inte om råd för hur mycket/lite hag ska träna för det känner jag själv vad som passar bäst för just mig. Men jag vill veta hur jag bör äta för de timmar jag tränar. Att jag bör äta mer fattar jag nog.

I går åt jag t. ex. 1 kg kycklinglår, 4 eller om det var 5 små kokta potatisar, 1 hög med färsk bladspenat samt 1 1/2 näve kokt broccoli till en av måltiderna. Om detta räknas som lite mat så vet jag inte. Gårdagens måltid nr 2 var minst lika stor. Sen åt jag såklart mer mat utöver detta.Frukost:
5 limpsmörgåsar Skogaholmslimpa
Så pass tjockt lager 40% Lätta att brödet inte syns.
3 - 5 ostskivor Arla 26% Hushållsost per smörgås
2-3 skivor Gustafskorv per smörgås ovanpå osten
1 liter röd Arla mjölk eller Sockerdricka
2 stora kexchoklader & möjligtvis även 1 apelsin

Lunch:
600 gram Toscatårta
1 liter röd Arla mjölk eller Sockerdricka
1-2 bananer

Middag:
5 large kokta ägg '+ Kockens Chill Grill Het-krydda
5-6 rostade mackor med Lätta+Salt
1-2 dl havregryn
1 l Mjölk, sockerdricka eller 1-2 st 2,8% öl.

Post-Workout:
1 dl+ komprimerad vassle
500 gram kvarg eller 1,5 liter lättmjölk

Kvällsmat:
Upprepa frukost eller Lunch-rutinen igen.
+1-2 st 2,8% öl.

1 dl Gato Negro nattvardsvin & klementin/apelsin också, såklart.


När du upplever de första massiva gainzen av det optimala kost schemat jag gav dig ovan(helt gratis), så börjar det bli dags att börja leka med de stora grabbarna för själva styrketräningen & dags att införskaffa sig sin första rediga ikea-kasse & bli av med den riktiga gym-oskulden. :bpump:

Varsegod, thank me later. :cool:

Mvh r3mpuh :)

Btw, 3 h styrketräning är ingenting. Du vill spendera minst 4 timmar för de verkliga gainzen. Men att följa kostschemat ovan till punkt och pricka är dock a & o till att börja med! Byt även ut helkroppspasset till framsida respektive baksida kropp aka halvkroppspass. Glöm inte att dricka Lipton Earl Grey té!

MGA89
2017-03-16, 12:24
Frukost:
5 limpsmörgåsar Skogaholmslimpa
Så pass tjockt lager 40% Lätta att brödet inte syns.
3 - 5 ostskivor Arla 26% Hushållsost per smörgås
2-3 skivor Gustafskorv per smörgås ovanpå osten
1 liter röd Arla mjölk eller Sockerdricka
2 stora kexchoklader & möjligtvis även 1 apelsin

Lunch:
600 gram Toscatårta
1 liter röd Arla mjölk eller Sockerdricka
1-2 bananer

Middag:
5 large kokta ägg '+ Kockens Chill Grill Het-krydda
5-6 rostade mackor med Lätta+Salt
1-2 dl havregryn
1 l Mjölk, sockerdricka eller 1-2 st 2,8% öl.

Post-Workout:
1 dl+ komprimerad vassle
500 gram kvarg eller 1,5 liter lättmjölk

Kvällsmat:
Upprepa frukost eller Lunch-rutinen igen.
+1-2 st 2,8% öl.

1 dl Gato Negro nattvardsvin & klementin/apelsin också, såklart.


När du upplever de första massiva gainzen av det optimala kost schemat jag gav dig ovan(helt gratis), så börjar det bli dags att börja leka med de stora grabbarna för själva styrketräningen & dags att införskaffa sig sin första rediga ikea-kasse & bli av med den riktiga gym-oskulden. :bpump:

Varsegod, thank me later. :cool:

Mvh r3mpuh :)

Btw, 3 h styrketräning är ingenting. Du vill spendera minst 4 timmar för de verkliga gainzen. Men att följa kostschemat ovan till punkt och pricka är dock a & o till att börja med! Byt även ut helkroppspasset till framsida respektive baksida kropp aka halvkroppspass. Glöm inte att dricka Lipton Earl Grey té!
Det där lät inte som något hälsosamt kostschema. Tror inte att kroppen mår så bra av den kosten.
Mest socker och tomma kalorier, var finns vitmainerna, näringsämnena och grönsakerna?

Och varifrån har du fått att jag kör helkroppspass? Der gör jag inte.

