handdator

Visa fullständig version : Vad består vikt-tappet i på lchf?


Clajj
2017-03-13, 22:13
Har snubblat in och börjat läsa på en del om lchf av ren nyfikenhet. Det verkar som att det är ganska vanligt att tappa många centimeter runt midjan men att vågen inte följer samma väg. Exempelvis kan någon tappa 20 cm i midjan men bara 8kg på vågen.

För mig är det här förbryllande som lärt mig att ungefär -1cm i midjan motsvarar -1kg på vågen. Hur kan man tappa så många fler cm utan att det visas på vågen? Vad är det som tappas? Fett? Muskler? Vätska? Och kan man verkligen tappa så mycket vätska utan att kroppen mår jävligt mycket skit (vilket dessa personer inte verkar göra)?

Någon som kan förklara, jag får inte ihop det?

King Grub
2017-03-13, 22:21
Kolhydrat som lagrats i musklerna som går ur när man inte tillför några nya kolhydrater. Och varje gram kolhydrat binder 2.7 gram vatten. Så vatten och glykogen.

Clajj
2017-03-13, 22:31
Ok. Är fortfarande inte säker på att jag förstår. Borde inte centimetrarna ändå följa vågen då?

Och är det inte enorma mängder vätska som tappas (upp över 5kg), är det sunt? Har man ens så mkt vätska att tappa?

Varför blir alla lchf:are så stolta och glada över dessa stora tapp i cm om det ändå bara är vätska? Det är väl ändå fett man vill bli av med?

Och sist men inte minst, hur mkt av alla dessa centimetrar kan man säga består av fett? Hur kan man veta hur mkt av vad som är vad liksom? Läser om många som säger man ska skita i vågen o gå på måttbandet men om det är som du säger så låter det ju snarare som att man borde skita i centimetrarna o gå efter vad vågen säger istället?

Beemel
2017-03-14, 04:29
det finns ju alltid en möjlighet att det som skrivs helt enkelt inte är sant. ;-)

Clajj
2017-03-14, 08:25
det finns ju alltid en möjlighet att det som skrivs helt enkelt inte är sant. ;-)


Vad är det som inte skulle vara sant menar du?

Beemel
2017-03-14, 16:19
Vad är det som inte skulle vara sant menar du?

Det verkar som att det är ganska vanligt att tappa många centimeter runt midjan men att vågen inte följer samma väg. Exempelvis kan någon tappa 20 cm i midjan men bara 8kg på vågen.

Detta, säger inte att det är lögn, säger bara att man kanske kan överväga den aspekten.
Sen är det ju också frågan om över vilken tidsperiod denna skillnad har åstadkommits över.

Luca Brasi
2017-03-14, 16:47
...
Varför blir alla lchf:are så stolta och glada över dessa stora tapp i cm om det ändå bara är vätska? Det är väl ändå fett man vill bli av med?
Hjärnan behöver ett ständigt flöde av glukos för optimal kognitiv funktion.

Clajj
2017-03-16, 19:16
Hittade den här informationen:

http://100down.org/the-whoosh-effect/

Är detta sant och kan det isf vara detta som händer många som kör lchf?

Entity
2017-03-27, 12:06
När ja gjorde min viktnedgång, från ca 100kg nertill 82, så var det flera gånger vågen stog stilla under ibland 2-3 veckor för att sen minska 1-3 kg på någon dag. Som att vattnet hölls kvar i kroppen, förmodligen för att kroppen vill bibehålla vätskebalans.

ozzian
2017-03-27, 12:09
Hjärnan behöver ett ständigt flöde av glukos för optimal kognitiv funktion.

är det inte detta som kallas ketos?

King Grub
2017-03-27, 12:35
Nej.

Sheogorath
2017-03-27, 13:00
Hjärnan behöver ett ständigt flöde av glukos för optimal kognitiv funktion.

:laugh:

King Grub
2017-03-27, 13:21
Stämmer till 100%. Hjärnan förbrukar 0.18 kcal från glukos per minut.

Luca Brasi
2017-03-27, 13:24
Kanske är det även ett delsvar på grundfrågeställningen.

timoat
2017-03-29, 06:21
https://www.psychologytoday.com/blog/evolutionary-psychiatry/201104/your-brain-ketones

Här finns lite intressant läsning och lyssning.

DrnGCExhsnM

sweetkarolina
2017-03-29, 20:32
Alltså oavsett om det är lchf på dieten eller något annat så är det antagligen individuellt hur många cm per kg fett man tappar.
Dessutom skulle man kunna tänka sig att vissa går runt relativt uppsvällda runt bukem pga diverse kostvanor, och när man gör en kostomläggning så kan den svullnaden lägga sig.
Och sen är antagligen mer än hälften av alla dessa dietstorys bullshit.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk