handdator

Visa fullständig version : Starting strength


svartakronan
2017-03-11, 22:01
Har bestämt mig för att byta upplägg till starting strength, har kört med över/under i endast 1,5 månad typ men känner att passen blir för långa för min smak.
Vill bli stark i basövningarna och då är ju detta upplägg perfekt. Vill också bygga muskler men det kommer ju på köpet när man blir starkare.

Ålder: 21
Vikt: 88kg
Längd: strax över 190cm

Har tidigare största delen av min tid på gymmet kört ppl, och då över/under schema men det var inget för mig kände jag. Har tränat på gym i typ 2 år nu men största delen av tiden bara lallat runt och inte kört så tydligt med progressionen egentligen.

På ena passet är det militärpress men kan ej /vågar ej köra den pågrund av dålig rörlighet. Vilken övning ska jag byta mot?




Skickat från min iPhone med Tapatalk

ATJL
2017-03-12, 09:07
Kan du inte utveckla "kan/vågar" lite så blir det enklare att ge råd?

Kan du verkligen rent praktiskt utföra vertikal press med stång pga skada eller begränsningen i rörlighet? Eller är det för att det känns obehagligt med vikt över huvudet helt enkelt?

Om det är rörlighetsbegränsning, träna då rörlighet samtidigt som du fortsätter träna pressarna med bara stång eller tom kvastskaft tills det funkar.

Om det är att det bara könns "läskigt", jobba med lätta vikter och öka långsamt tills det könns tryggt.

Om det är skada, vad för typ av skada? Läkarutlåtande? Prognos? Rehabplan? Etc.

Mitt tips nr 1 är helt enkelt att försöka skapa förmpga att genomföra pressarna.

Mvh

svartakronan
2017-03-12, 11:58
Kan du inte utveckla "kan/vågar" lite så blir det enklare att ge råd?

Kan du verkligen rent praktiskt utföra vertikal press med stång pga skada eller begränsningen i rörlighet? Eller är det för att det känns obehagligt med vikt över huvudet helt enkelt?

Om det är rörlighetsbegränsning, träna då rörlighet samtidigt som du fortsätter träna pressarna med bara stång eller tom kvastskaft tills det funkar.

Om det är att det bara könns "läskigt", jobba med lätta vikter och öka långsamt tills det könns tryggt.

Om det är skada, vad för typ av skada? Läkarutlåtande? Prognos? Rehabplan? Etc.

Mitt tips nr 1 är helt enkelt att försöka skapa förmpga att genomföra pressarna.

Mvh



Jag klarar inte wallslides vilket är ett kvitto på att jag inte har tillräcklig rörlighet...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170312/0d5d650a2573f1120891bf62c6405ba1.jpg

Kommer inte längre upp med armarna och då svankar jag också lite.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Scorpionida
2017-03-12, 12:12
Fast wall-slides är väl inte militärpressar...?

Press över huvudet kan väl alla göra, så länge man inte har skador?? Här får dock någon mer kunnig än jag gärna flika in...

Börja med endast stång? Bästa vore om du bokade tid med en PT på ett gym, så kan hen hjälpa dig. Titta på you tube på tekniktips.

svartakronan
2017-03-12, 12:40
Fast wall-slides är väl inte militärpressar...?

Press över huvudet kan väl alla göra, så länge man inte har skador?? Här får dock någon mer kunnig än jag gärna flika in...

Börja med endast stång? Bästa vore om du bokade tid med en PT på ett gym, så kan hen hjälpa dig. Titta på you tube på tekniktips.



Jag har läst att om man ej kan utföra wallslides så har man ej tillräcklig rörlighet för att utföra pressar över huvudet med bra form.

Och jag har haft ont i axlarna förut när jag tränat vilket har gjort att jag blivit sjukt nojig nu även efter att jag ska få ont igen...
Skickat från min iPhone med Tapatalk

rooz
2017-03-12, 13:46
Jag har läst att om man ej kan utföra wallslides så har man ej tillräcklig rörlighet för att utföra pressar över huvudet med bra form.

Och jag har haft ont i axlarna förut när jag tränat vilket har gjort att jag blivit sjukt nojig nu även efter att jag ska få ont igen...
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Läst vars då. Jag klarar på press bakom och fram utan några problem. Kan inte utföra wallslides perfekt.

Phone

Pepparspray
2017-03-12, 14:26
Kan köra stötar, ryck samt pressar både bakom och framför nacken men jag kan inte göra perfekta wall-slides. Det känns dock vanskligt att döma ut allt som har med press att göra på ett enda rörlighetstest. :)

trasig
2017-03-12, 16:07
är inte ens i närheten av nudda väggen med mina händer alls på nått ställe med wallslides, har dock inga problem alls med militärpress/press bakom huvvet, kör dock oftast sittande axelhantelpress o pressar ländryggen mot ryggstödet

svartakronan
2017-03-12, 16:53
är inte ens i närheten av nudda väggen med mina händer alls på nått ställe med wallslides, har dock inga problem alls med militärpress/press bakom huvvet, kör dock oftast sittande axelhantelpress o pressar ländryggen mot ryggstödet



Se där ja, jag får väl ta och prova med låg belastning och sakta öka.
Har hört ibland folk säger att man ska göra en liten shrug rörelse i toppenläget i militärpress, stämmer detta och varför bör man göra så?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

baktung
2017-03-14, 20:21
Shrugrörelsen ska tydligen hindra att axeln kläms i rörelsen, att det blir en mjukare gång för leden. Borde kunna vara nåt för dig att tänka på som uppgett att du haft inklämningssyndrom. Själv brukar jag sällan bry mig om detta.

Vad gäller wallslides så testade jag nyss och har inga problem alls att genomföra rörelsen. Det var ju bara att dra upp och ner längs väggen. Jag vet dock sen tidigare att jag har god axelrörlighet, snudd på överrörlighet.

Loke
2017-03-14, 20:48
Hur skulle shrug-rörelsen hjälpa mot inklämning? Skulderbladet ska ju roteras upp, inte eleveras. Det är väl snarare tendensen att endast slå på övre traps och därmed mest höja skulderbladet som skapar problem hos många.

Vill nog höra det där om en shrug från en sjukgymnast innan jag tror på det. Hör det annars enbart från Rippetoe eller folk som tycks lyssna mycket på honom.