ApexProcyon
2017-03-16, 12:32
Med några mängdjusteringar och alkoholen i vasken så skulle jag föredra att träna på r3mpuhs kost framför din kost.

Old Nick
2017-03-16, 13:54
I går åt jag t. ex. 1 kg kycklinglår, 4 eller om det var 5 små kokta potatisar, 1 hög med färsk bladspenat samt 1 1/2 näve kokt broccoli till en av måltiderna. Om detta räknas som lite mat så vet jag inte. Gårdagens måltid nr 2 var minst lika stor. Sen åt jag såklart mer mat utöver detta.

Det magraste köttet som går att uppbringa. Potatis. Och vattniga grönsaker. Du kan inte få det kalorifattigare per mägdenhet. Deffmat.

Jag kan inte tro att du saknar förmågan att få det både smakrikare och kaloritätare. Ät några mackor till frukost. Mosa ner lite smör i potatisen. Ät sås till kycklingen. Dricker du vatten till maten slutar du med det och dricker mjölk istället.

Mer kalorier. Ät bara.

Raschmus
2017-03-16, 13:55
Anekdot: Jag ströp all mjöl och socker en kort period och jag åt förbannat stora volymer mat och trots det gick jag ner i vikt. Med det sagt så förstår jag trådskaparen (det lilla jag läste på första sidan) att det kan upplevas struligt. Gott tips är att ät lite mera "skräp". Exempelvis smör och gräddsåser, mycket olja och annat. Jag upplever nämligen själv att det är svårt att gå upp i vikt på mjöl och sockerfri diet och då rör jag mig inte mycket mer än 40-60 minuter styrketräning 4-7 dagar i veckan.

Alternativt om du inte har någonting emot varken mjöl eller socker; kläm i dig en limpa skogaholm om dagen. Det är ju typ det lättaste i världen.

Edit: Är man bönnmätt så upplever i alla fall jag det enklare att dricka än att äta kalorier. Gör shakes på typ vad du vill. Havregryn, kakao, ägg, bär, bananer, glass, grädde, what ever. 1000-2000kcal i en shake rinner lättare än att äta på en tallrik.

Old Nick
2017-03-16, 14:01
Jag sitter här och funderar på att steka mig fyra hamburgare med bröd och dricka några glas mjölk till det. Och jag är faktiskt inte ens så överdrivet hungrig. Jag vill bara passa på att äta så det skall sjunka ner lagom till träningen om ett par timmar.

Kalorimässigt slår det dina kycklingmåltider lätt. Och det är gott och enkelt. Jag kan inte se att det är svårt att få i sig kalorier. God mat finns överallt.

MGA89
2017-03-16, 18:39
Jag sitter här och funderar på att steka mig fyra hamburgare med bröd och dricka några glas mjölk till det. Och jag är faktiskt inte ens så överdrivet hungrig. Jag vill bara passa på att äta så det skall sjunka ner lagom till träningen om ett par timmar.

Kalorimässigt slår det dina kycklingmåltider lätt. Och det är gott och enkelt. Jag kan inte se att det är svårt att få i sig kalorier. God mat finns överallt.
Ja din mat innehåller mer kalorier än min. Men jag kan tänka mig att man samtidigt som man ökar snabbt i muskelmassa med en kaloririk diet även lägger på sig en massa onödigt fett.
Jag har en kroppstyp som lätt samlar bukfett och detta vill jag undvika därför tror jag mera på en proteineik diet med lagom mängd kalorier eller bara lite överskott. Grisbulk känns fel. Kanske finns det någon annan här inne som bygger muskler med en sådan diet med högt proteininnehåll eller är det fysiskt omöjligt att bygga på en sådan diet?

Jag vill inte bygga för byggandets skull utan för att få en hälsosammare kropp med deffade muskler och samtidigt äta hälsosamt. Maten bör inte bestå till 90% av socker, luft och tomma kalorier enligt mig.

ApexProcyon
2017-03-16, 18:46
Ät vanlig mat.

Öka intaget om du vill gå upp i vikt, sänk om du vill gå ned eller stanna i vikt. Det finns inget magiskt med "nyttig mat".

Ägg och mjölk innehåller nästan allt du behöver.

Starke75an
2017-03-16, 18:51
Ät vanlig mat.

Öka intaget om du vill gå upp i vikt, sänk om du vill gå ned eller stanna i vikt. Det finns inget magiskt med "nyttig mat".

Ägg och mjölk innehåller nästan allt du behöver.

