handdator

Visa fullständig version : hur komma ikapp med underutvecklad axel?


Barnes
2017-03-11, 10:49
Min vänsteraxel är gravt underutvecklad.
Inte framsida eller baksida utan lateralt.
Har varit så sen jag började träna för typ 5år sen. Sista året har jag jobbat en hel del med att komma till rätta med det men effekten har istället blivit att tapezius har tagit över och är en hel del större på vänster sida jmf höger.
När jag säger att jag jobbat med det har jag låtit den klena axeln sätta ribban för vikt och reps och hållt mig mellan 12-15 reps men det har som sagt inte givit önskvärt resultat.
Är det enda att göra att nöta på och se till att hålla nere axlarna vid sidolyft så ordnar det sig på sikt eller finns det nåt annat knep jag kan ta till?

Anders The Peak
2017-03-11, 10:57
Frontlyft är en underskattad övning för laterala huvudets volym och styrka:

http://www.muscleandperformance.com/content/content/11000/superShoulders3.jpg

Barnes
2017-03-11, 16:31
Knäpper oerhört och gör lite ont när senorna i axlarna hoppar runt då jag kör övningar med lyft framåt.
Försöker hålla olika brett och med skuldrorna/axlarna lång bak för att öppna leden mer men det hjälper inte.
Jag kanske är skapt på ett sånt sätt att jag inte kan köra lyft framåt?

smerk
2017-03-11, 17:51
Frontlyft är en underskattad övning för laterala huvudets volym och styrka:

http://www.muscleandperformance.com/content/content/11000/superShoulders3.jpg

Kan det vara bra för en dålig militärpress alltså? Får ofta höra att främre axlar får tillräcklig träning i alla pressar men uppenbarligen inte för mig då jag har rätt bra teknik i militärpressen men ändå är mycket sämre i den relativt bänken.

Anders The Peak
2017-03-11, 19:39
Knäpper oerhört och gör lite ont när senorna i axlarna hoppar runt då jag kör övningar med lyft framåt.
Försöker hålla olika brett och med skuldrorna/axlarna lång bak för att öppna leden mer men det hjälper inte.
Jag kanske är skapt på ett sånt sätt att jag inte kan köra lyft framåt?

Du får börja på en lätt vikt med ca 20 reps och arbeta upp dig. På så sätt precis som med vissa rotatorcuff övningar nöter du bort problemen.

Anders The Peak
2017-03-11, 19:40
Kan det vara bra för en dålig militärpress alltså? Får ofta höra att främre axlar får tillräcklig träning i alla pressar men uppenbarligen inte för mig då jag har rätt bra teknik i militärpressen men ändå är mycket sämre i den relativt bänken.

Tror inte att det är fel att lägga till övningen eftersom jag tror att du kommer få ett mervärde av den.