Din post är nr 74. Och i princip alla säger samma saker. Han är helt enkelt inte intresserad av nått svar som inte faller in i hans tänkande. Vi får helt enkelt ge upp och hoppas att det löser sig.

MGA89
2017-03-16, 19:07
Ät vanlig mat.

Öka intaget om du vill gå upp i vikt, sänk om du vill gå ned eller stanna i vikt. Det finns inget magiskt med "nyttig mat".

Ägg och mjölk innehåller nästan allt du behöver.
Ägg äter jag redan en stor kartong (20 eller om det är 24 st) på en vecka. Ibland 1 1/2 sådan på en vecka. Typ 3-6 ägg om dagen.

Jaive
2017-03-16, 19:10
Ja din mat innehåller mer kalorier än min. Men jag kan tänka mig att man samtidigt som man ökar snabbt i muskelmassa med en kaloririk diet även lägger på sig en massa onödigt fett.
Jag har en kroppstyp som lätt samlar bukfett och detta vill jag undvika därför tror jag mera på en proteineik diet med lagom mängd kalorier eller bara lite överskott. Grisbulk känns fel. Kanske finns det någon annan här inne som bygger muskler med en sådan diet med högt proteininnehåll eller är det fysiskt omöjligt att bygga på en sådan diet?

Jag vill inte bygga för byggandets skull utan för att få en hälsosammare kropp med deffade muskler och samtidigt äta hälsosamt. Maten bör inte bestå till 90% av socker, luft och tomma kalorier enligt mig.

Poängen är att du för tillfället inte bygger särskilt mycket muskler alls eftersom du är viktstabil. Om du nu måste kämpa så med ätandet och ändå inte går upp i vikt så kanske det är en bra idé att släppa lite på tyglarna och äta mer kaloririk mat. Du behöver inte gå från att äta kyckling och potatis till att äta hamburgare och pommes med majo. Däremot så skadar det kanske inte att lägga till lite smör på potatisen och att äta nån god sås till dina måltider. Det är främst den takt som du ökar i vikt med som avgör om du lägger på dig mycket fett eller ej, inte hur du fördelar dina makronutrienter. Ökar du i vikt i en vettig takt samtidigt som du äter tillräckligt med protein så kommer du bygga muskler.

Om du siktar på att ligga runt 200g protein per dag, då det inte finns särskilt stor poäng att äta mer än så, så har du 2200kcal kvar för att nå upp till 3000kcal (eller hur många kcal det nu visar sig att du behöver för att öka i vikt). Personligen hade jag lagt mig någonstans kring 100g fett och 325g kolhydrater om jag skulle nå upp till 3000kcal. Fördelningen av kalorierna mellan makronutrienterna blir då något i stil med protein 25%, fett 30% och kolhydrater 45%.

SalkinA
2017-03-16, 19:45
Det enklaste sättet för dig att få reda på hur mycket du behöver äta är att äta exakt som du brukar, men räkna ihop alla kalorier din mat innehåller. Då kan du efter, säg en vecka upp till en månad, se exakt vilken nivå du ligger på i fråga om ditt matintag. Har du stått still i vikt under den tiden, så lägger du till ~500 kcal om dagen, det är det enda sättet att vara säker på att du går upp i vikt.

Att göra som du verkar göra nu, äta kalorifattig mat och gå på "känsla" och att du "tycker/tror" att du äter mycket, funkar uppenbarligen inte för dig, du uppnår inte det resultat du vill ha.

Det logiska att göra när man inte får det resultat man förväntar sig att få eller vill ha, det är att ta bort alla tveksamheter. Man räknar kalorier istället för att "anta" att man äter tillräckligt mycket. Sedan är det upp till dig att genomföra det hela, det är ingen som kan tvinga dig. Men förvänta dig inga förändringar i dina resultat om du inte förändrar ditt tillvägagångssätt.

Skulle du sedan inte gå upp ens när du ligger på ~500 kcal i överskott, då är ju nästa steg att kolla på din träning, och se vad du kan förändra där för att få de resultat du vill ha. Men börja med att få stenkoll på ditt matintag till att börja med, det är steg ett. :)

Old Nick
2017-03-16, 20:15
Ja din mat innehåller mer kalorier än min. Men jag kan tänka mig att man samtidigt som man ökar snabbt i muskelmassa med en kaloririk diet även lägger på sig en massa onödigt fett.
Jag har en kroppstyp som lätt samlar bukfett och detta vill jag undvika därför tror jag mera på en proteineik diet med lagom mängd kalorier eller bara lite överskott. Grisbulk känns fel. Kanske finns det någon annan här inne som bygger muskler med en sådan diet med högt proteininnehåll eller är det fysiskt omöjligt att bygga på en sådan diet?

Jag vill inte bygga för byggandets skull utan för att få en hälsosammare kropp med deffade muskler och samtidigt äta hälsosamt. Maten bör inte bestå till 90% av socker, luft och tomma kalorier enligt mig.

Jag föreslog att du skulle ta ett par mackor på morgonen och dricka mjölk till maten och du slår direkt bakut och börjar svamla om "grisbulk". Det är bara att konstatera att kritikerna här i tråden har helt rätt. Du bara vill höra att du redan gör allt rätt.

Lycka till.

Jocke67
2017-03-16, 23:31
Relevant är tycker jag hur "fet" eller "deffad" du är. 65-68 kg på.173,5 cm ger ett BMI på ca 22 vilket är ganska lågt med tanke på hur mycket du tränar.

Om du har en väldigt låg fett% så betyder det antagligen att du får i dig för lite kalorier för att du på ett effektivt ska kunna tillgodogöra dig träningen och växa i storlek. Ät mer mat och din kropp kommer att svara bättre på styrketräningen och bli större.och starkare.

Men om du trots din låga vikt och rikliga mängd styrketräning ändå har en del oönskat öveflöds-fett så betyder nog tyvärr att du har gener som svarar dåligt på.styrketräning. I så fall får du välja mellan att 1) äta mer och bli större och muskulösare men acceptera att du också.lägger på dig ännu lite fett. Eller så 2).så äter du ungefär som nu för att undvika att lägga på dig mer fett, men du får samtidigt acceptera att du kommer öka ganska långsamt i styrka och muskelmassa.

MGA89
2017-03-17, 03:25
Jag föreslog att du skulle ta ett par mackor på morgonen och dricka mjölk till maten och du slår direkt bakut och börjar svamla om "grisbulk". Det är bara att konstatera att kritikerna här i tråden har helt rätt. Du bara vill höra att du redan gör allt rätt.

Lycka till.
Med grisbilk syftade jag på det kostschemat som någon föreslog tidigare i tråden. Vet inte om de var du som föreslog det eller ej. Men att äta massor av vetemjöl och socker könns lixom fel. Men nog snackat om det nu.

MGA89
2017-03-17, 03:38
Relevant är tycker jag hur "fet" eller "deffad" du är. 65-68 kg på.173,5 cm ger ett BMI på ca 22 vilket är ganska lågt med tanke på hur mycket du tränar.

Om du har en väldigt låg fett% så betyder det antagligen att du får i dig för lite kalorier för att du på ett effektivt ska kunna tillgodogöra dig träningen och växa i storlek. Ät mer mat och din kropp kommer att svara bättre på styrketräningen och bli större.och starkare.

Men om du trots din låga vikt och rikliga mängd styrketräning ändå har en del oönskat öveflöds-fett så betyder nog tyvärr att du har gener som svarar dåligt på.styrketräning. I så fall får du välja mellan att 1) äta mer och bli större och muskulösare men acceptera att du också.lägger på dig ännu lite fett. Eller så 2).så äter du ungefär som nu för att undvika att lägga på dig mer fett, men du får samtidigt acceptera att du kommer öka ganska långsamt i styrka och muskelmassa.
Men om jag väljer att äta enligt nr 1 då bör jag nog slänga in en deff kanske var 4-6 månad eller så för att inte få för mycket fett på kroppen. Mina gener verkar vara av den sorten som lätt lägger på sig bukfett.

När jag var i tonåren åt jag för lite och var smal som en sticka. När jag fyllde 19 typ dp runt 2008/2009 började jag äta mer och då åt jag helt fel mat och för stora mängder vilket resulterade i att jag ökade från 63-90 kg på ungefär 1 1/2-2 år. Under 2012 när jag var 23 år började jag att träna och sakta gå ner i vikt igen för att ett år senare ligga på 73 kg 2013. 2015 beslöt jag mig för att gå ner de sista 8-10 kg och sedan 2015 har jag legat på runt 65 kg.

Har man en gång vägt ett visst antal kg, varit överviktig och sedan går ner kommer kroppen för all framtid att försöka sträva efter att gå upp till den vikten igen. Under de åren när jag var som fetast rörde jag aldrig på mig alls typ. Under typ 2 år vägde jag omkring 85-90 kg och var allmänt fet.